Pärnussa (ja Botnialla) on radan pinnassa niin hyvä pito, ett se aiheuttaa suuren energian myös renkaan pinnalle. Ja jos Alustan säädöt/ renkaan seos/ paineet on mettässä, niin se näkyy välittömästi renkaassa/ renkaan kulumisessa.
Jos taasen säädöt/ seos/ paineet on suurin piirtein kohillaan, niin rengas ei kulu juurikaan sen nopeemmin kuin muillakaan radoilla. Toki edelleen hieman nopeammin (vs vanha huonompipitonen rata), mut se taas johtuu siitä ett pito on niin hyvä ja jollakin se pito pitää "maksaa", ts renkaan kulumisella.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Äkkiseltään veikkaisin että suurin ero tossa on ollu menovaimennuksen suuruus. "Väärässä kelissä" kelissä ajettuna voi saada ton SC2:n toimimaan ok, kunhan comppi on vaan riittävän löysä, ts ottaa rasitusta pois renkaalta.
Jos taasen comppi on kireellä, niin rasitus jää renkaalle, ja rengas ylikuumenee, ei pidä, ja kuluu nopeasti.
Ja sit jos soppaan lisätään viel pari naksuu liian kiree ripari, jolloin pyörän perä on erittäin rauhallinen ja kiva ajaa, niin sit se onki renkaalle soronoo saman tien.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Jep, muistelin että noi ongelmat olis alkaneet jo ekana päivänä. Ei vaan muistikuvaa missä vaiheessa päivää.
Siinä kohtaa kun tuolla ajaa tasaiseen alle 1:20 aikaa niin alkoi ainakin itellä se SC2 pito häviämään renkaasta suht nopeasti. Ehkä sen noin 20 kierrosta vois uudella renkaalla päästä tuota kyytiä ja sen jälkeen hiljempaa niin pitkään kuin on pintaa jäljellä. Paremmin sain itse pitoa ja kestoa dunlopista, mukä ei liene kenellekään tutulle mikään yllätys.
Jos tuonne lähtisin tonnarilla omaa ennätystä reilusti parantamaan, niin pitäis kyllä olla takarengas per päivä ja pari etusta matkassa kolmen päivän ajoihin. Mut sit pitäis kyllä tekniikan toimiessa ja kelien suosiessa kierrosajankin olla lopussa 1:17 alkuinen. Jos taas muuten vaan kurvailemaan, niin sit pari kolme käytettyä kovempaa takasta ja yks etunen ajais varmaan asian, mutta ei kyllä tarttis juuri alle 1:20 ajaa. Kalliita on sekunnit nykyään![]()
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Ja onhan meillä vertzun kanssa vielä eroa tuossa painossakin muutamia kiloja eli sitäkin kautta rasitusta renkaalle tulee hiukan vähemmän hänellä.
Omassa pyörässä on tosiaan comppi ja rebound takana löystynyt noista Pärnun ajoista aika pajonkin varsinkin comppi. Vertaa 10vs16 auki ja rebound 18vs20 nykyisin auki.
Se on sitten taas toinen juttu kuinka nuo säädöt pelaa jos rata on lämmin koska noilla on ajettu ulkoilman ollessa noin 16 astetta viimeksi. Ja renkaana SC1 Eli kyllä tää loputon suo on ainakin minulle tama pyörän säätäminen.
ZX10R -08
S1000RR -11
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
McCoy on kyllä kingi. Parastahan tossa sen ajotyylissä oli se, että se anto ton pelin sutia niin paljon, että sen renkaat kävi itseasiassa viileämpinä kuin muilla ja pysty siten käyttää pehmeempää seosta.
Edit. Kertoopa joku tarina sellastakin, että McCoy:n tallikaveri oli lähteny McCoyn perään tutustumaan johonkin uuteen rataan ja oli tullu kahen kierroksen jälkeen takas varikolle. Syytä kysyttäessä ainut kommentti oli: "Too much smoke!"
Superbike #7
Onko toi ryhmäjako tuolla ollut palttiarallaa samaa tasoa kuin Suomen radoilla, vain onko jotain selvää poikkeavuutta johonkin suuntaan?
CB500X
CBR1000RR
Taffu_altterin altteri
Jotenkin tuntuu myös, että se "extra-pito" ja ehkä eksoottiset pitkät mutkat, myöskin pienentää huomattavasti ikkunaa missä rengas kestää ja kuluu ok.
Jossain kemoralla tuntuu että saat vetää laidasta laitaan säätöjä, pyörän käyttäytyminen on ihan kivipenkistä vaappulaivaan, mutta renkaat kestää. Ehkä suhteessa ei vauhtia siellä ihan niin paljon ole ollut itsellä, mut tämä on fiilis.
Vuorela muutes, Mitkä dunlopit muuten kesti ok pärnus? Ihan maksipitoja ei tarvi, mut ei jaksais mitää repimisiä katella.
Viimeksi mulla oli takana 54 joka piti ja kesti hyvin. Nopeammat tosin väittää ettei tuo kestäisi, mutta ne ajaakin sekuntikaupalla kovempaa. Nyt laittaisin joko H998 tai H886 ja veikkaan muiden kokemusten perusteella että molemmat toimii kuten kaikkialla muulallakin.
Edessä ajoin ekana päivänä loppuun pehmeän seoksen 9813 joka kului huomattavasti normaalia nopeammin mutta tarjosi kyllä enemmän pitoa kuin osaan käyttää. Sen loputtua oli varalle mukana kovan seoksen 302 millä ajan botnialla. Pärnussa toi kyllä kesti hienosti mutta olisin kaivannut enemmän pitoa vaikka olihan se hienoa saada etusta vietyä luiston rajalla muutamassa paikassa. Nyt lähtisin medium seoksella 343.
Itse asiassa koska ens kaudella tuskin tulen botnialla ajamaan, niin joka paikkaan alle 343 + H998 tai H886. On nää uudet vaan pirun helppoja käyttää kun vertaa vaikka viiden vuoden takaisiin malleihin.
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Lipunmyynti alkaa torstaina 25.2. klo 18.00. Ei-jäsenille liput tulevat myyntiin viikkoa myöhemmin.
Hinnat
MotOrgin jäsenille 90 euroa / päivä.
Ei-jäsenille 105 euroa / päivä.
Paikan päältä ja mattimyöhäsille 120 euroa / päivä.
Lippumiehet 0,50 euroa / päivä, näitä ei ole montaa jaossa, joten olethan nopea!
Tervetuloa! Pärnu on oiva paikka lomailla rataharjoittelun yhteydessä ja lyhyen ajomatkan päässä Helsingistä. Tapahtumaamme ennen on myös SM-sarjan osakilpailu samalla radalla!
Kaikki ajoharjoittelutapahtumia koskevat kysymykset sähköpostilla osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Vahvasti näyttää, että menee varikkoleiriksi omalta osalta. Saa ilmoitella, jos johonkin mökkiin pitää seuraa saada.
Edit. Mökki löyty. Pitänee nopeesti varaa lauttapaikka.
Testi
Villa Andropoffissa ainakin oli vielä tänään tilaa tarjolla, eikä ole hinnalla kirottu.
Varaus lähetetty Villa Andropoffiin.
2009 CBR1000RR
Ex 2006 ZX10R
Ex 2006 CBR600F
Pistetään uusintana
2013 & 2014 oli useampi orgin porukka täällä yötä. Tänä vuonna samaan paikkaan on jälleen tarjolla hieman alennusta koodilla motorg. Alla hinnat ja tiedot varauksesta.
2 hlön huone suihkulla ja wc:llä 45 EUR / vrk
4 hlön saunallinen ja minikeittiöllinen huoneisto 105 EUR / vrk
6 hlön saunallinen ja minikeittiöllinen huoneisto 120 EUR / vrk
Alennusta näissä hinnoissa on 10% tai enemmän ja majoituksen saa varattua sähköpostilla:
johanna (ät) andropoff.ee
ja alennuskoodi: motorg.
http://www.andropoff.ee/
Villa Andropoff
Valgeranna küla, 88326 Audru vald, Estonia
https://goo.gl/maps/mua7NhcLoi12
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Onko joku menossa paikalle jo lauantaina pakettiautolla johon mahtuisi 2 ukkoa kyytiin ja kuomukärry perään? Vaimo päästää kyllä reissuun ja antaa ottaa kärrynkin mutta "autoa et ihan varmasti vie viideksi päiväksi!" joten vetoauto puuttuu. Maksetaan 2/3 bensoista ja hyvitetään kuskille ajamisen vaivasta korvaus.
Ja tarkoitus olisi päästä Pärnuun jo tuolloin lauantaina noita kisoja katsomaan ja mutkia opettelemaan...![]()
![]()
Aprilia Tuono V4R aprc, ex. FZ2-N, FZ1-N
Liput myynnissä jäsenille 90 euroa / päivä. Lippuvuorot jaossa myös! Tervetuloa viettämään kesää Pärnuun ja harjoittelemaan upealle Auto24ring radalla!
Kaikki ajoharjoittelutapahtumia koskevat kysymykset sähköpostilla osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org