Tässä olisi tutkivalle journalistille selvitettävää, että miten liikennevakuutusmaksu eroaa eri ajoneuvojen välillä.
Enduropyörä, trial-moottoripyörä, speedway-pyörä, road racing -pyörä, kiihdytyspyörä, karting-auto, kiihdytysauto, Formula 4, Mini tonni jne...
Paljon mahtaa olla Top Fuel-kiihdytysauton liikennevakuutus...![]()
Mielenkiintoista sinänsä mikä tappoi crossipuolen Suomessa? Lama iski, eikä laji enää palannut loistoonsa -> ei uusia menestyjiä/idoleita -> kierre alaspäin jatkui jne. Omasta kotikunnastakin rata löytyy, joka kultaisella 80-luvulla on pystytetty. Nykyisin heikohkossa hapessa ja vaatimattomalla hoidolla, koska käyttäjiä/maksajia kourallinen. Paikallinen seuratoiminta ajettu alas varmaan 20-30 vuotta sitten ennen maakuntien tyhjentymistä jo.
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Pitäisi saada alaa ymmärtävä ja lajia/lajeja fanittava tyyppi päätöksenteon ylimmälle portaalle, niin silloin voisi olla jotain toivoa. Saihan Arhiskin puskettua tolkuttoman budjetin Stadikan remppaan, joka ei edes riittänyt, joten sopivalla kokoonpanolla varmaan näihinkin juttuihin saataisiin tukea.
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
Ei välttämättä. Mihin sahuri koskee muuttuu yleensä paskaksi. Totta. Sahurin puheiden kiihkeä vastustaminen hyötykäytetään käänteisellä psykologialla.
Nyt sahuri vaatimaan kilvettömille miljoonien vakuutuksia. Lohkaisua voi höystää, että hänellä kansanedustajana on varaa se maksaa.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
No sehän lähti laukalle
Otin lähitapiolan. 150e kuussa saa nyt luvan kelvata. Eikä tarvi asiakaspalvelun kanssa jatkuvasti kikkailla.
K8-1000
Muistelisin vuosituhannen vaihteen tienoilla kasikymppisen crossipyörän liikennevakuutuksen olleen alle 200 markkaa vuodessa, eli hyvin nimellinen. Tätä nykyä taitaa olla 2500€ luokkaa halvimmat, eli ihan reippaanpuoleinen korotus hintatasoon on tullut, vaikka inflaation huomioisikin. Sitä en tiedä, onko ennen maksettavat korvaukset olleet noin paljon pienempiä, vai onko vakuutusyhtiöt myyneet reilulla tappiolla noita vakuutuksiaan.
Drag Racingissä ei pääsääntöisesti ole liikennevakuutusta yhdessäkään kilpa-ajoneuvossa. Pikkuluokkien katuvehkeissä voi ollakin vakuutus, mutta isoissa luokissa ei ole yhdessäkään autossa tai mopossa liikennevakuutusta. FHRA on tulkinnut stripit niin suljetuiksi alueiksi, että täyttävät liikennevakuutuslain mukaisen suljetun alueen määritelmän, tästä syystä ei liikennevakuutusta vaadita sen koommin kisoissa, kuin kadunmiehen kiihdytyspäivilläkään.
Vielä ei onneksi ole tainnut olla niin vakavia sivullisten keilaamisia, että liikennevakuutuksen puuttumista olisi korkeammissa instansseissa ihmetelty. Voi olla, että FHRA:n tulkinta ei leivättömän pöydän ääressä ihan varauksetonta hyväksyntää saisi.
1835
Pitäisi varmaan ymmärtää lopettaa tämä keskustelu mutta laitetaan nyt yksi vielä.
https://www.lvk.fi/fi/tilastot-ja-ra...kitutkimukset/
tuon linkin alta avaa liikennevakuutuksen moottoripyörätutkimukset, löytyy vahingot pilkottuina melko hyvin tilastollisesti. Rekisteröimättömät erikseen.
Tuon perusteella LT:n 1700e/vuosi olisi suunnilleen oikea hinta, olettaen että kaikki kilvettömät olisivat koko ajan vakuutettuina (siis läpi vuoden). Näin ei ole joten siksi joku saattaa hinnoitella toisellakin tavalla.
-
Ei tämä ole kellekkään epäselvää. Pienin mahdollinen riskiryhmä on yksittäinen henkilö/ ajoneuvo. Eli kaikki maksaa omat kulunsa -> vakuutusta ei tarvita.
Toinen ääripää on, että kaikki liikennevakuutusvelvolliset maksavat saman maksun.
Nyt tilanne on se, että kalliiksi riskikyhmäksi luokitellut velvoitetaan lailla maksamaan tämä vakuutus, joten kohtuullisuuskeskustelu on paikallaan.
Voin käsittääkseni alamäkipyöräillä tai lasketella ilman lain velvoittamaa vakuutusta.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tää on varmaan niitä hetkiä kun pitäisi ymmärtää lopettaa, mutta..
