Sivu: 1 / 9:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 266:sta
  1. #1
    Aloitan ensi kuussa pärräkoulun, enkä ole ennen ajanut edes skootterilla. Mitä suosittelisitte ensimmäiseksi pyöräksi? Mitä nyt googlaillut, niin Kawasaki ER-6n vaikuttaisi sopivalta aloittelijapyörältä? Uusi tai uudehko tuollainen sopisi myös rahallisesti itselleni. Olen myös melko lyhyt(163 cm) tuo pyörä ilmeisesti myös sopiva kääpiöille? Alunperin oli tarkoitus ostaa GSX-R 600 mutta mitä nyt googlailin aloittelijaystävällisyyttä, niin terve itsesuojeluvaisto alkoi pistämään vastaan.
  2. #2
    ER-6n on aivan erinomainen vaihtoehto tuohon tilanteeseen, sikäli kun tuntuu käteensopivalta noin muuten.
    Itse en myöskään esimerkiksi Honda CB600F:ää eli Hornetia sulkisi pois vaihtoehdoista, aavistuksen sporttisempi vehje mutta ei millään tavalla pelottava kuitenkaan aloittelijallekaan, ja uskoisin että siitä voisi olla pyörää pidemmäksi aikaa kuin Kawasta Oikeastaan samat sanat voisi sanoa Suzukin SV650:stä/Gladiuksesta.
    Ja tarjontaa piisaa näissä kaikissa mukavasti.
  3. #3
    Moi, ja tsemppiä harrastuksen alkumetreille! Tosiaan tuo ER-6n on tosi passeli aloituspyörä. Ihan rehti moottoripyörä, mutta ei niin raju kuitenkaan. Monipuolinen kaikin puolin ja suht edullinen käyttökustannuksiltaan. Toinen mitä voisin suositella Z750 tai jos budjettia on niin Z800 Kawasaki. Siinä on vähän räyhäkämpää tyyliä, ja pikkasen enempi tehoa, mutta ei vielä käy päälle. Tosiaan supersport luokan pyörää en suosittele ensimmäiseksi, parempi opetella perusasioita helpommalla pyörällä.

    Ps. Jos tarkoituksena on ajella pidempiä reissuja, niin ER-6f voisi olla myös hyvä vaihtoehto
    Kawasaki ZX-10R 2011
  4. #4
    Omakohtaisesti voinen kertoa, että tuli viimekesänä ostettua ensimmäinen iso pyörä sitten piikkiaikojen, josta on sen kymmenisen vuotta. Välillä ei ole tullut konepyörän päällä oltua ollenkaan. Kaupasta jäi sitten käteen Z750. Tosi helpon tuntuinen pyörä on ajaa mutta loppujen lopuksi alkaa jo tuntua hieman tylsältä. Varmaasti kuitenkin hyvä aloittelu pyörä. Sillä Er6:llakin voi helposti ajaa ylikovaa mutkaan, jos ei ole järkeä mukana, joten tuo lisäteho ei juuri ongelma pitäisi olla. Ps. saattaisi olla kaupan tuo oma 750. Se ei ole missään varsinaisesti myynnissä toistaiseksi.
    Ex: Aprilia RS -99, Kawasaki Z750 -10 Nyk: Aprilia Tuono V4R APRC -14
  5. #5
    Ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    MT-07 olisi kanssa yksi varteen otettava vaihtoehto. Ainakin omasta mielestäni hauskempi laitos kuin ER6-n.
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  6. #6
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Jonezi kirjoitti Katso viesti
    MT-07 olisi kanssa yksi varteen otettava vaihtoehto. Ainakin omasta mielestäni hauskempi laitos kuin ER6-n.
    Luettujen koeajoraporttien perusteella tämä. Tietty, käytetty er6 on edulisempi.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  7. #7
    Eka pyörä on usein se kokeilu josta siirrytään seuraavaan.
    Kun kumminkin mullakin on oma lehmä ojassa niin suosittelen seuraavaa.

    Ostappa minulta seuraava pyörä.
    Suzuki_GSR

    Siinä on matala istunta, halpa vakuutus/ylläpito.
    Hyvä jousitus joka on säädetty viime kesänä.
    Mukaan toinen penkki josta saa muokattua vieläkin matalemmas ajoasentoa jos niin haluaa.

    Hinta on 2006 vuoden pyörälle jo asettunut alas joten sitten kun vaihdat seuraavaan et tule häviämään rahassa.
    Pyörässä on valmiina kaatumasuojia joten ihan pienet kaadot eivät vielä aiheuta ilmoituksia vakuutusyhtiöön.

