Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 35:sta
  1. #1
    Hei.
    Alan syöttämään pirullisen pitkää juttua, älkää menkö väliin.
    Kotka
  2. #2
    KOTKAN JA MARJATAN INDIAN RUN 2015
    Blue ridge Parkway oli ajettu ja hienon reissun jälkeen tuli taas mentyä Peter Panin sivuille. Sivustolla oli mielenkiintoisia vaihtoehtoja moniin eri kohteisiin. Kun tuo Amerikka kuitenkin kiehtoi motoristin näkökulmasta edelleen, kiinnostuin tuosta Indian reissusta. Indian Run alkaa Chicagosta ja päättyy Los Angelesiin kierrellen vanhojen intiaanialueiden kautta tutustuen intiaanien kulttuuriin, historiaan ja nykypäivään.

    Olen viettänyt lapsuuteni aikana jolloin TV vasta teki tuloaan ja elokuvien länkkärit olivat pääosin ikäisiltäni kielletyt eikä interneteistä, älypuhelimista ja naamakirjoista ja muista edes osattu kuvitella. Vaikutteita imin sarjakuvalehdistä ja lukutaidon kartuttua myös kirjoista. 50-luvulla oli ns. kioskikirjallisuus voimissaan. Halpoja seikkailulehti-vihkosia ja – kirjoja ostettiin, vaihdettiin ja lainailtiin kaverien kesken. Ahkerana lukijana kiinnostuin intiaani - ja cowboytarinoista. Lisäksi leikkiemme teemana olivat usein inkkarit ja cowboyt. Valitettavasti saimme valkoisten näkökulmasta kirjoitettujen tarinoiden ja Hollywoodin filmien johdosta väärän kuvan Amerikan alkuperäisten asukkaiden vaiheista ja historiasta.

    Otin yhteyttä Peter Paniin jonka seurauksena varasimme matkan syksyn 2015 Indian Run matkalle. Tämän seurauksena tonnikala - ja pikanuudeli dieetti jatkui vaikka laihtumisen merkkejä ei näkynyt muualla kuin pankkitilillä.

    Matka tulisi olemaan sillä tavalla erilainen, että se ajettaisiin Indian – merkkisillä pyörillä. Persjalkaisena huolestutti, yletänkö ajamaan laitteella. Kävin asiaa vakoilemassa eräässä myymälässä. Homma oli muuten hyvä, paitsi rakkineen seisontajalka sijaitsee niin pitkällä, etten yletä nostaa sitä ylös. ”No broblem” sanoi Peter. ”Keksitään jotakin.”Keksintö osoittautui putkenripustimeksi joka ruuvataan seisontajalan alapäähän ja n. 10 senttinen ruuvi törröttää ylöspäin ja yletän nostaa jalan.

    Matkalla tulisi olemaan oppaana suomenkielentaitoinen Intiaanien historian tuntija. Näin tapahtuikin. Helsingin Yliopiston amanuenssi mr. Riku Hämäläinen joka toimii myös Suomen Intiaaniyhdistyksen puheenjohtajana, osoittautui erittäin hienoksi valinnaksi. Lisäksi suomenkieli sujui todella erinomaisesti.



    Pakolliset pönötykset tutulla paikalla.

    07.09.2015 Matka alkoi normaalisti. Bussimatkan jälkeen virittäydyimme matkatunnelmaan lentoasemalla jossa Corona -merkkinen olut maksoi tax-free puolella 7 euroa/pullo. Järkyttävää kiskomista verovapaasta kaljasta. Finnair lennätti meidät suoraan Chicagoon jonne saavuimme illalla. Peter Pan itse oli samassa koneessa ja autovuokraamon kautta siirryimme hotelliin jossa receptionissa virnisteli tietenkin intialainen yöportsari. Aamupäivällä kävimme Peterin kanssa vuokraamolla viemässä seisontajalan jatkeen ja navigaattorini jonka halusin myös kiinnitettävän pyörään, koska aioimme ajella Kaliforniassa muutaman päivän.




    Tuttu merkki aivan hotellimme vieressä.



    Tutustuminen matkalaisiin

    Iltapäivällä saapui muu osa ryhmäämme. Nautimme tutustumisoluet Petterin kertoessa Amerikan liikenteen ihmeellisyyksistä ja muista omituisuuksista. Nautimme vielä yhteisen päivällisen Texas Road Housesta jota ensikertalaiset Amerikan kävijät ihastelivat. Hieno paikka se olikin.








    Pihvit on suurii kuin paskahuusin kannet.





  3. #3
    Aamiaisen jälkeen siirryimme Eagle Rider Chicagoon ja pihalla jo odotteli mahtavan näköinen rivistö Indianeja. Rivistön viimeisenä oli HD heritage joka ei selvästikään ollut kotonaan tuossa rivistössä.






    Eilinen reissu osoittautui turhaksi. Vasta saavuttuamme asentaja alkoi ruuvata navigaattoria ja Peterin keksintöä pyörään. Loppujen lopuksi paperisota kesti sen verran, että pääsimme matkaan muiden joukossa.
    Jatke vaan näytti järkyttävältä. Putkenpitimissähän on kuminen sisäosa jonka keskelle putki tulee, tarkoituksena joustaa. Jatkehan jousti myös pyörässä. Se korjattiin mustalla teipillä joten tuloksena oli musta nyrkinkokoinen teippiköntti seisontajalan alapäässä. Homma kuitenkin toimi joka oli pääasia.



    Tekniikka pelaa.

    En ollut ajanut Indianilla metriäkään joten vähän jännitti. Pyörä starttasi nöyrästi. Harrikalle tyypillistä täräystä ei ollut ollenkaan. Ääni oli hiljaisen pehmoinen. Lisäksi kuului ompelukonemainen sirinä. Ykkösvaihde meni päälle melko jäykästi kolahtaen. Marjatta loikkasi kyytiin ja matka hotellille alkoi. Pyörä totteli nöyrästi isosta koostaan huolimatta ja heti alussa huomasin että alavääntö on selvästi parempi kuin perusharrikassa. Kone vastaa kaasuun heti eikä ”funtsaa” kuten Heritage.
    Hotellilla pakkasimme pyörät ja ylimääräiset tavarat ja matkalaukut siirrettiin autoon jonka kuskina toimisi intiaanioppaamme Riku: ” Hän joka ajaa neljällä pyörällä”.



    Riku huoltoauton kuskina.




    Matka alkoi ja ensimmäinen kohteemme oli HD museo Milwaukeessa Illinoisissa. Ajelimme hyvässä järjestyksessä pitkin Chicagon laitamien pientalojen reunustamia katuja ja totuttelimme pyöriimme, jotka olivat uusi kokemus nähtävästi kaikille matkalaisille. Pääsimme moottoritielle ja nopeudet nousivat muun liikenteen tasolle. Ensimmäinen pysähdys oli eräässä Outlet keskuksessa jossa matkalaiset riensivät ostamaan halpoja farkkuja. Jäimme Marjatan kanssa vartioimaan pyöriä joita saapui ihailemaan eräs paikallinen rouva joka oli kiinnostunut reissustamme. Mainostelin vähän Suomea siinä samalla.





  4. #4
    Farkunostajat palasivat ja matka jatkui. Pian olimme HD museolla jonka edustalla oli iso porukka HD-miehiä ihmetellen ryhmäämme. Museo oli erittäin hieno ja antoisa. Valitettavasti aikataulu ei sallinut pidempää visiittiä.







    Harley Davidson valmistusnumero 1.








    Olisiko maailmanhistorian rumin pyörä? Läheltä ainakin liippaa.



    Pyörään on kirjoitettu tehtaan työntekijöiden nimet.



    Käsittämätön laite
  5. #5
    Ensimmäinen ongelma ilmeni kun Honkosen Jarin kytkinvaijerin yläpään ”klunssi” irtosi vaijerista onneksi aivan museon lähellä. Odottelimme eräällä parkkipaikalla Petterin etsiessä liikettä josta olisi saanut uuden vaijerin. Eihän sellaista löytynyt. Vuorossa oli puhelinsoitto Eagle Riderille Chicagoon, Asia ratkesi. Kytkimetön pyörä pitää saada takaisin museon pihalle. Eagle Rider toimittaa toisen pyörän Lancasteriin jossa yöpyisimme. Petterin ja parin nuoremman voimanpesän avulla Jarin pyörä työnnettiin HD museon pihalle.



    Voi uskoa että HD miehiä nauratti.