Jos itse epäilet satasen riittävyyttä päivähinnaksi niin pidätkö mainitsemaasi satku/20pv mahdollisuutta kovinkin pysyvänä?
Se ensimmäinen viestini käsitteli näitä päivähinnoiteltuja tapauksia ja päiväkustannusta. Jos minimilaskutus on jotain muuta kuin yhden päivän kustannus niin en ymmärrä miten peräkkäiset ajopäivät alentaisi riskiä. Tässä maailmanajassa vakuutusyhtiölle vakuutuksen päälle/pois+laskutus -ruljanssista ei kovin suuria kuluja pitäisi syntyä.
Oli miten oli niin mulle toimiva päivähinoittelu kulut kattavalla hinnalla olisi OK, mutta en pidä nykyisiä ilmoitussysteemejä kovin asiakasystävällisinä. Minulle olisi myös varsin ok jos liikennevakuutuksessa voisi vaikuttaa omien vahinkojen turvan laajuuteen, mutta se onkin jo kaukaisempi haave..
molilla sano että tapiola hinta kattas vahingot jos koko vuoden vakutuksessa- ykskää ei varmaa ole- op pohjola nostanu huikeesti jotkut viäläenemmä- noissa tilastoissa oli kilvettömii 7400 korvaukset karkeesti 10 miljonaa jos toi jaetaa tulee1350 nuppia kohde 3.75 päivää kohti- mutta jos jokanen mopo on vakuutuksessa 30 päivää hinnaks tulee 45 euroo päivä- edelyttäen et laskin oikee- menee justniiku Nitrous sano kikkalulla pissi omii hosuisihi- eihä ne voi tietää montako päivää aikoo pitää vakuutusta- varmaanki siitäki laskenee keskiarvon jonka mukaa koettaa laittaa hintaa oikiaksi- et emmä keksi ainuttakaa hyvää keinoo tehdä siitä kohtulista ku se 4 päivää vuodessa ajava voiyhtä lailla ellei suuremalla loukata radalla tai monussa- jos taas oamakohtaset vahinkot mensi vapavalintasesti nii sitte oltas suu mutrussa ku 2kuukautta ilma palkkaa sossunluukulle sitte vaa että lapset saa leipää- ja suome lain mukaa kuitenki olis hoidettava ei sitä loukannuttasinne radareunalle voi kuopata- verorahoilla se kuitenki maksettas-
Olikos täällä joku noheva tehnyt jo kilpailutuskierroksen, että mistä saa halvimman liikennevakuutuksen per viikonloppu? En nyt nopsaan selailemalla sellaista viestiä löytänyt. Elokuussa nousee pohjolalla minimiveloitus 15€->100€.
Lähetetty minun ONEPLUS A6013 laitteesta Tapatalkilla
Yamaha R6 -08 kilipapyörä
Onkohan kellään enää semmosta minimiä että kannattais pitää vaan päivä pari vakuutettuna, onko kaikilla pian tuo satku miniminä?
Kohtuullistaakohan pohjola hintojansa tuon minimin nousun myötä? Ittellä ois maksanu reilun 8 tonnia, jotku on ilmeisesti saanu myöhemmin huokeita 11-13k€/vuosi tarjouksia...
Täh?
Suzuki GSX-R 1000R L8, kilvetön rataleluaihio
Suzuki GSX-R 1000R L7, kilvetön rataleluaihio - EX
Kassarille 1345,10 €/vuosi Pohjolasta ilman kausipainotteisuutta. Päivähinta tuo jaettuna 365:llä eli tulevalla (1.8.2020 alkaen) satkun minimillä päiviä 100/päivähinta, aivan kuten aiemmallakin minimillä (tosin lv:n hinta on laskenut tänä vuonna karvan alta parista tonnista nykyiseen, ei ole tainnut kohdata tämä onni montaakaan kilvellistä). Mukavan yksinkertaista. Miksi näin mutuilu: ei kai kukaan halua myöntää päiväksi vakuutusta parilla eurolla, kun seuraavien päivien vahinkoalttius on jo pienempi ja tuotto parempi. Toisaalta kukaan ei kiellä ajamasta kaikkina vakuutettuina päivinä eli sinänsä tämä meidän kollektiivinen nyyhkiminen on vain haikailua halvan päivävakuutuksen perään. Missä tässä "sata kuskia vitosen per päivä ja kaksi kaatuu lanssiin asti" oli se bisnes vakuutuksentarjoajalle? Onko siihen ajamiseen sitten mahdollisuuksia on jo toinen juttu. Ja kyllä: vaikuttaa harrastukseen, mutta valitsemalla ajopäivät ja kauden painotuksen, saa kulut pysymään tolkullisina. Ja tiedostan ratailun (myös sarjamuotoisen) ja kurailun erot niin lajeina kuin puitteidenkin osalta eli turha kenenkään provosoitua.
Viimeksi muokannut: JMikkO; 18.07.2020 klo 22:26. Syy: typo
Ratapäiville mukaan: saappaat, retkisänky, pakettiauto ja lukemista.