    Näin ollen säästät rahasi varusteisiin, osta kerralla yhdet hyvät.
    Sitten kun kesän tai pari olet ajanut on jo makusi kumminkin muuttunut joten sitten vaan turvallisesti vaihtamaan prätkääsi.


    -Mikko
    Hallitusaktiivi,EVP
    Honda CBR1000F 1991
    Toyota Celica 1990


  8. #8
    jos minä, ensimmäistä oisin nyt hankkimassa. koko rahalla GS. olkoon sitten vanha romu tai uusi varojen mukaan. helppoa halpaaki ajoa jos haaveilee ni R-sarjan nakuja saa puoli ilman vähä ajettuja. lepponen peli. kessu / RT.kään ei ole niin vaikea käsitellä, toki miehen mitta rajoittaa. itse 174 ja nouropleem. japsit on sit....
    R1100GS ja uusi elämä alkoi..
    ex K12LT "01
    ex R1100RT
    ex DR 650
  9. #9
    Mulla ei ole pyörää myynnissä mutta voisin suositella jotain allaolevan kaltaista ensipyöräksi.

    Honda CBR250R

    Kevyt käsitellä ja hyviksi kehutut ajoominaisuudet, eikä tehoa liikaa kokemattomalle. ABS-jarrutkin löytyy turvaamaan harjoittelua. Sitten kun kokemus kasvaa niin isompaa alle jos sille tuntuu. Nettimotossa noita näytti olevan 3,5 tonnin pyynnöllä kaupan tällähetkellä.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CBR250R_(2011)
    ZX10R -08
    S1000RR -11

  10. #10
    ABS-jarrut ovat hyödyllisiä kaikille, mutta erityisesti niistä on apua aloittelevalle kuskille. Eli pitäisin tämän yhtenä valintakriteerinä mukana.

    Pyörän valintaan vaikuttaa moni asia. Käytössä oleva budjetti, tarjonta, maku ja tyyliasiat jne... En lähtisi kuitenkaan sulkemaan pyörää pois sen takia, että se on liian tehokas. Ongelma "liian" tehokkaiden pyörien kanssa on yleensä kuljettajan itsehillintä ei niinkään se, että pyörä ottaa vallan. Perus 600-kuutioinen kiihtyy ja kulkee siihen malliin, että huolimattomissa ja innokkaissa käsissä ongelmia voi olla tiedossa.

    Eli pyörän valintaa kannattaa miettiä myös pidemmälle kuin vain yhdeksi aloittelijan kesäksi. Varsinkin jos pituusrajoitteisena joutuu tekemään modauksia pyörän korkeuteen. (=mahdollisesti melko arvokasta)

    Hyviä pyöriä on lukuisia, mutta heitän omaksi ehdotuksekseni BMW F800ST:n. Tällä hetkellä niitä saa kohtuu edullisesti, ABS löytyy ja pyörä on todella monipuolinen yhdistelmä sporttia ja tourinkia. Melko tylsä ja keski-ikäinen valinta tosin, eli jos on tarkoitus kerryttää katu-uskottavuuttaa prätkällä, niin kannattaa valita joku Z tai vastaava.
  11. #11
    Omakohtaisesta kokemuksesta ja aina kaikille muille kysyjille vastannut saman.
    Z750. Ehdottomasti paras aloittelijan pyörä.
    Omalla kohdalla huomasin seuraavat asiat aloittelijaystävällisiksi.
    Matala, joten lyhyemmätkin kuskit voivat käyttää ja samalla pyörän painopiste on
    alhaalla >> ei kaadu helposti paikallaan
    Pyörässä on jo vähän tehoja joten ei tule heti tylsäksi ajella
    Erittäin näppärä ajaa ja kääntää myös kaupungissa. Kävin itse parilla
    mp-käsittelykurssilla kyseisen pyörän kanssa ja hauskaahan se oli
    Menee myös erihienosti maantiellä joten matkaakin voi pyörällä hyvin taittaa.
    Been there, broke that!
  12. #12
    Yksi ääni lisää BMW F800 ST:lle. Itse aloitin täysin nollatilanteesta tuollaisella. Yhden ajokauden jälkeen fiilis on se, että onneksi ei tullut ainakaan ostettua pienempää, niinkuin alkuun suunnittelin.
  13. #13
    Lainaa BANDIT-R kirjoitti Katso viesti
    Ostappa minulta seuraava pyörä.
    Suzuki_GSR
    -Mikko
    Tätä Mikon pyörää voi hyvin suositella! Kawan er-6 on hyvä, Hondan CB 600 Hornet on hyvä, Suzukin GSF 600 (pikkubandit) on hyvä. Peruspyöriä kaikki.
    BMW G650XChallenge
    gozamite-blogi
  14. #14
    Lainaa nikoppp kirjoitti Katso viesti
    Aloitan ensi kuussa pärräkoulun, enkä ole ennen ajanut edes skootterilla.
    Älä osta koeistumatta elikä ajoasento on ratkaiseva tekijä. Tuo mainitsemasi ER Kawa on varmaan passeli samoin kuin esim. pikku Versys ja moni muu mutta koeistu ja mielellään koeaja ensin.
  15. #15
    Tuo aloittajan pituus ei vielä onneksi sentään kääpiön mitoissa ole. Tuohon kokoon riittää vielä valinnanvaraa, mutta ennen kaikkea jos tarvii madaltaa, ne halvat sentit yleensä riittää. Tais olla satasen ja kahden välillä millä sai monesta pyörästä pari, kolme senttiä pois. Se tekee jo tosi paljon jos tarvii madaltaa. Sitten jos pitää madaltaa enemmän, alkaa tulla jo kalliimpaa lystiä, mutta kyllä sekin onnistuu. 155 senttiselle saatiin Yammun FZ6N ajetavalle korkeudelle, mutta kantapäitä ei tarvi edes haaveilla maahan asti.

    Tuossa on monta hyvää vaihtoehtoa tarjolla, missään ei taida enää juuri olla isoja lastentauteja, jonka vuoksi joku pyörä kannattaisi hylätä. Sen sijaan jos joku tuntuu vähän liian korkealta, kannattaa ehdottomasti selvittää madalluksen hintaa. Se voi olla yllättävänkin edullinen.

    Jonkinlaisen käsityksen käsiteltävyydestä saa jo kun lykkii pyörää edes takaisin liikkeessä, kallistelee ja miettii minkälaista se olisi peruutella kaupunkiparkissa yms. Ajettavuudesta se ei kerro, mutta tuo on yksi iso osa käsiteltävyyttä jos kaupungissa ajelee. Vaikea parkkeeraus, käänneltävyys yms. nostaa turhaan kynnystä ajaa kaupunkiin.

    Aika paljon näitä kuitenkin hommataan fiiliksen vuoksi, siksi sanoisinkin että ota se mikä tuntuu luontevalle käsitellä ja ennen kaikkea josta tuntuu huokuvan hyvä feng shui jo lähtiessä. Jos käytettyä ostaa niin sitten jääkalikka lakin alle kun katselee mahdollista ostettavaa pyörää.

    Hyvä siitä tulee kun vaan malttaa.
    Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
    Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
  16. #16
    Lainaa Hirsa kirjoitti Katso viesti
    Itse en myöskään esimerkiksi Honda CB600F:ää eli Hornetia sulkisi pois vaihtoehdoista, aavistuksen sporttisempi vehje mutta ei millään tavalla pelottava kuitenkaan aloittelijallekaan, ja uskoisin että siitä voisi olla pyörää pidemmäksi aikaa kuin Kawasta
    Pääkaupunkiseudulla olisi yksi 600 Hornet ns. hiljaisessa myynnissä eli ilmoitusta ei ole vielä missään. 2006 käyttöönotto, musta, viimeisiä pyöreälamppuisia. 17 tkm ajettu ja 3500;- pyynti. Naisen käytössä ollut jos tuolla jollekin merkitystä. Tankissa takin vetoketjusta jäänyt naarmu. Yv:llä voi udella työkaverini yhteystietoja jos alkoi jollakulla poltella
    Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
  17. #17
    Lainaa -perttu- kirjoitti Katso viesti
    Naisen käytössä ollut jos tuolla jollekin merkitystä.
    Ainakin meidän perheessä vaimo kengittää autoa selvästi kovempaa kuin minä, moottoripyörällä mennään sitten päin vastoin.

    Lisäystä vähän, en viitsi spämmätä täyteen omilla kommenteilla:
    Kuten tuossa totesin niin tuosta jammusta tuli hyvä lyhyelle, aloittajan mittainen saa siitä varmasti sopivan korkuisen ja jos tarvii vähän madaltaa, se onnistuu sillä halvalla sarjalla. Vaimo on tykännyt tuosta tosi paljon ja kehunut että on tosi helppo ja kevyt ajaa raskaan customin jälkeen.

    Lastentautejakaan noissa ei ole ohjauslaakeria lukuunottamatta ollut. En muista enää oliko se vaan alkupään ongelma, vai vieläkö sitä on jäljellä vanhemmissa. Ei ole kuitekaan mikään kallis vika jos sen joutuu korjaamaan. Menee samaan sarjaan suurin piirtein etuhaarukan stefojen vaihtamisen kanssa.

    Ei se jammu ole sen parempi tai huonompi kuin nuo muutkaan, mutta pari vaihtoehtoa lisää. Siitä on se N ja S malli, eka on naku, toisessa vähän katetta.
    Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
    Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
  18. #18
    Täältä ääni ER6, Z750 tai pikkuhornetille! MT07 myös, miksi ei.
    Käy liikkeissä koeistumassa ja sitä kautta valitsemaan mieleistä
    Yamaha FZ6 - Suzuki S1 - Honda Monkey z50j
  19. #19
    Katupyörää taitaa aloittaja kaipailla, joten käy istumassa, ajamassa ja ihastumassa.

    Rätkäily on tunnelaji ja se pyörä, mikä puhuttelee ja tuntuu omalta vie varmimmin kohti auringonlaskua.

    Itse ottaisin eka pyöräksi pinemmän Versyksen, koska se ei rajoita niin paljoa.
  20. #20
    Karavanaamari suopo:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Mar 2008
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Monta hyvää mallia tässä jo lueteltu, niistä sen enempää, mutta
    itse en ehkä ostaisi uutta pyörää ensimmäiseksi pyöräksi, ostaisin käytetyn josta on ne kalleimmat kilometrit joku muu jo ajanut ja sijoittaisin säästyneet rahat ajovarusteisiin.
    Todennäköistä on että pyörä tulee vaihtumaan tehokkaampaan kunhan taitoa karttuu ja silloin vaihdokista tarjottavan hinnan ja alkuperäisen ostohinnan välinen erotus on luultavimmin pienenpi.

    Jos arkailee ostaa yksityiseltä, niin ostaapi liikeestä ja tinkii kauppaan mukaan seuraavan huollon, varusteita yms.
    Absit iniuria verbis, te absolvo....no eikä
    KTM Super Adventure 1290 -2015
    Exät FJR-2009, FJR-2004, Honda VF1100C-1984, Suzuki DR650
  21. #21
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Tuo BANDIT-R:n suitsa olis kyllä varteenotettava. Jos ajattelee että kokemattomuutta pyörä tipahtaa vaikka parkkiksella tai jossain nurin, niin on kaatumatappia. Madallettua satulaa ja myyjäkään ei pääse karkuun.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  22. #22
    Ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Tuo BANDIT-R:n suitsa olis kyllä varteenotettava. Jos ajattelee että kokemattomuutta pyörä tipahtaa vaikka parkkiksella tai jossain nurin, niin on kaatumatappia. Madallettua satulaa ja myyjäkään ei pääse karkuun.
    Ääni tälle, jos Mikko vielä löis kaupantekijäisiks pari privaatti oppituntia radalla.
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  23. #23
    Hyviä moposuosituksia ketju pullollaan. Jollain tuollaisella sopivasti sisäänajetulla noin 600-kuutioisella pääsee hyvin harrastuksen alkuun.

    Hommaa aloittaessa pitää muistaa, että budjetissa on huomiotava myös kunnollisten ajovarusteiden hankkiminen. Kerralla kun ostaa hyvät, niillä ajelee hyvillä mielin vuodesta toiseen. Huonoilla mutta halvoilla aloittava huomaa äkkiä kuluttaneensa paljon enemmän rahaa, kun joutuu äkkiä uusimaan hajonneita, epämukavia tai epäkäytännöllisiä kamppeita.

    Kevät on hyvää aikaa tehdä sopuhintaisia laatulöytöjä liikkeiden outleteista ja poistonurkkauksista, kun vanhanmallisia varusteita dumpataan uusien tieltä. Parhaimmillaan aleprosentti voi olla 50-75% välillä, kun se viimeinen kappale 2014 mallistosta halutaan pois pölyttymästä.

    Alkuun pääset ostamalla kypärän (tärkein, sovita että istuu omaan nuppiin ja tsekkaa suojaavuus Sharpista), takin (ja oikea selkäpanssari sen telttapatjan tilalle), housut, hanskat ja saappaat. Tämän setin kannattaa olla vedenpitävä ja irroitettavilla lämpövuorilla, niin sillä pärjää säässä kuin säässä. Hyvän sää kamppeita, kevlarfarkkuja ja nahkatakkeja yms. voi täydentää sitten myöhemmin.

    Kannattaa myös sijoittaa muutama kymppi ja liittyä ORGin jäseneksi! Saat jäsenenä moninaisia etuja ja alennuksia ja Ajotaito 2-kurssilla opit sitten ihan oikeasti ajamaan.
    GSF 1250 SA -10
    FZ6 S2 -07 (ex)
  24. #24
    Jos ylläpitokustannukset eivät ole este niin oikeasti suoraan "kunnon pyörä", tollanen pikkubandit ja erkki-kawa jää oikeesti kesken kesää pieneksi, ja uudehkon sellaisen myyntiaika voi olla pitkä ellei anna ilmaiseksi pois. Kaasukahva on säätölaite jota voi oman harkinnan mukaan käyttää. Kyllä sillä aloittelijapyörälläkin liian kovaa sinne mutkaan voi mennä. Suoraan sellainen pyörä "jota on aina halunnut" ja opettelee sillä ajamaan.

    Esimerkiksi Z750, Z800, Z1000, GSXR-750, GSR 750, MT-01, Duke 990, CB1000R, tai millasesta nyt ylipäätään tykkää. GSXR-600 sportti "ihan ok" jos on henkisesti valmis elämään kierroskoneen kanssa kadulla, kyllä se kulkee jos jaksaa hakea ohitusta kakkosella.
    Viimeksi muokannut: Tuuchen; 10.03.2016 klo 17:44.
  25. #25
    Mites ajaton suosikki, bandit 600?

    Itse ajelin yhden syksyn tuollaisella ja voin kyllä suositella.


    Ex:Yamaha MT-01, Suzuki SV 1000, Suzuki GSF 600S, KTM LC4 640 / varastettu, Honda CBR 900 RR, Yamaha YZF 750 R, Husqvarna WRE 125, Honda monkey
  26. #26
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Tuo BANDIT-R:n suitsa olis kyllä varteenotettava. Jos ajattelee että kokemattomuutta pyörä tipahtaa vaikka parkkiksella tai jossain nurin, niin on kaatumatappia. Madallettua satulaa ja myyjäkään ei pääse karkuun.
    Ääni myös tuolle. Jos pieneen Suzukiin päätyy, niin tämä ennen Bandittia tai sen "johdannaisia". GSR on uutena ollut selkeästi Bandittia kalliimpi (näkyy käytetyissä ratkaisuissa) ja osittain varmaan sen vuoksi paljon harvinaisempi (unohdettu näissä suosituksissa).
  27. #27
    Ducatin pikku monsteri on jäänyt kokonaan huomiotta. Helppo käsitellä ja saakelin hieno.
    Monsteri
  28. #28
    Lainaa Wilhelm kirjoitti Katso viesti
    ABS-jarrut ovat hyödyllisiä kaikille, mutta erityisesti niistä on apua aloittelevalle kuskille.

    Hyviä pyöriä on lukuisia, mutta heitän omaksi ehdotuksekseni BMW F800ST:n. Tällä hetkellä niitä saa kohtuu edullisesti, ABS löytyy ja pyörä on todella monipuolinen yhdistelmä sporttia ja tourinkia. Melko tylsä ja keski-ikäinen valinta tosin, eli jos on tarkoitus kerryttää katu-uskottavuuttaa prätkällä, niin kannattaa valita joku Z tai vastaava.
    Bemarilta löytyy myös katu-uskottavampi eli F800R versio. Tossa näyttävämpi versio nettimotosta http://www.nettimoto.com/bmw/f/1971661
    Kevyt, ketterä, ABS yms. Näyttäisi olevan vielä matalalla satulalla.
    Life is a trip
    Do it on two wheels!
    --F850GS--
  29. #29
    Huomenna katsomaan tuota BANDIT-R:n pyörää
  30.  
  31. #30
    Mulla oli semmonen tilanne et mopolla ajellu edellisen kerran 15v sitten, kun hankin A-kortin. Eli ihan aloittelijana lähdettiin. Koulussa oli pyöränä er-6 ja jo ennen kortin saamista hankin ton oman z1000:en.

    En tiiä mistä johtui, mut itse koin jo tuolloin tuon er-kutosen jollain tavalla hankalammaksi käsitellä kuin Zetan. Oma on aina oma, mut jotenkin tuntui Z sopivan mulle kuin hanska käteen. Vai mahtoiko olla mielikuvituksen tuotetta vain, en tiiä?

    Tästä perstuntumasta johtuen ehdotan siis kawasakin Zetaa
    Kawasaki z1000 2006
    Kawasaki zzr1400 2006
    Yamaha fjr1300 2007
Sivu: 1 / 9:sta 123 ... ViimeinenViimeinen