Osaisko kukaan sanoa mikä tuossa mun etujarrussa nyt on vikana? Jarru on tehoton, kahva painuu pohjaan ja jarru laahaa melko rankasti. Ilmattu on ainakin kolme kertaa alusta asti uusiksi eikä sillä ole vaikutusta.
Satula on puhdistettu kunnolla, männät käytetty irti ja pesty fairyllä, öljyä sisältäviä tuotteita en käyttänyt. Satulan tiivisteet olivat ehjän näköiset. Satula on siis 4-mäntäinen, ja huomasin että yksi mäntä nousee nopeammin kuin muut, onko tällä vaikutusta?
Jarrupääsylinteri on 4-mäntäiselle jarrulle tarkoitettu, joten ei pitäisi olla siitä kiinni? Ja voisiko "alitehoinen" pääsylinteri aiheuttaa laahausta? Tunnottoman jarrun huono pääsylinteri voisi selittää.
Jarruletkuna teräspunosletku, joka päällisinpuolin näyttää ehjältä, mutta se on ainoa osa, jota en ole koettanut vaihtaa ongelman takia, joten epäilyt kohdistuvat nyt letkuun. Voisiko letku pullistua jostain kohtaa ja siten jättää paineen järjestelmään ja siten aiheuttaa laahausta? Pullistuva letku selittäisi myös mielestäni pohjaanpainuvan jarrukahvan ja muutenkin tunnottoman jarrun.
Satula on Yamaha XT660x pyörästä, jarrupääsylinteri KTM 640SM:stä ja jarruletku on Husqvarna WR125 vakioletku.
Kuulostaa kyllä ihan siltä, että ilmaa on vielä jossain kohtaa järjestelmässä, ainakin omaan korvaan !
Aina kun olen alkanut ilmaamaan nolla tilanteesta jarruja (esim. jarruletkuja vaihtaessa) niin se o kyllä TOOSI hiasta puuhaa.
Ja tuosta mäntien liikkumisesta niin omatkin männät ovat tehneet ihan samallalailla eli yksi lähtee ekana liikkeelle ja muut seuraa sitt perästä.
Oletko täysin varma, että olet saanut kaikki ilmat pois järjestelmästä ?
Myös tuo, että kokoonpanossasi on monesta eri pyörästä osaa voi vaikuttaa asiaan, mutta en kyllä osaa neuvoa tämän suhteen asiassa :/
Jee Jee
Satuloita mulla on kaksi, toinen taisi olla 2007 vuoden pyörästä, ja toinen 2004. Molemmat mulle on myyty ehjinä ja ehjiltä ne päällisinpuolin vaikuttaa. En jotenkin usko että molemmat olisi rikki, mutta mistäpä sitä tietää.
Koitappa selvittää minkä kokoinen pääsylkkä on XTX:ssä. Jos Kotarin kahvassa on paljon pienempi, pääosa ongelmista selittynee sillä. Jos on liika pieni muki kahvan päässä, käy juuri niin että kahvan liike tulee pitkäksi.
Tuohon laahaamiseen en osaa lennosta arvata.
Superbike #7
Jos haluat toimivat jarrut, niin männät, satulat ja tiivisteet tulee irroittaa ja pestä kunnolla. Sen jälkeen kasaus ja avot' miten männät taas liikkuu kuten pitääkin.
Harvemmin tiivisteitä edes tarvitsee uusia, kun ne varovasti kaivaa esille uristan ja pesee jarrunesteellä. Tiivisteitä ei pidä uittaa liian pitkään jarrunesteessä, koska ne turpoavat ja voi tulla ongelmia kasattaessa. Tiivisteitä ei pidä pestä öljyllä.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Ei tuo sitten siitä johdu. Jos letku tekee lenkin kahvaa ylemmäs, kannattaa koittaa vielä ilmata niin että irrotat kahvan ja nostat sitä sen verran että kahvasäiliö on järjestelmän korkein kohta.
Noihin ylälenkkeihin jää joskus ilma sitkeästi.
Laahaamisen osalta komppaan Nitroa.
Noitten edellä mainittujen lisäksi kannattaa tarkastaa se säiliön kannen kumi, vanhuuttaan turpoillut ei välttämättä enää liiku suunnitellusti.
Ja yksireikäiset banjopulit voi myös muodostaa ilkeitä ilmataskuja mitkä ei järjellisellä ilmaamisella poistu.
