Sivu: 1 / 8:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 234:sta
  1. #1
    Toisessa ketjussa kiroilinkin jo aiheesta. Rahat olisi pyörään, mutta pahalta näyttää, ettei kuukausittaisiin menoihin ole varaa. Ainahan sitä rahaa löytyy jotenkin jostain tärkeisiin asioihin, mutta jossain menee se mielekkyyden raja mitä ihminen on valmis karsimaan muusta elintasostaan.

    Tämä ketju on siis eräänlainen "köyhät motoristit" tukipalsta. Tarkoituksena on jakaa vinkkejä ja neuvoja miten saada kulut minimiin, välttää pahimmat sudenkuopat ja niin edelleen, lähtien pyörän hankinnasta aina huoltoihin ja vakuutuksiin asti.

    Kaikkiahan meitä kulut kiinnostavat ja toiselle paljon on toiselle vähän, mutta haluan tähdentää, että tässä nyt puhutaan siis sellaisesta tilanteesta, missä työtön/osa-aikainen duunari/opiskelija saa pidettyä pyörän pihalla niin että muuhunkin elämään jää edes jotain ja pärrään saa edes sitä bensaa.

    Hankintakustannukset ovat oma asiansa, eikä niihin ole tarkoitus puuttua, tärkeämpäähän on nimenomaan se, että ne kuukausittaiset menot eivät kasva ylitsepääsemättömäksi.
    Honda VFR 800FI ´98
    Rakkaat exät: Honda CB 900 F Hornet ´03
  2. #2
    Aloitan itse homman kysymyksellä: Olen katsellut tuossa noita nettimoton pyöriä ja ifin/popin laskuriin lyönyt rekkareita, taitaa olla niin, että aloitusbonusten kanssa ei taida irrota pyörää alle 400€/vuosi liikennevakuutuksella?

    Toinen juttu mikä mietityttää, niin mikä on tuo veron tämän hetkinen todellinen tilanne?
    Honda VFR 800FI ´98
    Rakkaat exät: Honda CB 900 F Hornet ´03
  3. #3
    Halvimmaksi käyttökulujen osalta taitaa tulla museomoottoripyörä, vakuutus vuodessa viiden - kuudenkympin luokkaa. Saa ajaa 30 pv. vuodessa. Pyörät maksaa 2 - 5 k€. Ei ehkä hakemasi ratkaisu, mutta paljonhan näilläkin ajellaan.
  4. #4
    Lainaa TweetyLeaf kirjoitti Katso viesti
    Aloitan itse homman kysymyksellä: Olen katsellut tuossa noita nettimoton pyöriä ja ifin/popin laskuriin lyönyt rekkareita, taitaa olla niin, että aloitusbonusten kanssa ei taida irrota pyörää alle 400€/vuosi liikennevakuutuksella?

    Toinen juttu mikä mietityttää, niin mikä on tuo veron tämän hetkinen todellinen tilanne?
    Kyllä noita löytyy, 1100 gsxr iö -92, liikennevakuutus ja osakasko 381,59 € / vuosi.

    Halvat käyttökulut, helppo huoltaa, osia löytyy erittäin paljon ja tekniikka on muutenkin erittäin luotettava ja kestävä. Ostokustannus n. 1800-3000e.

    Tässä olisi aika kova paketti, suoravetokaasarit, putkisto, jne: http://www.nettimoto.com/suzuki/gsx-r/1931116

    tai sitten ihan vakio: http://www.nettimoto.com/suzuki/gsx-r/1877439 (aika paljon ajettu, mutta tuohon hintaan löytyy yleensä vähemmän ajettuja ~60tkm
    Poista häiritsevät mainokset: https://getadblock.com/
    ABSillinen turbobusa powered by delvac.
  5. #5
    Lainaa TweetyLeaf kirjoitti Katso viesti
    Aloitan itse homman kysymyksellä: Olen katsellut tuossa noita nettimoton pyöriä ja ifin/popin laskuriin lyönyt rekkareita, taitaa olla niin, että aloitusbonusten kanssa ei taida irrota pyörää alle 400€/vuosi liikennevakuutuksella?

