Kuinka monella muulla on sama fiilis kun mulla, että ei oikein osaa päättää onko tämä hassunkivalla tavalla erilainen tapaus, vai erittäin hienostunut trolli tai websivupersoonaEither way, carry on!
![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kaikkihan me ollaan omalla tavallamme hassunhauskan erilaisia! Heleveetin tylsää olis jos kaikki (motoristit) olis samasta muotista!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Nimen omaan näin!![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Nää Kartsan jutut on todella mukavia lukea. Kirjoittele ihmeessä lisää.
Ei ole mitään uskonnontuputuksia tai taivaanjulistuksia, vaan juuri niitä tuntemuksia ja kokemuksia mitä kartsa kokee ajelureissuiltaan.
Jatka ehdottomasti samalla linjalla.
Jossain Palojoen ja Tuusulan välillä/ nurkilla Kartsa eilen ajelit vastaankin.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Heh... Taitaa olla jo toinen kommentti, jossa Kartsaa epäillään trolliksi.Muuten, tuli mieleen, että ei välttämättä aiheeton epäilys. Eikös Marlon Brandosta kerrottu jotain tarinaa, että mies vanhoilla päivillään vietti aikaansa jollain radioamatöörilaitteella ja jutteli rekkakuskien kanssa uskotellen olevansa jokin paikallinen rekkakuski ja viemässä lastia paikasta toiseen.
Vitsit sikseen, mutta kyllä Kartsa on ihan oikea henkilö. Pitää alkaa käydä keskiviikkoisin silloin tällöin Haltialan tilalla Herttualla. Jos joku näkee pihalla KTM Duke 390, niin saa tulla jututtamaan - jos kuski on noin viisikymppinen mies, niin mitä todennäköisimmin se on Kartsa.
Tavallaan olen itse iloinen, että on tähän ikään säilyttänyt sellaisen lapsenmielisen innostuneisuuden erilaisiin asioihin. Muistan aina ihailleeni kun omat tyttäret lapsena innostuivat kaikesta, ja kaikki pienetkin asiat olivat niin ihmeellisiä. Onhan elämä tolkuttoman paljon hauskempaa kun on kivaa ja innostuu erilaisista asioista. Tällä hetkellä olen parista asiasta tosi innostunut: olen uudessa yksikössä päässyt taas koodamaan kunnolla - olin jo ohjelmistoarkkitehtivuosinani unohtanut kuinka tolkuttoman hauskaa koodaus on. Ja nyt olen tolkuttoman innoissani tästä moottoripyöräilyjutusta. Mieletön vapaudentunne kun voi ajaa kuutta/kahdeksaakymppiä rauhallista ja kaunista maaseututietä, kun pellot aukeavat ympärillä ja aurinko paistaa. Kuvailin veljellekin eilen vappujuhlissa fiilistä. En ikimaailmassa lähtisi autolla huvin vuoksi ajelemaan tuntitolkulla. Autolla on jotenkin sellaisen metallilaatikon sisällä, joka eristää kokonaan matkanteosta. Moottoripyörällä tuntee jotenkin niin tajuttoman voimakkaasti olevansa elossa ja osa matkaa: tuuli riepottaa miestä ja pyörää, tuntee pienetkin epätasaisuudet asfaltissa, tuntee pyörän moottorin alla, näkee tien ja pellot eri tavalla, jokainen mutka tuntuu mutkalta kun pyörä kallistuu... ja yhtäkkiä edessä on jokin kyltti, että 300 m Vanhankylän kartano ja voi sanoa itselleen, että pitäisiköhän käydä katsomassa paikka ja juoda kahvit.
Ja jotenkin jännä ajaa maalaistietä eteenpäin ja välillä pysähtyä ja katsoa kännykän kartasta, että missäköhän sitä nyt ollaan ja mihin menisi seuraavaksi. Olin nuorena kolme kertaa interraililla. Siinä oli vähän samanlaista vapaudentunnetta kun joskus juna-asemalla vain hyppäsi ensimmäiseen junaan joka lähti jonnekin päin etelää. Pyörällä on sillä tavalla hauska täällä pääkaupunkiseudulla, että kun antaa puoli tuntia hanaa Turun moottoritietä, Hämeenlinnan moottoritietä, Tuusulan moottoritietä tai Lahden moottoritietä, niin puolen tunnin jälkeen voi alkaa poiketa maalaisteille ja viettää siellä parin tunnin pikainterrailin - ja palata illaksi kotiin.