    Matka pääsi lopulta alkamaan Jarin istuessa Petterin kyydissä. Kytkinprojekti oli kestänyt jonkun aikaa ja pimeys valtasi Illinoisin. Sitten ilmaantui uusi brobleema: Ajelimme Madison nimisen kaupungin läpi. Alueella oli kuitenkin paljon tietöitä joista johtuen emme löytäneet oikeaa ulosmenotietä. Kuinka sitten sattuikaan: Paikallinen motoristi, ajaen samanlaisella Indianilla kuin meillä tuli kysymään, minne matka? Tuuri jatkui, hän oli myös matkalla kotiinsa Lancasteriin. Mies oli itsekin kierrellyt etsien kotiin vievää tietä joka oli kadoksissa tietöiden johdosta. Oikea tie löytyi ja kaveri opasti meidät motellille saakka ja kutsui koko porukan päivälliselle kantakuppilaansa. Eagle Rider oli myös toimittanut toisen pyörän Jarille. Mainittakoon että tämä oli ainoa tekninen ongelma koko matkalla ja johtui vaijerista, ei pyörästä.



    Lancasterissa burgereita odotellessa.

    Kotiutumisen jälkeen siirryimme lähellä olevaan kuppilaan jossa oppaamme jo istuikin. Olimme varsin nälkäisiä ja kaveri ilmoitti että kohta nälkä lähtee. ”Tässä paikassa on Illinoisin parhaat hampurilaiset”: valisti oppaamme. Uskoimme miestä ja tilasimme kaikille burgerit. Kuppilassa alkoi vilske. Vanhempi rouva rupesi valmistamaan burgereita ja nähtävästi hänen tyttärensä aukoi kaljapulloja hiki hatussa. Nälän lisäksi näköjään ryhmällä oli janokin. Burgereista selvästi ylpeänä rouva kantoi niitä pöytään selkä vääränä. Tuotteet olivat valtavia. Pihvi oli valehtelematta viiden sentin paksuinen. Sen sijaan tomaatit, salaatit, sipulit jne. loistivat poissaolollaan. Ketsuppia, majoneesia sekä sinappia oli pöydässä. Ei burgeri huono ollut, mutta viisi senttiä jauhelihaa oli ehkä vähän liikaa, vaikka se hyvää liha olikin. Vatsa kyllä täyttyi.

    Aamu valkeni sateisena, joten pukeuduimme sadevaatteisiin ja matka alkoi suuntana Missisippijoki. Pääsimme joen rantaan ja ilma parani sen verran että saimme sadevehkeet riisuttua. Nyt alkoi ajonautinto. tie nuoli mutkitellen Missisipin rantaa ja maisemat olivat kauniit ja vehreät. Aamiainen nautittiin Prairie du Chenissä, jossa hampurilaisista venyneet vatsat pingottuivat taas äärimmilleen.



    Minnesota

    Ylitimme Missisippijoen ja saavuimme Minnesotaan. Maisema muuttui preeriaksi. Syksyinen loivasti kumpuileva tasanko loisti keltaisen sävyisenä. Pienet metsiköt ja kylät täplittivät tätä kieltämättä hieman yksitoikkoista maisemaa. Lisäksi valtavia maissipeltoja levisi tien molemmilla puolilla. Maissinkorjuu ei vielä ollut alkanut ja peltojen vihreys korostui preerian keltaisen vastapainona.











    Missisippin rannoilla.
  6. #6
    Pysähdyimme tauolle ja Peter halusi jäädä viimeiseksi kuvausten takia. Navigaattorin omistajana sain vetovastuun edetä kohti yöpymispaikkaamme Luverne nimistä kaupunkia aivan Minnesotan lounaisosassa. Paikka oli navigaattorissa ja lähdimme ajelemaan. Pian zumonperkele käski kääntymään oikealle kapeahkolle tielle. Käännyimme tielle ja pysähdyin pohtimaan asiaa. No. Muuthan eivät seuranneet meitä vaan odottelivat Petteriä ja jatkoivat matkaa. Nyt otti taas koteloon. Tajusin että kone oli tapansa mukaan valinnut suorimman reitin. En viitsinyt kääntyä vaan jatkoimme matkaa.

    Tie sinänsä osoittautui hyväksi valinnaksi. Mutkaa ja mäkeä piisasi. Pieniä kyliä ja farmeja vuorotteli peltojen keskellä. Todella hieno tie. Se vei meidät kuitenkin Interstatelle jota pitkin ajelimme n. 300 km Luverneen. Muut olivat vielä matkalla kun nautimme tulo-oluita motellin terassilla. Väsynyt mutta onnellinen ryhmä saapui motellille ja olivatpa käyneet kaljakaupassakin. Huolto-auto tuntuu olevan hyvä valinta moottoripyörämatkallakin, ei tarvitse tunkea sixpackkeja täysiin sivulaukkuihin. Illan kruunasi hyvä meksikolainen päivällinen.

    Aamu valkeni kirkkaana mutta lämmintä oli ainoastaan n.10 astetta joten sadetakit olivat poikaa. Onneksi ilma lämpeni auringon noustessa. Ajelimme nyt suoraan pohjoiseen kohteena Pipestone lähellä Minnesotan ja South Dakotan rajaa. Intiaanioppaamme pääsi elementtiinsä. Pipestonen alue on perinteistä intiaaniseutua. Sen teki ja tekee edelleen merkittäväksi intiaanikulttuurissa se että alueelta ovat intiaanit jo vuosisatojen ajan kaivaneet punaista kiveä joka soveltuu erinomaisesti piippujen valmistamiseen. Tästä johtuu alueen englanninkielinen nimi.

    Piipun poltto on ollut aina tärkeä seremoniallinen tapahtuma intiaanien elämässä. Länkkäreitä seurannut ikäpolvi tietää että intiaaneille rauhan solmimisen sinetöi rauhanpiipun polttaminen entisten vihollisten kesken.



    Piippuja valmistuu





    Tältä täällä näytti vanhoina hyvinä aikoina

    Saavuimme Pipestonen piippukaivoksen yhteydessä olevaan ”piipputehtaaseen.” Paikka oli hieno. Kolme intiaania valmisti piippuja käsityönä siten että yleisö näki aivan läheltä tuotannon etenemisen. Piippuja sai myös ostaa, mutta ne olivat kohtalaisen hintavia, joten tyydyimme pienempiin matkamuistoihin. Tutustuimme myös varsinaiseen kaivosalueeseen ”tehtaan” lähellä. Nautimme kaupungissa tukevan aamiaisen. Vatsat täynnä pekonia ja suonet kolestrolia matka jatkui.



    Tätä riittää.



    Ylitimme taas osavaltion rajan ja olimme South Dakotassa. Maisema ei juuri muuttunut, maissipeltojen lisäksi vaihtelua toivat soijapellot joita myös oli silmänkantamattomiin. Kohteenamme oli Michell, pieni kaupunki joka tunnetaan ainoastaan rakennuksesta nimeltä Corn Palace. Kyseessä on koristeellisilla torneilla varustettu koripalloareena jonka ulkoseinät ja osa sisäseinistä on koristeltu maissintähkillä. Sinänsä ainutlaatuinen paikka joka on rakennettu jo 1800 luvun loppupuolella. Koska maissi ulkoseinämateriaalina ei ole pitkäikäistä, joudutaan julkisivua uudistamaan säännöllisesti. Onneksi maissia riittää.





    Seinällä olevat kuvat on myös tehty maissista



    Maissipalatsi Michell

    Michellissä kiinnittyi huomio Yhdysvaltain lippuihin joita liehuskeli runsain mitoin. Kaikki olivat puolitangossa. Pohdiskelimme onko taas jossakin koulussa ammuskeltu? Asia kuitenkin selvisi: oli 11.09. WTC:n muistopäivä.
  7. #7
    Matka jatkui pitkin preeriaa kohti seuraavaa etappia nimeltä Chamberlain. Kaupunki sijaitsee aivan Missourijoen rannalla. Iltapäiväaurinko paistoi varsin lämpimästi motellimme vastapäätä olevalle kuppilan kattoterassille, joka miehitettiin alta aikayksikön.



    Terassikelit



    Illan tullen siirryimme sisätiloihin josta sai tahkonkiven kokoisia pizzoja. Vatsa täynnä ja ”doggybag” kädessä siirryimme yöpuulle. Joskin doggybag tuli myös tyhjennettyä ennen nukkumista.

    Aamulla oli vuorossa ensimmäinen intiaanimuseo. Varttitunnin ajon jälkeen olimme museolla joka olikin hieno paikka. Koska olimme aamuvirkkuja, museossa ei ollut muita vierailijoita joten Riku pystyi pitämään esitelmänsä muista vieraista välittämättä. Juttua olisi piisannut mutta aikataulu oli edelleen rajallinen joten matkan täytyi jatkua.








    Intiaanimuseossa.

    Ajoimme komeasti Missourijoen toiselle puolelle kohteenamme Mobridge.
    Matka jatkui hienossa ja hieman lämpöisemmässä säässä pitkin preeriaa ja kohti Mobridgea. Illan suussa saavuimme kaupunkiin. Hämmästyksemme oli suuri kun Petteri vaan jatkoi matkaa pysähtymättä. Pian olimme kuitenkin kasinohotellin pihassa aivan Missourijoen rannalla.

