Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 77:sta
  1. #31
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Wilhelm kirjoitti Katso viesti
    . Lisäksi ajoneuvojen keskinäinen kommunikaatio on vielä tulematta, joka voisi tuoda mielenkiintoisia turvallisuussovelluksia.
    Olis kyllä pirun näppärä kun ajoneuvojen välinen kommunikaatio ja automaattiset järjestelmät siirtäisi sen vasemman kaistan tukon pakolla oikealle kaistalle kun takaa tulee nopeampi ajoneuvo. Ja splitatessa avautuisi väylä kuin itsestään, eikä vilkuttomia kaistanvaihtoja/kiilaamisia pystyisi tekemään.

    Pahoin vain pelkään, ettei turvallisuutta lähdetä toteuttamaan noin.
    Superbike #7
  2. #32
    Pahoin pelkään, että "sivistyneessä maailmassa".... mitä tuo tarkoittaneekaan,
    merkittävää turvallisuuden lisäystä saadaan aikaiseksi vai siirtämällä
    ajoneuvon kuljettajakin enenevässä määrin"matkustajaksi".....
    Enkä nyt tarkoita välttämättä julkista liikennettä .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  3. #33
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Bone kirjoitti Katso viesti
    Pahoin pelkään, että "sivistyneessä maailmassa".... mitä tuo tarkoittaneekaan,
    merkittävää turvallisuuden lisäystä saadaan aikaiseksi vai siirtämällä
    ajoneuvon kuljettajakin enenevässä määrin"matkustajaksi".....
    Enkä nyt tarkoita välttämättä julkista liikennettä .
    Eli ollaan selkeesti ihan samoilla linjoilla noista älyajoneuvoista.
    Superbike #7
  4. #34
    Kerrankin, he kohtaavat. Kyynelö.

    Vaineskaan, kauhulla ajattelen tätä liikenteen ja ylipäätään mitään digitalisaatiota jääkaapin ja kännykän saati autojen kesken. VTTllä kaadetaan rahaa tutkimukseen ., vallankin Trafin pääjohtaja kuolaa älyliikenteen perään. Kuitenkaan sellaista ei pystytä aikuisten oikeasti toteuttamaan kuin jossain ihan ydinkeskustassa missä ei sada lunta ja vettäkin vain kevyesti. Että säilyköön mopot ikuisesti vaikka viimeisinä indivilualismin linnakkeina vailla elektroonista orjuutta. Tekisivät ensin edes pätkimättömän netin ku ei enää kupariinkaan saa mitään. Autojen välinen wifi my äss.

    Sellainen teräsmäntä/sylinteri kakstahti suoraruisku ois kyllä kiva.

    T kun vatsappi lakkaa symbianista ostan uuden akun 33kymppiin.,
    a
    BMW R1200RS
    Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
  5. #35
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Eli ollaan selkeesti ihan samoilla linjoilla noista älyajoneuvoista.
    Ainakin "väistämättömän" suhteen .

    Se on sitten toinen asia, mihin ollaan menossa ja puhutaanko hetken päästä (ajoneuvojen kehittyminen)
    enää edes samasta asiasta kuin tähän saakka.

    Onko kyse enää "ajoneuvoista", vai "kuljetusvälineistä".....

    Kuka vittu sitten on se "ajoneuvon kuljettaja"..... jos "kuski" lähinnä istuu kyydissä? .

    Miten menee vastuukysymykset..... saako enää... tai siis tulevaisuudessa, istua kännissä edes kyydissä...?

    Ynnämuuta ynnämuuta.

    Hauskaltahan tuo kuulostaa ja kovin löysältä heitolta, mutta nuo hauskuudet konkretisoituvat
    väistämättä.... väistämättömässä kehityskulussa .

    Ihan muuten oikeesti... ja vakavasti!

    Lainsäädännön nykyinen jälkijättöisyys on ihan pieni murhe verrattuna siihen, mihin teknologian
    eksponentiaalinen kehitys tuon jälkijättöisyyden ajaa miljoona lasissa.
    "Liikenne/kuljetusvälineet ovat vain yksi pieni "rikka tuossa rokassa".

    Mietihän millainen perkeleellinen jarru esim. koko EU-sirkus on.... niin kansalliset ongelmat
    tuntuvat varsin pieniltä .