Aurinko paistaa, missäköhän sitä kävisi tänään? Perjantaina kävin retkellä lännessä Evitskog/Lohja-seudulla. Lauantaina kävin Nurmijärvi/Tuusula-seudulla. Ajattelin, että tänään voisi antaa hanaa Kehä I:lla Lahdenväylällä ja puolen tunnin jälkeen poiketa siellä päin pikkuteille.
Hanaa!![]()
Kartsa on todellakin päässyt homman ytimeen ja osaa hyvin kuvailla nuo fiilikset! Jatka samaan malliin vaan![]()
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
... No niin: ensimmäinen todiste, että Kartsa ei ole trolli!
Muuten, jos näette viisikymppisen miehen KTM Duke 390 -pyörällä tulevan vastaan, niin kertokaapa täällä terveiset!
Kohtapuolin olisi tarkoitus lähteä Kehä I:sta Lahdenväylälle. Katsoin kartasta että Lahdenväylän ja Kehä III:n kohdalta lähtee jokin 140-tie, voisi kääntyä sille. Sitten tehdä vaikka lenkin 1521-tietä pitkin itään ja tulla takaisin 148 ja 170 -teitä pitkin.
Hanaa!![]()
Duken tapaisella pyörällä kannattanee varovaisesti kokeilla päällystämättömiäkin teitä, taas aukeaa ihan uusi maailma...
Taitaa mp-retken lähtö onnistua vasta parin tunnin päästä. Vaimo sanoi, että olen aika paljon viime aikoina pyöräillyt yksin, vaimo haluaa lähteä pienelle polkupyöräretkelle kun aurinko paistaa. Polkupyöräilykin on ihan kiva harrastus - kuntokin kasvaa joka kilometrilla. Vaimo ei koskaan pitkiä retkiä halua tehdä, ehkä käymme jossain 2-3 km päässä syömässä ja sitten takaisin kotiin. Jos iltapäivällä on vielä näin upea ilma, niin sitten Sipooseen! Tai voisi huomenna lähteä suoraan Tikkurilasta Sipooseen - siinähän on jo valmiiksi niillä main.
Muuten, vaimo oli kerran kyydissä koemielessä ja sanoi, että oli vaikea olla takana, kun hanskat koko ajan lipsuivat minun liukkaasta mp-takista. Eurobikerissa muistaakseni näin sellaisen kahvavyön, pitänee käydä sellainen ostamassa. Ja pitää jotenkin innostaa vaimo välillä mukaan näille retkille. Pitää ensin saada tiettyä ajovarmutta, että ei varmasti kolaroi vaimo kyydissä. Uuden pyörän voi aina ostaa, mutta omaa ja vaimon terveyttä ei.![]()
Kartsa on niin mahoton menijä että pitäisi olla tätä vastaava ohjelma seuraamaan hänen liikkeitään.https://www.marinetraffic.com/fi/ais...ery:60/zoom:10
Itse eilen ajoin Tikkurilasta Porvooseen vanhaa kuninkaantietä pitkin, on mukavan mutkanen pätkä. Jos tykkää hiljaa ajelusta ja maisemista nauttien niin suurin osa on 60 km/h rajoituksella.
Oltiin vaimon kanssa polkupyöräretkellä Haltialan tilalla. Kun juotiin kahveja, niin pihalle tuli ta-jut-to-man upea tulipunainen custom - ja herrasmiehellä oli tietysti pyörään sopiva metallinpunainen kypärä.Pyörä oli selvästi itse rakennettu. Takapyörä oli tajuttoman leveä ja etupyörä tietysti kaukana edessä. Olisi kyllä tehnyt mieli ottaa kuva pyörästä, mutta ajattelin, että en viitsi ilman omistajan lupaa alkaa kuvata pyörää. Pitää kyllä harkita, josko jossain välissä rakentaisi tuohon takapihalle vähän isomman pyörävaraston, jonne mahtuisi Duken lisäksi toinenkin pyörä.