    Yhdysvaltojen osavaltioista suurin osa on kieltänyt uhkapelin, poikkeuksina Nevada ja New Jersey. Lisäksi lakia kierretään esim. kasinolaivoilla. Sen sijaan maan Liitovaltion laki ei uhkapeliä kiellä. Nytpä intiaanireservaateissa onkin voimassa Liittovaltion laki. Näin ollen reservaateissa on keksitty perustaa Liittovaltion lain perusteella laillisia kasinoita. Intiaaneille kasinotoiminta tuottaa kivasti käteistä. Siitä ei ole tietoa, jaetaanko tuotot reservaatin hyväksi vai pistävätkö kasinon pyörittäjät taalat omiin taskuihinsa.

    Asetuimme taloksi intiaanikasinohotelliin. Kohdallemme osui ongelma: Jouduimme huoneeseen jossa oli tupakointi sallittu. Haju huoneessa oli aivan kaamea. Marjatta kieltäytyi ehdottomasi huoneesta, ja olin samaa mieltä, vaikkei itselläni astmaoireita olekaan. Hotellista vastattiin, ettei vapaita huoneita ole. Emme hyväksyneet esitystä ja neuvotteluissa vallitsi hetken pattitilanne. Sitten hotelli ehdotti että se ”ionisoi” huoneen. Toimenpide kestäisi n. kaksi tuntia. Suostuin hommaan sillä ehdolla että hotellin baarissa olisi ilmaiset kaljat ionisoinnin ajan. Tietämättä mieltymystäni kylmään olueen hotelli suostui esitykseeni.

    Siirryimme baariin. Homma toimi aluksi hienosti, mutta pian tulikin kaveri kertomaan että savuton huone oli sittenkin saatavilla. Arvasin tämän. Saimme uudet avaimet ja tavaramme oli siirretty savuttomaan huoneeseen. Ionisaattori todellakin ronksutteli entisen huoneemme oven tuuletusluukusta valmistaen huonetta myöhemmin saapuvalle pelurille.

    Siirryimme hyvässä järjestyksessä hotellin ruokasaliin joka oli ruokasalin irvikuva, huonohko jopa työmaaruokalaksi. Ruoka oli samaa tasoa ryhmän mielestä. Vanhoja pihvejä oli lämmitetty jne. Suomalaiseen tapaan kuitenkin nielimme kritiikkimme myöhempää, kännissä tapahtuvaa asioiden selvittämistä varten. Itselläni kävi tuuri. Koska vatsa oli täynnä ilmaista kaljaa, tilasin ainoastan Club Sandwichin, joka oli erinomainen.

    Aamu valkeni kirkkaana mutta edelleen koleana. Nyt oli vuorossa lähistöllä olevaan, kaikkein kuuluisimman intiaanipäällikkö ”Sitting Bull”:in eli Istuvan Härän hautapaikkaan. Istuvan Härän hautamuistomerkki
    sijaitsee kumpuilevalla preerialla Missouri joen partaalla. Metrilleen suuren päällikön hautapaikkaa ei tiedetä. Valokuvia ja filmiä napsittiin. Riku piti ansiokkaan esitelmän tästä ”legendasta jo eläessään.”








    Matkalla Istuvan Härän viimeiselle leposijalle.
  8. #8

    Istuva Härkä


    [URL=http://s149.photobucket.com/user/kotka01/media/INDIAN%20RUN%202015/IMG_9910_zpsmhglwqy1.jpg.html][/URL



    Istuva Härkä osoittautui jo nuorena älykkääksi ja lahjakkaaksi kohoten intiaanien joukossa ”Pyhäksi mieheksi”. Hänen nimensä levisi kaikkien huulille Little Bighornin taistelun jälkeen. Tässä taistelussa Istuvan Härän johtamat intiaanit voittivat ja tuhosivat everstiluutnantti George Custerin johtaman Yhdysvaltain armeijan ratsuväkijoukot täydellisesti. Ikänsä vuoksi Istuva Härkä ei osallistunut varsinaiseen taisteluun vaan oli pääasiassa evakuoimassa naisia ja lapsia. Taistelua johtivat hänen velipuolensa ” Gall” ja ”Hullu Hevonen” jota pidettiin intiaanien taitavimpana sotilaana ja strategina. Custer menetti suurimman osan joukoistaan ja nähtävästi ampui itsensä. Hän oli jo ennen taistelua ristiriitainen hahmo jonka Hollywood myöhemmin kanonisoi.
    Little bighorn oli intiaanien viimeinen suuri taistelu. Washington kosti intiaaneille verisesti. Matka reservaatteihin alkoi, ja siellä he ovat tänä päivänäkin.







    Jätimme Istuvan härän lepäämään Missourijoen penkereeseen ja matka jatkui. Ajelimme lounaaseen. Keli oli mukava, mutta ei vieläkään T-paidassa tarjennut. Maisema oli tuttua preeriaa. Vaihteluksi voisi sanoa että maissi-ja soijapeltojen lisäksi nyt ajettiin myös valtavien auringonkukkapeltojen välissä.

    Saavuimme pieneen Wall-nimiseen kaupunkiin. Täällä tarttuivat ensimmäiset HD-paidat kyytiin vaikka Indianeilla ajettiinkin. Lisäksi osa porukasta nautti kevyen kenttälounaan Villin lännen tunnelmissa.






    ”Seinässä” ollaan



    Varsin useassa merkissä läpi koko maan näkyy haulikon iskemiä.

    Kaupungin läheisyydessä sijaitsee ”Badlands”niminen kansallispuisto. Kukaan ei ollut kuullut paikasta aikaisemmin. Tasainen preerialätty muuttui hetkessä eroosion syömiksi mielikuvituksellisiksi kallioiksi ja rotkoiksi. Jos olisi ollut ukonilma, paikkaa olisi voinut pientä mielikuvitusta käyttäen verrata Danten Helvettiin. Alueelta on myös löydetty dinosaurusten luita ja fossiileja.





    Matkanjohtajan vaihtuminen lähellä
  9. #9
    URL=http://s149.photobucket.com/user/kotka01/media/INDIAN%20RUN%202015/IMG_0009_zpsroiw8ao6.jpg.html][/URL]










    Vaarallista seutua.

    Eikä tässä vielä kaikki. Puisto oli isompi miltä aluksi näytti ja sitä halkoi upea, suorastaan loistava mutkatie kiemurrellen ylös ja alas mitä huimimpien kalliomuodostelmien välissä. Loistava ja pitkästä aikaa lämmin sää kruunasi myös visuaalisesti täydellisen ajonautinnon.












  10. #10














    Kaikki loppuu aikanaan. Olimme taas preerialla ja illansuussa pääsimme motelliimme Rapid Cityssä. Illan kruunasi päivällinen australialaisessa ravintolassa nimeltä Down Under. Onneksi ei tarvinnut istua ylösalaisin. Pää oli muutenkin sekaisin päivän upeista kokemuksista.

    Aamupalan jälkeen oli vuorossa eräs maan suosituimmista nähtävyyksistä: Mount Rushmore. Ajelimme Rapid Citystä lähellä sijaitseville Black Hills vuorille joka on vanhaa pyhää intiaanialuetta.
    Washington lupasi alueen aikoinaan intiaaneille. Kaikki meni hienosti siihen asti kunnes vuorilta löydettiin kultaa. Sehän pisti kullanhuuhtojille liikettä niveliin ja pian olivat intiaanien ja kultamiesten intressit vastakkain. Valtio oli tietenkin kullanhuuhtojien puolella ja yritti ostaa aluetta intiaaneilta mutta nämä eivät suostuneet myymään pyhää seutuaan. Käsittääkseni asia on vieläkin kesken.

    Mount Rushmorelle saavuimme hyvän sään vallitessa. Paikka on meille tuttu joten Marjatta säästi jalkaansa ja jäi suveniirikaupan seutuville. Paikka oli yhtä vaikuttava kuin ennenkin. Neljä Yhdysvaltojen presidenttiä: George Washington, Thomas Jefferson, Teddy Roosevelt ja Abraham Lincoln on ikuistettu kallioon. Käsittämätöntä, miten noihin massiivisiin kivisiin rintakuviin on saatu kasvoihin jopa ilmeet.
    Paikka on maan suosituimpia matkailukohteita ja aamupäivästä huolimatta Mount Rushmorella oli suuret määrät matkailijoita tutustumassa nähtävyyteen. Rikun mukaan myös nimenomaan näiden presidenttien päiden hakkaaminen intiaanien pyhälle maalle, loukkaa heitä erityisesti vieläkin, koska em. presidentit eivät noudattaneet intiaaniystävällistä politiikkaa, päinvastoin.