    Toinen juttu mikä mietityttää, niin mikä on tuo veron tämän hetkinen todellinen tilanne?
    Kyllä pitäisi onnistua, ainakin jossain päin Suomea. Katsoin tuossa pikaisesti esimerkkinä Bemarin F650 -00 liikennevakuutuksen IF:ssä. Aloitusbonuksilla näyttäisi olevan 295,79 / v. R Bemarit, esim. R850 -97 298,26 / v IF:issä, ovat myös edullisia vakuuttaa ja pyörinä varsin yksinkertaisia - helppoja huoltaa.

    Käyttömaksu tulee, mitä suurimmalla todennäköisyydellä, mikä sen suuruus on jää nähtäväksi. Toisaalta liikennekäytöstä poistetusta pyörästä ei käyttömaksua peritä.

    Kustannuksia saa myös tehokkaasti vähennettyä opettelemalla kaikkien huoltojen suurimman osan korjauksista tekemisen itse. Myös renkaanvaihdot ja tasapainoitukset onnistuvat aivan hyvin kotitallissa. Tämä tietenkin edellyttää että on olemassa paikka jossa voi touhuta. Kerrostalon parkkipaikka ei tietenkään ole paras mahdollinen ja työkaluihinkin joutuu jonkin verran satsaamaan. Mutta jos homma alkaa sujua maksavat kyllä hintansa takaisin.

    Vanhoja, yli 20 vuotiaita, pyöriä saa kyllä edukkaasti mutta varaosien saatavuus voi jossain tapauksissa olla hankalaa.

    Samoin pyörän tulee olla sellainen jota on myyty paljon ja mahdollisimman yksinkertainen, siis 1- tai 2-sylinterinen. Silloin varaosakustannuksisa ja huolloissa on mahdollista hyvään kustannustehokkuuteen.
    Viimeksi muokannut: Patukka; 17.03.2016 klo 23:41.
  6. #6
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Kyllä pienellä pärjää, mutta sitten on kyllä itte huollettava jonkun verran. Sitten se miten ajaa vaikuttaa ehkä kans huolenpidon määrään, eli joku suoraa köröttely isolla tiellä ei niin ota tekniikan päälle kun kunnollinen mutkaan työntäminen muhkuraisilla pikkuteillä. Mulla vuodessa RF900:ssa 230€ liikennevakuutus (45%), 1-2 x 25€ oljynvaihto, 250€ renkaat, ketjurattaat kestää kaks-kolmevuotta 135€ (Louikselta alekupongilla). Eli sellanen 600€ Toi on minimi. Yleensä menee kaikkee pikkuosaa sitten päälle, pyöränlaakeria, jarrupalaa, jarrunestettä, öljysuodatin 10€, ilmansuodatin 20€ jne.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  7. #7
    - Hoitaa itse huollot
    - Hankkii varaosat maailmalta
    - Hankkii kulutusosat ennakkoon kun näkee hyvän tarjouksen ja/tai tekee isomman tilauksen kerralla
    - Ennakoi huollot ja välttää yllätykset
    - Hankkii renkaansa maailmalta ja vaihtaa ne vanteille itse
    - Hankkii ajovarusteet poistotarjouksista tai käytettynä
    - Ottaa vakuutuksen halvimmasta firmasta

    Joku viisaampi heittää sitten muutaman linkin edullisiin varaosa- ja rengaskauppoihin, jotka eivät löydy Googlen ensimäisten tulosten joukosta.
    ...
  8. #8
    Ite hankin pyörän kun olin vielä opiskelija ja silloin oli raha tiukassa. Ajovarusteita ja varaosia kyttäsin silmä kovana Tori.fi yms palveluista. Juuri mitään en ostanut uutena. Ebaysta sit halpaa kiinan pikkunippeliä, kun tuli tarve.

    Älä kuitenkaan osta mitään ikivanhaa paskaa varustetta, ihan vain siksi kun se on nyt halpaa ja joskus 15v sitten maksanut miljoonan. Yllättävän usein tulee tuoretta laatutavaraa eteen pilkkahintaan.

    Vakuutukset kilpailutin varmaan kaikissa yhtiöissä. Rengashankinnat yksittäisinä poistotarjouksina netistä ulkomailta (rengasonline ollut mun tapauksessa halvin). Huollot tein itse. Talvisäilytyksen sain tutun mummon autotallista. Nyt kevään kynnyksellä mulla on tallipaikka taas kaverin kaverin hallissa.