Mutta nyt: vaimo on ulkoilutettu, aurinko paistaa ja Kartsa lähtee baanalle! Katsoin kartasta, että pitäisiköhän ajaa Kehä I:sta itään, kunnes tulee 170-tielle, ja kokeilla, ehtisikö käydä Porvoossa! Jos pääsen Porvooseen asti, niin raportoin siellä jossain kahvilassa Porvoo-fiilikset!
Hanaa!![]()
Kartsa ja Herttua Porvoossa!
Ajoin Kehä I:sta 170-tielle. Sen alkumatkan Mellunmäen poikki olisi kyllä voinut skipata moottoritietä. Sen jälkeen tie oli kohtalaisen kiva, annetaan 3/5 pistettä Kartsan universaalilla mp-tie -asteikolla. Porvoossa menin ensin vanhan Porvoon puolelle. Siellä oli jokin rättisitikka-tapaaminen vanhan aseman luona.
Sitten ajoin keskustaan. Jätin pyörän parkkiin torin laidalle (sen bussiaseman torin), ja päätin palkita suoritukseni Nepalilaisessa ravintolassa, tulinen chili-lammas (5p). On tullutkin syötyä nepalilaista viime aikoina. Asiakkaan vieressä Tikkurilassakin on hyvä nepalilainen ravintola. Elämästä pitää nauttia.
Tuli muuten tolkuttomasti pyöriä vastaan 170-tiellä - motoristit heräävät talvihorroksestaan ja täyttävät maantiet.
Jumppahuitsi, että hyvää lammasta! Vaikea kirjoittaa samalla.. Nyt pitää keskittyä ruuasta nauttimiseen.
^Veikkaan että Kartsa jatkaa tuolta Pornaisiin ja siitä Nikkilään jne. Tuijottelen olkkarin sohvalta milloin Kartsa antaa hanaa tässä kohtaa mutta kun pitäis formulaakin katsoa...Kuuntelen myös herkällä korvalla ykspyttysen papatusta, kohta pitäs olla hollilla.
Kartsa ja Herttua Myrskylässä! Tulin paikalliselle Nuorisoseurantalolle kahville.
Porvoo-Myrskylä: täydet 5 pistettä! Mukavan mutkainen tie, tuskin lainkaan autoja.
Täältä ajattelimme alkaa palata länteen kohti auringonlaskua, kuten auringonlaskunratsastajien kuuluu tehdäkin!
^Kartsa on oikea kulinaristi ja muutenkin nuoret miehet tarvitsevat paljon ravintoa. Käyn hakemassa tumman oluen ja siirryn tarkkailuasemiin.![]()
Oivalsin juuri tässä kosken rannalla yhden merkittävän asian pyöräilystä. Yhden aurinkoisen sunnuntain aikana pyörän kanssa voi kokea niin paljon, että tuntuu kuin olisi pidemmälläkin lomalla! Tajutonta hermolepoa ja hyvää vastapainoa stressaavalle sisätyölle.
Hei taas Kartza!
Kun olet atk-osaaja ja ohjelmointiguru, helposti laitat kuvia jakoon vaikkapa google driveen! Paikkatieto ja exif niin voimme katsella missä olet seikkaillut. Mikäli omistaisin älypuhelimen niin täällä olisi kymmeniä kuvia seikkauluistani! Nyt epäileväisimmät jo ajattelevat että ihan vain huviksesi tarinoit, kuvat pyörästäsi ja sinusta itsestäsi elävöittäisivät jo muutenkin mielenkiintoisia tarinoitasi.
Tietysti tänä päivänä ei voi olla liian varovainen yksityisyyden suhteen, moderaattorit ainakin tietävät mitä tarkoitan ja minä tiedän että moderaattorit tietävät ;)
Olisko Pukkila? Joki on kuitenkin Porvoonjoki. Kartsa valkkasikin sitten Myrskylästä isomman baanan, no jostain pitää oman reviirin kartoittaminen aloittaa. Minä siemailin tummaa olutta ja samalla hinkkailin pyörää puolihuolimattomasti mutta herttuan papatusta ei vaan kuulunut. Nyt paleltaa mutta rommitoti auttaa, eilen olikin paska ilma viettää vappua joten siispä tänään.![]()
Kartsa ja Herttua ovat palanneet kotiin!
Nyt sauna päälle ja olutlasin kanssa tarkempi raportti kannettavalta.
Jumppahuitsi! Mieletön sunnuntai Kartsalla! Ensin sai nukkua pitkään, yökin oli kohtalaisen hyvä, ei muistaakseni pahempia painajaisia. Sitten kevään ensimmäinen 10 kilometrin polkupyöräretki oman rakkaan kanssa, ja kahvihetki Haltialan tilalla. Sitten lähdin muistaakseni n. 13:30 baanalle. Tuli annettua hanaa 207 kilometriä ja muistaakseni olin kotona n. 19:30, joten tuli oltua reissulla aika tasan 6 tuntia. Tajuttoman hyvä matka. Tuli nähtyä kaikenlaista, syötyä hyvää ruokaa ja aurinko paistoi suurimman osan matkaa. Tässä vielä matkan pisteytys.
1. Maununneva - Itäkeskus: Kehä I:sta pitkin: 1 p. Nähty monta kertaa, ruuhkainen.
2. Itäkeskus - Porvoo: 3 p. Kohtalaisen kiva tie. Vastaan tuli tolkuttoman paljon motoristeja. Lähes kaikki tervehtivät. Tie oli muistaakseni koko matkan 60 km, mikä oli ajoittain aika maltillinen vauhti ottaen huomioon, että suorilla olisi hyvinkin voinut ajaa turvallisesti 80 km.
3. Porvoo: 5 p. Porvoo on tosi kaunis kaupunki. Käännyin ensin oikealle sinne vanhalle asemalla, jossa oli jokin rättisitikka-kokoontuminen. Sitten ajoin sillan yli vanhan kaupungin puolelle, jossa tein pienen kävelylenkin. Sitten samaa tietä takaisin ja uuden Porvoon keskustaan. Pieni kävely vapputorilla ja lounas nepalilaisessa ravintolassa (5 p.). Nepalilainen oli muuten aivan loistava. Söin jotain chililammasta, jota tarjoilija suositteli. Tunnistin heti korianterin, jota Kartsa itsekin on jo kevään alusta kasvattanut verannalla (basilikan ja persiljan ja tomaattien kanssa). Chililammas oli numero 35 menussa, jos joku haluaa mennä kokeilemaan. Annokseen kuului Naan-leipää.
4. Porvoo - Myrskylä, tie 1605: 4 p. Annoin aikaisemmin tälle osuudelle 5 pistettä, mutta tarkempi erittely tiputti sen kuitenkin 4 pisteeseen, mikä sekin on ihan hyvä sijoitus ja ilman muuta ajamisen arvoinen tie. 5 pisteen sijaan tuli vain 4 pistettä, koska tiellä oli aika paljon jonkinlaista "ahtauden tunnetta" (metsää...). Ja ehkä vain fiilis ei vain ollut aivan samanlainen kuin seuraavalla erikoiskokeella. Mutta 4 pistettä on sekin tosi hyvä. Tiessä oli hyvää erityisesti ne hauskat mutkat ja mäet. Mutkiin oli kiva kevyesti kantata, mutta mäkiin en uskaltanut kovaa ajaa, kun en nähnyt, mitä mäen takana on. Ehkä tietynlaista vanhemman motoristin itsesuojeluvaistoa.
