Tulokset 1:stä 12:een 12:sta
  1. #1
    Aloin iltojen iloksi purkaa etupääta ja palastelin etupumput vaihtaakseni tiivisteet ja öljyt. Hommassa ei mitään ihmeitä ollutkaan. Pari asiaa alkoi ihmetyttää...

    Sisäputken alapäässä on kaksi reikää eripuolilla putkea. Sisäputken sisällä on holkki jossa myös reiät samoilla kohtaa. Nämä reiät ei ole kohakkain. Kuuluukohan olla? Onkohan päässyt kääntymään avatessa aläpään pulttia??? Toisen sisäputken reiät kääntyneet vielä enemmän. Kuinka kuuluu olla?

    WIN_20160315_18_23_43_Pro.jpg

    Kun etupumppuja alkaa laittaa nippuun tarvii erikoistyökalulla pitaa alaputkea paikallaan, että saa alapään pultin kiristettyä. Millä tuon saa pidettyä paikallaan?

    WIN_20160315_19_20_30_Pro.jpg

    Osaisko joku auttaa ettei iltojen ilo muutu vidutukseksi...
  2. #2
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Trally kirjoitti Katso viesti
    Aloin iltojen iloksi purkaa etupääta ja palastelin etupumput vaihtaakseni tiivisteet ja öljyt. Hommassa ei mitään ihmeitä ollutkaan. Pari asiaa alkoi ihmetyttää...

    Sisäputken alapäässä on kaksi reikää eripuolilla putkea. Sisäputken sisällä on holkki jossa myös reiät samoilla kohtaa. Nämä reiät ei ole kohakkain. Kuuluukohan olla? Onkohan päässyt kääntymään avatessa aläpään pulttia??? Toisen sisäputken reiät kääntyneet vielä enemmän. Kuinka kuuluu olla?

    WIN_20160315_18_23_43_Pro.jpg

    Kun etupumppuja alkaa laittaa nippuun tarvii erikoistyökalulla pitaa alaputkea paikallaan, että saa alapään pultin kiristettyä. Millä tuon saa pidettyä paikallaan?

    WIN_20160315_19_20_30_Pro.jpg

    Osaisko joku auttaa ettei iltojen ilo muutu vidutukseksi...
    Mä veikkaan että nuo reijät on tehtaan jäljiltä noin ja sopivan kokoinen muovi /metalli putki niin sillä saa painettua cartritkeä niin että saat alapään pultin kiinni.
    Elämä on onneksi mutkikasta
  3. #3
    Kun etupumppuja alkaa laittaa nippuun tarvii erikoistyökalulla pitaa alaputkea paikallaan, että saa alapään pultin kiristettyä. Millä tuon saa pidettyä paikallaan?

    WIN_20160315_19_20_30_Pro.jpg

    Osaisko joku auttaa ettei iltojen ilo muutu vidutukseksi...[/QUOTE]

    Omissa Yamahoissani on alaputkissa ollut (mallista riippuen)17mm ja 19mm avainvälillä olleet "kuusiokolot". Tein työkalun , n.70cm pitkä putki jonka päihin hitsasin ko.kokoa olevat mutterit. Tsekkaa mikä koko siellä on ja ei muuta kuin askartelemaan!
  4. #4
    Rahastonhoitaja
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Biltemassa on tosi pitkiä räikän jatkovarsia. Siihen hylsy ja hylsyyn hylsyyn sopiva pultti mikä on kierretty muttereita täyteen. Teipillä kiinni. Erikoistyökalu valmis.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  5. #5
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Mä veikkaan että nuo reijät on tehtaan jäljiltä noin
    Mutta kuuluuko olla noin, tuntuu ettei kuuluisi? Mikä virka reijillä? Toisen etuputken reikät auki noin 2/3 ja toinen täysin ummessa. Ei ymmärrä...
  6. #6
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Biltemassa on tosi pitkiä räikän jatkovarsia. Siihen hylsy ja hylsyyn hylsyyn sopiva pultti mikä on kierretty muttereita täyteen. Teipillä kiinni. Erikoistyökalu valmis.
    Saa olla hoikka hylsy että mahtuu putken sisään. Ainakin XJ:ssä aikanaan.
    FJR -17
  7. #7
    Rahastonhoitaja
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Hyvä pointti mut tollasella viritelmällä taisin itse XJ600s etuputket koota. Tosin mulla oli kaks räikän jatkovartta. RF900:ssä ei vissiin tarvinnutkaan pitää vastaan jos oikein muistan.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  8. #8
    Yhteen pyötään tein tuollaisen työkalun kierretangosta. Väänsin ensin ne vastakkain kahdella avaimella tiukkaan, mutta ei pysynyt. Sitten ne hitsattiin tankoon kiinni ja alkoi toimia. Toiseen päähän sama viritys että on mistä vääntää.

