Vanhemmat R-bemarit ovat alkaneet kiinnostaa hankintamielessä. Hämmennystä aiheuttaa nuo mallimerkinnät kuten esim. R75/6. Ekat kaksi (tai kolme) numeroa viitannevat iskutilavuuteen, mutta mitä tuo kauttaviiva ja sen jälkeinen numero tarkoittavat? Noitahan tuntuu olevan vaikka minkälaisia, saman alkunumeron jälkeen vaikka /5 tai /6.
Itse himoitsen lähinnä isokoneista R100:a, mutta olen katsellut kyllä pienempiäkin. Nuo mallimerkintöjen erot eivät vain ole auenneet...
Itseopiskeluun linkissä oleva sivusto on aika hyvä.
http://www.motorcyclespecs.co.za/bikes/bmw%202.htm
Aikalailla menee kronologisessa järjestyksessä tuo numerointi R XXX /5/6/7, joka viittaa mallin muuttumisesta.
5/6/7 ovat sitten erivehkeitä.
Vuosimalleissa (esim. R100/7) saman sarjan sisällä on eroja mm. kytkimen, sytytyksen, takaiskareiden, hevosvoimien ja pyttyjen kanssa.
Vanhemmissa R100/7 -82 asti on 70hv rautapytyt, stereoperä, katkojankärjet ja kytkin jousilautasella.
Uudemmissa on monoperä, 60hv, elek. sytytys, Nicasil-pytyt (ei voi porata) ja erilainen kytkin.
Vaihdelaatikoissa on myös joitain eroja, mutta se vaatii jo osaamista, jos niitä purkaa..
Pienempiä eroavaisuuksia löytyy tietenkin, mutta tuossa nuo isoimmat.
Mut näihin saa virityssarjoja (http://www.siebenrock.com/).
Osia saa edullisesti englannista ja suomesta..
Viimeksi muokannut: KapteeniMahtava; 14.04.2016 klo 09:52.
BMW R100 Kurapyörä
BMW K1300R
Kiitos tiedoista![]()
Tuolta MAX BMW varaosasivuilta voi myös katsella eri malleja ja valmistusvuosia.
Varaosatkin löytyvät joka malliin ainakin 50 luvulta lähtien.
Siis tuolta, linkki
Pekka
Joo toi on hyvä sivusto. Helppo katsoa varaosanumero valmiiks kun tilaa jotain, tai räjäytyskuvasta jonkin rakenteen mallia.![]()