Moottoripyörään pitäisi asentaa vetokoukku. Itse koukun fyysinen rakentaminen on jo suunniteltu, mutta miten kytkisitte sähköpistokkeen? Peräkärryyn tulevat valot ovat kaikki led-tekniikalla, joten sähköntarve ei ole iso. Voinko ryöstää pyörässä virrat suoraan esim takalampulle menevistä johdoista, vai onko rele kytkentä ainut oikea tapa?
Samaa mieltä. D-hyväksytty laadukas LED-valo, niin parkki 0,5 W, jarru ja vilkku 3 W. Eli vilkkujen kuorma kasvaa 20 W:sta 23 W:n jarru 40 W:sta 46W:n ja parkki 10 W:sta 11 W:n. (Siis jos on sekä omassa takavalossa kaksi parkki/jarrupolttimoa)
FJR -17
Usein vilkut on 2 x 21W, eli lisäystä 42W -> 45W
(mitä se sitte merkkaakaan niinä amppeereina tms.)
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Jos vielä vaihtaa pyöränkin vilkut ja jarruvalot ledeiksi, niin tippuu virrankulutus aikaisempaan ihan kohtuullisesti.
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
Kawasaki ZXR 750R K1
Honda VF 500F
Honda VFR 750F
Honda CBR 1000F
Honda CBR 1000F
Honda VF 1000F II
Honda CB 750K
Riippuu varmaan myös pyörästä, tai paremminkin sen iästä, että millainen vilkutussysteemis siihen on kolvattu. Aloittajan pyörästä ei kai ollu tietoa.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Fillarin sähkösäästössä kannattaa huomioida myös se laturi ja ennen kaikkea jännitteensäädin. Kestomagnetoitu laturi painaa koko ajan täpöllä ja polttimoiden sähkökuorma pienenee kun siirrytään LED:eihin => jännäsäädin joutuu tuon kaiken ylimäärän muuttamaan entistä enempi lämmöksi ja jossainhan tuonkin komponentin raja kulkee
Autossa tilanne on toinen, sillä siinä myös laturi on aktiivinen komponentti, sähkömagneettinen, jonka tuottoa voidaan myös säätää
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Juuri näin. Mullekkin tuli yllätyksenä että Yamaha FJR:ssä on siirrytty kestomagneettilaturiin, kun edellisissä pyörissä (FJ ja pari XJ:tä) oli vielä "oikeat" laturit hiilineen ja jännitteensäätäjineen. Ehkä syynä on se että valot on aina väkisin päälllä niin ei sellaista säätötarvetta ole.
FJR -17
Jäi sanomatta vetopelin merkki, Yamaha xt660z Tenerellä 2011 tarkoitus alukärryä hinata. Kommenttien perusteella uskallan asentaa pyörään pistokkeen ryöstämällä, ilman releitä. Mutta tulihan tässä toinenkin kysymys mieleen. Kärryn lampuissa on maajohdin. Kuuluisko asentaa kärryn runkoon, pyörän maadoitukseen vai molempiin?
Tässä kytkentäohje sekä13 ja 7 piikkiselle kytkentärasialle kaapeliväreineen http://www.kovil.fi/media/OHJE_13_JA_7_NAP_UUSI.pdf. Maadoitus perävaunuun tuodaan nastan 3 (31) kautta. Se kytketäänkö maadoitus perävaunun runkoon (suositeltavaa) vai tekeekö sen kelluvaksi on sähkösuunnitelijan päätettävissä.
Jos käyttää kärryn runkoa maajohtona niin voi tulla vaikeuksia ajan kanssa niihin valojen maadoituksiin, yleensähän niihin johtoihin laitetaan rengas-abiko ja popparilla kiinni. Hapettuu ajan kanssa.
FJR -17