Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 47:sta
  1. #1
    Vuoden alusta alkaen lapsen kuljettaminen mopolla ja moottoripyörällä on tehty melkein mahdottomaksi.

    Tieliikennelain pykälään 88 tehtiin lisäys, joka käytännössä kieltää lasten kuljettamisen.

    Lakitekstissä todetaan: "Ohjaustangolla ja satulamallisella istuimella varustetussa ajoneuvossa lasta saa kuljettaa ainoastaan, jos lapsen paikallaan pysyminen voidaan luotettavasti varmistaa. Lapsen kuljettamiseen muulla ohjaustangolla varustetulla ajoneuvolla sovelletaan henkilöautoa koskevia säännöksiä."

    Eli kaikissa ajoneuvoissa pitää siis olla jonkinlaiset turvavyöt lapselle. Ja jollei ole satulamallinen istuin, pitää lapsen olla turvaistuimessa!

    Ja tämä säädös koskee siis kaikkia ohjaustangolla ja satulamallisella istuimella varustettuja ajoneuvoja, myös polkupyöriä, mopoja ja moottoripyöriä?

    Muutos on tehty varsinaisesti mönkijöitä varten, eikä kaikkia asioita ole näköjään huomioitu.

    Entä mikä on lapsi? Yksi määritelmä on pituus: alle 135-senttinen ihminen on lapsi. Eli sen lyhyempiä ei voi enää ottaa mopoon tai moottoripyörään kyytiin – ellei lapsi ole jollain tavalla kiinnitettynä kaksipyöräiseen. Se lienee selvästi vaarallisempaa kuin se, että lapsi mahdollisessa ulosajossa putoaisi kyydistä.

    Nykyisin jo alle kymmenvuotias voi olla 135 senttiä pitkä, mutta hitaimmin kasvavat saavuttavat 135 sentin pituuden vasta teini-iässä.

    Kaiken kukkuraksi määräykset ovat ristiriitaisia: Ajoneuvojen käytöstä tiellä -asetuksen pykälässä 42 todetaan: ”Kaksipyöräisellä polkupyörällä saa viisitoista vuotta täyttänyt henkilö kuljettaa yhtä enintään kymmenvuotiasta lasta ja kahdeksantoista vuotta täyttänyt henkilö kahta enintään kuusivuotiasta lasta. Lapsen kuljettaminen on kuitenkin sallittua vain, jos polkupyörässä on lasta varten sopiva istuin ja tarkoituksenmukaiset jalkojen suojukset. Kuljetettaessa kahta lasta tulee polkupyörässä olla kaksi erillistä jarrulaitetta.”

    Tässä asetuksessa ei siis mainita mitään lasten kiinnittämisestä.

    http://www.uusisuomi.fi/autot/172145...enaa-sallittua

    What the fuck is this? Joku vitsikö?
  2. #2
    88 a §
    Lapsen kuljettaminen ajoneuvossa

    Ohjaustangolla ja satulamallisella istuimella varustetussa ajoneuvossa lasta saa kuljettaa ainoastaan, jos lapsen paikallaan pysyminen voidaan luotettavasti varmistaa. Lapsen kuljettamiseen muulla ohjaustangolla varustetulla ajoneuvolla sovelletaan henkilöautoa koskevia säännöksiä.


    Miun mönkijässä on ohjaustanko ja satulamallinen istuin...

    Vai enkö mie taaskaan osaa lukea...
  3. #3
    Mä ymmärrän tämän tilanteen, että viranomaiset on huollissaan siitä että me aikuiset ei ymmärretä että toiset lapset ei ole luotu tähän. Eli tässä vain suojellaan, niitä urpoja vanhempia, ketkä on joo, kyllä mun lapsi osaa ja sitten kun sattuu...
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
  4. #4
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    88 a §
    Lapsen kuljettaminen ajoneuvossa

    Ohjaustangolla ja satulamallisella istuimella varustetussa ajoneuvossa lasta saa kuljettaa ainoastaan, jos lapsen paikallaan pysyminen voidaan luotettavasti varmistaa. Lapsen kuljettamiseen muulla ohjaustangolla varustetulla ajoneuvolla sovelletaan henkilöautoa koskevia säännöksiä.