Minkälaiset on jarrupalat? Minulla oli aiemmin laahausongelmaa. Uusilla jarrupaloilla toimi melko OK, mutta hyvissä ajoin ennen kuin olivat puoliväliin kuluneet alkoivat kanittaa ja jopa jumiutuivat. Kuluivat kiilamaisiksi eli ei tasaisesti.
Laitoitko jarrupalat samoihin slotteihin ja kuin ennen purkua? Jos ovat vähänkin kiilamaisiksi kuluneita, voivat alkaa kanittamaan, jos palojen paikat vaihtuivat.
Veikkaan että olin saanut itse "muotoiltua" vähän satuloiden mäntiä irroittaessani niitä tarkoitukseen huonosti soveltuvilla pihdeillä. Silloin ei ollut vielä kompuraa, jolla saa puhallettua männät tasaisesti irti satulasta. Uusien tiivisteiden laittamisesta ei ollut apua tähän ongelmaan. Lopulta ostin käytettynä 0paremmat satulat.
Jarruletkun en osaa kuvitella tuohon liittyvän. Kun jarrukahvasta löysää otteen, pitäisi jarrunesteen paineen poistua ja mäntien tiivisteiden pitäisi vetää jarrupaloja hitusen irti jarrulevystä.
RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
www.muoviluoti.fi
Joskus hyvä konsti on ilmata "takaperin". Toisin sanoen pumpata nestettä ilmausruuvin kautta esim.tippa-
kannulla ja muoviletkulla.
Huoltaisin pääsylinterin ensin.
Mun tube kanava:
SSA Motors Finland
Instagram:
ssamotorsfinland
Onkohan muuten normaalia että jarrusylinteri ruikkii nestettä 20cm kaaressa säiliöstä kahvaa painettaessa?
Painuuko jarrukahva ilmatessa kiinni tankoon asti? Jos painuu niin voi olla, että pääsylinterin liikematkasta jää käyttämättä, eikä ilma tahdo poistua järjestelmästä millään. Tuossa tapauksessa voi kokeilla ilmata jarrua niin, että siirtää jarrukahvan tangon päähän niin, että saa koko sylinterin liikematkan käyttöön ilman, että kahva törmää tankoon.
Ja onhan se ilmausnippa varmasti ylimmässä kohtaa järjestelmää? Jos ei ole, ota pääsylkkä irti ja ilmaa sellaisessa asennossa, että nippa on ylimpänä. Ilmaa myös banjot avaamalla banjopultteja karvan verran ja tarkista, että satuloiden ilmausnippojen yläpuolella ei ole mahdollista ilmataskua.
Kun miettii, että kupla pyrkii aina ylöspäin, löytyy tod. näk. hetken ihmettelyllä se paikka, jossa kupla on jumissa. Sitten vaan kuljettamaan kuplaa osia heiluttelemalla siihen suuntaan, että sen saa järjestelmästä pois.
Superbike #7
Tähän liittyen suosittelen lämpimästi hankkimaan sen paineistetun ilmauskannun. Siitä tuntien nyhräyksestä tulee 15min homma ja tankista ei löydy läheskään niin monta asennuslommoa. Taitaa saada halvimmillaan parilla kympillä ja saa takuu varmasti ilmat pois. Kannu vaan imemään alaruuvista ja uutta nestettä sitä mukaa säiliöön kunnes tulee kirkasta pihalle.
Ja jos pelkästään nesteet vaihtaa jarruja purkamatta, toimii köyhänmiehen konstina aivan loistavasti ruisku, kirkas letku + keräysastia. Ruiskulla jarrunestesäiliö melkein tyhkäksi ja sitten uutta nestettä täyteen. Kirkas letku jarrusatulan nippaan kiinni (kannattaa varmistaa klemmarilla tai nipparilla.). Nippaa karvan verran auki. Sopiva on silleen, että kahvasta pumpatessa tuntuu vähän vastusta. Sitten ei muuta kuin kahvasta pumppaamalla uusi neste järjestelmään. Nesteen väristä näkee aika hyvin milloin tuore neste on menny läpi asti. Tässä vaiheessa nippa kiinni seuraavan satulan kimppuun. Toki tämä ei toimi jos jarrut joutuu purkamaan osiin.
Superbike #7
Mun tube kanava:
SSA Motors Finland
Instagram:
ssamotorsfinland
Mä oon aina käyttänyt pyörissä noihin ilmauksiin, iso ruisku, letkua, nippusiteitä, kaveria, jotain rättejä suojaukseen.
Sitten letku ilmaus nippaan kiinni, nippusiteellä vaikka, säiliö auki(tietysti suojaa kaikki mihin sitä jarrunestettä ei saa mennä) ja sitten pikku hiljaa puristaa sitä nestettä sieltä ja sen takia iso ruisku, että sitä nestettä riittää, sitten kun näkyy ettei tule ilma kuplia, nippa kiinni ja sen pitäisi olla siinä, ellei siellä vuoda joku, myös pyytäisin kaveria pitämään siitä kahvasta niin että se pysyy siinä missä kahva on vapaana, ettei käy jotain vahinkoa.
Jos on vielä ilmaa, niin sitä voi puristella, sitten jos vielä on tunnoton, niin vuotaa jostain tai sitten on vehkeet mitoitettu alimittaiseksi.
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Ja viellä lisäisin, että jarrunestesäiliötä ei saa ylitäyttää.
Ylitäyttöllä saa helposti jarrut jumittaa, nesteet ei tahdo palautua säiliöön, ku säiliös oleva ilmalla ei ole tilaa paeta/joustaa...
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Kiitos Pupu se jäi...
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
No, mites on banjopulttien tiivisterenkaiden laita? Jos niitä ei ole uusittu, niin uusitaan ne ekaks, kaks "prikkaa" per banjopultti (tai kolme jos on joku jakokohta). Jos on kupariset niin voi tietty koittaa hehkuttaa ne pehmeiksi.
Mä olen ilmannut RF900:n satulat imemällä apteekista parilla eurolla saatavalla erittäin isolla (!) ruiskulla satulan nipasta. Muuten en saanut kahvaa kovaksi. Kun nippa oli auki, niin kauhee kuplarivi tuli ilmeisesti siitä nipan välistä, mutta tuli myös se oikea kupla ja kahva koveni. Ei auttanut kahden päivän aikana tehdyt "kahvaan puristusta->nippa auki->nippa kiinni->kahva ylös->kahvaan puristusta->nippa auki->nippa kiinni->kahva ylös… Tässä vaiheessa tietty letku nipasta takaisin jarrunestesäiliöön.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tuo vaatii vain sitkeää ilmaamista. Oikotietä ei ole.
Itse olen nesteen täyttämisen jälkeen pumpannut kevyesti kahvaa,nestesäiliön kansi auki, jolloin siitä pienestä "imu"reijästä nousee pinenpieniä ilmakuplia.
Tätä kun aikansa toistaa niin jarrut palauttaa ja kahvatuntuma on kova.
Eli ilma on perussyy.
M.B
Tähän jarrujen ilmaamiseen pikkuisen symppis tukea.
Tuli tuossa vaihdettua omaan pyörään brembon takajarrusatula ja kyllä oli ilmaamisen kanssa taas oma painiminen.
2 Päivää siihen meni
Elikkä "onglemana" oli saada takajarrun männät liikkumaan, elikkä painetta sen verran järjestelmään, että pääsi kunnolla ilmaamaan järjestelmää. Ja tuossahan ei löydy ilmausnippaa muualta kuin, jarrusatulasta.
Aluksi tuli ilmausruuvista ilmakuplia ihan mukavaan tahtiin, mutta yhtäkkiä ei tullut muuta kuin kirkasta nestettä.
Toodella rauhalliseen tahtiin vain häätyy painella jarruvipua ja availla ilmausruuvia vähä väliä.
Loppujen lopuksi laitoin ilmausruuvista letkun menemään suoraan jarruneste säiliöön jolloin ei tarvi enään lisäillä nestettä. Sitten jossain vaiheessa lähti mäntä pikkuisen liikkeelle ja tämän jälkeen alkoi tulemaan säiliön päästäkin mahottoman pikkuisia ilma kuplia. Eihän siinä muuta kuin painella jarruvipua niin jarru jäykistyi ja jäykistyis.
Nyt on takajarru jämäkkä ja ilmat saatu poijes.
Hiasta hommaa tuo kyllä on kun joutuu ihan nolla tilanteesta lähtemään, mutta ennen pitkää onnistui![]()
Jee Jee