Minkätyyppisillä vakuutuksilla ajelee ne kaverit ratapäivillä, joiden pyörät ovat rekisteröimättömiä. Tarkoitus hommata ratapyörä katupyörän lisäksi, mutta ainakin nämä eri yhdistysten ratapäivät vaatii liikennevakuutuksen. Ilmeisesti eri kerhojen sisäisissä tapahtumissa selviäisi SML:n lisenssi+kerhon jäsenyyteen liittyvä vakuutus omien kolhujen varalta
Böödi-05
900BoldooriF2-81
Rykkönen -98
Parempi myöhään kun ei milloinkaan
Liikennevakuutus, kunnes lakeja mahdollisesti joskus vuonna 2017 mulkataan.
Vakuutus ei ole vain omia kolhuja varten, vaan myös kolareita ja sen semmoista varten. Toisin sanoen kelatessasi jonkun reisiluun ylitse, saa jalkansa murtanut rahoituksen hoidolleen joko liikennevakuutuksestasi tai sinun omasta taskustasi.
Joku vakuutusviisas selvittäköön ne erikoistapaukset, jolloin liikennevakuutus ei mahdollisesti ole voimassa ajettaessa Suomen moottoriradoilla.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Summat ei ole sitten mitenkään pieniä itse maksaa, kun tulee sairaalapäiviä, leikkauksia yms.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
Juuri näin.
Itselle ja kanssaratailijoille aiheutettuja vahinkoja varten vakuutus on oltava, yleensä liikennevakuutus.
Aina voi sattua jotain. Mitättömältä kuulostava luun murtuma aiheuttaa helposti yllättävän suuria kuluja, vaikkapa fysioterapian muodossa.
(Ai mistäkö tiedän...)
Meniköhän ohi aiheen... Toivottavasti edes osaltaan vastasi kysyjän odotuksia...![]()
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Tässä vaiheessa tarttis varmaan vielä mainita seki pikkuseikka että Suomen lainsäädäntö vielä nykymuodossaan vaatii sen liikennevakuutuksen kilvettömiinki moottoripyöriin moottoriradalla ajaessa, riippumatta siitä kuka tapahtuman järjestäjänä toimii, ja muistaako tapahtuman järjestäjä sitä itse erikseen vaatia saati tarkistaa.
Ja myös se ettei vuoden 2017 alusta, vaikka liikennevakuutus on - pääsääntöisesti, käytännössä aina - radalla ajettaessa edelleenkin pakollinen, ole mitenkään varmaa että kuljettajalle radalla sattuneet henkilövahingot korvattaisiin liikennevakuutuksesta. Poislukien ajo-opetus liikenneopettajan johdolla, omatoimisen harjoittelun osalta tilanne on vähintäänkin avoin ja korvauskäytäntö muovautuu aikanaan.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tuota uutta liikennevakuutuslakia odotellessa...tämä kausi kuitenkin mennään nykyisellä lailla ja liikennevakuutus ratapyörässä on lakisääteinen ja ainakin orgin ratapäivillä vakuutuksen voimassaolo tullaan tarkastamaan satunnaisotannalla.
Edit. Kannattaa muuten ihan oikeasti kilpailuttaa vakuutusyhtiöt. Hintahaitari liikennevakuutukselle kilvettömään on suurinpiirtein 1000-5000€/vuosi.
Superbike #7
Juu niinhän se menee, ajattelin että siinä jotain vaihtoehtoja olisi tyyliin SML harrastajalisenssi+tuo kerhon jäsenyyden myötä saatava vakuutus, jolloin katetaan kukin omat vahinkonsa, niinkuin se yleensä urheiluriennoissa menee, ellei ole suorastaan rikollisista otteista kyse. Eihän tässä perse kestä, jos on "böödi" kesän ajossa, ja siihen vielä "rykkösen" vakuutus 3-4 kk:ksi muutamaa ratapäivää varten. Nää Orgin tai esim. Muoviluodin ratapäivät täytyisi sitten vaan mennä katupyörällä. Taitaa tulla pää vetävän käteen katkoa/vaihtaa vakuutusta heti muutaman päivän jälkeen.
Böödi-05
900BoldooriF2-81
Rykkönen -98
Parempi myöhään kun ei milloinkaan
SML lisenssi ei korvaa käytännössä mitään edes kisoissa, koska liikennevakuutus on aina ensisijainen vakuutus, joka korvaa henkilövahingot ja sen jälkeen kysytään henk. koht. tapaturmavakuutusta. Tosin lisenssin korvauskatolla ei paljon muuta sitten saakkaan kuin lanssikyydin ensiapuun ennen kuin raja on täynnä. Yksikään kerho ei tietääkseni Suomessa myy vakuutusta.
Pirun halpa toi liikennevakuutus on kun miettii, että viidellä huntilla saa korvauskatottoman vakuutuksen, joka kattaa sekä omat, että mahdollisen vastapuolen vahingot.
Superbike #7
Mulla on ratapyörässä liikennevakuutus IF:stä ja otan sen aina siksi aikaa kun tarvin, hintaan 9€/pv (minimi 20€). Tuo ei kyllä paljoa tee lisäkuluja...![]()
Kawa Z1000SX
Exät:Yamaha R1,Kawa ZX-6RR (rata), Honda CB1000R, GSX-R750 K7, Honda VFR800, CBR600F
Kyselläänpä IF:stä, luulin että tämäntyyppistä noin päiväkohtaista vakuutus vaihtoehtoa ei ole. Ja pahoittelut ed. viestistäni, kun jäi muutama viesti välistä päivittämättä ja tuli sepustettua juttua faktatiedon päälle. Mutta eiköhän tässä oleellinen selvinnyt.
Böödi-05
900BoldooriF2-81
Rykkönen -98
Parempi myöhään kun ei milloinkaan
Kappas...toihan olis näppärä, mutta pikkasen työläs tapa. Otatko siis käytännössä aina ennen ratapäivää uuden liikennevakuutuksen ja irtisanot sen ratapäivien jälkeen? Äkkiseltään laskettuna itselle tulisi tuo maksamaan n. 20X9= 200€/kausi. Tietty hankaluutena tulee se, että varkausvakuutusta ei taida saada jos liikennevakuutus ei ole voimassa.
EDIT. IF:ssä väitti, että vois tehä liikennekäytöstäpoiston myös kilvettömälle...onkohan näin?
Edit II. IF:n täti oli väärässä. Ja minimivelotus on kuulema 25€.
Viimeksi muokannut: Nitrous; 25.02.2016 klo 13:50.
Superbike #7
Karkeesti toi IF:n liikennevakuutus taitaa maksaa n. 10€/päivä (reilut 3k€/vuosi), joten viikonloppu olis sen 25-30€ riippuen ajaako kaks vai kolme päivää. Tosin eiköhän toi sama kikkailu onnistu muissakin yhtiöissä. Haittapuolena on, että eivät suostu myymään varkausvakuutusta ilman liikennevakuutusta.
Superbike #7
Hankin juuri kilvelliseen vakuutuksen Pop-vakuutuksesta ja samalla kyselin, että miten heillä menee kilvettömän vakuuttaminen.
Ystävällisen naikkosen mukaan kilvettömän liikennevakuutus on alkaen 1300€/vuosi. Kyselin tarkemmin tuota vakuutuksen pätkimistä säästömielessä niin hänen mukaan heillä onnistuu ottaa vaikka päiväksi kerrallaan. Tosin se vaiva tuossa on, että aina täytyy erikseen kirjallisesti irtisanoa vakuutus ja sitten soittamalla ottaa uusi ennen ratapäiviä.
Itseä ei kaskovakuutukset kilvettömään kiinnosta ja ratapäiviä tod näk tulee sen verran vähän, että voi olla ihan fiksuakin ottaa aina erikseen tuo liikennevakuutus.
KTM EXC-F 250 Six Days -15
Jep, juuri näin. Eli soitan etukäteen että laittakaa vakuutus alkamaan esim. lauantaille (kun on menossa radalle) ja samalla sähköpostiin vahvistus (jos satutaan kysymään radalla). Sitten vain netin kautta lopettaa vakuutuksen taas kun ajot ajettu.
Toi varkausvakuutus tekee joo asian vaikeammaksi, itsellä ei sitä ole, kun pyöräkin on vaan parin tonnin arvoinen.
Mä kerkesin 3.na päivänä radalla viime vuonna, joten itselleni halpa ja hyvä systeemi.