    Miun mönkijässä on ohjaustanko ja satulamallinen istuin...

    Vai enkö mie taaskaan osaa lukea...
    Eihän tuo kiellä lapsen kuljettamista. Vaaditaan vain, että lapsi luotettavasti pysyy kyydissä. Se mitä tuo luotettavasti tarkoittaa, saataneen selville kun joskus vuosien päästää KKO:n ratkaisee ensimmäisen oikeuteen asti menneen riidan aiheesta.
    Superbike #7
  5. #5
    Huh onneksi oma poika on jo 11v ja pysyy luotettavasti kyydissä!
    Tätä meidän junioria olen kuljettanut prätkällä päivähoitoon jo 5 vuotiaasta lähtien. Ja tosiaan olen aina varmistanut että "lapsen paikallaan pysyminen voidaan luotettavasti varmistaa".
    Juu tosiaan tuo antaa - toivottavasti - harkinnan varaa siihen mikä on "luotettavasti". Meillä oli sellainen kuppi-istuin, jossa oli remmit jaloille kun jalat eivät yltäneet tapeille. Ja aina takalaukku ja sivulaukut "varmistamassa".
    http://www.moottoripyora.org/keskust...r%C3%A4%C3%A4n linkissä kuvassa samanlainen istuin (emme me kuvassa).
    R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
    Arjen adventuristi
  6. #6
    Njaa, minusta oli taas kaksi eri asiaa, lakiteksti ja toimittajan mielipide...

    Lakitekstissä ei puhuttu mitään turvavöistä, ainoastaan paikallaan pysymisen varmistamisesta. Luulisi että tähän riittää sama taso kuin kuljettajankin "paikallaan pysymisen varmistamiseen"?

    Muuten, seuraavassa pykälässä jossa määritellään kypäränkäytöstä sanamuoto meneekin "ohjaustangolla ja satulamallisella istuimella varustetulla maastoajoneuvolla ja traktorilla", tuostakin varmasti tullaan vääntämään peistä tulkitaanko edellistäkin pykälää maastoajoneuvoille vai kaikille.

    Turvavöiden käytöstä sanotaan näin:
    "88 §
    Turvavyön ja muun istuinpaikan turvalaitteen käyttövelvollisuus

    Kuljettajan ja matkustajan on ajon aikana käytettävä istuinpaikalle asennettua turvavyötä tai heidän liikkumistaan estävää muuta turvalaitetta:

    1) henkilöautossa;

    2) linja-autossa;

    3) pakettiautossa;

    4) kuorma-autossa;

    5) kolmipyöräisessä mopossa ja moottorikäyttöisessä kolmipyörässä, jos ajoneuvon alkuperäisvarusteisiin kuuluvat turvavyöt;

    6) kevyessä nelipyörässä, raskaassa nelipyörässä ja maastoajoneuvossa, jos ajoneuvon alkuperäisvarusteisiin kuuluvat turvavyöt."

    Eli moottoripyörässä ei ole turvavyöpakkoa, jotenkin tuntuisi hätäiseltä päätelmältä että lapselle niitä vaadittaisiin.

    Onneksi omat mukulat on jo 135cm rajapyykin saavuttaneet niin toivottavasti en joudu kokeilemaan lain soveltamista vaikka kyyditystä aionkin jatkaa...
  7. #7
    Ite löysin jostain keskustelusta vinkin,voi olla jopa tällä foorumilla. Muksulla reppu selässä ja ajotakin vyön pujottaa repun kantohihnojen läpi. Muksu pysyy ainakin pyörän kuljettajassa kiinni,olettaisin tuon riittävän.
    Ehkä huolsin,ehkä en,so not kunhan mopo kulkee...
  8. #8
    Ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Lapsi kuormaliinoilla kiinni satulaan
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  9. #9
    Lainaa ketju76 kirjoitti Katso viesti
    Ite löysin jostain keskustelusta vinkin,voi olla jopa tällä foorumilla. Muksulla reppu selässä ja ajotakin vyön pujottaa repun kantohihnojen läpi. Muksu pysyy ainakin pyörän kuljettajassa kiinni,olettaisin tuon riittävän.
    Samalla saa kätevän selkäsuojan
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  10. #10
    Nassikan itseensä kiinnittäminen tai turvaistun mopedintarakalle, niin kuullostaa hiukan kyseenalaiselle.
    Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)

    Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
  11. #11
    Lainaa Sara kirjoitti Katso viesti
    Nassikan itseensä kiinnittäminen tai turvaistun mopedintarakalle, niin kuullostaa hiukan kyseenalaiselle.
    Joskus joku sanoi, kun tuo nassikka oli kyydissä, että eikö lapsi pitäisi sitoa kiinni? Sanoin siihen, että hyppisikö hän trampoliinilla moottoripyörän kanssa lapsi sidottuna satulaan. Jotenkin tuolla vertauksella ymmärrän itse etten sitoisi lasta kiinni satulaan...
    R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
    Arjen adventuristi
  12. #12
    Lainaa Kipa kirjoitti Katso viesti
    Joskus joku sanoi, kun tuo nassikka oli kyydissä, että eikö lapsi pitäisi sitoa kiinni? Sanoin siihen, että hyppisikö hän trampoliinilla moottoripyörän kanssa lapsi sidottuna satulaan. Jotenkin tuolla vertauksella ymmärrän itse etten sitoisi lasta kiinni satulaan...
    Niin tai lähestyy asiaa, että niittaisiko itseään kiinni motukkaan. Jos en itselleni sitä tekis, niin miten sen voi tehdä rakkaudenhedelmälleen.
    Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)

    Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
  13. #13
    Itelle tuli lähinnä mieleen että jos mönkijässä pitäisi olla joku turhaistuin niin eikös vähänkään epätasaisemmalla alustalla se ipana hakkaudu sitä istuinta vasten?
    Omituisten Otusten Kerho
    Yamaha GTS 1000 '93
    Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
    Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
    Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
    Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
    Ex:Honda CBR 600F2 '91
  14. #14
    Lainaa Nabla kirjoitti Katso viesti
    Luulisi että tähän riittää sama taso kuin kuljettajankin "paikallaan pysymisen varmistamiseen"?
    Viime kesänä lähdin 40 km matkalle pojan kanssa. Itsellä vyö, jossa kahvat takana istuvalle. Jo 20 km kohdalla huomasin kahvoista, että poika alkoi säpsähtelemään. Jarrutellessani bussipysäkille tarkistamaan tilannetta kopsahtikin kypärä selkään, kun poika oli nukahtamassa/nukahtanut. Hypittiin sen verran että oltiin hereillä loppumatka.

    Eli en lapsen kanssa luottaisi enää ainakaan siihen, että jalkatapit ja pyörässä olevat kahvat tai remmi on se, mistä lapsi pitää kiinni. Mutta en kyllä sitoisi lasta itseeni kiinnikään.

    Kerran on myös jarruttaessa kopsahtanut vaimon kypärä omaan kypärään, kun oli myös Norjan reissulla nukahtanut vähän suoremmalla tieosuudella.
    RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
    www.muoviluoti.fi
  15. #15
    Lainaa ketju76 kirjoitti Katso viesti
    Ite löysin jostain keskustelusta vinkin,voi olla jopa tällä foorumilla. Muksulla reppu selässä ja ajotakin vyön pujottaa repun kantohihnojen läpi. Muksu pysyy ainakin pyörän kuljettajassa kiinni,olettaisin tuon riittävän.
    Parempi on jos laittaa itelleen rinkan selkään kun lapsi istuu jo takana ja sitten rinkan lantioremmi kiinni. Eikä hypi töyssyissäkään jos laittaa jälkikasvun jalat irtoremmillä kiinni takatappeihin.
    Olis siilleen näpäkkä paketti kun lapsi istuis siinä välissä, ei tulis kylmäkään.