    Aika on köyhän kaveri. Selaa nettiä ahkerasti, etsi tarjouksia ja kun loistodiili tulee eteen niin toimi heti. Ennakointi auttaa, monesti esim. rengastarjous tulee eteen tänään, vaikka vaihtotarve onkin kuukausien päästä. Silloin on hyvä ostaa varastoon, jos vain on varaa.

    Käy tutut ja tutuntutut läpi, lähipiiristä saattaa löytyä kavereita jotka myyvät jotain halvalla. Tai osaavat auttaa huollossa tms. Sana kiertämään.

    Aikalailla tässä tuli samat mitä muiltakin
    Kawasaki z1000 2006
    Kawasaki zzr1400 2006
    Yamaha fjr1300 2007
  9. #9
    Kouluttaja Bolt:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2011
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Renkaissa jos haluaa tosissaan säästää ja pystyy laittamaan itse vanteille. Käytettyjä saa joskus ilmaiseksi.
    Ainakin mun entisillä renkailla kaverit sanoo ajaneensa 1000-2000 kilsaa. Turvallisuudesta en sitten tiedä.
    MONSTER1200S+BETA350 JA SAASTAMOINEN
    Valtiovarainministeri
  10. #10
    Mähän meen just tällä meiningillä
    -Tsekkaa jo ostaessa ifin ja pop vakuutuksen laskureilla mitä vakuutus tulis olemaan.
    Alle kolmeen sataankin saa,mulla on esim.
    -Huoltaa ja tai opettelee huoltamaan itse.
    -Ei usko orgin konkareita ajovarustehankinnoissa, vaan prätkärotsi ja parit housut päällekkäin. Varustelekalta tsekkaa kans. Itte löysin hanskat 4 e! Kypärä käytettynä tms. Siis jos ei aja pitkiä reissuja niin ei mielestäni tarvi tonnin kamoja. Itellä menny alle satku,kun rotsi oli valmiiks...
  11. #11
    Lainaa Tombo Armageddon kirjoitti Katso viesti
    -Ei usko orgin konkareita ajovarustehankinnoissa, vaan prätkärotsi ja parit housut päällekkäin. Varustelekalta tsekkaa kans. Itte löysin hanskat 4 e! Kypärä käytettynä tms. Siis jos ei aja pitkiä reissuja niin ei mielestäni tarvi tonnin kamoja. Itellä menny alle satku,kun rotsi oli valmiiks...
    Tietysti tuota hommaa voi miettiä sen jälkeen uudestaan kun on sattunut jotain, jokainen taaplaa tavallaan.
    Kyllä hyviä ajovarusteita löytyy käytettyinä halvalla ja tosiaan poistohyllyistä voi tehdä hyviä löytöjä.
    Mopon puolesta onkin tullut jo hyviä vinkkejä.
    ZX-9R -95
    Ex YZF 750 R -95
    Ex FZR 1000 -92
    Ex FZS 600 -01
    Ex XJ 900F -93
    Ex XJ 600 S Diversion -96
    Kukahan nää mutkat oikein määrää..
  12. #12
    Suzuki gsx 750f. Siinä on ainaki edullinen vakuutus. Toki siinäkin on muuttujia jotka vaikuttaa. Mun tiedoilla(35v mies paikkakunta kemi) ympärivuotinen vakuutus ifistä 270 vuosi 20% alotusbonuksella.
    Muutenkin tuo malli on varmaa ja luotettavaa tekniikkaa. Helppo ja halpa huoltaa ja 2000€:lla saa jo hyvän.
    Eihän oikeastaan muita kiinteitä kuluja olekaan kuin tuo vakuutus. Muut kulut on riippuvaisia paljonko ajaa.

    Ps. Paljonko tweety oot budjetoinut pyörän hankintaan varoja? Jos siitä on vara hieman tinkiä niin käyttää ne "ylimääräset" sitten niihin käyttökuluihin.
    BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
    A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
  13. #13
    Hyvä, joskin hankala kysymys. Lähinnä siksi että mopoilussa lähes kaikki muu tinkiminen, paitsi säästeliäs ajotapa, laskee turvallisuustasoa tavalla tai toisella. Juuri mitään mikä on halpaa ei voi pitää kalliimpaa versiota turvallisempana tai kestävämpänä. Ajovarusteiden osalta käytetty hyvälaatuinen, on tuhat kertaa parempi kuin halpa ja kehnolaatuinen uusi. Joten lähnnä tuo käytetyn pari settiä ajetun ratarenkaan käyttö lie ainoita joita voi normaalin liikenteen kanssa pystyssä ajelevalle suositella. Vaikkakaan itse en käytettyä kumia vainoharhaisuuttani laittaisi koskaan alle.

    Tässä ehkä olisi paikallaan siteerata vanhaa äitiäni, joka joskus totesi: "köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa".
    toivottavasti löydät sellaisen kombon jolla pääset kurvailemaan kohtuukustannuksin. Motorisoiduista harrastuksista kadulla kurvailu mopolla ei ole onneksi likimainkaan kalleimmasta päästä.
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  14. #14
    Ota vakuutus POP vakuutuksesta. Siellä on päivähinnoiteltu vakuutus. Tämä siis tarkoittaa että jos vakuutus on 365€ vuosi, se jakautuu 1€/päivä.

    Tästä on se etu, että €/päivä maksua ei pidä maksaa niinä päivinä, joina moottoripyöräsi ei ole rekisteröity.

    Rahaa säästää siten, että rekisteröi pyöräsi ajoon vasta sinä päivänä kun keväällä/kesällä töräytät sen käyntiin ja ota pois liikennekäytöstä sinä päivänä kun syksyllä ajon lopetat.

    Näinollen vaikkapa 600€ vuosimaksu on todellisuudessa vain puolet siitä, jos nyt vaikka 6kk ajat ja 6kk talvella pyörä on pois liikenteestä.

    Maksu liikennekäytöstä poistolle & palautukselle on 8e. Sekin kannattaa laskea kalliimmissa pyörissä, että esim 1000€ vuosivakuutus on noin 3€/päivä. Jos lähdet kesällä 2 viikoksi ulkomaille niin ota prätkä pois ajosta siksi ajaksi.

    Voi toki jollakulla muullakin vakuutusyhtiöllä olla näitä päivähinnoiteltuja vakuutuksia.

    Kerrataan vielä että liikennekäytöstä poisto ei ole sama asia kuin seisonta-ajallinen vakuutus.
    GSX-R 1000 K9
  15. #15
    Entäs toinen lähestymiskulma aiheeseen.

    Muu elämä mitoitetaan tulojen mukaan ja siitä vielä niistetään pikkusiivu moottoripyöräilyyn.

    Jos lähtötilanne on, että rätkä valitaan vakuutusmaksujen mukaan, niin silloin ollaan miun mielestä vähän väärässä osoitteessa.

    T: Mies, jolla on 29-vuotias auto ja 10-vuotias kännykkä, jotta on varaa pitää rätkiä ja ajella niillä.
  16. #16
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Jos lähtötilanne on, että rätkä valitaan vakuutusmaksujen mukaan, niin silloin ollaan miun mielestä vähän väärässä osoitteessa.
    Näin tein ja pyöräksi valikoitui tuo allekirjoituksen FJS. Fillari oli edullinen hankkia ja vakuutukset täyskaskoineen kaikkineen <250€ vuodessa ja vielä ei ole edes bonukset tapissaan. Eli palvelee just sen mitä halusinkin, maksujen puolesta se ja samaa ajaa tahi ei, tuo paljoa taloutta rasita mutta onpahan peli jolla ajella jos siltä tuntuu, tuo 600cc PGM-FI ruiskuinen twin liikahtaa sen mitä tartteekin. Ja tuo Hondahan on tunnetusti pommin varmaa tekniikkaa, edullinen ylläpitää ja kestää isältä pojalle = eiköhän tuossa ole fillaria meikäläiselle sen mitä tässä elämässä ylipäätään vielä ajelee
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  17. #17
    Lainaa HiTec kirjoitti Katso viesti
    Näin tein ja pyöräksi valikoitui tuo allekirjoituksen FJS. Fillari oli edullinen hankkia ja vakuutukset täyskaskoineen kaikkineen <250€ vuodessa ja vielä ei ole edes bonukset tapissaan. Eli palvelee just sen mitä halusinkin, maksujen puolesta se ja samaa ajaa tahi ei, tuo paljoa taloutta rasita mutta onpahan peli jolla ajella jos siltä tuntuu, tuo 600cc PGM-FI ruiskuinen twin liikahtaa sen mitä tartteekin. Ja tuo Hondahan on tunnetusti pommin varmaa tekniikkaa, edullinen ylläpitää ja kestää isältä pojalle = eiköhän tuossa ole fillaria meikäläiselle sen mitä tässä elämässä ylipäätään vielä ajelee
    Mut toi on skootteri...^
    Poista häiritsevät mainokset: https://getadblock.com/
    ABSillinen turbobusa powered by delvac.
  18. #18
    Kannattaa miettiä oikeasti minkä osan vuodesta ajaa ja pyörä pois liikenteestä käyttöajan ulkopuolella. Eli jos ajaa vaikka vain kesä-elokuun niin ei kannata tuijottaa suoraan vakuutuksen vuosimaksua.
  19. #19
    Lainaa Turder kirjoitti Katso viesti
    Kannattaa miettiä oikeasti minkä osan vuodesta ajaa ja pyörä pois liikenteestä käyttöajan ulkopuolella. Eli jos ajaa vaikka vain kesä-elokuun niin ei kannata tuijottaa suoraan vakuutuksen vuosimaksua.
    Oikeilla motoristeilla ajokausi on 9-12kk vuodessa, harrastelijat ovat sitten erikseen. Joten kyllä sillä vakuutuksen hinnalla on merkitystä....
  20. #20
    Hyvä keino säästää, on liittyä paikalliseen kerhoon jolla on talli.
    Siellä on työkalut ja neuvot halpoja. Monesti löytyy ölppädiileri, ketjupena ja pari muuta jonka frendillä löytyy just sun pyörään osia. Ja nykyään on netti täynnä prätkäkirppiksiä.

    Jos rengastyöt ei pelota, ni ite oon jo 10v ajanu muiden roskisrenkailla.
    Tämä tietysti sitten pitää muistaa ottaa ajotyylissä huomioon, että alla on joku yli viisvuotinen koppura, eikä tuoretta halvan maukasta lakritsaa.

    Jos PK seudulla joku budjetin kanssa taisteleva asuu, ni mulla on ainakin 4 alle 20€ kypärää ja
    3 etusta ja pari takasta kirppishintaan.
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  21. #21
    Lainaa Patukka kirjoitti Katso viesti
    Oikeilla motoristeilla ajokausi on 9-12kk vuodessa, harrastelijat ovat sitten erikseen. Joten kyllä sillä vakuutuksen hinnalla on merkitystä....
    Oho. "Oikeilla motoristeilla." Mitens tällainen oikea motoristi määritellään? Ja mikä auktoriteetti tällaisen tittelin myöntää?
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  22. #22
    Käytetyn, vanhankin mopon hankinta on ihan kohtalaisen monimuotoista taidetta
    jopa hintatasosta riippumatta.

    Kulutusosien kunnolla on kuitenkin suht samanlainen euromääräinen potti,
    vaikka se mopon hinnassa voi olla suhteeliisesti melkein mitä vaan.

    Renkaita tietty menee tyypin, ajotavan ja kilometrien mukaan, mutta toinen ajelee
    tyytyväisenä, omasta mielestään yhtä laadukkaat ajot (kilometrit) kuin joku toinen,
    mutta kilometrihinta tuossa asiassa voi olla helposti vain neljännes... tai nelinkertainen.
    Mitenpäin kukakin haluaa laskea.
    Ihan olemattomasta kustannuserosta/ ilometri ei kuitenkaan ole kyse.

    Muutoinkin uudenkarheilla kulutusosilla tahtoo olla selkeästi pienempi "realihinta" kiinni
    mopossa, kuin kauppojen "tiskeillä", vaikka eivät marmorisia olisikaan.
    Ajokäyttäytyminen vaikuttaa myös merkittävästi muiden kuin renkaidenkin menekkiin ja
    elinkaareen.

    Yksi ajelee omalla tyylillään ja tavallaan sen 50 tkm samoilla ketjuilla ja etupaloilla....
    takapalojen ollessa käytännössä ikuisia..... ja toisella kuluu paloja ja antautuu huonosti
    rasvassa pidettyjä ketjuja kolminkertainenkin määrä pidemmässä juoksussa samoilla kilsoilla.

    "Omin pienin kätösin", pääosin ilman erikoistyökaluja & mallikohtaista osaamista kunnossapidettävät
    laitteet ovat myös merkittävä asia.

    Paljon on mahdollisuuksia ja tapoja vaikuttaa "juokseviin kuluihin" ilman että välttämättä tinkii
    VARSINAISESTA ASIASTA.... AJAMISESTA irtoavasta nautinnosta.

    Ilman rahaa ei pärjää, mutta paljon enemmän kuin moni kehtaa myöntää.....

    Liikaa on monasti kiinni muiden asettamista arvoista ja omasta korvienvälistä.

    Nämä sitten "sujuvasti" koitetaan kaikin keinoin nähdä "rahan puutteena" .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  23. #23
    Tässä on tullut hyviä säästövinkkejä pyöristä, huolloista, vakuutuksista ja varusteista.

    Ei paljoa lisättävää aikaisempiin huomioihin. Yksi asia missä voi ajokaudella säästää on kuskin huolto. Olen joskus kiinnittänyt huomiota siihen, että kuskin tankkaamiseen menee monesti enemmän rahaa kun pyörän tankkaamiseen. Eli esim. päivätouringilla jos vetää jokaisella stopilla kahvi + limsa + pulla ja siihen lounaat ym. jädet päälle, niin päivän päätteeksi on mennyt helposti 20 - 30 €. Toki tämä kahvittelu ym. syöminen on jossain määrin pakollista, jotta pysyy hengissä, mutta myös osa prätkäilyn fiilistä kun vedetään munkkia bensiksellä.

    Eli jos oikein lähdetään laskemaan pennejä, niin kaikki ylimääräinen ABC:lle kannettava raha minimiin. Kuukaudessa voi säästää ison summan jos tulee kilometriä ja reissuja. En sitten tiedä mikä on vaihtoehto? Eväät?
  24. #24
    Sen voisi vielä lisätä yleisesti, että tiedä mitä ostat ja osta harkiten. Kaikki joutuvat maksamaan (kirjaimellisesti) näitä oppirahoja pyörä- ja varustehankinnoissa, mutta näissä tehdään tyypillisesti eniten turskaa. Eli ostetaan pyörä joka ei sitten oikein sopinutkaa itselle tai se hyvältä vaikuttanut takki onkin kylmä ja epämukava jne. jne. Vaihtamalla pyörää tai varusteita harvemmin tekee tiliä, päin vastoin.

    Eli väärät hankinnat minimiin noin niin kuin yleisesti. Helposti sanottu, mutta vaikeampi toteuttaa.
  25. #25
    Lainaa tate66 kirjoitti Katso viesti
    Tietysti tuota hommaa voi miettiä sen jälkeen uudestaan kun on sattunut jotain, jokainen taaplaa tavallaan.
    Kyllä hyviä ajovarusteita löytyy käytettyinä halvalla ja tosiaan poistohyllyistä voi tehdä hyviä löytöjä.
    Mopon puolesta onkin tullut jo hyviä vinkkejä.
    Joo no tätä vähän tarkoitinkin juuri ja käyttötarkoituksen mukaan. Tonninkaan varusteet ei auta jos rekan alle jää. Joissain maissa saa ajaa ilman kypärääkin ja niin lämmintä ettei tyypeillä paljon mitään päällä ku joku t paita. Miten ne voi pärjätäkkään? Toisaalta jos pelkää ,että sattuu voi jäädä soffalle ajamaan vaikka pleikkarilla;)
  26. #26
    Lainaa Tombo Armageddon kirjoitti Katso viesti
    Joo no tätä vähän tarkoitinkin juuri ja käyttötarkoituksen mukaan. Tonninkaan varusteet ei auta jos rekan alle jää. Joissain maissa saa ajaa ilman kypärääkin ja niin lämmintä ettei tyypeillä paljon mitään päällä ku joku t paita. Miten ne voi pärjätäkkään? Toisaalta jos pelkää ,että sattuu voi jäädä soffalle ajamaan vaikka pleikkarilla;)
    Aika rumaa jälkeä tulee kun lippaa pyörän pienestäkin vauhdista t-paidassa ja shortseissa. Emännällä noita tulee aina silloin tällöin töissä vastaan, jälki on monesti todella karua ihan pienen näköisestä ja harmittoman oloisesta tapahtumasta.

    Moni ajattelee että ei se niin paha ole jos menee luu tai pari poikki. Ei se olekkaan, ne saa yleensä korjattua kohtuudella. Se asfaltti-ihottuma laaja-alaisena on monesti se paljon pahempi juttu. Vähän liukua asfaltila ja pehmytkudoksia katoaa matkalla, siinä menee verisuonia ja lihaksia. Sitten ne tulehtuu ja eikä niitä saada hoidettua. Luu paranis jos verta tulis mutta kun ei tule tai iso tulehdys syö kudosta, seurauksena amputaatio harmittoman oloisesta tilanteesta.

    Tuo ei tietysi edelleenkään tarkoita että pitäisi ostaa uusia ja hienoimpia kamoja, käytettynä löytyy edullisesti. Välillä jopa lähes uusina. Veikkaan että muillekin on joskus käynyt niin että edelisenä syksynä hankittu takki onkin "kutistunut" syksyn pesussa.
    Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
    Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
  27. #27
    Lainaa Suzukikuski kirjoitti Katso viesti
    Ota vakuutus POP vakuutuksesta. Siellä on päivähinnoiteltu vakuutus. Tämä siis tarkoittaa että jos vakuutus on 365€ vuosi, se jakautuu 1€/päivä.

    Tästä on se etu, että €/päivä maksua ei pidä maksaa niinä päivinä, joina moottoripyöräsi ei ole rekisteröity.

    Rahaa säästää siten, että rekisteröi pyöräsi ajoon vasta sinä päivänä kun keväällä/kesällä töräytät sen käyntiin ja ota pois liikennekäytöstä sinä päivänä kun syksyllä ajon lopetat.

    Näinollen vaikkapa 600€ vuosimaksu on todellisuudessa vain puolet siitä, jos nyt vaikka 6kk ajat ja 6kk talvella pyörä on pois liikenteestä.
    Tiedätkö onko tällöin mikään osa vakuutuksesta päällä, esim varkausvakuutus?

    EDIT: löytyi ehdoista:

    Ajoneuvon poistaminen liikennekäytöstä toistaiseksi ilman rekisterikilpien palauttamista

    Ajoneuvon vakuutusmaksua palautetaan siltä ajalta, jona ajoneuvo on ollut pois liikenne-käytöstä. Maksunpalautus on kultakin päivältä 1/365 POP Auto L- ja POP Auto XL -vakuutusten ja POP Auto S -vakuutuksen maksujen erotuksesta.

    Liikennekäytöstäpoiston aikana laajoista vakuutuksista ovat voimassa suppean kaskovakuutuksen turvat sekä luonnonilmiö- ja lunastusturva, jos edellä mainitut ovat olleet valittuina ennen liikenne-käytöstä poistoa. Kolariturva ei siis ole voimassa aikana, jona ajoneuvon on ilmoitettu olevan pois liikennekäytöstä.
    x
  28. #28
    Itsekkin olen hoitoalalla ja tiedän, että jopa kävellessä kadulla voi kuolla...
  29. #29
    Häätyy jutailla mahdollisimman paljon ja mieluusti koko ajan, niin ompi kokonaistaloudellisesti edullisinta - jos kerran yleensä meinaa!
  30.  
  31. #30
    Lainaa Tombo Armageddon kirjoitti Katso viesti
    Itsekkin olen hoitoalalla ja tiedän, että jopa kävellessä kadulla voi kuolla...
    Joo, en nyt ala kinaamaan tämän enempää. Sinä tiedät tuon, mutta tiedän jo tuttavapiiristä muutaman, jotka ei tiedosta tai halua tiedostaa tuota juttua. 20 vuotta sitten koin olevani vielä aika kuolematon, nyt näyttää moni juttu pelottavan paljon enemmän muissa harrastuksissa. Just viikko sitten lähti kaveri paikattavaksi lanssilla tosi harmittavan virheen seurauksena.

    Suosittelen silti niitä ajokamoja, mutta myönnän kyllä itsekin että välillä on tosi kuumana päivänä lipsunut.
    Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
    Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
Sivu: 1 / 8:sta 123 ... ViimeinenViimeinen