Tulokset 1:stä 17:een 17:sta
    Loppusyksyn tarjouksista tarttui mukaan ensimmäinen oikeasti kallis ajopuku (Rukan 3-kerroslaminaattipuku). Aikaisemmin on tullut suosittua halvempia pari vuotta kestäviä pukuja. Pari sanaa tästä Rukasta tämän päivän sadekeliajelun pohjilta.

+6C, vesisade, katteeton pyörä ja pari tuntia maantiemutkaa..

Monelaisia pukuja on tullut käytettyä, irroitettavalla kalvolla ja niitä missä kalvo on päälikankaan ja sisäkankaan välissä irrallaan. Ihan järkyttävä jäätyminen on tullut niissä kylmässä sadekelissä, vaikka ollut katettakin ja pleksiä suojana. MUTTA tämä pahvipuku missä kaikki kolme kerrosta on laminoitu yhdeksi tanakaksi läpyskäksi oli eri maata. Ei palellut yhtään Alla tietysti kerrasto ja fleece niinkuin näillä keleillä aina. On siis todella paljon eroa puvulla ja Puvulla, toisella jäätyy toisella pysyy lämmöt sisällä.

Ei voi kuin suositella, goren mallinimi tällaiselle on gore-tex pro, ja muillakin valmistajilla varmasti samanlaisia 3-kerroslaminaatteja. Käsittämättömän hyvä materiaali Suomen sadekeleihin.
    K1200GT & 701Enduro
    Lainaa hondapena kirjoitti Katso viesti
    Loppusyksyn tarjouksista tarttui mukaan ensimmäinen oikeasti kallis ajopuku (Rukan 3-kerroslaminaattipuku). Aikaisemmin on tullut suosittua halvempia pari vuotta kestäviä pukuja. Pari sanaa tästä Rukasta tämän päivän sadekeliajelun pohjilta.
    Mikä malli kyseessä?
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
    Tuli kokeiltua tuollaista päälle ja ainakin lämpövuoren kanssa se oli turhan jäykkä.Oma ratkaisu kylmillä ilmoilla on reilun kokoinen, mutta notkea Rukka ja sen alle kevytuntuvatakki.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
    Epäilemättä tuolla tarkenee sadekelillä, mutta kun kesäkelit tulee ja reilu +25°C, niin kyllä tekee mieli repiä laminaatit vaikka parkettiraudalla irti.
    Niin, jotain15 vuotta Rukka on noita tehnyt, eivätkä uusimmat ole kankeitakaan, jopa joustavia. Viileällä ja märällä kelillä tosi hyvä. 25 on rajana, jonka jälkeen on tukalaa. Tosin 34 on ollut kuumin keli laminaatit päällä. Reissun eka viikko kun oli vesisadetta ja vasta toinen lämmintä. Sateessa oli hieno päästellä, tosin kypäräpuhelimet kuolivat muutamassa päivässä.
    En tiedä oonko vanha mutta luotan niin kylmällä kuin kuumallakin tekniseen alusasuun ja sen päälle sitten senverta ettei palellu. Vajaa kymmenvuotias joku kalvoasu joka pitää kohtuusadetta ainakin viisi tuntia mutta muuttuu pirun raskaaksi ja räppänöitä on senverran ettei helteellä sula. Ja niitä kaatosateita varten on v2000 ostettu sadepuku joka piti vettä viime kesänä yhtäjaksoisesti ainakin 905 kilometriä.
    Tietenkin jos helteessä joutuu seisomaan paikallaan pari tuntia staussa niin lämmin tulee. Nahkojakin oon kokeillut mutta ei ollut oikein mun juttu.
    Varmaan juuri tosta tehtyä Rukka Armasta kokeilin päälle eikä sekään tuntunut oikealta, toki pari tonnia asusta on jo henkisesti mulle 1500 liikaa, voi johtua toimimattomuus siitäkin. Selvinpäin nuuka
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
    Lainaa tonttuj kirjoitti Katso viesti
    Mikä malli kyseessä?
    Armaxion http://www.rukka.com/motorsport/fi/p...t/armaxion-jkt , on siinä monta muutakin hyvää kohtaa. Ja varmaan muillakin valmistajilla samanlaista laminoitua kangasta käytössä. Kalliita noista tulee kun joutuvat tekemään paljon leikkauksia että saavat istuvaksi, kun on aika jäykkää tavaraa tuo laminaatti. Normi-goressa se päälikangas kun kastuu niin kylmä tulee, näissä laminaateissa ei kangas näemmä vety, eikä tule vilu.
    K1200GT & 701Enduro
    Normi-goressa se päälikangas kun kastuu niin kylmä tulee, näissä laminaateissa ei kangas näemmä vety, eikä tule vilu.
    Mä oon aina kuvitellut että nämä kaksi- ja kolmekerroslaminaatit on just niitä "normi-goreja"!
    Myös itse Gore on samaa mieltä asiasta...

Honda CRF1000L Africa Twin DCT '16
    ex: Solifer SM-82, Yamaha XT660Z Ténéré '13
    Lainaa Juli kirjoitti Katso viesti
    Mä oon aina kuvitellut että nämä kaksi- ja kolmekerroslaminaatit on just niitä "normi-goreja"!
    Myös itse Gore on samaa mieltä asiasta...

Ei normaaleja olekaan kun tuolta lukee, huippuhyviä kaikki, vallankumouksellisia, patentoituja ja errrittäin hyviä joka paikkaan
    K1200GT & 701Enduro
    Mulla on yksi noista muiden valmistajien vastaavasta tuotteesta, eli Klim Traverse takki. Myös Gore Pro laminaatista, mutta ilman mitään vuoria yms. Pahimmillaan saman reissun aikana viime kesänä viikon sisään kaksi täysin erilaista tilannetta;
    Päivä 1, Travemunde-Mosel, 12 eri sadetta eri vahvuusasteisina + 1 raekuuro, 6 astetta lämmintä. Ei tippaakaan vettä sisään, ei edes eturintataskuun, jossa pidän lompakon. Päivä 4, 30 astetta, Mosel-laakson joen vierusta hiljalleen ruuhkassa eteenpäin, kaikki räppänät auki. Kuuma, joo, mutta ei sietämätön. Kyseisessä mallissa saa molemmat kyljet melkein kokonaan auki, sekä selässä olevan poistokanavan avattua.
    Itse en ole kovin kokenut, mutta uskallan väittää että seuraava takkinikin tulee olemaan laminaatista. Nahkaa voisin kyllä harkita kylillä pyörimiseen, mutta reissuun lähden takilla, joka kestää kaiken.
    Armaxion http://www.rukka.com/motorsport/fi/p...t/armaxion-jkt , on siinä monta muutakin hyvää kohtaa. Ja varmaan muillakin valmistajilla samanlaista laminoitua kangasta käytössä. Kalliita noista tulee kun joutuvat tekemään paljon leikkauksia että saavat istuvaksi, kun on aika jäykkää tavaraa tuo laminaatti. Normi-goressa se päälikangas kun kastuu niin kylmä tulee, näissä laminaateissa ei kangas näemmä vety, eikä tule vilu.
    Joskus tulee spruutattua kyllästysaineita takin pintaan, jotta se pintakangas ei vettyisi.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
    En oikein noista kyllästysaineista tiedä. Joskus meinasin laittaa, mutta sitten mietin mitähän ne mömmöt tekee sille pintakankaan alla olevalle kalvolle.. Sen kun saa tukkoon jo väärää pesuainetta tai pyykinhuuhteluainetta käyttämälläkin. En kyllä uskalla omiin kamppeisiini kyllästeitä kokeilla. Liekö tästä jossain jotain faktaa? Mielestäni yritin joskus etsiä, mutta en löytänyt..

Siksi toiseksi kyllästysaineet eivät tee kangasta tai nahkaa vedenpitäväksi, vaan ainoastaan vettä hylkiväksi. Mp käytössä kamppeet kastuvat sateella aina, olipa sitten kyllästettä tai ei. Kyse on vain siitä kuinka nopeasti kastuminen tapahtuu. 5 vai 15 minuuttia, lopputulos on kuitenkin sama.

Mulla oli +10 vuotta sitten Rukan paras ja kallein puku. Sain silloin yhden kesän käytetyn puvun kaverilta niin halvalla, että oli pakko ostaa. Olihan se laadukas ja varmaan hyvin suojaavakin, mutta olo oli kuin haarniska päällä. Todella hankala ja tukala fiilis, lisäksi kuuma kuin kele.. Pari kautta sen kanssa tuskailin ja pistin kiertoon. Ehkä uudet mallit ovat mukavampia..
    Viimeksi muokannut: J@ck; 31.03.2016 klo 12:08.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
    Minä vaihdoin viime kesänä Rukan perusmallin takin laminoituun, oikein kylmässä en ajanut, mutta väittäisin että se laminoitu takki on kuumassa miellyttävämpi kuin perusmalli. Hankalaahan näitä on vertailla mutta noin se itsestä tuntuu.

Kylmässä laminoidun etu lienee juuri tuo että päälikangas ei kastu läpi asti.

Jos kyllästysaineet arveluttaa, kuulemma saman efektin saa kun vie kamat pesun jälkeen saunan jälkilämpöön kuivumaan. Tämä pirkkaniksi on kokeilematta mutta Myyjä sen kertoi.

Janne
    XX
    Lainaa janne_s kirjoitti Katso viesti

Jos kyllästysaineet arveluttaa, kuulemma saman efektin saa kun vie kamat pesun jälkeen saunan jälkilämpöön kuivumaan. Tämä pirkkaniksi on kokeilematta mutta Myyjä sen kertoi.

Janne
    On totta, että ainakin teflonpohjaiset kyllästeet voi aktivoida lämmöllä. En kuitenkaan usko - tai en tiedä - onko joidenkin Goretexkamppeiden pintakankaisiin käytetty valmistusvaiheessa suoja-aineita.. Silittäminen miedolla lämmöllä on muuten parempi konsti kuin saunottaminen.
    Eikös kaikissa Rukan Goretexeissä kalvo ole laminoitu kankaaseen. Mitään irtokalvoja en ainakaan ole Rukan kamppeissa koskaan nähnyt..
    Viimeksi muokannut: J@ck; 31.03.2016 klo 11:54.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
    Rukan perusmalleissa on ensin cordura päälikangas, sitten kalvo ja lopuksi ohut vuori. Kaikki kolme erillään, mutta toki saumoista kiinni.

Janne
    XX
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Eikös kaikissa Rukan Goretexeissä kalvo ole laminoitu kankaaseen. Mitään irtokalvoja en ainakaan ole Rukan kamppeissa koskaan nähnyt..
    Ei ole kaikissa tuota päälikankaaseen laminointia, esim.Gore-Tex Z-liner, missä tuo kalvo on päälikankaan ja sisävuoren välissä irrallaan(nojoo,toki se itse gore-tex materiaali taitaa siinäkin olla johonkin kankaaseen laminoituna?).

Täältä noiden materiaalien erot selviää melko hyvin: http://www.rukka.com/motorsport/fi/materials/#!gore-tex

Uutena noi päälikankaat ei tunnu imevän pisaraakaan, joten uskon että niissä on joku pintakäsittely tehtynä. Useamman vuoden vanha Armas-puku kyllä kastui päälikankaan osalta, vaan ei se vuotanut tai tuntunut juuri sen raskaammalta päällä. Kuivui myös tosi nopeasti sateen loputtua!
    Aikaisempi takki oli tuolla Z-liner systeemillä, ja sateella se oli kyllä raskaan tuntuinen ja sen kuivuminen kesti helvetin pitkään. Oli myös tukalamman tuntuinen verrattuna tuohon 3-kerroslaminointiin, että kyllä niissä eroja on muutakin kuin hinnassa

Tätä Nikwaxin käsittelyainetta olen ajokamppeisiin toisinaan käyttänyt: http://www.nikwax.com/en-gb/products...-1&fabricid=-1
    Honda CB350K4

"Work Less - Ride More"
  17.  
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    En oikein noista kyllästysaineista tiedä. Joskus meinasin laittaa, mutta sitten mietin mitähän ne mömmöt tekee sille pintakankaan alla olevalle kalvolle.. Sen kun saa tukkoon jo väärää pesuainetta tai pyykinhuuhteluainetta käyttämälläkin. En kyllä uskalla omiin kamppeisiini kyllästeitä kokeilla. Liekö tästä jossain jotain faktaa? Mielestäni yritin joskus etsiä, mutta en löytänyt..
    Tästä taisi olla äskettäin jossain pesutopikissa juttua.
    Goren sivuilta löytyy sitä tietoa. Viralliset pesuohjeetkin löytyvät samalta sivustolta.

Lainaa vanha kirjoitti Katso viesti
    Ei ole kaikissa tuota päälikankaaseen laminointia, esim.Gore-Tex Z-liner, missä tuo kalvo on päälikankaan ja sisävuoren välissä irrallaan(nojoo,toki se itse gore-tex materiaali taitaa siinäkin olla johonkin kankaaseen laminoituna?).
    Näiden (2L, 3L, Z-liner) lisäksi Gorella on myös LTD-rakenne, jossa pintakangas on irrallaan ja kalvo laminoitu sisävuoreen.
    Honda CRF1000L Africa Twin DCT '16
    ex: Solifer SM-82, Yamaha XT660Z Ténéré '13