    Kuvat oli otettu ja filmit filmattu ja matka jatkui nyt toisen intiaanilegendan:”Hullun Hevosen” patsaalle: Patsasta on nakuteltu jo yli 60 vuotta mutta on edelleen pahasti kesken. Jos työ joskus valmistuu, tulee se olemaan maailman suurin yhdestä kivestä tehty veistos. Ongelmana on, kuinkas muuten raha, tai itse asiassa sen puute. Yhdysvaltojen hallitus ei ole ollut kiinnostunut antamaan rahaa projektiin, joten se luonnollisesti on hidastanut teoksen valmistumista. Hullu Hevonen ei antanut valokuvata itseään, joten jo valmiit kasvonpiirteet ovat kuvitteelliset.





    Tällainen siitä pitäisi tulla.
  11. #11





    The Indian runners





    Custerissa




    Onko tullut vähän otettua?



    Seuraavaksi oli vuorossa Custer, pieni Villin Lännen kaupunki lähistöllä. Kaupungista jatkoimme Custer National Park:iin. Edellisellä kerralla siellä käydessämme näimme puhveleita aivan tiellä tallustelemassa, joten kaikilla oli kamerat Stand By asennossa. Aivan puiston alkupäässä olikin lauma näitä valtavia lihamöykkyjä aidattuna. Vauhtimme vaan oli sitä luokkaa, että kuvaamiset jäivät kuvaamatta. Kiersimme puistoa ja ajoimme lähes Badlansiin verrattavia kapeita teitä joita häkellyttävän upeat luonnon muovaamat kalliot reunustivat.














  12. #12
  13. #13
    Vuorten jälkeen siirryimme tasaisemmalle seudulle ja puhvelien tarkkailu alkoi uudelleen. Valitettavasti puhvelit olivat piilossa joten ainoaksi saaliiksi jäi jokunen peura ja pari aasia(villiä). Puiston kiertämisen jälkeen siirryimme takaisin motelliimme Rapid Cityssä. Taas täydellinen ajopäivä.


    Intiaanioppaamme Riku oli järjestänyt tapaamisen Istuvan Härän pojanpojan pojan kanssa. Olimme Marjatan kanssa kuitenkin melko väsyneitä joten jäimme motellille huilaamaan ja osa porukasta lähti autollamme tapaamaan tätä intiaanisankarin jälkeläistä ja hänen saksalaista vaimoaan. Tapaaminen oli ollut lämmin ja avartava tämän Suomessakin käyneen persoonan kanssa.










    Melkein Istuvan Härän luona.


    Aamu valkeni pilvipoutaisena kun starttasimme kohti Sturgista, tuota motoristien Mekkaa. Vajaan 80 kilometrin matka sujui sutjakkaasti. Sturgis on hiljainen pikkukaupunki joka herää eloon elokuussa kun Bike week alkaa ja motoristit ympäri maan ja ulkomailtakin valtaavat kaupungin. Ohitimme mm. maan tasalle palaneen kapakan jonka palo uutisoitiin Suomessakin.





    Sturgisissa





    Nautimme runsaan ja kaloripitoisen aamiaisen jonka jälkeen me harrikkamiehet kävimme hyvällä menestyksellä Sturgisin HD-myymälässä. Onneksi kaikkia t-paitoja ei oltu myyty pyöräviikolla joten mekin saimme Sturgisin t-paidat edullisesti. Kaupungissa on myös iso Indian ja Victory myymälä jonne kokoonnuimme harharetkemme jälkeen. Jokunen Indian paitakin tarttui ryhmämme käsiin.


    Matka jatkui kohti länttä. Nyt alkoi tasainen lettu hieman muuttua. Alkoi olla kumpuilevaa ja loivasti mäkistä ja mutkaista tietä. Lisäksi havupuita rupesi näkymään siellä sun täällä. Keli oli loistava ja matka taittui.





    Osavaltion nimi myös vaihtui. Olimme nyt Wyomingissa, perinteisessä villin lännen valtiossa. Wyoming on tunnettu hevosistaan ja suurista karjalaumoista joita cowboyt paimentavat edelleen.







    Horisontissa rupesi näkymään kolpakon näköinen vuori jonne matkamme suuntautui. Kyseessä oli Devil’s Tower, Yhdysvaltojen ensimmäinen kansallismonumentti. Vuori on myös intiaanien pyhä paikka. 303 metriä korkeana se on myös vuorikiipeilijöiden suosiossa. Kiipeilijöillä on tiukat rajoitukset harrastukselleen. Kesäkuu on pyhitetty intiaaneille, jolloin kiipeilyä ei saisi harrastaa. Lisäksi kaikenlaisten kiveä vahingoittavien kiilojen ja naulojen yms. käyttö on ankarasti kielletty. Kun katsoo seinämien lähes pystysuoria pintoja, voi kuvitella että kiipeilijöillä on haastetta.





  14. #14



    Saavuimme maisemaa hallitsevalle vuorelle ja pian kamerat surisivat tallentaen tämän intiaanien pyhän vuoren myöhempiä katseluita varten. Paikka oli hieno ja muutamat vuorikiipeilijät rinteellä olivat lähinnä kirpun kokoisia maasta katsottuna.

    Tästä Paholaisen Tornista löytyy myös suomalainen versio: Kun Seitsemän Veljeksen Simeoni ja Eero kävivät markkinoilla ja hörppäsivät siellä viljanmyynnistä saadut rahat, jonka johdosta Eero sai veljiltä turpiinsa. Simeonihan karkasi metsään, jossa hän kertomansa mukaan tapasi itse Pelsebuubin joka ivasi Simeonia Saapasnahkatornista käsin. Suomessahan näitä viinapiruja on siinä määrin, että pirulla tuollainen, mukana kulkeva kevyt saapasnahkainen torni on varmaan kätevämpi käytössä kuin tuo jenkkien kivinen versio.








    Suomessa tämä olisi sovinistinen informaatio.














  15. #15
    Matka jatkui vaihtelevan hienoissa maisemissa. Sitten alkoivat ylämäet. Aloimme saapua Big Horn National Parkin alueelle. Pian olimme vaikuttavan näköisessä vuoristossa.
    Tie mutkitteli pitkin rinteitä ja kiipesimme ylöspäin. Muuten oli hienoa, mutta ryhmää rupesi palelemaan. Asiaan vaikutti myös että rupesi tihuuttamaan vettä. Kun pääsimme alueen korkeimmalle kohdalle, olimme melko kohmeessa koko porukka. Näköalat sen sijaan olivat vaikuttavat. Kun rupesimme laskeutumaan, ilmakin lämpeni ja ajaminen oli taas miellyttävää.

    Mainittakoon intiaaniteemasta sen verran että melko suoraan pohjoiseen sijaitsee Montanan puolella Little Bighorn, legendaarinen taistelupaikka josta kerroin aikaisemmin. Valitettavasti aikataulu ei sallinut siellä poikkeamista.







    Maasto alkoi olla taas melko tasaista ja illan suussa saavuimme Codyyn, pieneen Villin Lännen kaupunkiin joka on tunnettu Buffalo Billistä, oikealta nimeltään William F. Cody.
    Hänessä personoituu Villin Lännen romanttinen puoli. Mies toimi nuoruudessaan vaununajajana, kullankaivajana ja turkismetsästäjänä. Myöhemmin hän oli mm. Pony Expressin ratsastaja sekä toimi myös postivaunujen kuljettajana. Hän on myös osittain henkilökohtaisesti vastuussa puhvelilaumojen tuhoamisesta koska hän toimi puhvelinlihan toimittajana rautatierakennusyhtiöille. Mies toimi myös sheriffinä sisällissodan aikana. Lisäksi hänet ylennettiin ansioistaan everstiksi.
    Ikämiehenä Bill perusti kuuluisan Wild West-sirkuksen joka kiersi jopa Euroopan suurkaupungeissa aiheuttaen suurta ihastusta kaikkialla. Kotikaupunkiinsa Bill perusti ”Irma”nimisen hotellin joka on edelleen toiminnassa.




    Pientä infoa Billin vaiheista Nebraskassa North Platte Riverillä 2012.

    Motelli löytyi ja siistiytymisen ja päivällisen jälkeen ryhmä kummallisesti löytyi ”Irman ” baarista. Paikka on hieno ja historiaa henkivä. Buffalo Billin suku ei enää omista paikkaa mutta uudet omistajat kunnioittavat paikan historiaa ja mainetta.








    Aamulla ryhmä siirtyi hyvässä järjestyksessä ”Buffalo Bill” museoon. Museo oli upea. Siellä oli hienosti esille laitettuna Billin vaatteita, tavaroita, aseita ja muuta tavaraa, mm. valtava teltta huonekaluineen.





    Buffalo Billin reinkarnaatio digitalisoituna


    [URL=http://s149.photobucket.com/user/kotka01/media/INDIAN%20RIDE%202015/IMG_2281_zpsahrg7syu.jpg.html][/URL

    Billin pöksyt ja satulalaukku




    Billin miekka ja pienempiä aseita



    Billin saama kongressin ansiomerkki.
  16. #16


    ”Wild Bill” Hickokin colt ja kotelo.




    Amerikassa kun oltiin, museossa oli suorastaan valtava asekokoelma sisältäen erilaisia tussareita eri ikäkausilta. Silmään tarttui amerikansuomalaisen Arvo Ojalan valmistamia koristeellisia revolverikoteloita joita oli vitriinissä useita. Ojala valmisti koteloita mm. useille Hollywood tähdille jotka käyttivät niitä sitten filmeissään.








    Museossa oli myös Annie Oakleyn, naispuolisen ampujataiturin asusteita ja aseita. Annie Oakley oli erinomainen ampuja. Hän esiintyi myös Buffalo Billin sirkuksessa. Hän oli esikuvana musikaalissa ”Annie mestariampuja.”




    Museossa oli myös vaikuttava intiaaniosasto jossa oli upeiden sulkapäähineiden lisäksi mm. Istuvan Härän tomahawk, eli sotakirves.



    Karhun kynsistä tehty kaulariipus










    Little Bighornin taistelu puhvelinnahalle kuvattuna.


    Taas tuli aikataulu häiritsemään museokokemusta. Haimme pyörät motellilta ja kurvasimme ”Irmaan” aamiaiselle. Paikka oli melko täysi, mutta buffet aamiainen oli toistaiseksi paras mitä oli tällä matkalla nautittu.







    Irmassa

  17. #17
    URL=http://s149.photobucket.com/user/kotka01/media/INDIAN%20RUN%202015/IMG_0316_zpserkfgwa5.jpg.html][/URL]


    Vuorossa oli Yellowstonen kansallispuisto jonne saavuimme koleassa tihku-ja räntäsateessa. Olimme kaikki kylmästä tönkkönä. Onneksi löysimme ravintolan josta sai kuumaa juotavaa. Yellowstonen suurin geysir Old Faithful sijaitsi myös lähellä ja ryhmä halusi nähdä sen purskahtelut. Koska olimme Marjatan kanssa paikassa käyneet, jäimme kuppilaan lämmittelemään.

















    Geysir on nähty.


    Sovimme että joku tulee sanomaan kun jatketaan matkaa. Aika kului muita turisteja katsellessa, mutta kun toinen tunti alkoi täyttyä, pieni hermostuminen rupesi raastamaan sielujamme. Sitten Honkosen Pasi saapui ja kertoi että lähdössä ollaan. Ihmettelyyni pitkästä odotuksesta vain vastauksen että se pirun geysir temppuili suihkuttamisen kanssa.





  18. #18
    No. Matka jatkui kehnossa ilmassa. Jättäydyimme Marjatan kanssa viimeiseksi ja ajelimme kaikessa rauhassa kohti puiston luoteiskulmaa joka sijaitsi Montanan puolella.




    Puistosta päästyämme siirryimme sujuvasti perunavaltio Idahoon. Tässä osavaltiossa kasvavat maan suurimmat perunat, ja niitä on paljon.
    Alkoi hämärtää ja sade sen kuin yltyi. Eteenpäin kuitenkin mentiin. Pari hankalaa tilannetta tuli kun ohittava rekka ruiskautti vettä oikein kunnolla. Yhtäkkiä tie edessäni vaaleni . Mitä pirua, näenkö harhoja? En nähnyt, tiellä oli n. 10 senttiä räntää. Onneksi tien pinta oli sen verran lämmin, ettei räntä jäätynyt. Melkoinen lotina kuului kun Indian painoi eteenpäin. Nyt hirvitti toden teolla.







    Edessä oli onneksi huoltoasema jonne kurvasimme. Asema olikin miehitetty ryhmällämme joka oli tehnyt saman ratkaisun. Heillä oli ollut erittäin paha tilanne kun rekka nähtävästi ohitti ryhmäläisen vaarallisen läheltä. Onneksi mitään ei sattunut mutta tilanne veti koko porukan vakavaksi.
    Asemalla ei ollut majoitusmahdollisuuksia, mutta isäntä vei meidät kahvilaan puolelle jossa saimme kuumaa kahvia joka piristi ja lämmitti mukavasti. Petteri selvitti kelitilannetta isännän kanssa ja herrat tulivat siihen johtopäätökseen että räntää on vain jokunen maili. Koska rupeamme laskeutumaan alaspäin, ilma lämpenee ja räntä muuttuu luonnollisesti vedeksi. Logiikka ei ensin vakuuttanut, mutta emme tännekään voineet jäädä.

    Naiset yht. kolme kappaletta siirtyi intiaaniasiantuntija Rikun kyytiin ja miehet jatkavat pyörillä. Minä otin ensimmäisen ajolinjan. Kieli keskellä suuta lähdin ajelemaan varovasti eteenpäin. Isäntä ja Petteri olivat oikeassa. Muutaman kilometrin päästä räntä loppui täysin, vesi väheni ja loppujen lopuksi tie kuivui varsin nopeasti kun ajelin alaspäin.
    Odottelin ryhmää ja liityin siihen ja matka jatkui taas yhtä kokemusta rikkaampana.
    Yöpymispaikkana oli Arco, pieni kyläpahanen Idahon läntisen keskiosan eteläpuolen itäreunalla. Oli jo pimeä kun pääsimme perille. Onneksi lähikuppila oli vielä auki ja henkilökunta kokkia lukuun ottamatta ihastui kun 14 ryhmäläistä ilmestyi myöhäiselle päivälliselle.




    Aamulla huomiomme kiinnittyi motellimme lähellä törröttävään sukellusveneen torniin. Tornissa oli uskovaisten kammoavat numerot 666. Emme saanet selville syytä tornin olemassa oloon. Katsoin kotona wikipediasta jossa kerrottiin että 1951 Arcossa Idahossa tuotettiin ensimmäisen kerran ydinvoimalla sähköä neljään 200 watin hehkulamppuun. Viittaisikohan torni tuohon ydinvoimaan?

    Pilvipoutaisessa säässä Arco torneineen jäi muistojen joukkoon. Maasto oli varsin tasaista mutta kasvillisuutta oli vähemmän kuin preeria-alueella. Vuorijonot törröttivät horisontissa kun seuraten matkaamme. Ilma alkoi olla lämmin, mutta helteeseen oli vielä pitkä matka.

    Seuraava etappi oli ”Craters of the Moon” National Monument. Saavuimme alueelle jossa oli joskus tapahtunut suuri tulivuorenpurkaus. Maa oli täynnä sarjakuvista tuttuja pieniä kraatereita ja mustaa laavaa oli joka paikassa. Lisäksi alueella oli valtava tuhkakasa jonne ryhmämme nuoriso kipusi vaivattomasti meidän kalkkisten seuratessa kateellisina menoa. Teimme pienen pyörälenkin alueelle rakennetulla kapealla tiellä filmaten näitä karuja maisemia.







    Karua seutua tämä kuun maisema




    Tuhkavuorella
  19. #19


    Ilma alkoi lämmitä ja hyvää tietä pitkin matka taittui ripeästi. Peltoja ei juuri näkynyt ja autiomaalle tyypilliset hiekka-ja kivimuodostelmat alkoivat olla vallitsevia. Ylitimme jonkun vuoriston varsin komeaa solaa pitkin. Täällä oli taas vaihtelevaa ajaa lukuisten mutkien ja mäkien takia. Iltapäivällä saavuimme risteykseen jossa oli huoltoasema ja tien vieressä kyltti: Nevada.





    Nevada edessä Idaho takana.




    Tärkeä ilmoitus. Näitä saisi olla muuallaki, myös Suomessa


    Virkistäytymisen jälkeen matka jatkui tässä uhkapelien luvatussa osavaltiossa. Illansuussa olimme paikassa nimeltä Vinemucca. Kun ajomme keskustassa kohti hotelliamme, kadun molemmin puolin vilkuttelivat houkuttelevasti lukuisien kasinoiden mainokset.
    Majoituimme kasinomotelliin ja nautimme päivällisen kasinossa joka ei kuitenkaan ollut intiaanien hoidossa, koska Nevadassa saavat muutkin pitää kasinoa. Tätä kirjoittaessani ei voi muuta kuin ihmetellä Suomemme touhua. Helsingissä on maan ainoa kasino. Ray:n isopalkkaiset johtajat funtsaavat vuositolkulla, avataanko uusi kasino, jos avataan, milloin, ja minne? Käsittämätöntä!




    Kauniissa aamusäässä jatkoimme matkaa kohti lounasta ja seuraavaa osavaltiota Kaliforniaa. Nevadan puolella sijaitsee avioerojuristeistaan tunnettu Maailman pienin suurkaupunki: Reno, jossa voi korjata Las Vegasissa kännipäissään solmitun avioliiton. Pieni vinkki: Jos menee naimisiin Las Vegasissa, kannattaa kaiken varalta ostaa tuoreelle puolisolle yhdensuuntainen lentolippu Renoon.














  20. #20
    Tarkoitus oli että koukkaamme kaupunkiin ja sitten jatkamme matkaa. No. Petteri ajoi kärjessä, osa porukkaa seurasi kuin hai laivaa. Itse en halunnut ajaa niin lähekkäin joten jättäydyin vähän kauemmaksi. Niinhän siinä sitten kävi. Kun saavuimme Renoon, odottamaan jäänyt porukka oli sen verran jonkun kadun sivussa, etten huomannut heitä vaan ajoin ohi kahden muun pyörän seuratessa minua. Marjatta kyllä havaitsi porukan, mutta en enää pystynyt kääntymään.
    Pysähdyimme pohtimaan tilannetta. Minulla oli määränpää tiedossa joten laitoin zumoon tienristeyksen joka veisi meidät Lake Tahoelle ja jonne muidenkin tiesin tulevan. Ajelimme kauniissa säässä ja komeissa maisemissa eteenpäin kunnes tulimme risteykseen, jossa olevalle huoltoasemalle kurvasimme ryhmää odottamaan.

    Intiaaniasiantuntijamme Riku joka oli myös ajanut Renon ”pitkäksi” liittyi seuraamme. Pian ryhmä olikin koossa, juristien käyntikortit taskuissa ja pienen rakentavan kritiikin jälkeen matka jatkui.








    Maisemat muuttuivat entistä jylhemmiksi ja pian tuttu ”Welcome to California” kyltti törrötti tien varrella ilmoittaen osavaltion vaihtumisesta. Saavuimme Lake Tahoelle, tälle Nevadan ja Kalifornian rajalla olevalle kauniille järvelle. Järvihän on ollut lukuisten menestysfilmien kuvauspaikkana.
    Lisäksi rannoilla olevat ”mökit” ovat kooltaan ja hinnaltaan toista luokkaa kuin keskiverto Saimaan mökit. Ohitimme myös Squaw Walleyn jossa pidettiin talviolympialaiset 1960 ja jossa Veikko Hakulinen voitti kultaa viestissä.
    Ajelimme pitkin tämän kuuluisan järven rantoja nousten välillä korkeille harjanteille joista järvi näkyi erinomaisesti. Pienen kuvaustauon jälkeen oli aika jättää tämä mm. Michael Corleonen mökkijärvi muistojen joukkoon.



















    Lake Tahoe
  21. #21





    The Golden Gate bridge


    Seuraava etappi olikin San Francisco. Koska olimme ajaneet Golden Gate sillan yli jo muutaman kerran, sovimme Petterin kanssa että ajamme ominemme motellille joka sijaitsee Alameidassa San Franciscon lahden itäpuolella. Morjenstimme ryhmän ja lähdimme kohti Alameidaa.
    Lake Tahoe sijaitseekin melko korkealla. Laskeuduimme alaspäin pitkin valtavia metsien reunustamia mäkiä. Ilma oli lämmin ja mieli raikas. Ohitimme osavaltion ruuhkaisen pääkaupunki Sacramenton suosiolla ja Friscoon osoittavat kyltit opastivat meidät zumon lisäksi oikealle tielle. Liikenne San Franciscoon oli varsin runsasta ja juutuimme muutaman kerran aivan kävelyvauhtiin, mutta koska ei ollut kiirettä, se ei haitannut.

    Pian Friscon tuttu silhuetti siinteli oikealla puolellamme kun Oaklandin puolella ajelimme kohti Alameidaa. Motelli löytyi helposti ja saimme asuttavaksemme oikein kaksion. Hain lähikaupasta laatikon Coronaa ja rupesimme odottelemaan ryhmää. Alkoi jo tulla pimeää eikä ketään näkynyt.
    Sitten kuului tuttua kieltä, mutta ei tuttua ääntä. Suomalainen turistiporukka asusteli samassa motellissa. Juttuahan syntyi heidän kanssaan. He olivat myös olleet ”äimän käkinä” kun olivat nähneet Marjatan Suomen lipulla varustetun kypärän receptionissa.
    Ryhmäämme ei vaan kuulunut ja aloimme olla huolissamme, mutta sitten alkoi pärinä ja väsyneitä ryhmäläisiä rupesi kerääntymään Corona-laatikon ääreen. Porukka oli ollut vähän eksyksissä, mutta nyt oli kaikki hyvin. Golden Gate oli ylitetty, joskin pimeässä.













    Seuraavana päivänä oli vuorossa Alcatraz, tuo maailman tunnetuin vankila. Olimme Marjatan kanssa sielläkin käyneet, joten päätimme että keskitymme vankilan sijasta kevyeen juopotteluun ja syöpöttelyyn. Alameidasta pääsi parhaiten keskustaan vesitse. Taksi vei meidät rantaan ja pian olimmekin Embarcaderolla, San Franciscon vanhan sataman alueella. Ilma oli lämmin ja meitä turisteja runsain mitoin ihmettelemässä kaupungin näkymiä.




    San Franciscon kuuluisat merileijonat. Haisevat edelleen pahalle.






    Kotimatkalla motellille Alameidaan
  22. #22
    Päivä kului rattoisasti ja illalla hyvissä ajoin siirryimme Alameidaan takaisin. Pieni ongelma ilmeni kun satamassa ei ollut takseja ja paikalliset nousivat kaikki odottaviin autoihin. Onneksi seinällä oli meiltä jo kadonnut yleisöpuhelin ja taskussa menomatkalla saatu taksifirman kortti. Soitin firmaan ja pian olimme valtavassa Lincolnissa joka kuskasi meidät motellille.




    Motellimme


    Aamulla alkoi viimeinen etappi: Pacific Highway n:1. Los Angelesiin. Halusin ajaa ykköselle Oakland Bay Bridgen kautta kun muu porukka seurasi Petteriä. Näin tapahtuikin. Ykkönen oli taas parhaimmillaan. Ajoimme omassa rauhassa ja omaan tahtiin. Liikenne oli melko vilkasta ja moottoripyöriä pörisi molempiin suuntiin.







    Poikkesimme myös morjenstamassa John Steinbeckiä Montereyssä

    .













    Päivä sujui upeasti tällä upealla tiellä. Välillä nautimme meksikolaisen lounaan ja pari kertaa pysähdyimme kahville. Eräässä paikassa tapasin Kaliforniassa työskentelevän suomalaisen joka oli huomannut suomalaisen t-paitani ja tuli juttelemaan. Tapasimme muun ryhmän iltapäivällä ja ajoimme yhdessä viimeiseen yöpaikkaamme Santa Barbarassa. Hyvän päivällisen jälkeen nautimme vielä motellilla lämpimästä kesäillasta ja kylmästä oluesta.



    Santa Barbara
  23. #23
    Viimeinen ajopäivä valkeni lämpimänä ja nautimme aamiaisen Santa Barbaran laiturilla. Matkaa Los Angelesiin ei ollut paljonkaan joten kerkesimme poiketa hiekkarannalle jossa ryhmämme rantaleijona kävi uimassa Tyynessä Valtameressä.







    Saavuimme Los Angelesiin. Pienen haeskelun jälkeen löysimme Beverly Hillsin jonka jälkeen olimmekin viimeisessä motellissamme Sunset Bulevardilla. Purimme tavaramme, naiset jäivät motellille ja me lähdimme Eagle Rideriin palauttamaan pyörät. Pyörien palautus sujui hyvin ja palasimme motellille valmistautumaan ”viimeiselle aterialle.”




    Reissu on heitetty




    Pyöriä palauttamassa La Cienega bulevardilla




    Tytöt odottelevat poikia pyörien palautusreissulta.


    Petteri oli valinnut L.A:n motellin hyvin. Sieltä oli n. 15 minuutin matka Hollywood Bulevardin pelipaikoille. Jäähyväispäivällinen oli erinomaisessa Seafood buffetissa aivan Kiinalaisen Teatterin vieressä. Nuoremmat jäivät vielä ruokailun jälkeen ihmettelemään Hollywoodin meininkiä, mutta me vanhemmat palasimme suosiolla motellille.

    Seuraava päivä oli pyhitetty Universal Studiolle jossa vierähti koko päivä. Paikka uusiutuu koko ajan. Valtava Harry Potter linna on valmistumassa tästä sankarista kiinnostuneille. Itse kävimme Simpsonien vuoristoradassa kahdesti. Huima paikka.



    lähtö bilsnerit motellilla.





    Sitten muulle porukalle koitti kotiinlähtöpäivä. Hyvästelimme matkakumppanimme jotka siirtyivät taksilla lentokentälle ja sieltä koti Suomeen.
  24. #24
    Me jäimme vielä Kaliforniaan. Olin jatkanut pyörän vuokraa muutamalla päivällä ja päätimme käydä Tijuanassa Meksikon puolella. Kysyin Eagle Rideriltä, voinko ajaa Meksikoon Indianilla. Vastaus oli varsin selvä. Pyörä pitää jättää vartioidulle parkkipaikalle San Ysidrossa aivan rajan pinnassa.
    No. Ajoimme sitten San Ysidroon jossa vietimme yhden yön harjoitellen chilin syöntiä. Aamulla ajoimme parkkialueelle, lukitsimme pyörän ja siirryimme rajalle pikkubussilla. Rajanylitys oli helppo ja sama pikkubussi vei meidät Tijuanan pääkadun vieressä olevaan varaamaani hotelliin.