5. Myrskylä: 4 p. Myrskylä vaikutti rauhalliselta pikkukunnalta. Lasse Virenin patsas tuli tietysti bongattua. Piti käydä tankkaamassa, mutta joku oli ilmeisesti saanut vappuaattona paikallisella ABC-asemalla primitiivikohtauksen ja pistänyt aseman remonttiin (se pömpelö, josta otetaan bensaa, oli melkein kaadettu). Huomasin sitten, että paikallisella kylätalolla oli kahvilan kyltti ja kaarsin pihaan. Menin sisälle ja otin kahvin ja sellaisen suklaapiirakan (neliön). Juttelin siinä samalla vanhalle rouvalle, että onko kyseessä nuorisoseurantalo. Arvasin oikein - Myrskylä näytti vauraalta maalaiskunnalta - nuorisoseurantalohan se oli. (En siinä viitsinyt mainostaa, että Kartsan faija vei Kartsan poikana aina Klaukkalan työväentalolle pelaamaan pingistä, joten olen itse enemmän noita työväentalon miehiä.) Nuorisoseurantalo oli varsin hauskannäköinen sisältä. Kurkistin sinne salinpuolellekin, jossa oli sellainen vanhanajan näyttämö. Pihalla sitten join kahvia ja kuuntelin kylän vanhojen naisten juttuja mielenkiinnolla - nuoriso oli kuulemma mennyt ajamaan moottoripyöräkilpailuja Kanariansaarille.
6. Myrskylä - Pukkila - Mäntsälä, tie 162: 5 p. Itse asiassa koko tie 162 aina Mäntsälään saakka oli matkan paras tie. Rauhallista 60 km/h vauhtia, vähän autoja, ja paljon laakeeta peltoa ympärillä, ja aurinko paistoi kauniisti. Tajuton fiilis, siinä tunsi voimakkaasti olevansa elossa. Eli tiehen 1605 verrattuna tässä oli sellaista avaruutta, jota itse arvostan moottoripyörätiessä. Tulikin tästä mieleen, että millaistakohan olisi jokin kesä lähteä Lappiin ajamaan, olisi ainakin avaruutta. Mitenköhän Duken pieni tankki jaksaisi huoltoasemien välit? Toinen vastaava paikka voisi olla Etelä-Pohjanmaan lakeudet, mistä isän suku on kotoisin.
7. Pukkila: 5 p. Nyt aloin miettiä, että olikohan se itse asiassa Pukkila, jossa oli se huoltoasema rikottu? Perhana, näinkö nopeasti alkaa muistikuvat haalistua? No, joka tapauksessa nimimerkki "tst" arvasi aivan oikein: Pukkila, ja Porvoonjoki. Eli jos menee tuota tietä 162, niin kannattaa pysähtyä Pukkilassa. Ilmeisesti ainakin viikonloppuisin siinä on sellainen pieni asuntovaunu-kahvila. Ostin siitä Pepsi Maxin, ja kävelin alas joen varrelle, jossa oli joen yli tehty hauska pieni puusilta. Otin siitä kuvan kuohuvasta koskesta, jonka yllä oli ilmeisesti jokin pieni vesivoimalaitos.
8. Pieni pätkä tie 25:tta Mäntsälään 100 km/h: 5 p. Tämäkin oli ihan hauska pätkä. Oli hauska noiden 60 km/h teiden jälkeen vähän antaa Herttuan laulaa. 5 p. koska sai ajaa 100 km/h, ei tullut paljonkaan autoja vastaan ja lopulta osuus ei niin kovin pitkä ollut.
9. Mäntsälä: 1 p. Mäntsälä vaikutti hieman tylsähköltä kaupungilta. Tankkasin ja tein pienen kierroksen keskustassa, Kirkko oli kaunis. Ehkä alkoi jo vähän mieli kotiinkin.
10. Mäntsälä - Kehä III, tie 140: 5 p. Täydet viisi pistettä, koska osuudella oli hauskoja 80 km pitkiä suoria ja aurinko paistoi aivan uskomattoman upeasti oikealta koko matkan.
11. Honkanummi: 5 p. Huomasin yhtäkkiä olevani Honkanummen hautausmaan kohdalla. Käännyin tutulta tieltä sitten hetken päähänpistosta Paville päin, koska tiesin, että siellä on sunnuntaina tanssit. Kävin tekemässä Pavin kulmalla pienen kierroksen - nuorempana tuli paljonkin käytyä Pavilla. Pitäisikin saada taas vaimo innostumaan tanssimisesta - sekin on tosi hauska harrastus.
12. Kehä III: 3 p. Tuttu ja jo hieman tylsähkö tie, paljon autoja. Auringonlaskun takia 3 pistettä.
13. Tuusulanväylä: 2 p. Liikaa autoja.
14. Kehä I Maununnevalle: 1 p. Liikaa autoja, ei mitään uutta.
15. Maununneva: 5 p. Kotiin on aina kiva palata matkan jälkeen!
Viimeksi muokannut: kartsa-hel; 01.05.2016 klo 22:39.
Kiitos vinkistä! Hauska idea. Olen ehkä vähän laiska, että en taida jaksaa mitään kovin monimutkaista viritystä alkaa tehdä, mutta noita kuvia voisi tietysti matkalla aina muutaman ottaa, niitähän saa aika helposti sitten näitten tekstien lomaan laitettua. Muutama kuva voisi tosiaan matkakuvausta kivasti elävöittää. Hyvä idea, pitääkin jatkossa muistaa. Nyt tulil otettua yksi kuva sieltä Pukkilasta Porvoon joen koskesta. Ehkä se on hyvä alku!
Ja kakka roiskusi.
http://www.miikavenalainen.net
Muuten, Porvoossa Mannerheiminkadulla siinä risteyksessä, jossa itse käännyin 1605-tielle, ryhmittyi toiselle kaistalle Harley-Davidson -mies. Kaverilla oli niin kaunis pyörä. Jäin siinä valojen vaihtuessa odottaessa katselemaan pyörää. Se oli todella kaunis. Olisikohan ollut tämä: http://www.harley-davidson.com/conte.../iron-883.html ?
Tuolla Dukella nyt huomasi ensimmäistä kertaa tuon 200 kilometrin taipaleen jälkeen, että hieman takapuoli alkoi loppumatkasta puutumaan. Tykkään kyllä tuon Duken keveydestä, ketteryydestä ja hallittavuudesta. Mutta löytyisiköhän sellainen nakupyörä, jossa olisi hieman enemmän kuutioita (ja vain vähän enemmän painoa) ja miellyttävämpi penkki, ja pikkuisen enemmän customiin vivahtavaa nakupyörää (mutta kuitenkin vielä selvästi nakupyörä), ja joka kuitenkin olisi vielä kohtalaisen ketterä ja hallittava (vaikka ei tarvitsisi ihan niin ketterä olla kuin Duke). No, tämä nyt on sellaista pientä jossittelua mahdollista tulevaa osaa 4 varten. Kyllä olen Dukeen ihan tyytyväinen - pyörähän on aina kompromissi. Dukessa on hyvää tuo mieletön helppouden, keveyden ja ketteryyden tunne yhdistettynä siihen, että voi kuitenkin ihan hyvin antaa Duken laulaa 120 km/h moottoritietä pienempiä pätkiä. Tavaratilaa tosin ei käytännössä ole tuskin lainkaan (penkin alle mahtuu pieni mukana tullut työkalupussukka ja verkkomustekala tiukkaan nyttyyn puristettuna). Voisi ostaa sellaisen takalaukun, mutta se ehkä vie jotain tuosta Duken sporttisuudesta pois.
Harmillista, että tuli perjantaina missattua se Messukeskuksen koeajo työkiireiden takia. Siellä olisi voinut olla mielenkiintoisia pyöriä.
Pitääkin muuten käydä jututtamassa henkilökohtaisesti sitä uutta yksikönjohtajaa. Minulla on tosi hyvä linjaesimies, mutta alkaa vähän vaikuttaa, ettei se Kartsan kuukauden palkattoman loman hakemus oikein edisty. Pitää kai mennä henkilökohtaisesti sanomaan sille yksikönjohtajalle, että Kartsan _täytyy_ saada kuukauden palkaton loma heinäkuulle, että on kesällä enemmän aikaa ajella Dukella.
Kesällä olisi niin kiva puuhata kaikenlaista: tehdä puutarhatöitä, tehdä polkupyöräretkiä ja silloin tällöin Dukella ajella jossain uudessa paikassa päivän retkellä. Kyllä sitä taas ehtii pitkän syksyn ja talven tehdä pitkää päivää töissä kun ulkona on pimeä ja sataa räntää.