Pyörä on Suzuki GS450 1983 ja olen kasaamassa kunnostuksen jälkeen. Mielestäni kaikki johdot on kiinni oikein, mutta jotain ongelmaa on. Kun yhdistin starttireleen starttimoottoriin ja olin laittamassa starttirelettä runkoon kiinni, niin startti pyörähti.
Jossain on joku johto vielä irti tai väärässä paikassa mutta nyt en keksi missä vika voisi olla...löytyykö heti joku juttu mitä kokeilla?
Kytkentä on aika yksinkertainen.
Akulta lähtee B+ suoraan starttireleelle ja siitä toisen navan kautta startille.
Yleensä stratti maadoittaa runkonsa kautta maihin.
Starttirelettä ohjataan starttinapilla, eli virtalukon kautta B+ katkaisijalle, josta ohjattuna starttireleelle ja siitä maihin.
(B+ = akkusähkö)
Voisiko olla ettei starttimoottori ole maadoitettu, maalasin moottorin ja en hionut maalia pois starttimoottorin ruuvien kohdalta...
Eikai startin maadoitus sinänsä vaikuta starttireleen toimintaan?
Varsinkin jos startti kerran pyörii, eli selkeesti saa sekä plussaa (releen kautta) että miinusta (koneen/rungon kautta)...
Vian luulisi olevan siinä (oletettavasti) starttinapilta tulevassa johdossa, onko varmasti oikea piuha eikä nappi jumissa?
Jos siis käsitin oikein että rele veti heti kun ohjausjohdot kytki?
Pitääkin tarkistaa starttinapin johdot..vähän säikähdin kun olin pulttaamassa relettä ja heti lähti pyörimään
Jos nappaan starttinapin kokonaan pois niin silloinhan tätä ei pitäisi tapahtua?
Muistuu mieleen vastaava tapaus K100RS:ssä. Kun laittoi uuden akun ja + navan kiinni, pyöri startti heti. Syynä oli starttireleen kärjet jotka oli sulaneet kiinni. Varsinkin jos wanhalla, huonolla akulla pyörittää, virta sen kun kasvaa. Onneksi releen sai auki ja hyvin hienolla vesihiomapaperilla kärjet hiotuksi.
Pyörä oli kyllä toimiva kun sen purin...ja starttinapin poistaminen ei muuttanut tilannetta, edelleen starttaa kun yhdistää. Pitää tutkia tuota relettä vielä
Vika oli releessä, se oli ilmeisesti jumissa. Avasin muttereita ja painelin vähän niitä releen päitä ja nyt lähti toimimaan. Kiitos vastauksista, tää sähköhomma ei ole ihan tuttua![]()