    Ei lainkaan, onhan se kai hyvä jos on sääntöjä, joskus tuli poikettua prätkällä Italiassa aikanaan pojan kanssa (10v ja 150cm) ilman suurempia ongelmia. Toisaalta tuossa Tampesterissa näin pari kesää sitten kun isä kurvasi endurollaan siten että vastaavankokoinen nassikka istui etupuolella, vauhtiakin se mitä nyt rantaväylällä yleensä mennään. Itsellään oli oikea kypärä, nassikalla pyöräilypotta.
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
  16. #16
    Lainsäätäjä on ollut sanavalinnoissaan huolimaton, mutta lain esitöiden nojalla tuo pykälä ei koske moottoripyöriä. Mönkijöitä se sen sijaan koskee ja se mitä tuo TLL 88a § 4 mom sanoo on että mönkijöiltä vaaditaan lasta kuljetettaessa samat kädensijoja ja jalkatukia koskevat turvallisuusvaatimukset kuin moottoripyörältä. Ei tarvitse käyttää kuormaliinoja.

    HE sano näin: "Pykälään lisättäisiin uusi 4 momentti, johon otettaisiin yleisperiaate velvollisuudesta varmistaa lapsen paikallaan pysyminen, kun lasta kuljetetaan ohjaustangolla ja satulamallisella istuimella. Käytännössä kuljettamiseen sovellettaisiin samoja turvallisuusvaatimuksia kädensijoista ja jalkatuista riippumatta onko kyse moottoripyörällä kuljettamisesta vai maastoajoneuvosta. Lisäksi muiden kolmi- ja nelipyöräisten kuin 1 momentissa tarkoitettujen ajoneuvojen osalta täsmennettäisiin, että näihin on sovellettava henkilöauton vaatimuksia eli pientä lasta olisi aina kuljetettava turvaistuimessa, jos ajoneuvossa on turvavyöt tai lasten turvalaite on muutoin asennettavissa ajoneuvoon."
  17. #17
    Suomihan on eeuussa? Ja Sveitsi ei?
    Mutta sattumalta kun aikanaan Itävallasta tuollaisen Giwi S650 lastenkuljetusjakkaran tilasin, niin kahlasin uteliaisuudesta läpi Saksan Sveitsin ja Itävallan tieliikennelain kohdasta lapsen kuljettaminen moottoripyörällä.

    Ohjeet oli aika selkeät ja käytännössä identtiset keskenään.

    Niistä selvisi muunmuuassa että EI saa:

    kuljettaa lasta kuskin etupuolella
    sitoa lasta kuskiin millään virityksellä
    sitoa lasta ajoneuvoon kiinni mitenkään

    Lapsella pitää olla mahdollisuus ottaa tukea sekä käsillä että jaloilla.
    Siis käytännössä min. 4 pistettä mitä vasten voi "punnertaa".

    Nämä käsille ja jaloille olevat pisteet saa olla myös "pehmeitä", eli kahvavyö kuskilla tai "ponijalustimet" satulan ali vedettynä kelpaa myös.

    Monestikaan lapsi ei pyörän omiin kauhukahvoihin tai jalkatapeille ylety, ellei niitä aika reilusti koroteta. Omassa käytössä huomasin, että korotetut jalkatapit on parempi kuin jakkaran mukana toimitetut turvavyönailonista valmistetut jalustimet.

    Mönkkäreihin en ole pätkääkään perehtynyt, mutta minusta tuntuisi hyvin erikoiselta jos lapsi sidotaan laitteeseen kiinni....
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  18. #18
    Oho, kerrankin samoilla aalloilla wanicon kanssa
    Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)

    Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
  19. #19
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    Suomihan on eeuussa? Ja Sveitsi ei?
    Mutta sattumalta kun aikanaan Itävallasta tuollaisen Giwi S650 lastenkuljetusjakkaran tilasin, niin kahlasin uteliaisuudesta läpi Saksan Sveitsin ja Itävallan tieliikennelain kohdasta lapsen kuljettaminen moottoripyörällä.

    Ohjeet oli aika selkeät ja käytännössä identtiset keskenään.

    Niistä selvisi muunmuuassa että EI saa:

    kuljettaa lasta kuskin etupuolella
    sitoa lasta kuskiin millään virityksellä
    sitoa lasta ajoneuvoon kiinni mitenkään

    Lapsella pitää olla mahdollisuus ottaa tukea sekä käsillä että jaloilla.
    Siis käytännössä min. 4 pistettä mitä vasten voi "punnertaa".

    Nämä käsille ja jaloille olevat pisteet saa olla myös "pehmeitä", eli kahvavyö kuskilla tai "ponijalustimet" satulan ali vedettynä kelpaa myös.
    Suomen laki tarkoittaa tätä samaa, mutta erona on se että noita ei ole avattu lakitekstissä konkreettisesti näkyviin. Käytännössä vaaditaan tukevat kädensijat ja jalkatuet.
  20. #20
    Lainaa koutsi kirjoitti Katso viesti
    Suomen laki tarkoittaa tätä samaa, mutta erona on se että noita ei ole avattu lakitekstissä konkreettisesti näkyviin. Käytännössä vaaditaan tukevat kädensijat ja jalkatuet.
    No niin minustakin.
    Tuo uuden suomen "artikkeli" oli aivan turhaa provoilua ja klikkausten kerjäämistä.
    Mä en ikinä alentuis tommoseen.
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  21. #21
    Kouluttaja Waille:n avatar
    Liittyi Jun 2009
    Helsinki / Skinnarilan vapaavaltio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    No niin minustakin.
    Tuo uuden suomen "artikkeli" oli aivan turhaa provoilua ja klikkausten kerjäämistä.
    Mä en ikinä alentuis tommoseen.
    Enää? Oliks tää lupaus?
  22. #22
    Bleidissä muksun jalat on ylettäny 4-vuotiaasta tapeille ja vyöstä kiinni pitäen pysyny kuskissa kiinni. miksi pitäisi vielä enemmän varmistaa?
    Viimeksi muokannut: Calypso; 13.02.2016 klo 04:18.
    KTM 690SM
  23. #23
    Lainaa Calypso kirjoitti Katso viesti
    Bleidissä muksun jalat on ylettäny 4-vuotiaasta tapeille ja vyöstä kiinni pitäen pysyny kuskissa kiinni. miksi pitäisi vielä enemmän varmistaa?
    Eiköhän tuossakin jo lainkirjain täyty, jos vyössä on kahvat joista lapsi saa kunnon otteen.

    Extrana itellä oli tarhaan kuskatessakin tapana pitää myös takaboxi pyörässä kiinni ikäänkuin peräänajo airbägginä.
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  24. #24
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    Eiköhän tuossakin jo lainkirjain täyty, jos vyössä on kahvat joista lapsi saa kunnon otteen.

    Extrana itellä oli tarhaan kuskatessakin tapana pitää myös takaboxi pyörässä kiinni ikäänkuin peräänajo airbägginä.
    Luulen että lainsäätäjän tarkoituksena on ollut varmistaa että se on aina kuljettajan vika jos lapsimatkustaja ei pysy paikoillaan ja putoaa (,ja loukkaantuu) matkan aikana. Lisäksi poliisilla oikeus kirjoittaa aiheesta rangaistusvaatimus.

    -J-
  25. #25

    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2005
    Jyväskylä
    MotOrg ry jäsen
    Sporteissa kannattaa sitoa joku putkikassi tai vastaava rapakaaren päälle, muuten mun mielestä kyydissä pysyy ihan hyvin, jos on jalkatapit ja kuski. Vaikka 5min välein käskee lapsen taputtaa selkään merkiksi, että hereillä ollaan.
    Joskus 6 vuotiaana olin raivokkaasti alkanut mätkiä takapenkiltä selkämyksiin. Hätänä oli kuulemma liian hidas vauhti, josta jaksoin kiukutella aika pitkään. Hyvänä hämäyksenä meni aina jonkin aikaa pykälän tai pari liian pieni vaihde, kunnes jossain vaiheessa tajusin sen huijauksen.

    Vaimo aikuis iällä on ollut on ollut aika haastava totuttaa kyytiin. Pitkiä lenkkejä on tullut ajettua taajamassa ihan luokkaa 50km/h, ennen kuin mentiin isolle tielle. Nätisti osaa olla, pelon voittaminen vaan vaati totuttelua jonkin aikaa.
  26. #26
    Kypäräpuhelimet olen hyväksi havainnut lasten kanssa ajellessa. Voi välillä jutella ja varmistella että takana ollaan hereillä ja muutenkin kaikki hyvin.
    Suzuki V-Strom 800DE -24
    Exät:Yamaha Tracer 900 -18, Suzuki GSF1250S -09, Suzuki GSF 1250SA -10, Suzuki GSF 1200S -05, Suzuki GSX750 -00
  27. #27
    Hyvin ne pysyy kyydissä kunhan kuskilla on järki kädessä. Ite olen kaikki kolme muksua vienyt eurooppaan asti reilun 10v:nä. Nuorin oli 11v tytär kun vein sen täältä Oulusta Prahaan ja tatravuoristoon parin viikon reissuun. Saksassa kun nopeus nousi reilusti yli 200km/h, alkoi tulla nyrkkiä selkään, eli ei ollut enää kivaa . Hauskaa oli! Motskarina oli bemun K1200S tankki-, taka- ja sivulaukuilla varustettuna.
    Antti
    ex-BMW K100RS -85
    ex-BMW K1200S -05
  28. #28
    Omasta mielestäni erittäin hyvä asia. Moottoripyörä kun nyt on vain vaarallinen laite, oli sitten kuskina vaikka itse Rossi. Tai korjataan nyt sen verran, että itse moottoripyörä ei välttämättä ole vaarallinen vaan moottoripyörällä liikkuessa muu liikenne on vaarallinen.

    Moni voi pitää kukkahattuna tässä kohtaa, mutta en vain näe mitään syytä ottaa pientä lasta moottoripyörän kyytiin. Niillä kenellä on "pakko" ottaa (vaikka mp olisi ainoa ajoneuvo) niin tämä varmasti on aika pieni ryhmä Suomessa.
  29. #29
    Lainaa Waltsu83 kirjoitti Katso viesti
    Omasta mielestäni erittäin hyvä asia. Moottoripyörä kun nyt on vain vaarallinen laite, oli sitten kuskina vaikka itse Rossi. Tai korjataan nyt sen verran, että itse moottoripyörä ei välttämättä ole vaarallinen vaan moottoripyörällä liikkuessa muu liikenne on vaarallinen.

    Moni voi pitää kukkahattuna tässä kohtaa, mutta en vain näe mitään syytä ottaa pientä lasta moottoripyörän kyytiin. Niillä kenellä on "pakko" ottaa (vaikka mp olisi ainoa ajoneuvo) niin tämä varmasti on aika pieni ryhmä Suomessa.
    Ja sama homma vaikkapa jääkiekon kanssa. Täysin turha vaarallinen ja väkivaltainen laji, eikä kenelläkään ole mikään pakko lapsia sinne kaukaloon laittaa toisiaan tönimään. Pitäisi kieltää kokonaan siinä missä moottoripyöräilykin lapsilta.

    Tämä ei ole minukaan osalta mitään kukkahattu jeesustelua vaan ihan rehellistä ihmettelyä siitä, että miksi yleensäkään sallitaan mitkään vaaralliset harrastukset/elämäntyylit ja asetetaan vielä lapsetkin vaaraan.
    Supermoto
  30.  
  31. #30
    Miun mielestä elämää ei kannata tuhlata mihinkään vaaralliseen tai kalliiseen.
    Parempi elää pitkään ja nauttia täysin siemauksin ihanasta, rauhallisesta ja ennen kaikkea turvallisesta elämästä
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen