Tulokset 1:stä 17:een 17:sta
    Tuttuja naamoja Moottorilehdessä

Semi-asiallinen artikkeli johon saatu ujutettua pikkusen kauhistelua ja päivittelyä rivien väliin, sotkemala MP't samaan artikkeliin.

Tottahan se on että 80-100 kulkeva mopo on melko villikortti tuolla liikenteessä, kun ei taida niillä jarruilla enää varsinaisesti pysähtyä. Mutta tilasto arvot vaikuttaa sanamuotojen takia "sopivasti" valituilta.

Edit: linkki korjattu
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

McJäykät
    Linkin kanssa meni vähä huonosti. Mut jos arvaan, että Maksivittumainen ja Ottolahti siellä taas jotai satuilee, ni tuskin olen väärässä.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Toimiva linkki olis kyllä kova.
    Superbike #7
    Lainaa PoS kirjoitti Katso viesti
    Linkin kanssa meni vähä huonosti. Mut jos arvaan, että Maksivittumainen ja Ottolahti siellä taas jotai satuilee, ni tuskin olen väärässä.
    Pidän sua jännityksessä, mutta voin paljastaa sitaatin: "Autojen kohdalla vastaavaa ongelmaa ei ole".
    "Voiko kyykkypyörää ajaa ylipäänsä?"

McJäykät
    Lainaa mart-t kirjoitti Katso viesti
    Pidän sua jännityksessä, mutta voin paljastaa sitaatin: "Autojen kohdalla vastaavaa ongelmaa ei ole".
    Tähän voi todeta että ruutukaava-asujana voin olla toistamieltä. Toki mp't pitää häiritsevääkin ääntä mutta "tuning" autojen moottorinäänet ja poppi kantautuu sisälle voimakkaammin ja revittely on ympärivuotista, jopa liukkailla keleillä yleisempää kun sutii kivasti ilman että vauhti karkaa.

McJäykät
    Tuohan meni aika hyvin

Jopa 2/3 kaksipyöräisistä on melun osalta laittomia. Tämä tarkoittaa usein sitä, että putket on vaihdettu tai niitä on modattu.
    .....
    Trafin esittämän arvion mukaan joka kolmannessa kuolemaan johtaneessa mopo-onnettomuudessa mopo on ollut viritetty.

Virittäminen, varsinkin putkiston osalta, pienentää siis onnettomuusriskiä huomattavasti. Mielestäni vakuutusmaksuja pitäisikin pienentää viritettyjen mopojen osalta.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Tuohan meni aika hyvin

Jopa 2/3 kaksipyöräisistä on melun osalta laittomia. Tämä tarkoittaa usein sitä, että putket on vaihdettu tai niitä on modattu.
    On muuten kasvanut osuus tässä syksyn/talven aikana. Viimeksi "jopa puolet on laittomia".
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
    On muuten kasvanut osuus tässä syksyn/talven aikana. Viimeksi "jopa puolet on laittomia".
    Jäätynyt putket umpeen jos liian pieni reikä.....
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
    Talvihan onkin vetomiesten kulta-aikaa. Tissiposkilla on vakiovespat tallissa.
    Supermoto
    Lainaa specka kirjoitti Katso viesti
    Tottahan se on että 80-100 kulkeva mopo on melko villikortti tuolla liikenteessä, kun ei taida niillä jarruilla enää varsinaisesti pysähtyä.
    Tästä olen vahvasti erimieltä itsekin aikanaan jo "euro" mopolla ajaneena. Toki pappatunturin yms. jarrut eivät ole noihin vauhteihin enää soveliaat mutta kyllä mopoissa jotka rajoittamattomina tuon vauhdin ottavat on aivan riittävät jarrut pysäyttämään mopo. Aivan toinen asia onkin sitten kuljettajan taito.
    Ex: Aprilia RS -99, Kawasaki Z750 -10 Nyk: Aprilia Tuono V4R APRC -14
    Ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Rossifumi kirjoitti Katso viesti
    Tästä olen vahvasti erimieltä itsekin aikanaan jo "euro" mopolla ajaneena. Toki pappatunturin yms. jarrut eivät ole noihin vauhteihin enää soveliaat mutta kyllä mopoissa jotka rajoittamattomina tuon vauhdin ottavat on aivan riittävät jarrut pysäyttämään mopo. Aivan toinen asia onkin sitten kuljettajan taito.
    Juu siis, monissa mopoissa on piikin jarrut/alusta yleensäkkin.

Ne on mitoitettu väh. 80km/h nopeuksiin.
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
    Lainaa Rossifumi kirjoitti Katso viesti
    Uutena joo, mutta aika monissa mopoissa mitä olen nähnyt, on jarrut ja iskarit aivan karmeassa kunnossa, kun teinit ei osaa tai ei kiinnosta pitää kunnossa.
    Itsekin muinoin suzuki pveen omistaneena nämä laitokset tulevat tehtaalta 75cc sylinterillä ja 5. vaihteella varustettuna, kulkee vähintään sen 80km/h. Mopot muutetaan maahantuojan toimesta vastaamaan suomen lainsäädäntöä ja sitten väitetään ettei ko vehkeen alusta ja jarrut riitä suurempiin nopeuksiin.
    Lainaa Ytsför kirjoitti Katso viesti
    Uutena joo, mutta aika monissa mopoissa mitä olen nähnyt, on jarrut ja iskarit aivan karmeassa kunnossa, kun teinit ei osaa tai ei kiinnosta pitää kunnossa.
    Niin tai se isän/äidin antama korjaus raha menee spadduun tai ES:n(euroshopper energiajuoma)

No katotaan alkaako sama sanan helinä, alkaa meluista, niin kuin joka kevät.
    Olen samaa mieltä noista autojen äänistä, mutta harvoin siellä on puututtu viissiin, kun motoristeissa se on niin yleistä, että on saaneet sellaisen leiman.
    Itse asun sellaisessa kohtaa, missä bensa-asemalla kesäsin pauhaa autoista musa, niin kovaa että se häiritsee enemmän kuin se 2-5 sek kun prätkä kiihdyttää tuota mäkeä ylös päin, sama auto ja ruuhka-aikana ikkunaa ei voi pitää auki, kun se melu on sietämätön, niin aamuin ja iltapäivällä, ihan mielentön auto määrä menee koko ajan.

Suomessa pitäisi käydä jotain muuta, ylimääräistä, että nämä melujen aiheuttamat "vaivat" unohdetaan hetkeksi, sama asia, kun ihminen muuttaa hiljaiselta seudulta/hiljaisesta asunnosta, vähän kovempi meteliseen naapurustoon/asuntoon, tämä "shokki" on minulla ollut...Ihan sama asia, joka kevät niskavillat nousee ilmaan, siitä tajunnanräjäyttävästä metelistä mikä siitä kirmaavasta moposta lähtee, kun mitä tässä on nähnyt siitä, että ei ole hyötyä..Mutta katotaan mitä kevät/kesä tuo tullessaan

Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Missä tätä melulaitonta kalustoa piilotellaan? Käsittääkseni kuitenkin tyyppihyväksytyt, E-leimatut sliparit ovat täysin laillisia, ja väittäisin omalla mutulla, että tällaisilla tai vakioputkilla on varustettu luokkaa 98% moottoripyöristä. Loput on melun kannalta rajoissa mutta putket E-leimattomia tai dB-killeri on poistettu.

Autoista suurin osa on A:sta B:hen kehonsiirtimiä ja tiukasti säänneltyjä ja syynättyjä, mutta saa niilläkin melua tehdä ihan luvan kanssa. Mulla oli edellisessä autossani Remuksen cat back (ed. omistajan laittama), joka oli täysin katsastuslaillinen ja silti parkkihalleissa laukaisi pysäköityjen autojen varashälyttimiä
    GSF 1250 SA -10
    FZ6 S2 -07 (ex)
  17.  
    Samaa vinkunaa vuodesta toiseen

Moottoripyöräilijänä en yhtään ihmettele että desibelit on ongelma.
    Autoilijana en yhtään ihmettele että desibelit on ongelma.

Kaikkia ei kiinnosta kuunnella R4/V2/V8 yms ääntä niinkuin itse. Toisille kahvipannu pärisee liikaa.
    1300cc Suzuki