Tarkoittaa sitä että tähän asti kaikki niin ovat tehneet laittomasti mutta poliisit eivät yleensä asiaan puutu. Helmikuun alusta alkaen se on laillista Pariisin, Bordeauxin, Marseillen ja Lyonin seudulla, yhteensä 12 departementissa ja jos järjestelmä toimii, se saatetaan laillistaa v. 2020.
Ranskassa kuoli v. 2014 790 mopoilijaa joista 12 jonojen välissä joten se ei välttämättä este. Uskallan arvata että ajotuntia kohden työmatkaliikenne ruuhkaliikenteessä on vähemmän vaarallista kuin viikonloppuajelu mutkatiellä.
Videolla jutun lopussa annetaan yleiset ohjeet - tilaa oltava metrin verran, nopeus max 50 kmh, sallittu moottoriteillä ja 2+2 kaistaisilla teillä joissa eri suuntiin menevät erotettu toisistaan.
Milloinkahan Suomessa?
ET
fluctuat nec mergitur
BMW R1250 GSA -19
(BMW R1200 GSA -14, GS 650 Sertao)
(BMW R1200 GSA -10)
(BMW R1200 RT -05)
(BMW R1100 RT -99)
Ei varmaan koskaan... Mut jatkan silti sen harrastamista tarpeen tullen.![]()
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
Oikeasti olisi niin yllätys jos suomessa tämä toimisi, tässä kateellisten maassa![]()
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Ylläoleviin viesteihin liittyen ihan mielenkiinnosta.. Eikös Suomessa ainakin pysähtyneen jonon saa ohittaa vasemmalta jos pysyy omalla kaistallaan? Onko foorumilla kenellekään virkavalta kys. toiminnasta huomauttanut?
Sama oli mielessä. Oon ollu siinä luulossa että ohittaa saa kuhan pysyy omalla kaistalla. Esim leveäkaista tie?
zx-10r -2004 => yzf-r6 -1999 => transalp
Ohittaminen on suomessa sallittua, ellei ole liikennemerkillä laitettu ohituskieltoa. Sulkuviivaa ei saa ylittää (edes peilin kärjellä tai sivulaukun poskella), mutta sulkuviiva ei ole ohituskielto. Katkoviivaakaan ei saa alati ylitellä, koska turhat kaistanvaihdot on kielletty.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Siis muistan kyllä että esim leveä kaistaisella tiellä saa ohittaa noin, mutta siellä jos jono seisoo, niin aika moni roikkuu vasemmassa reunassa kattomassa että mitä siellä tapahtuu..En ole tästä 100%
Tästä on kaveri sai nuhteita poliisilta, joku oli "ilmoittanut", kun kehällä "ohitellut", ilman lane-splitting..
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Ja taitaa Suomen laissa olla sellainenkin kukkanen, että ohituskieltoalueella (siis liikennemerkillä osoitetulla) saa autolla kaistaviivaa ylittämättä ohittaa kaksipyöräisen, mutta kaksipyöräisellä ei voi ohittaa autoa, vaikka ei kaistaviivaa ylittäisikään.
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
En nyt jaksa kaivella pykäliä, mutta käsittääkseni siellä on joku mukavan ympäripyöreä määräys siitä, että ohittaminen samaa kaistaa pitkin on sallittua mikäli ajoneuvojen väliin jää riittävä (turvallinen) etäisyys. Käytännössä siis laillisuuden tai laittomuuden tulkinta on jätetty valvovan virkamiehen harkintaan.
Mitä leveäkaistatiehen tulee, niin harva tietää, että leveäkaistatiellä keskiviivaa ei saa ylittää mikäli on vastaantulevaa liikennettä, olipa se sitten vaikka piennarviivaa nuoleva moottoripyörä. Varsinkin pohjoiseen turistisesonkina mennessä siellä säntäillään kuin lehmät kesälaitumelle... Ihmettelen jos nuo leveäkaistaosuudet eivät erotu negatiivisesti onnettomuustilastoissa.
Oulun pohjoispuolellahan tuota leveäkaistaista on. Täällä se toimii niin että ajetaan mahdollisimman lähellä keskiviivaa ettei vaan ajeta ojaan. Jos joku on tulossa takaa lujempaa, vedetään vielä lähemmäs viivaa ettei varmasti pääse nätisti ohi. Jos kuitenkin ohitat niin seuraavana päivänä on Kalevan yleisönosastolla viestejä hurjastelijoista jotka toisista piittaamatta ohittelevat vaarallisesti vaarantaen omansa ja muiden hengen. Jos olet liikkeellä moottoripyörällä niin sitten vielä tyytätään ja vilkutellaan valoja perään.
Oululaisella mentaliteettilla voin kuvitella että splittaajalle avataan ovi eteen, yritetään vielä saada tila tukkoon yms. Ihan sama vaikka jono vetäisi paremmin kunhan kukaan ei vaan pääse mun edelle. Sama tulee eteen kun yrität moottoritielle rampista. Ei auta vaikka vedät satasen alueella 120 rampilta. Moottoritiellä yritetään kiihdyttää ettet pääse eteen.
Auta armias jos Oulussa olis oikeita ruuhkia, joissa pitäis ihan tosissaan jonotella ja odotella. Täällä olis ihan täys kaaos.
Suomessa saa samaa kaistaa käyttää useampi ajoneuvo. Laki ei tunne leveäkaista tietä joten sille ei ole mitään omia säännöksiä. Leveäkaista tietä on ihan mannerheimin tielläkin muutamassa kohtaan. Ainut mitä laki sanoo on että ohitettavan ajoneuvon väliin on jäätävä turvallinen välimatka. Mikä sitten on turvallinen välimatka?
Can-Am Outlander 1000 XT 2012
17 §
Ohittaminen
Edellä kulkeva ajoneuvo on ohitettava vasemmalta. Milloin edellä kulkeva kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, se on kuitenkin ohitettava oikealta.
Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Polkupyöräilijä ja mopoilija saa muutoinkin ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän tai mopon oikealta.
Raitiovaunu on ohitettava oikealta. Sen saa kuitenkin ohittaa vasemmalta, missä kiskojen sijainti sitä edellyttää, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta. Yksisuuntaisella ajoradalla raitiovaunun saa muutenkin ohittaa vasemmalta, jos liikenneolosuhteet sen sallivat.
Tienpidossa tai vastaavassa tiellä tai sen vieressä tehtävässä työssä käytettävää, asianmukaisesti merkittyä ajoneuvoa ohitettaessa saa menetellä olosuhteisiin nähden sopivimmalla tavalla tarpeellista varovaisuutta noudattaen.
19 §
Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet
Ohittajan on pidettävä turvallinen väli ohitettavan ajoneuvoon.
Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta.
Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta.
Can-Am Outlander 1000 XT 2012
Yleinen asenne on meillä splittailun(kin) suhteen suurin, todennäköisesti jopa
ylipääsemätön ongelma.
Tuskin edes lainsäädännön muutoksilla olisi tuohon käytännön merkitystä.
Kun suurimmalla osalla tielläliikkujista on perusasenteena, tietoisesti tai tiedostamatta,
"tulpata" liikennettä jatkuvasti mitä erilaisimmilla edesottamuksilla, splittauskeskustelu
on aika triviaa.
Tuolla muualla, missä liikennekulttuurin on ollut pakon edessä kehittyä joustavaksi,
on tilanne splittailun suhteen aika pitkälle se, että jos et turistinakaan sitä tee.....
Ollaan äkkiä kyselemässä, että "mikä hätänä?".
Meillä splittailun riskikerroin nousee valitettavan korkeaksi.... liiankin korkeaksi
järjellä ajatellen. Syynä ei tietenkään ole sinällään se splittailu, vaan
muiden tielläliikkujien asenne ja käytös moista touhua havaitessaan.
....Ehkä muutaman sukupolven päästä sitten.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Jos nyt joskus edes päästäisiin siihen, että motarilla sitä oikeaa kaistaa ei blokattaisi tarkoituksella. Liian usein näkee sitä, kun linnottaudutaan vakionopeussäätimen kanssa jonkun rinnalle, siten ettei kukaan pääse mihinkään.
Mulla on tästä asiasta ja Ranskasta ihan tuoretta kokemusta. Keskiviivaa tuli ajeltua ruuhkassa monessakin paikkaa ja tästä ei autolijat olleet pahoillaan. Ainoa mikä omaa kaistojen väli ajelua hieman hillitsi oli sivulaukut. Muutamissa paikoin kun liikenne oli täysin jumissa ja toisella kaistalla oli rekka tai joku ketä oli ajanut lähelle viivaa menin jopa N vaihteella ihan jalkoja käyttäen ja muija takana katsoi ettei laukut ota kiinni autoihin. Pahimmillaan oli siis 1cm laukkujen ja autojen välissä.
Tossa kun suomipoika pujottelee niin kannattaa sitten katsoa taustapeiliin ettei tule kolareita niiden skootterien kanssa, jotka tulee tosiaan kovaa sieltä autojen välissä. Itse ajoin erittäin varovasti etten kolhi ketään, mut takaa tuli niitä paikallisia koko ajan ja ne pujotteli sitten kolmen kaistan väleissä.
Huomattavaa on, että suomessa.. jos on ruuhka, siis oikea ruuhka eikä mikään Helsingin kehätien pikku liikennetukos, niin Ranskassa annetaan tilaa moottoripyörille. Siis jos autot seisoo paikoillaan ja näkee että moottoripyörä on tossa kahden kaistan välissä niin ratti kääntyy ja tilaa tehdään vaikka se 20cm että pääsee ohi.
Täällä pilkunnussijoiden, kukkahattutätien ja holhouksen maassa Suomessa kukaan ei anna tilaa kenellekkään. Perkeleen moottoripyörä, ajat mun tietä ja kaistojen välissä saatana. Meinaatkos ihan sinne liikennevaloille asti mennä kaikkien ohi saatana.
Menkää tonne eurooppaan ajelemaan moottoripyörillänne niin huomaatte että liikenne suomessa on ihan perseestä toisen kulkijan huomioon ottamisen suhteen.
ZZR1400
En tiedä muusta Suomesta, mutta mun kokemus splittaamisesta pk-seudulla on sellainen että homma toimii varsin hyvin. Ei se ole harvinaista että autoilijat pyrkivät antamaan tilaa, ja estäjiä näkee harvoin. Aina siellä joku änkyrä on, mutta ei se ole ongelma.
1000