OP:n taannoinen riskikartoitus ja siihen pohjautuva uusi hinnoittelumalli nosti käytännössä kaikkien naama edellä tai kurassa ajettavien mopojen vakuutusten hintoja eli ovat varmasti vetäneet yhtäläisyysmerkit päivävakuutettujen ja riskin väliin jossain tulosperkauspalaverissa, vaikkei sillä välttämättä ole edes tilastollista pohjaa (tämä tosin pelkkää spekulaatiota osaltani, koska en osaa hahmottaa korvattavaa vahinkoa aiheuttaneidn päivävakuutuksellisten ja kokonaismäärien suhteita lainkaan).
Ratapäiville mukaan: saappaat, retkisänky, pakettiauto ja lukemista.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Olihan toi vuosihintojen, eli päivähintojen nousu ihan odotettavissa oleva asia, kun porukka on kussut omiin muroihin pätkimällä kohtuuhintaista vakuutusta yhden ja kahden päivän pätkiin. Tuskin kenellekään on yllätys, jos aiemmin maksettiin esim. 5€ päivästä niin se ei kovin kummoista hoitoa kata. Nyt sitten kerätään tuon kikkailun hedelmiä. Onneksi Lähitapiolasta sai vielä kohtuu hintaan vakuutuksen kaudeksi, mutta ensi vuonna tilanne voi olla jo eri.
Superbike #7
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
www.muoviluoti.fi
Ei muuten saa! Siis vaihtaa moottoreit/runkoja/sun muita osia, ihan vapaasti.
Useat lait ja asetukset kieltää ja säätelee (rekistöröidyn) mp:n, rakentamista/osien vaihtoo.
Mm verottajan mielest, sulla on uusi mp, mistä pitää maksaa kaikki verot. Vaikka kasaisit sen kahdesta, jo kertaalleen verotetusta pyörästä.
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Mitenkäs siinä käy jos laittaa pelin punakilpiseksi kuukauden ajaksi? Kilpihän se on tuokin ja jos alentaa vakuutusmaksua kilvelliseen verrattuna, niin ihan hyvä sijoitus.
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat...uvon_kilpailu/
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Onko nuo prosentit enää käytössä?
Google kertoili jotain viime vuosikymmenen tarinoita.
Ennen oli niin, että 50% sai vaihtaa ilman autoveroa, mutta hauska juttu oli se, että tuontivehkeessä prosentit oli 30...
Nykyään saa itse rakentaa moottoripyörän.
Olisijan se tyhmää, jos on rakennettu moottoripyörä, prosentit 49 ja kolarin takia pitää eturengas vaihtaa ja prosentit menee yli... Lunastus tai autovero.
Oma projekti on sellainen, että jää runko (muutettu), moottori ja voimansiirto, etu- ja takahaarukka, vanteet ja jarrut.
Kaikki muu vaihtuu.
Kysyin konttorilta, että tarviiko muutoskatsastaa, niin kuulemma ei...![]()
Ei onnistu Pohjolassa, mutta siellä voi laittaa viestillä vakuutuksen voimaan ja saa maanantaina viestin että vakuutus on voimassa. Mutta miten sen todistaa ratapäivillä lauantaina ja sunnuntaina kun ei silloin ole millä todistaa. Lienee ainut mahdollisuus ottaa perjantaina jo, lisää kustannuksia muutenkin halpaan lajiinIlmeisesti sieltä sitten saa sen vahvistuksen saman tien että vakuutus on voimassa?
Näin itsekin muistelin.
Täh?
Suzuki GSX-R 1000R L8, kilvetön rataleluaihio
Suzuki GSX-R 1000R L7, kilvetön rataleluaihio - EX
SMOTO-mies vastaa vielä tähänkin ketjuun toisessa esitettyyn vakuutusasiaan:
On niistä juteltu ja vaikea asia onkin. Mutta kuuluu ensisijaisesti SML:n tontille, joten kannattaa kysyä tarkemmin heiltä. Tietävät asiaa hoitaneena siitä enemmän.
antti.kemppainen@smoto.fi - Suomen motoristit Ry - www.smoto.fi - Modified Motorcycle Association of Finland - www.mmaf.info
En jaksanut kaikkein uusimpia tilastoja kaivaa esiin mutta esim. 2017 moottoripyörien liikennevakuutusten vahinkosuhde oli 117%. Eli jokaista sisääntullutta 100 euroa kohti maksettiin 117 euroa vahinkoja. Peruskoulumatematiikalla ei kovin kannattavaa businesta.
Rekisteröimättömät vs. kilvelliset vahinkodataa tuskin on julkisesti saatavilla joten siitä on paha sanoa mitään.
Jos kilvettömien pyörien vakuuttaminen tuntuu hyvältä businessidealta, ei muuta kuin yhteys sopivaan Lloydsin syndikaattiin Lontoossa ja vakuutuksia myymään. Kannattavasta liiketoiminnasta syndikaatit maksavat kyllä sopivan komission.
Relander joskus suositteli kaskon ottamista Lloydsilta ratapyörälle kun suomesta ei saa. En sitten tiedä ottiko kukaan koskaan.
-
Mua ei varsinaisesti hapota vakuutuksen päiväkustannus jos se on luokkaa 25-60€. Ei se varmaankaan yläkanttiin ole kun vahinkojen määriä ja laatua miettii.
Se mikä puolestaan vuonna 2020 ottaa pattiin on satasen minimilaskutukset tai se, että pitää kuunnella vakuutusyhtiön jonotusmusiikkia jotta vakuutuksen saa päälle. Kaiken kukkurana se, että otan perjantaina vakuutuksen sunnuntain ratapäivää varten eli maksan kolminkertaisen hinnan.
Kerran hinnoittelu on päivämallia niin pitäisi tuotteen mielestäni olla myös päiväksi ostettavissa. En tajua miksei se voi olla päivä kerrallaan verkko-ostona hoidettavissa jolloin ei uskoakseni tulisi mitään luottoriskejäkään tms.
LähiTapiolan vakuutus on omasta mielestäni ihan kohtuullisen hintainen noin 5€/pvä. 120-150 päivää kun pitää kesän aikana voimassa, niin kokonaiskustannus on 600-750€ koko ajokaudelta ja saa ajaa vaikka joka päivä. Toki tuossa on tuo 100€:n minimi, mikä estää tuon päiväkikkailun.
Tuo on suunnilleen saman verran kuin pojan kevarissa.
Monella vakuutusyhtiöllä mp-vakuutus on ollut/ on vieläkin pelkkä sisäänheitto-tuote.
Eräänkin vakuutusyhtiön vuosittaisessa infokirjeessä lukee joka ainoa vuosi (viimeiset 13 vuotta) blaa blaa blaa mp-vakuutuksien hintaa on nostettu 5-10-15-20-25-30-35% koska blaa blaa blaa.
Kyllä, 35% on ollut suurin vuosikorotus, aika herqquu.
Jos normiduunarin palkka nousis samaa tahtia, niin suomessa ois 90% ylimpään desiiliin kuuluvia.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Erittäin hyvin laadittuja ja hieman suuremmallakin joukolla mietittyjä, punnittuja ja asiasisällöltään moneen kertaan
tarkastettuja kirjoituksia/vastineita jne. on vuosien varrella lähetetty useita.
Yhtään ei ole taidettu julkaista.
On hyvin todennäköisesti ainakin osittain totta.
Suhtaudun näihin tilastoihin ainakin vielä tällä hetkellä pienellä varauksella.
90-luvulle, vai oliko peräti 2000 luvulle saakka vakuutusyhtiöt puhuivat kirkkain silmin siitä, kuinka
vieläkin maksetaan 70-luvun alun "hullujen vuosien" laskua.
Kärähtivät paskanpuhumisesta, korjaan, ei totuudenmukaisista väitteistä.
Nyt tarvitaan varttuneempien motoristien apua. Kuka muistaa/tietää mikä se lipsahdus oli mistä
asia kävi ilmi ja minä vuonna?
Edelleen ihmettelen sitä että muut eivät ole huomanneet tätä kultaista mahdollisuutta.
Koska ja ilmeisesti suomalaisten moottoripyörien (ja varsinkin kilvettömien sellaisten) vakuuttaminen on puhdasta riistoa eli erittäin hyväkatteista toimintaa, luulisi että vaihtoehtoja olisi tarjolla vaikka kuinka. Suomessa(kin) toimii useita ulkomaalaisia vakuutusyhtiötä, jostain syystä ovat missanneet tämän ansaintamahdollisuuden.
Kannustan siis lähtemään luomaan kilpailua, EU:n aikana agentuurin perustaminen on kohtuullisen simppeliä.
Btw. liikennevakuutuksen ollessa lakisääteinen, maksuperusteet on esitettävä viranomaiselle. Tietenkin jokaisen vakuutusyhtiön aktuaarit ovat laskeneet tulevat kustannukset tappiin yksittäisen kuluttajan k*****n maksimoimiseksi.
Tai vaihtoehtoisesti niinkuin Nitrous sanoi, 100e minimimaksukin on liian vähän.
-
^
Asia on eri, jos vakuutus olisi vapaaehtoinen. Nyt se on lakisääteinen pakko. Ymmärrätkö eron?
Tämä pakko aiheuttaa kohtuullisuusperiaatteen noudattamisen minun mielestäni. Jopa siinä määrin, että jos lain velvoittamalle vakuutuksen ottajalle ei kohtuus muuten toteudu, on vakuutus myytävä nollakatteella tai jopa tappiolla, ja tappiot kuitattava muualta.
Lakimuutoshan mahdollisti sen, että vakuutusyhtiöt voivat riskialttiina pitämiensä ajokeuvoryhmien vakuutuksia nostaa. Nyt vedetään sitten huolella.
Aiemmin tuolla joku totesi, että jos yhtiöt meinaavat, että nämä ovat päiväkohtaisia vakuutuksia, olisi melko kohtuullista, jos ne olisi sitten päiväkohtaisesti helposti ostettavissa. Ei ilmeisesti ole. Kohtuullista?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tuon oman lisäarvoni tähän ketjuun: "Motorsport, ei persaukisille"
Annan vaikka vähän käytetyn vasemman nyytin sille, joka saa ajettua läpi vakuutusmallin, jossa ei vakuuteta runkoa, vaan pyörän kuljettaja omien vahinkojen ja muiden tötöilyjen varalta kuten liikennevakuutus. Sellasen 2500€ olisin valmis maksamaan per vuosi vaikka heti.
Kilvettömiä löytyy 4 kpl, edes kahdella en osaa kovin häävisti ajaa yhtäaikaisesti, vaikka kuin harjoittelisi. Ja kenellä on aikaa chattailla jonkun asiakaspalvelijan kanssa aina kun meinaa lähteä mopoilemaan? Ei mulla ainakaan.
---
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Suurin kilvettömien ryhmä lienee edelleen krossit ja enskat, joista junnujen laitteet edustavat isoa osaa. Ennen kohtuu halpa harrastus menee vakuutusasioiden kanssa aika mahdottomaksi, ellei vanhemmat tienaa vähän isommin.
Jonkun harrastajan isä/ äiti voi oikaista, jos ihan päin persetttä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Lisätään vielä, että kymmenen tai parikymmentä vuotta sitten kun tilanne kilvettömälle vakuutuksenottajalle oli jopa kohtuuttoman edullinen ja harrastajamäärät nykyistä isompia, emme silti nähneet massiivista vakuutusyhtiöiden konkurssiaaltoa.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Niin muuten... ei välttämättä ollutkaan. Enpä muista, milloin on tähän nykyiseen perätilaan päädytty.
Hommanhan pitäisi mennä niin kuin muussakin harrastustoiminnassa. On lisenssivakuutuksia ja tapaturmavakuutuksia sekä viime kädessä oman kylän Tippa-Iita, jos sattuu vapaalla vuorolla vakuutuksettomana rengasvalliin syöksymään.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Jos valtiovalta ei vaadi kohtuullista hinnoittelua, niin ymmärrettävästi sellaista ei vapaaehtoisesti tarjota. Kilvettömillä pyörillä ajavat motoristit itsessään ovat niin mitätön ja ilman vaikutusvaltaa oleva ryhmittymä, että se on lopulta ihan se ja sama mitä me täällä asiasta pohditaan. Jos tätä asiaa aletaan pohtimaan laajemmassa kontekstissa, niin epäilen, että tukea olisi aika nihkeästi tarjolla, vaikka eetteriin tuupattaisiin mitä tahansa tarinoita 10vee Tauno-Petterin liian kalliista crossivakuutuksesta. Todennäköisesti vaikeammaksi menisi. Asfalttipelien osalta kilvelliset lienevät se tulevaisuuden tie ja kiittäkäämme byrokratiaa siinä, että me voimme sillä reilun satasen liikennevakuutuksella suhata reikä päässä rataa ympäri. Crossien osalta tilanne on vaikea, kun kiertotietä ei ole.
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.