    Reikiin en ota kantaa. Kertooko räjäytyskuva mitään tai löytyykö mitään korjausmanuaalia?
    Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
    Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
  9. #9
    Niin, rohkeimmat vetää pultin kiinni hakkaavalla pulttikoneella, onnistuu silläkin.

    Mitä tulee niihin sisäputken reikiin, mielestäni sen sisäholkin ulkomitta on selvästi pienempi kuin varsinaisen sisäputken sisämitta eli se öljy mahtuu virtaamaan silti vaikkei olisi reiät kohdallaan. Tuohan ei ole se varsinainen vaimenniaukko, vaan antaa öljyä siihen pikkujousen tilaan (outbound-jousi). Varsinainen vaimennus tehdään sen sisäputken sisällä olevan varren alapään aukoilla.
    FJR -17
  10. #10
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Trally kirjoitti Katso viesti
    Mutta kuuluuko olla noin, tuntuu ettei kuuluisi? Mikä virka reijillä? Toisen etuputken reikät auki noin 2/3 ja toinen täysin ummessa. Ei ymmärrä...
    Näyttäisi siltä että ovat öljyn pako reikiä ja kun katsoo räjäytys kuvaa niin ei pitäisi olla mitään irtonaista holkkia joka pitäisi pyörittää kohdilleen.

    Tuosta löytyy ohjeita
    http://fz6.uw.hu/service/2004-Servic...1616-17-50.pdf
    Elämä on onneksi mutkikasta
  11. #11
    Ihmettelyjen jälkeen etupumput huollettu. Hommassa ei mitään ihmeellistä sinänsä ollut.
    Kannattaa hommata stefan/liukuholkin asennukseen sopiva työkalu. Auttaa kummasti hommassa. Itse hommasin motonetistä 43mm:lle etuputkelle sopivan stefatyökalun.
    Tuo etupumpun alapultin kiristys vähän arvelutti ilman erikoistyökalua mutta sekin onnistui hyvin kun painoi iskarin läjään ja kiristi sitten.
    Taidampa vaihtaa jatkossa öljyt vähän useammin. Entisessä pyörässä mentiin samoilla iskariöljyilla 8 vuotta/30tkm. Niin oli ilmeisesti menty nykyiselläkin. Oli vähän sameeta kuraa putkessa...
  12.  
  13. #12
    You tubesta kattelin ohjeita eli vähän olis aikeissa rohkaistua tekemään öljyjen vaihto. Pyörä sama Jammu eli fz6n s2 vuosimallia 2009. Stefat ei vuoda, niitä ei tarvis alkaa vaihtamaan, mutta öljyt voi olla tosi vanhat. Syksyllä kun vaihdoin tuohon ja omaan jäähdytysnesteet, tuli tästä jammusta paljon likaisemma näköiset kuin omasta, siinäkin oli jo 4 -5 vuotta vanhat nesteet.

    Sinällään jos tulkitsin oikein niin keula ylös liinoilla. Kattoon sais nätisti. Pystyy vissiin tangosta sitomaan niin että pyörä pysyy pystyssä. Tässä ei ole keskiseisontatukea.

    Ennen nostoa löysytellään pultteja eli ne isot putkien päistä, renkaan pultit. Siinä lienee toinen lukitusmutterina akselille. Jarrusatulat irti ja lokari irti. Sen jälkeen vaan ne pari kuusiokoloa auki putket liukuu nätisti irti.

    Ruuvit irti putken yläpäästä ja tulee jousia yms. hilppeitä ulos. Osat oikeaan järjestykseen ja katotaan mitä tulee missäkin järjestyksessä, kaadetaan öljyt ulos ja annetaan valua.

    Tarviiko noita huuhdella jollain vai riittääkö että valutetaan rauhassa entiset öljyt ulos.

    Muuta ei käsittääkseni tarvi purkaa eli ei tarvi saada hajotettua pumppua kokonaan ja se erikoistyökaluilla oleva mutteri saa jäädä paikoilleen.

    Uutta öljyä manuaalin mukainen määrä kumpaankin putkeen ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Ennen purkua mitataan paljonko putkia on tuotu läpi, jotta saadaan samaan paikkaan. Tuota on madallettu myös tuosta kohtaa.

    Pärjääkö tuolla vai jäikö jotain huomaamatta.

    Lisätään sen verran että en ole niitä kaikkein kätevimpiä käsistäni, mutta ei nyt ihan täysin tumpelokaan. Työkaluja löytyy, kunnon hylsysarja ja lenkkiavaimia iso lajitelma. Myös pari momenttiavainta löytyy kuudesta newtonista pariin sataan.
    Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
    Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)