Kannattaako nyt keväällä/kylmällä laittaa hiukan enemmän renkaisiin painetta, koska eivät pääse lämpenemään ihan niin paljon kuin lämpösemmillä keleillä?
...vai laitetaanko kylmään renkaaseen ne suosituspaineet ja annetaan sitten paineiden nousta sen minkä nousevat?
Toisaalta, lämpeääkö rengas nopeammin/paremmin jos siinä on hiukan vähemmän painetta? Ja tuleeko sitä kautta enemmän pitoa, joka voi olla hyväkin asia näin keväisillä teillä?
Ja nyt on kyykkypyörästä kysymys.
Honda CBR 1000RR Fireblade `14
Katuajossa ei minkään valtakunnan merkitystä jos paine on vain suurinpiirtein tontilla. Ite pidin kadulla edessä n. 2,7 ja takana 2,9bar kelistä riippumatta, joten todellisuudessa varmaan olivat jossain 2,3-3,2bar haarukassa.
Renkaan lämpeminen johtuu renkaan rungon elämisestä, joten jos renkaan runko on sopivan löysä, voi pienemmällä paineella rengas lämmetä nopeammin, mutta jäykkärunkoisessa renkaassa rungon eläminen ei välttämättä riitä nostamaan lämpötilaa ja painetta optimaaliseksi vaan rengas jää alipaineiseksi. Nyrkkisääntönä mitä enempi touring-rengas on kyseessä, sen jäykempiä on rungot ja sitä tunnottomampia ne ovat paineenvaihtelulle. Sitten kun mennään ratakumeihin, on renkaan runko tyypillisesti todella löysä ja jo alle 0,1 bar paineenmuutoksella on merkitystä kun ajetaan riittävän kovaa. Edit. Joitain poikkeuksia voi toki olla olemassa.
Mutta kuten sanottua, kadulla ei mitään käytännön merkitystä ainakaan meikäläisen mielestä. Jos haluaa hipostella niin kuumana päivänä voi karvan tiputtaa jos on tarkotus vetää isoa kovaa mutkapätkiä pidempi pätkä kerralla.
Viimeksi muokannut: Nitrous; 30.03.2016 klo 10:07.
Superbike #7
Ok. Kiitos selvennyksestä.
Honda CBR 1000RR Fireblade `14
Rengaspaineet muuttuvat aika paljon ulkoilman lämpötilan mukaan.
Rengaspaineet kannattaa siis tarkistaa ennen jokaista ajosuoritusta kuten öljyt ja jäähdytysnesteet.
Aivan samanlailla kuin autoilla.
1300cc Suzuki
No ei ne nyt niin paljon muutu että ne aina ennen ajoon lähtöä pitäisi tarkistaa. Ei autossa eikä moottoripyörässä. Suurinpiirtein n. kerran viikossa tulee tarkistettua.
Ei ole kyllä mootoriöljyn määrääkään tapana aivan joka lähdölle tarkistaa. Jos ei jää läikkää alle niin ei se öljy sieltä ny hetkessä vajene![]()
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
2007 tai 2008 oli aiheesta Motorrad lehdessä suuren rengastestin liitteenä todella hyvä artikkeli.
Jos jollain on tunnarit, niin voisi kopsata tekstin tänne?
Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että ylipaineilla jarrutusmatka pitenee hätäjarrutuksessa noin 10-15%
Muuhun pyörän hallintaan ei merkittäviä vaikutuksia. Onko tuo viimeinen 4 metriä ruuhka-ajossa sitten paskat housuun, vai soitto vakuutusyhtiöön, voi jokainen itse harkita.
Toukokuussa jos lähtee aamulla lähellä nollakeliä ajamaan lyhyttä työmatkaa, niin ei rengas saavuta normaalia käyttölämpötilaa ollenkaan. Itsellä on ollut tapana ajaa se ylitalvinen koppura alipaineilla keväällä loppuun. Tuollainen nastojen karhentama asfaltti syö kiitettävästi rengasta, ni on sitten saanut ennen juhannusta vaihtaa jotain tuoreempaa alle ku ilmatkin alkaa olla sellaiset, että rengas alkaa ajamalla oikeasti saavuttamaan toimintalämpötilansa.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Jos paine kiinnostaa:
http://www.tyre-track.net/products
Näitä on muillakin valmistajilla, tuossa on kaksi mallia, toinen mikä laitetaan vanteeseen sisälle, toinen laitetaan ihan venttiilinhatun tilalle. Tosin lämpötilalukema ei ole tuossa kovin tarkka.
FJR -17