    Vaikka olen käynyt Meksikossa lukuisia kertoja, elintasokuilu suorastaan hyökkää silmille kun tulee maahan Yhdysvalloista. Kotiutumisen jälkeen lähdimme tutustumaan kaupunkiin. Tijuanan keskusta on kohtalaisen pieni ja kävellen on helppo liikkua. Suveniirikauppoja on pilvin pimein. Samoin on amerikkalaisia hammaslääkärikeskuksia, joissa etelä Kalifornialaiset hoitavat hampaansa selvästi halvemmalla kuin omassa maassaan. Keskukset näkyvät olevan siistejä ja amerikkalaisia hammas-alan ihmisiä näkyi työskentelevän sulassa sovussa meksikolaisten kanssa.

    Tijuana oli jokunen vuosi sitten erittäin väkivaltainen ja epäsiisti kaupunki huumerikollisuuden takia. Perinteinen turismi Amerikasta oli lähes loppunut. Kaupunki joka eli turismista oli taloudellisen katastrofin partaalla. Jotenkin kuitenkin kaupunki sai siistittyä itsensä ja nyt turismi on palannut tuoden vaurautta alueelle. Tutustuimme kaupunkiin viikonlopun ajan ja pidimme paikasta vaikka se oli kalliimpi kuin Meksiko yleensä.








    Tijuanassa. Kamera on tehnyt tepposen ja kadottanut taas kuvia.


    Sunnuntaina Shuttle haki meidät takaisin USA:n rajalle. Nyt meinasi pinna palaa. Rajaa oli ylittämässä tuhansia ihmisiä ja jouduimme odottelemaan seisten varsin pitkään ennen kuin pääsimme rajaviranomaisten luo. Varsinainen paluu jenkkeihin oli kuitenkin helppo. Indian löytyi parkkipaikalta ja matka kohti Eagle Rideriä alkoi.




    Eagle Riderillä jo aika monennen kerran.

    Kun pääsimme La Cienega bulevardille, hyvin toiminut zumo sai jonkun hepulin ja yritti heittää minut pois oikealta tuntemaltani reitiltä. Pääsimme kuitenkin perille ja pyörän luovutus sujui taaskin rutiinilla. Taksi vei meidät sujuvasti samaan motelliin Sunset boulevardille.


    VAROITUS!

    Seuraava materiaali saattaa aiheuttaa herkemmille ja vaativimmille motoristeille näppylöitä, hilsettä, jalkasilsaa sekä savipuolta, sillä vuorossa on matka Los Angelesista Chicagoon AUTOLLA.

    Peter Panin Route 66 ryhmä oli saapumassa L. A.han. Ryhmässä oli perhe, joka ajoi reitin autolla seuraten motoristeja. Auto oli vuokrattu HD of Chicagolta ja se piti palauttaa Chicagoon. Petteri kyseli netissä vapaaehtoista auton palauttajaa. Koska meillä Marjatan kanssa ei ollut muutakaan tekemistä, ehdotin meitä kuskiksi. Ehdotus sai vastakaikua.

    Olimme sitten Routelaisten hotellilla odottelemassa kun porukka saapui harrikoineen ja 14 hengen Chevy Vaneineen. Tutustuimme autoon ja yhteisen päivällisen jälkeen lähdimme kahdestaan ajamaan Sunset Boulevardille, jonne pääsimmekin koska zumo ei temppuillut. Auto oli järkyttävän pitkä. Jousitus oli amerikkalaiseen tapaan pehmeä. Oli aivan kuin olisi istunut kiikkutuolissa.









    Tällaisella rotiskolla sitten lähdettiin.

    Aamulla lähdimme jo pimeällä ajamaan kohti Chicagoa. Meillä ei edelleenkään ollut kiire joten päätimme että ajelemme pitkin Amerikkaa vähän ”koukaten.”. Auringon noustessa olimme jo matkalla Barstowiin joka tuli tutuksi jo oman Route 66:sen aikana. Auton kyljissä luki suurin kirjaimin: Harley Davidson of Chicago. Lisäksi sivu- ja takaovissa oli suuret HD logot. Ei ollut ihme että Barstowissa olevat lukuisat motoristit tervehtivät meitä iloisesti. Pian olimme taas erämaassa. Edellinen kaveri ei ollut saanut ilmastointia päälle, mutta jostakin syystä onnistuin siinä. Matka taittui hienosti. Erämaa oli omalla tavallaan komea ja auton ikkunasta oli toisenlainen näkymä kuin moottoripyörästä.
  25. #25
    Ennen Las Vegasia tankkasin ensimmäisen kerran ja silloin rupesi ottamaan koteloon. Tankkiin vievän putken halkaisija on liian kapea liian syvälle. Tarkoittaa sitä että bensa ei pääse vapaasti tankkiin vaan pullahtaa takaisin katkaisten pistoolin syötön.
    Edellinen kuski ei ollut maininnut asiasta mitään joten ihmettelin enkö osaa autoa tankata. Laitoin Peterin matkanjohtajalle Mika Pyyppöselle tekstarin, johon sain anteeksipyytävän vastauksen ja selityksen heillä olleen saman ongelman. Jouduin taistelemaan pistoolin kanssa joka tankkauksen aikana ja se otti aikaa vaikka kiire ei ollutkaan.












    The Strip Las Vegas

    Saavuimme Las Vegasiin. Ajoimme komeasti Stripin läpi ja kävimme tutulla Fremont Streetillä, jonne ei kuitenkaan voitu jäädä, kun en saanut Visalla maksettua parkkipaikkaa.






    Hooverin padon lähellä. Emme viitsineet ajaa padon yli.







    Matkareittimme seurasi tässä vaiheessa Route 66 ta. Ajoimme kuitenkin isommilla teillä. Gallupissa pysähdyimme kiroillen tankkaamaan. Seligmanissa muistelimme menneitä ja Kingsmanissa ei nähty yhtään aasia vaikka niitä piti olla kaupungissa vaikka kuinka paljon.




    El Rancho Tuttu hotelli Route 66 lta.
  26. #26


    Halpaa bensaa Arizonassa, ja vieläkin vähän halpenee……





    Matka jatkui ja tarkoitukseni oli yöpyä Flagstaffissa. Siellä oli kuitenkin joku festivaali tai sellainen ja kaikki intialaisten motellit oli varattu. Yhdessä motellissa olisi ollut tilaa, mutta intialainen pyysi huoneesta 150 taalaa joten matka jatkui. Ajoimme sitten Winslow:iin jossa amerikkalainen motellinpitäjä sai meistä yövieraita 75 taalan hintaan.













    Albuquerque Uudessa Meksikossa ohitettiin suosiolla ja seuraava yö vietettiin El Pasossa Texasissa, josta ajoimme pikkuteitä San Antonion kautta Corpus Christiin eli Pyhään ruumiiseen Meksikon lahden rannalla. Odotin kaupungilta paljon, mutta se paljastui hiljaiseksi ja uneliaaksi ainakin keskustastaan. Kaupungissa oli kyllä rantakorttelit, mutta ne sijaitsivat niin kaukana hotellistamme, ettemme viitsineet ajella taksilla.



  27. #27
    Mainittakoon että Texasissa bensa maksoi jopa alle 2 taalaa gallona etenkin kaupunkipaikoissa kun Kaliforniassa hinta oli useimmiten yli 3 taalaa/gallona.





    [





    Matka jatkui seuraten Meksikon lahden rannalla olevia pieniä teitä. Seuraavaksi yövyimme merimiesajoilta tutussa Houstonissa, joka oli paljon isompi kuin muistin.









    Battleship "Texas"
  28. #28
    Aamupalan jälkeen vierailin 1912 valmistuneessa taistelulaiva ”Texas”issa joka makasi museoituna San Jacinto joen suistossa kaupungin eteläpuolella. Vapaaehtoiset eläköityneet laivaston kaverit maalailivat ja skrapasivat tätä molemmissa maailmansodissa palvellutta veteraania.
    Alus oli ikäisekseen hyvässä kunnossa, joskin vedenalaiset osat alkoivat olla infon mukaan pahoin ruostuneita ja uusimisen tarpeessa. Taaloja vaan pitäisi olla.
    Joku voi kysellä kiinnostusta näihin sotakoneisiin. Ne ovat mielenkiintoisia paikkoja sekä historiaa, eikä tällaisia aluksia ole juurikaan museoituna missään muualla maailmassa.







    Texas vaihtui Louisianaksi.










    Aloimme olla suurella suoalueella jota betonipilareilla kulkeva tie halkaisi. Vettä oli tien molemmin puolin. Pelikaanit lentelivät kita auki ja leukapussit kaloja täynnä. Alligaattorit lepäilivät pienillä saarekkeilla apaattisen näköisinä. Ohitimme Lake Charlesin ja pian olimme Lafayettessa josta käännyimme kaakkoon tarkoituksena tulla New Orleansiin etelän kautta.








    Saavuimme Missisippin suistoon jossa maisema jatkui samanlaisena soisena alueena melkein New Orleansiin saakka.




    Olin varannut hotellin French Quarterin laitamilta ja zumo vei meidät helposti hotellille. Nyt alkoi loma. Auto oli turvassa hotellin lukitulla parkkialueella. Bourbon Streetille oli 10 minuutin kävelymatka. Siellä ei ollut mikään muuttunut. Koska oli lämmin sää, porukkaa oli liikkeellä vaikka oli jo lokakuu.
    Hotellin hintaan kuului aamiainen. Se oli muuten tyypillinen jenkkiaamiainen, mutta ensimmäisen kerran tarjolla oli juustoa joka oli Cheddar tyyppistä ja varsin hyvää paahtoleivän päällä.

    Teimme autolenkin keskustassa. Se oli pieni virhe. Koska auto oli varsin pitkä, oli stressaava ajella kapeilla kujilla ja olihan tuota leveyttäkin autolla ihan kiitettävästi. Onneksi mitään ei tapahtunut ja pääsimme hotelliin kunnialla. Jatkoimme sitten jalan Bourbon Streetille ja kuuntelimme jatsia olutta ja siideriä siemaillen.

    Sunnuntaiaamu valkeni ja oli aika lähteä kohti Chicagoa. Aamiaisella oli pyhäpäivän kunniaksi jopa Briejuustoa, jota viiltelimme leivän päälle henkilökunnan mulkoilusta huolimatta. Pienten harhakierrosten jälkeen pääsimme Baton Rougen tielle ja matka kohti pohjoista alkoi.
  29. #29



    Suomaisema vaihtui tasangoksi ja Missisippiin päästyämme alkoi kumpuileva ja metsäinen seutu jota oli miellyttävä ajaa.







    Missisippi vaihtui Tennesseeksi jaMemphisissä majoituimme tuttuun motelliin Elvis Presley Boulevardilla aivan vastapäätä Gracelandia.
    Motellin aamiainen oli olematon joten päätimme hakea lähtöaamuksi leivän päälle jotain höystöä. Lähdimme autolla Memphisin keskustaan tarkoituksena tutustua Rock and Roll & Soul museoon. Maksullinen parkkipaikka museon lähellä löytyi helposti.




    Museokamaa Memhisissä. Kuvassa myös vanha miksauspöytä.

    Museo sijaitsee aivan Memphisin ydinkeskustassa ja pääkatu Beale Street on aivan museon lähellä. Museo osoittautui siinä mielessä pettymykseksi koska se oli niin pieni. Kävelimme sen läpi n. varttitunnissa.
    Seuraavaksi kävimme Sam Phillipsin Sun Studiossa. Rock museolta oli Studiolle ilmainen edestakainen kuljetus.

    Valitettavasti seuraava opastettu kierros Studiolla alkoi niin myöhään että kävimme ainoastaan studion kuppilassa jossa oli kuitenkin komea valokuvakokoelma Studion tulevista tähdistä. Eräässä kuvassa poseerasivat Elvis, Johnny Cash ja Jerry Lee Lewis yhdessä. Otsikkona oli: Miljoonan dollarin porukka, tai jotakin siihen suuntaan.







    Siirryimme kuljetuksella takaisin Museolle jossa selvisi, että olisimme päässeet hotellimme vierestä museolle ja takaisin samanlaisella kuljetuksella. Nyt otti koteloon, sillä olin ennen keskustaan lähtöä kysynyt mustalta naiselta receptionissa kuinka keskustaan pääsee? Vastaus oli:” Omalla autolla tai taksilla.” Ilman rasismia olen jenkeissä huomannut, että mustat eivät juuri ole avuliaita valkoisia kohtaan. On se kieltämättä ymmärrettävää historian valossa, mutta palveluammatissa se on huono piirre.








  30.  
  31. #30
    No. Siirryimme Beale Streetille joka oli pienehkö kadunpätkä täynnä musiikkikuppiloita ja suveniirikauppoja. Kävimme kuuntelemassa bluesia eräässä ulkoilmakuppilassa jossa varoitettiin irlantilaisista vuohista. En ymmärtänyt vitsiä, mutta yhdelle seinustalle oli rakennettu leikkimökkityyppinen puurakennus. Siellä näkyikin näitä vuohia jotka olkia syöden määkivät, nähtävästi iiriksi bändin tahtiin.

    Ajoimme takaisin motellille koukaten huoltoasemalla josta pizzan lisäksi ostimme juustoa ja kinkkua sekä tietenkin olutta ja sidukkaa. Loppuillan vietimme uima-altaalla olutta ja pizzaa nauttien.

    Aamulla kostimme hotellille mustan naisen infon, tai sen puutteen anastamalla evääksi paahtoleipiä jotka kuorrutimme kinkulla ja juustolla. Kun edellisen kerran kävimme täällä, Gracelandin HD myymälä oli kiinni emmekä saaneet HD Memphis t-paitoja. Nyt saimme korjattua asian. Myös kulkuvälineemme herätti ansaittua huomiota paikalla.

    Matkan viimeinen osuus n. 700 km alkoi. Maisema muuttui tutuksi preeriamaiseksi tasangoksi jota pellot ja pikkukaupungit pilkuttivat.







    Siirryimme varastettuja leipiä syöden Tennesseestä Missouriin, ohitimme St. Louisin ja Springfieldin jo Illinoisin puolella. ja illan koittaessa alkoivat Chicagon kyltit näkyä tien varrella.




    Olimme päivän etuajassa varaamastani keskustahotellista joten tarkoitus oli yöpyä yksi yö jossakin motellissa. Kuten meille aina käy, juuri silloin kun motellia tarvitsee, sitä ei löydy. Laitoin zumoon motellihaun päälle ja kuinka ollakaan, lähin motelli löytyi Indianan puolelta, käsittämätöntä. No yksi yö menee Indianassakin.




    Aamulla ajelimme Chicagon keskustaan zumon ohjaamana. Ydinkeskustassa onkin paljon tunneleita jotka sitten saivat zumon hulluksi. Kiepuimme ympäriinsä seuraten vaihtuvia ohjeita. Tiesin välillä että olemme oikeassa paikassa, mutta kone käski tehdä jotakin muuta. Lopuksi onnistuimme pääsemään hotelliin. Veimme tavarat huoneeseen ja lähdimme palauttamaan Autoa HD:of Chicagoon. Nyt zumo pelasi kuin enkeli ja firma löytyi helposti. Palautus sujui hyvin ja taksi vei meidät takaisin hotellille.

    Marjatta oli saanut tarpeekseen kameroiden raahaamisesta ja kuvaamisesta, joten sovimme ettei Chicagossa tarvitse kuvailla. Alkaa olla kaikki paikat täynnä kuvia ja t-paitoja.

    Tutustuimme Chicagon keskustaan kävellen. Emme syttyneet kaupunkiin. Alueella oli lukuisia valtavia tavarataloja merkkivaatteineen. Kävimme Michiganjärven rannalla olevassa Navy Pierissä, jonka piti olla hieno illanviettopaikka. Alue oli iso, mutta emme löytäneet sieltä mitään kiinnostavaa.

    Kotiinlähtöpäivä koitti viimein. Kun tein lähtöselvitystä, kysyin miksei melko kalliissa huoneessamme ollut jääkaappia, mustan miehen selitys oli että pyytämällä olisimme sellaisen saaneet. No, täytyypä muistaa seuraavalla kerralla. Joutuukohan sen itse kantamaan huoneeseen?

    Finnair toi meidät sujuvasti suoraan Helsinkiin ja yksi matka oli taas takana.

    Reissu oli hieno ja mielenkiintoinen. Indian pelasi hienosti ja oli mielestäni hyvä ajaa. Marjatta ei kuitenkaan ollut tyytyväinen takaistuimeen vaikka se oli massiivinen ja sissybar oli korkea. Indianin ääni oli isolle pyörälle”pliisu” Vaikka itselläni on HD:ssä vakioputket niin kyllä nekin äänet vievät voiton Indianista. Lisäksi jotkut valittivat että koneesta kuuluu kilinää. Itse en sellaista kuullut. Vaihteet olivat kylminä aamuina jäykät. Jäykkyys poistui koneen lämmettyä. Pyörissä ei myöskään ollut minkäänlaista vikaa tai häiriötä matkan aikana.

    Kilometrejä kertyi pyörällä n. 5000 kpl jaTijuanan reissusta tuli n. 500 km lisää. Autoilun osuus oli n. 6000 km karkeasti. On sanottava että preeriaseutu on varsin yksitoikkoista maisemaa mutta se kuuluu Amerikassa asiaan jos haluaa ajella siellä pitempiä matkoja.

    Kotka ja Marjatta
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen