Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    Moottoripyörään pitäisi asentaa vetokoukku. Itse koukun fyysinen rakentaminen on jo suunniteltu, mutta miten kytkisitte sähköpistokkeen? Peräkärryyn tulevat valot ovat kaikki led-tekniikalla, joten sähköntarve ei ole iso. Voinko ryöstää pyörässä virrat suoraan esim takalampulle menevistä johdoista, vai onko rele kytkentä ainut oikea tapa?
  2. #2
    Lainaa makke71 kirjoitti Katso viesti
    Moottoripyörään pitäisi asentaa vetokoukku. Itse koukun fyysinen rakentaminen on jo suunniteltu, mutta miten kytkisitte sähköpistokkeen? Peräkärryyn tulevat valot ovat kaikki led-tekniikalla, joten sähköntarve ei ole iso. Voinko ryöstää pyörässä virrat suoraan esim takalampulle menevistä johdoista, vai onko rele kytkentä ainut oikea tapa?
    Jos peräkärryn led-valot on jo valmiiksi sopivalla jännitteellä (12V) niin mikään ei estä ryöstämästä suoraan takavaloilta noita virtoja, ovat sen verran pieniä.
  3. #3
    Samaa mieltä. D-hyväksytty laadukas LED-valo, niin parkki 0,5 W, jarru ja vilkku 3 W. Eli vilkkujen kuorma kasvaa 20 W:sta 23 W:n jarru 40 W:sta 46W:n ja parkki 10 W:sta 11 W:n. (Siis jos on sekä omassa takavalossa kaksi parkki/jarrupolttimoa)
    FJR -17
  4. #4
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Usein vilkut on 2 x 21W, eli lisäystä 42W -> 45W

    (mitä se sitte merkkaakaan niinä amppeereina tms.)
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  5. #5
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Usein vilkut on 2 x 21W, eli lisäystä 42W -> 45W

    (mitä se sitte merkkaakaan niinä amppeereina tms.)
    Niin muuten onkin.
    FJR -17
  6. #6
    Lainaa Tinde kirjoitti Katso viesti
    Niin muuten onkin.
    Jos on hehkulankapolttimot, mutta led yleensä vähemmän.
  7. #7
    Jos vielä vaihtaa pyöränkin vilkut ja jarruvalot ledeiksi, niin tippuu virrankulutus aikaisempaan ihan kohtuullisesti.
    2016: Honda CBF125 -09
    2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
    2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
  8. #8
    Lainaa Jagroan kirjoitti Katso viesti
    Jos vielä vaihtaa pyöränkin vilkut ja jarruvalot ledeiksi, niin tippuu virrankulutus aikaisempaan ihan kohtuullisesti.

    Jos vaihtaa vilkutkin ledeiksi pyörän puolelta, pitää vaihtaa myös vilkkure ledeille sopivaksi juurikin tuon kuorman pienentymisen takia, vakiorele ei toimi tolla kuormalla.
    Kawasaki ZXR 750R K1
    Honda VF 500F
    Honda VFR 750F
    Honda CBR 1000F
    Honda CBR 1000F
    Honda VF 1000F II
    Honda CB 750K
  9. #9
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Riippuu varmaan myös pyörästä, tai paremminkin sen iästä, että millainen vilkutussysteemis siihen on kolvattu. Aloittajan pyörästä ei kai ollu tietoa.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  10. #10
    Fillarin sähkösäästössä kannattaa huomioida myös se laturi ja ennen kaikkea jännitteensäädin. Kestomagnetoitu laturi painaa koko ajan täpöllä ja polttimoiden sähkökuorma pienenee kun siirrytään LED:eihin => jännäsäädin joutuu tuon kaiken ylimäärän muuttamaan entistä enempi lämmöksi ja jossainhan tuonkin komponentin raja kulkee

    Autossa tilanne on toinen, sillä siinä myös laturi on aktiivinen komponentti, sähkömagneettinen, jonka tuottoa voidaan myös säätää
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  11. #11
    Juuri näin. Mullekkin tuli yllätyksenä että Yamaha FJR:ssä on siirrytty kestomagneettilaturiin, kun edellisissä pyörissä (FJ ja pari XJ:tä) oli vielä "oikeat" laturit hiilineen ja jännitteensäätäjineen. Ehkä syynä on se että valot on aina väkisin päälllä niin ei sellaista säätötarvetta ole.
    FJR -17
  12. #12
    Jäi sanomatta vetopelin merkki, Yamaha xt660z Tenerellä 2011 tarkoitus alukärryä hinata. Kommenttien perusteella uskallan asentaa pyörään pistokkeen ryöstämällä, ilman releitä. Mutta tulihan tässä toinenkin kysymys mieleen. Kärryn lampuissa on maajohdin. Kuuluisko asentaa kärryn runkoon, pyörän maadoitukseen vai molempiin?
  13. #13
    Lainaa makke71 kirjoitti Katso viesti
    Kärryn lampuissa on maajohdin. Kuuluisko asentaa kärryn runkoon, pyörän maadoitukseen vai molempiin?
    Jos se kärryn runko on sähköäjohtava niin lamppujen maa siihen ja sit piuhoitat kärryn- ja pyörän rungot yhteen. Jos ei niin sit pyörän rungosta jaat piuhaa lamppujen maajohtimille.
  14. #14
    Lainaa makke71 kirjoitti Katso viesti
    Jäi sanomatta vetopelin merkki, Yamaha xt660z Tenerellä 2011 tarkoitus alukärryä hinata. Kommenttien perusteella uskallan asentaa pyörään pistokkeen ryöstämällä, ilman releitä. Mutta tulihan tässä toinenkin kysymys mieleen. Kärryn lampuissa on maajohdin. Kuuluisko asentaa kärryn runkoon, pyörän maadoitukseen vai molempiin?
    Tässä kytkentäohje sekä13 ja 7 piikkiselle kytkentärasialle kaapeliväreineen http://www.kovil.fi/media/OHJE_13_JA_7_NAP_UUSI.pdf. Maadoitus perävaunuun tuodaan nastan 3 (31) kautta. Se kytketäänkö maadoitus perävaunun runkoon (suositeltavaa) vai tekeekö sen kelluvaksi on sähkösuunnitelijan päätettävissä.
  15. #15
    Jos käyttää kärryn runkoa maajohtona niin voi tulla vaikeuksia ajan kanssa niihin valojen maadoituksiin, yleensähän niihin johtoihin laitetaan rengas-abiko ja popparilla kiinni. Hapettuu ajan kanssa.
    FJR -17
  16.  
  17. #16
    Lainaa Tinde kirjoitti Katso viesti
    Jos käyttää kärryn runkoa maajohtona niin voi tulla vaikeuksia ajan kanssa niihin valojen maadoituksiin, yleensähän niihin johtoihin laitetaan rengas-abiko ja popparilla kiinni. Hapettuu ajan kanssa.
    Jos joku toteuttaa madoituspisteen noin epäammattimaisesti on se hänen asiansa ja verenkaivuu omasta nenästä aivan itseaiheutettua.