    Varsin mielenkiintoinen kysymys kuuluukin:

    Miksi ollaan munat vaahdoten rakentamassa valtavia "jarruja" tilanteessa, jossa yleisen edun nimissä pitäisi
    toimia juuri päinvastaisesti ?????

    (Nyt en puhu esim. Dynojetin penkeistä tms. )
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  6. #36
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Wilhelm kirjoitti Katso viesti
    Yksi mikä kiinnostaa kovasti on aktiivisen turvallisuuden lisääminen moottoripyöräilyyn. Tämä edellyttäisi jonkinlaisen HUD-systeemin kypärään. Eli pyörä aistii ja analysoi ympäristöä ja viestii siitä kypärän näytölle. Muut ajoneuvot ja niiden liikkeet, kuolleet kulmat jne. Lisäksi jonkinlainen hirvi-/peuratutka, joka näkee puskassa lymyävän elikon. Kaikki tämä on jo olemassa autoissa, joten mikään muu kuin raha ei estä niiden tuomista pyöriin.
    Tää on melko hyvä lista mitä itte en halua. Toi ei niinkun edusta sitä mitä prätkäily mulle on. En tosiaan halua että kun vedän kypärän päähän niin alkaa hemmetinmoinen digitaalisirkus piipittämään joka saamarin asiasta mikä voi sitä ja tätä. Joku eläintutka joka varottais edessä olevista hirvistä jne. olis hyvä. Toisaalta saattais nostaa noita nopeuksia...
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  7. #37
    Uskoisin ja toivoisin että tilavuudeltaan pienehköjä ja ahdettuja kaksipyöräisiä tulee muutaman vuoden sisään eri valmistajilta.
    Itseäni ainakin kutkuttaisi ajatus esimerkiksi ahdetusta Street Triplestä tai MT-09:stä
    Toki kompastuskivenä tuon tyyppisten pyörien kanssa tulee nousevat kustannukset ja lisääntynyt paino, molemmat mitkä ovat myrkkyä tuon segmentin laitteille...mutta ehkäpä nekin ongelmat saadaan ratkottua lopulta.

    Sähköpyörät yleistyvät varmasti myös.
  8. #38
    Ankaran pessimismin hetki... varakkaalle väestönosalle tulee yhä hienompia vehkeitä. Varaton väestönosa, joka tekee pätkätöitä tai on yhteiskunnan elättinä, ei osta mitään ylimääräistä, eikä varsinkaan kaksipyöräisiä moottoriajoneuvoja. Takavuosina maahamme tuodut prätkät vanhenevat, ja uutta kalustoa ei tule läheskään samaa vauhtia. Prätkäharrastus ukkoutuu, muuttuu yhä harvempien herkuksi ja lopulta jokin ympäristösäädös iskee viimeisen naulan siihen arkkuun, jossa kuopataan bensiinin polttaminen huvin vuoksi. Sähköpyörät tulevat ja niiden toimintasäde ja suorituskyky paranee, mutta käyttäjäkunta supistuu. Niiden euromääräinen hinta ei ehkä suoranaisesti nouse, mutta keskimääräinen ostokyky hupenee. Kilpailu painaa julkisten kulkupelien lippujen hinnat vielä nykyistä alemmaksi, joten kaksipyöräisten hyötyajelukin alkaa huveta. Mahdolliset motoristit etsivät vauhdin hurmaa ja vapautta vapaista putouksista kymmenkerroksisten talojen katoilta, kun ostovoima on huvennut negatiiviseksi. Aamen.
    Maailma on leluni. Tai sitten minä olen maailman lelu.
    Nyksä: Annu. Ja CBR1100XX -00 Exät: VFR750F -90 (?), CBR900RR -97, SV1000S -04, ZZR1100 -92, GSXR1100 -96 ja -95, GSX750F -91, FJ1200 -90, GSX750F -02, GPX500R -88.
  9. #39
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Tää on melko hyvä lista mitä itte en halua. Toi ei niinkun edusta sitä mitä prätkäily mulle on. En tosiaan halua että kun vedän kypärän päähän niin alkaa hemmetinmoinen digitaalisirkus piipittämään joka saamarin asiasta mikä voi sitä ja tätä. Joku eläintutka joka varottais edessä olevista hirvistä jne. olis hyvä. Toisaalta saattais nostaa noita nopeuksia...
    "Keep it simple, keep it stupid"

    Ihminenhän on evoluutionsa vanki enemmän kuin kukaan meistä haluaa uskoa...
    ja suunniteltu liikkumaan pääsääntöisesti max. hölkkävauhtia savannilla.