Kawa Z1000SX
Exät:Yamaha R1,Kawa ZX-6RR (rata), Honda CB1000R, GSX-R750 K7, Honda VFR800, CBR600F
Näitä liikennevakuutusasioita pohtiessa kannattaa pitää mielessä mahdollinen loukkaantuminen, jonka seurauksena menettää työkykynsä, sillä perussairauspäivärahan (23,93 €/pv) turvin voi elämä muuttua myös taloudellisesti turhan rajusti. Toinen aika epätodennäköinen, mutta mahdollinen asia on se, että aiheuttaa toiselle loukkaantumisen kautta työkyvyn menettämisen. Silloin korvaussummat loppuiän työtulojen menettämisestä ovat vähintään satojatuhansia euroja. Jos näin ikävästi käy, niin vakuutukselle on käyttöä ja ilmeisesti vakuutus on myös lain myötä pakko olla hankittuna ainakin kilpailujen ulkopuolisina ratapäivinä.
<p>HoKaSuYa</p>
Käytännön kokemuksia: Minimi on 25 € (IF), kun alkamispäivä on sama kuin lopetuspäivä, jos makaa sairaalassa esim. neljä päivää, ei pääse ihan niin halvalla, kun ei ollut ihan päällinmäisenä mielessä luut rutussa koska saa vakuutuksen poikki. Olis varmaan pitänyt käydä ajotaitokakkonen ensin, ennekuin menee "rykkösellä" ekaa kertaa intoileen Kemoraan. Kyllä tässä tähtäimessä on motorgin AT-2, luotan siihen, että papparainenkin on lähellä Rossin taitoja![]()
Böödi-05
900BoldooriF2-81
Rykkönen -98
Parempi myöhään kun ei milloinkaan
Reissut: http://kettulantalli.fi ja muut höpinät: http://takapiha.org
Bikeologia: Honda NX650 Dominator > Yamaha TT600R > BMW F650GS Dakar > BMW R1150GS Adventure > BMW R1200GS Adventure
Alkukausi meni pätkiessä kilvettömään liikennevakuutusta ajopäiviksi (POP:lla ei ole minimi veloitusta tai minimiaikaa), poikkasu onnistui omilla tunnuksilla netissä vaikka sunnuntaina. Nyt kun alkaa kesäloma on tarkoitus ottaa pitempi siivu vakuutusta, joten hinta nousee vaikuttavaksi tekijäksi. Kiivaan tarjouspyyntökierroksen jälkeen on todettava, että hintoja koetetaan hilata ylös ja hintahaitari on julma (1000:n pyörä ja ikämies / hinnat 1400-4300 EUR/vuosi)...............
Miten tämä käytännössä todistetaan radalla, jos laitan vakuutuksen voimaan vaikka la-aamuna ennen ajoja, niin eihan siitä saa mitään vahvistusta voimassaololle? Vai saako? Vai riittääkö järjestäjille se oma viesti vakuutusyhtiölle todistamaan vakuutuksen voimassaolon?
Itsellä nyt eka kertaa kilvetön eli ei ole tarvinnut erikseen esitellä näitä vakuutuksia.
Toimiiko jollakin vakuutusyhtiöllä homma niin että voi vaikka soittaa perjantaina että tarvitsen vakuutuksen voimaan lauantaista alkaen, ja sitten poikkasee sen sunnuntai-iltana verkon kautta?
Pohjolassa ittellä nyt vakuutus ja päivähinta reilut 22 euroa, joten ei kehtaa yhtä soittoa pitää sitä päällä, eikä edes ylimääräsiä päiviä...
Täh?
Suzuki GSX-R 1000R L8, kilvetön rataleluaihio
Suzuki GSX-R 1000R L7, kilvetön rataleluaihio - EX
Just tänään soittelin Pohjolaan ja sanoivat, ettei voi soittaa etukäteen, vaan lähtee soittopäivästä voimaan. Irtisanoa voi viestillä ja katkeaa viestin lähetyspäivään halutessa.
Ja huom. ei ole enää nykyään lauantaisin auki.
Oli Hondassakin kolminkertaistunu vakuutus viimekaudesta. Nyt 18.80€/pvä.
cbr600rr -04
Saatana mitä touhua.
Aikasemmin ollu OP:llä se 1600€/v käytännössä pyörälle ku pyörälle.
Tänään sain tarjouksen 11 000€/v.
Lähitapiola toistaiseksi paras 1700€/v.
Rikonko mitään lakia jos ostan kilvellisen vastaavan pyörän ja vaihdan siihen vain kilvettömästä moottorin, alustan, putken, sähköt, vanteet, katteet, cliparit.
Siitähän jäis sitten mukavasti varamotti ja muitakin osia varalle reilusti.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.