    Mitä enemmän "härpäkettä" halutaan liittää esim. perusmopolla perusliikennöintiin (pyhänä kirkolle),
    joudutaan väen väkisinkin siirtymään "automaattisten toimintojen" suuntaan.

    Muutoin tulee kuljettajalle "liikaa muuttujia"..... olkoon kyse vaikka minkä tyyppisestä "ohjeiden annosta".

    Mietis.... sulla nyt jo peä halakijjaa kun vaan muijaskin koittaa antaa ohjeita sun ajamiseen .

    Kun tuon lisäksi joka paikassa vilkkuu ja piipittää.... ja mopo panee vastaan.... ihan sama
    koitatko "avata vai kastaa".
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  10. #40
    Poistettu
    Lainaa ted kirjoitti Katso viesti
    Ankaran pessimismin hetki... varakkaalle väestönosalle tulee yhä hienompia vehkeitä. Varaton väestönosa, joka tekee pätkätöitä tai on yhteiskunnan elättinä, ei osta mitään ylimääräistä, eikä varsinkaan kaksipyöräisiä moottoriajoneuvoja.
    Pessimismi on helppoa. Kuitenkin mediaanipalkkaa ja BKT:tä katsoen olemme yhä kärkitasoa. Tuloerot ovat kaikesta paskanpuhumisesta huolimatta maailman kapeimpia meillä ja sosiaaliturva ihan parasta luokkaa maailmassa. Ja ihan oikeasti nämä faktat voi tarkastaa. Samoin kuin sen että julkisen sektorin kulut ovat niin ikään maailman kärkitasoa, mutta tässä siinä listalla oleminen ei ole hyvä juttu.

    Jos työssäkäyvää kansaa ei veroteta kuoliaaksi, kyllä noilla eväillä ostovoimaa pitäisi löytyä.
  11. #41
    Lainaa ted kirjoitti Katso viesti
    Ankaran pessimismin hetki... varakkaalle väestönosalle tulee yhä hienompia vehkeitä. Varaton väestönosa, joka tekee pätkätöitä tai on yhteiskunnan elättinä, ei osta mitään ylimääräistä, eikä varsinkaan kaksipyöräisiä moottoriajoneuvoja. Takavuosina maahamme tuodut prätkät vanhenevat, ja uutta kalustoa ei tule läheskään samaa vauhtia. Prätkäharrastus ukkoutuu, muuttuu yhä harvempien herkuksi ja lopulta jokin ympäristösäädös iskee viimeisen naulan siihen arkkuun, jossa kuopataan bensiinin polttaminen huvin vuoksi. Sähköpyörät tulevat ja niiden toimintasäde ja suorituskyky paranee, mutta käyttäjäkunta supistuu. Niiden euromääräinen hinta ei ehkä suoranaisesti nouse, mutta keskimääräinen ostokyky hupenee. Kilpailu painaa julkisten kulkupelien lippujen hinnat vielä nykyistä alemmaksi, joten kaksipyöräisten hyötyajelukin alkaa huveta. Mahdolliset motoristit etsivät vauhdin hurmaa ja vapautta vapaista putouksista kymmenkerroksisten talojen katoilta, kun ostovoima on huvennut negatiiviseksi. Aamen.
    ......ja jos ei maapallon väestön räjähdysmäiseen kasvuun tule millään "tehokkaalla tavalla"
    suoranaista äkkipysähdystä, sommorjens koko touhu, eikä sille mahda mitään.

    Oikeastaan tämän asian ulkopuolella kaikki muu on vaan triviaa.

    Matematiikka on siitä vittumainen laji, että siinä kohtaa kun peruslaskuoppi alkaa syystä tai toisesta olla
    hukassa, käy huonosti. "Uskosta" ei välttämättä aina ole haittaa, mutta jos sen tueksi ei ole mitään
    konkreettista faktaa.... käy kuin monelle PK-yrittäjälle..... Luvut on sanonut aikoja sitten, että näin
    tämä ei hyvin pääty.... mutta luja usko... niin no.....

    Pelkästään sillä mennessä osoite on ihan vastakkaisessa suunnassa kuin annetaan ymmärtää.....
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  12. #42
    Toinenkin etupyörä, tulossa jo mm. Yamahan MT-09:siin...
    Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until after 50.
  13. #43
    Ihan taas OT, mutta onko kellään kunnolla käytännön kokemusta siitä,
    millaisia nuo "kolmipyörät" on reippaassa ajossa muualla kuin "puleeratulla parketilla" ?

    Eli ihan normi ajoympäristössä.....

    Helvetillisiä uria, paikkauksia, osittaisia painumia,
    kuoppia, patteja jne. jne.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  14. #44
    Täsmennetään nyt vielä sen verran tätä omaa "teknovisiotani", eli haaveena ei ole itsestään liikenteessä ohjautuva moottoripyörä, joka kontrolloi ja raportoi perseilyni suoraan valtiolle.

    Lähinnä ammensin olemassa olevista autoihin saatavista teknisistä sovelluksista, jotka varmasti jollain aikataululla valuvat myös pyoriin. Tästä on jo bemarille ihan konkreettisia tuotteita. Se taas mitä tulee HUD-näyttöihin ja turvallisuuteen, niin uskon, että se voisi parantaa turvallisuutta kun ei tarvitse esim. laskea katsetta mittaristoon.

    Täytyy vielä todeta, että ketjun aloittaja kyseli mitä halutaan nähdä tulevaisuudessa. Se ei tarkoita etteikö voisi nauttia nykyisistä analogisista ja paikoin jopa hengenvaarallisista nykyisyyden ja lähimenneisyyden tuotteista. Tekniikka ei saisi missään nimessä tappaa sitä "vapautta" mitä tässä hetkittäin koetaan pyörän päällä. Parhaimmillaan se vain tekee siitä hieman mukavampaa ja ehkä turvallisempaa.
  15. #45
    Lainaa Wilhelm kirjoitti Katso viesti
    Täsmennetään nyt vielä sen verran tätä omaa "teknovisiotani", eli haaveena ei ole itsestään liikenteessä ohjautuva moottoripyörä, joka kontrolloi ja raportoi perseilyni suoraan valtiolle.

    Lähinnä ammensin olemassa olevista autoihin saatavista teknisistä sovelluksista, jotka varmasti jollain aikataululla valuvat myös pyoriin. Tästä on jo bemarille ihan konkreettisia tuotteita. Se taas mitä tulee HUD-näyttöihin ja turvallisuuteen, niin uskon, että se voisi parantaa turvallisuutta kun ei tarvitse esim. laskea katsetta mittaristoon.
    Ei ole tarkoitus saivarrella, tai aloittaa mitään uutta maailmanluokan vääntöä.

    Kysyn tätä ihan silkasta mielenkiinnosta ja pienestä ihmetyksestäkin.

    Moni heittää eri yhteyksissä tuon argumentin......

    "kun ei tarvitse laskea katsetta mittaristoon" !!!!!!!

    Kysyn nyt ihan vilpittömästi suoraan:

    Mikä on se tarve "laskea katsetta"..... tuijottaa..... what ever....
    mittaristoa niin tarkkaan, paljon ja erityisesti sellaisissa tilanteissa joissa huomio on pidettävä
    pääsääntöisesti ihan muualla?

    Mikä ylipäänsä aiheuttaa tarpeen kiinnittää huomiota mittaristoon muuta kuin silloin tällöin
    ns. suuntaa antavasti?

    Onko kyse siitä, että moni ajaessaan, ihan ylipäänsä, kiinnittää liian suuren osan huomiotaan
    muuhun kuin olennaiseen..... eli ympäröivään todellisuuteen.... liikenteeseen ja liikkujiin?

    Eikö esim. omaa nopeuttaan pysty liikenteessä indikoimaan "luonnostaan ja luontevasti" riittävällä tarkkuudella?
    Onko mittaristo ainoa tapa hahmottaa esim. nopeus..... tai mitä muuta mittaristosta
    pitää vahdata niin tarkkaan, että olennaiseen, tilannekohtaiseen havainnointiin ei voi keskittyä?

    Nyt en ole vastustamassa tms. esim. noita HUD-näyttöjä ym.

    Ihan aidosti ihmettelen tuota "mittaristoon tuijottamisen argumenttia"......
    ja alkaa hiljalleen hiipiä pelko perseeseen.... että mitä ihmiset tuolla ajellessaan
    oikeen puuhailevat.... muuta kuin keskittyvät olennaisiin asioihin .

    Tuntuu pahasti siltä, että jos tehtävänä olisi tuoda "täysi ämpärillinen" vettä, suurimmalla osalla
    ihmisiä homma ei onnistuisi ilman litran mittaa .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  16. #46
    Lainaa Bone kirjoitti Katso viesti
    Ei ole tarkoitus saivarrella, tai aloittaa mitään uutta maailmanluokan vääntöä.

    Kysyn tätä ihan silkasta mielenkiinnosta ja pienestä ihmetyksestäkin.

    Moni heittää eri yhteyksissä tuon argumentin......

    "kun ei tarvitse laskea katsetta mittaristoon" !!!!!!!

    Kysyn nyt ihan vilpittömästi suoraan:

    Mikä on se tarve "laskea katsetta"..... tuijottaa..... what ever....
    mittaristoa niin tarkkaan, paljon ja erityisesti sellaisissa tilanteissa joissa huomio on pidettävä
    pääsääntöisesti ihan muualla?

    Mikä ylipäänsä aiheuttaa tarpeen kiinnittää huomiota mittaristoon muuta kuin silloin tällöin
    ns. suuntaa antavasti?

    Onko kyse siitä, että moni ajaessaan, ihan ylipäänsä, kiinnittää liian suuren osan huomiotaan
    muuhun kuin olennaiseen..... eli ympäröivään todellisuuteen.... liikenteeseen ja liikkujiin?

    Eikö esim. omaa nopeuttaan pysty liikenteessä indikoimaan "luonnostaan ja luontevasti" riittävällä tarkkuudella?
    Onko mittaristo ainoa tapa hahmottaa esim. nopeus..... tai mitä muuta mittaristosta
    pitää vahdata niin tarkkaan, että olennaiseen, tilannekohtaiseen havainnointiin ei voi keskittyä?

    Nyt en ole vastustamassa tms. esim. noita HUD-näyttöjä ym.

    Ihan aidosti ihmettelen tuota "mittaristoon tuijottamisen argumenttia"......
    ja alkaa hiljalleen hiipiä pelko perseeseen.... että mitä ihmiset tuolla ajellessaan
    oikeen puuhailevat.... muuta kuin keskittyvät olennaisiin asioihin .
    Mittaristoon tuijottamiseen voi liittaa myös navigaattorin, puhelimen jne. mitä moni virittää pyörän yhteyteen.
  17. #47
    Lainaa Wilhelm kirjoitti Katso viesti
    Mittaristoon tuijottamiseen voi liittaa myös navigaattorin, puhelimen jne. mitä moni virittää pyörän yhteyteen.
    Kysymykseni... ja ongelmakenttä on edelleen sama!

    Hyvä lisäkysymys onkin.... tieliikenteessä ja siinä ympäristössä....

    Lisääkö jatkuvasti "havaintokentässä" pääosin "ylimääräinen" informaatio/aistiärsyke turvallisuutta....
    vaikka se tuo väistämättä lisää "härdelliä" tilanteeseen jossa kaikki muu kuin olennainen
    tulee omille, tai muiden tielläliikkujien munille ???

    Ei keskiverto tallaaja joka tuolla liikenteessä pyörii, ole mikään tarkkaan seulottu, pientä
    marginaaliryhmää edustava "taistelulentäjä".

    Tuota sietää miettiä.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  18. #48
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Bone kirjoitti Katso viesti
    Mikä ylipäänsä aiheuttaa tarpeen kiinnittää huomiota mittaristoon muuta kuin silloin tällöin
    ns. suuntaa antavasti?
    Tämän maan posketon sakotuskulttuuri. Nimim. kolmen sekunnin ylinopeus moottoritiellä liikenteen joustavuuden parantamiseksi maksoi useamman satasen.
    Superbike #7
  19. #49
    En nyt osaa kaivata mitään uutta, kun valinnanvaraa om löytynyt joka lähtöön jo vuosikymmeniä.
    Sähköpyöristä voi kyllä tulla jotain mielenkiintoista.

    Vanhoja juttuja voi kyllä aina kehittää paremmiksi.
    Yksinkertaistaminen tai insinööri-porno kohderyhmän mukaan, osien/laitteiden/materiaalien kestävyys ja luotettavuus, huollettavuus, jne
  20. #50
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Tämän maan posketon sakotuskulttuuri. Nimim. kolmen sekunnin ylinopeus moottoritiellä liikenteen joustavuuden parantamiseksi maksoi useamman satasen.
    Samaa mieltä. Kaikkein tärkeintä on vahtia nopeusmittaria, muulla ei ole niin väliä.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  21. #51
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Tämän maan posketon sakotuskulttuuri. Nimim. kolmen sekunnin ylinopeus moottoritiellä liikenteen joustavuuden parantamiseksi maksoi useamman satasen.
    Samaa mieltä, ei kotilolla niin mutta pyörällä..
    Mutta kohta joku sanoo, että sakot vapaaehtoisia, pitäisi osata ajaa niin että ylinopeutta ei tarvii..
    Mulla on jotenkin vaikea ajaa pyörällä, niin kuin autolla rajoitusten mukaan, johtuu varmaan siitä että pyörä on pienempi kuin auto/se tila mikä pyörällä on kaistalla kun on pystyssä

    Sori että sekotin tämä keskustelun OT
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
  22. #52
    Jos ajatellaan että Länsi-Euroopan tulotaso laskee ja harrastajamäärät pienenevät. Ja taas vastaavasti että Aasian maiden kansalaisten tulotaso nousee, jopa siinä määrin että yhä isommalla ryhmällä ihmisillä olisi ajan ja varallisuuden puolesta omistaa moottoripyörä huvikäyttöön. Niin tämähän vain tarkoittaisi näiden eri markkinoiden välisten mallistojen samankaltaistumista. Aasiaan menis nykyisten mopojen ja piikkisten lisäksi isompaakin pyörää. Ja taas täällä meillä mallisto supistuis / yksinkertaistuis kun joka segmenttiin ei enää tehtäis omaa pyörää. Tähän malliston supistumiseen uskon enemmän kuin siihen etteikö aina olis myös tyrkyllä tekniikaltaan ajanhetken huippua oleva vaihtoehto.

    Kokonaan uuden pyöräsegmentin tulo, kukapa semmoista osaa ennustaa. Mutta kun aikanaan on tulleet niin adventure-pyörät kuin power kustomitkin, niin samalla tavoin jotain uutta tulee joskus. Jos pidetään kiinni siitä että tulevat trendit tulevat kasvavan aasialaisten harrasajien myötä, niin sittenhän tulemme näkemään thaimaalaisia peace-sikakoptereita (jenkkiläisten kromipönötyschoppedeinen sijaan) sekä low rider -skoottereita.



    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  23. #53
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Husky510 kirjoitti Katso viesti
    Mulla on jotenkin vaikea ajaa pyörällä, niin kuin autolla rajoitusten mukaan, johtuu varmaan siitä että pyörä on pienempi kuin auto/se tila mikä pyörällä on kaistalla kun on pystyssä
    Eikukato se johtuu siitä että silmät on mp:n satulassa korkeemmalla kun autossa. Mitä ylempänä on niin sen hitaammin maa näyttää liikkuvan. Siks nopeus ei rekan nupissa tunnu ja lentokonekin ryömii maata kateltaessa.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  24. #54
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Tämän maan posketon sakotuskulttuuri. Nimim. kolmen sekunnin ylinopeus moottoritiellä liikenteen joustavuuden parantamiseksi maksoi useamman satasen.
    Menit sitte availemaan taas ihan turhaan ja väärässä paikassa

    No ei vaan, oikeasti tuo yksioikoinen ja mustavalkoinen kyttäystouhu kyllä vituttaa armottomasti.
    Valvonnassa on tietty ihan sama ongelma kuin monessa muussa..... että on ihan kateissa SE, MITÄ OIKEASTI
    ESIM VALVONNAN FUNKTION PITÄISI OLLA.

    Ihan sama se alkaa olla hommassa kuin hommassa.

    Liian usein joutuu puhaltamaan pilliin, pelin poikki ja kysymään:
    Mitä jäbät duunaa?

    Ihan sama.... kunhan "prosessi" vaan on tärkein siinä mitä tehdään.
    Silloin ei kukaan tee mitään väärin .
    Ketään ei edes tarvita oman elämänsä "Tönuja ja Temmejä vahtimaan,
    kun jokaisesta ajateltavissa olevasta asiasta on tehty useampi salkullinen kuponkeja...
    eli prosessi kuntoon.

    Vittuako sillä on väliä mikä varsinaisen homman tarkoitus on .

    "Peli menetettiin" aikoja sitten siinä kohtaa kun "ropelihatut" lähtivät painamaan joka hommaan
    niitä juttuja, jotka toimivat toki hyvin ns. suljetuissa prosesseissa, teollisuudessa,jossa "muuttujia" on rajallinen
    määrä ja ne ovat kohtuudella hallittavissa riittävällä tasolla.

    Mut vähän takas asiaankin .

    Realiteettihan alkaa nyt olla se, että ajoneuvoissa alkaa olla sellainen määrä.....
    ei varsinaisesti ajamiseen liittyvää erilaista.... huomiota vaativaa härpäkettä/aistiärsykettä,
    että kaiken "ylimääräisen" raksiminen hevon vittuun saattaisi olla paras liikenneturvallisuutta käytännössä
    lisäävä veto. Olennaiseen keskittyminen häiriintyy liikaa, liian usein ja liian monesta eri
    härpakkeisiin/toimintoihin liittyvistä syistä. "Kasetti" ei vaan keskivertokuskilla kestä kaikkea "ärsykettä".

    Jos ei olennaisesta huomiota pois vievää roinaa saada vähennettyä, ainoaksi turvallisuutta lisääväksi
    tekijäksi tulevaisuudessa jääkin tuo "meidät kihlannut" asia..... kuljettajan siirtäminen
    yhä enenevässä määrin matkustajaksi.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  25. #55
    ^^^^ Kuluttajat ostokäyttäytymiselläänkin voivat vaikuttaa trendin suuntaan, joten voisko tuossa olla yks mahdollinen tulevaisuuden kuva; paluu menneisyyteen.

    Jos porukat alkaa osteleen mieluummin retropyöriä ilman "turhaa" elektroniikaa, jotta olis toimintavarmempi ja vois ihan perinteisin menetelmin huoltaa/korjata itsekin niin valmistajat varmasti suuntaavat tuotannon niihin. Toki hinta tulisi (tai ainakin pitäisi tulla) alas ja siitähän taas valmistajat eivät tykkäisi.

    Itsellä saattaa muoviluoti vaihtua pikkuenskaan (500-600cc). Siihen kategoriaan en nyt keksi mitään mullistavaa; ehkä se ahdin ja ylivaihde motarisiirtymille reissussa

    PS. sä oot Bone Ässä pitäskö lähtee ottaan FK-kisa niin saahaan vähän höyryä ulos
    T7
  26. #56
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Bone kirjoitti Katso viesti
    Menit sitte availemaan taas ihan turhaan ja väärässä paikassa

    No ei vaan, oikeasti tuo yksioikoinen ja mustavalkoinen kyttäystouhu kyllä vituttaa armottomasti.
    Valvonnassa on tietty ihan sama ongelma kuin monessa muussa..... että on ihan kateissa SE, MITÄ OIKEASTI
    ESIM VALVONNAN FUNKTION PITÄISI OLLA.
    Toi sakkohan tuli seuraavasti:
    Ajoin motarilla ohituskaistaa n. 125km/h todellista nopeutta. Takarenkaaseen, n. metrin päähän ilmesty roikkumaan joku kiireisempi mulkku. Sujuvuuden ja oman turvallisuuden takia avasin kaasun hetkeksi (2-3s), että pystyin vaihtamaan tyhjään väliin oikealla kaistalla, jossa tiputin nopeuden n. 110km/h, joka oli muun liikenteen tahti.

    Sattu sitten vaan olemaan mp-poliisi tutkaamassa just tuolla kohtaa ja kirjotti sit lapun 148 @ 120. Kysyin siltä vielä, että kumpi vaaransi enemmän turvallisuutta, parin sekunnin ylinopeus vai metrin turvaväli moottoritiellä. Ei kuulema ollu nähnyt liian lyhyitä turvavälejä...perjantaina...ruuhka-aikaan...nelostiellä...alle 50km helsingistä...meinasin ehdottaa optikolla käyntiä, mutta sain pidettyä sisälläni.
    Superbike #7
  27. #57
    Joskus kuumana kesäpäivänä reissussa ilmastointi olis kiva ja sitten taas kun yö tulee, niin lämmitys..
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  28. #58
    Lainaa Hirsa kirjoitti Katso viesti
    Uskoisin ja toivoisin että tilavuudeltaan pienehköjä ja ahdettuja kaksipyöräisiä tulee muutaman vuoden sisään eri valmistajilta.
    Itseäni ainakin kutkuttaisi ajatus esimerkiksi ahdetusta Street Triplestä tai MT-09:stä
    Toki kompastuskivenä tuon tyyppisten pyörien kanssa tulee nousevat kustannukset ja lisääntynyt paino, molemmat mitkä ovat myrkkyä tuon segmentin laitteille...mutta ehkäpä nekin ongelmat saadaan ratkottua lopulta.

    Sähköpyörät yleistyvät varmasti myös.
    Itse en oikein usko, että pienet ahdetut koneet (eli downsizing) olisivat se tulevaisuuden juttu pyöräpuolella. Syynä ihan yksinkertaisesti se, että edelleenkään hyvin harva ostaa pyörää säästääkseen polttoainekuluissa. Mutta toisaalta taas pyörän hintalappu on kuitenkin merkittävä ostopäätökseen vaikuttava tekijä. Tuollainen ahdettu kone on kuitenkin väkisinkin kalliimpi eikä sillä saada kulutuksen lisäksi juuri mitään muita etuja verrattuna isompaan samantehoiseen vaparikoneeseen.
    Edit: Jotain yksittäisiä kokeiluja voi hyvinkin tulla, Suzukillakin on jo nyt joku tällainen konsepti työn alla. Mutta laajempaan suosioon en usko.

    Tuota kulutuksen merkitystä pyöräkaupassa voi hyvin arvioida katselemalla tällä hetkellä myynnissä olevia malleja ja niiden kulutuslukemia. Väittäisin, että joitain harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta valmistajat eivät juurikaan panosta kulutuksen optimointiin. Sillä saralla pystyttäisiin tekemään aika huomattaviakin parannuksia kohtuullisen pienillä viilauksilla ilman ahtimiin ja muuhun kalliimpaan tekniikkaan menemistä.

    Sähköpyörien yleistymiseen on kyllä helppo uskoa. Mutta millä aikataululla ja missä mittakaavassa onkin sitten vähän hankalampi kysymys. Tuollaiselle työmatkoihin ja muuhun kaupunkiliikenteeseen riittävän suorituskyvyn ja toimintasäteen omaavalle pyörälle olisi varmasti kysyntää. Lukuina tuo voisi olla ehkä 20-50kW, noin pari sataa kiloa ja noin 100km toimintasäde. Tämän pitäisi olla teknisestikin ihan tehtävissä oleva paketti. Suurempi haaste onkin hinnan painaminen tarpeeksi alas. Moni pyöriä harrastava voisi hommata tällaisen kakkospyöräksi, mutta harvempi pelkästään ainoaksi. Lisäksi ostajia voisi löytyä ihmisistä, joita mopoilu sinällään ei niin kiinnosta, mutta joille näppärä ja edullinen kulkupeli olisi muuten tarpeen. Molemmissa ryhmissä hinta on aika merkittävä tekijä. Suurempaa suosiota on turha haaveilla, jos sähkömopon hinnalla saa huippuluokan bensapyörän tai kohtuullisen auton. Noin hihasta ravistaen hintaraja voisi liikkua jossain kymppitonnin nurkilla tai vähän alle. Tuohon hintaan kun saa kohtuulliset ominaisuudet omaavan sähköpyörän myyntiin, niin luulisi menekkiäkin löytyvän.
    Viimeksi muokannut: ArttuH; 03.03.2016 klo 09:43.
    Arttu
  29. #59
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Skoottereissa kai tollanen turbomotti toimis kun niitä on suurkaupungit pullollaan, sais lisää vauhtia keskustan ruuhkan ulkopuolelle.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  30.  
  31. #60
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa ArttuH kirjoitti Katso viesti
    Tuollainen ahdettu kone on kuitenkin väkisinkin kalliimpi eikä sillä saada kulutuksen lisäksi juuri mitään muita etuja verrattuna isompaan samantehoiseen vaparikoneeseen. .
    Yksi sana: Päästömääräykset.
    Superbike #7
Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen