Tulokset 1:stä 20:een 20:sta
  1. #1
    Tyttöystävä ilmoitti että hänellä on joogaopettajakoulutuksen jatkokurssia Espanjassa kesäkuun lopulla, ja kysyi että haluaisinko lähteä seuraksi mopon kanssa.
    Ensimmäinen ajatus oli, että lähdettäisiin Suomesta vaikka reilun viikon ennen kurssin alkua ja hankkiuduttaisiin sopivassa tahdissa Alppien kautta Espanjaan, ja mä voisin sitten joko ajella itekseni takaisin tai pistää mopon rahtiin ja jäädä kurssipaikkaan myöskin lomailemaan. Tai jotain, kunhan päädytään Espanjaan ja saadaan mopoilla alpeilla.

    Tutkin hiukan eri vaihtoehtoja, ja kummasti alkoi vaikuttaa järkevämmältä jälleen kerran vuokrata kalusto pelipaikoilta.

    "Perinteinen" lähestyminen
    • Finnlinesilla Helsinki-Travemünde maksaa 450 e + ruuat ja laivalla tulee aika pitkäksi.
    • Ruotsin läpi menisi matkustajan kanssa varmaan puolitoista ajopäivää, kustannukset jossain 300 e nurkilla siinä kohtaa kun ollaan Saksassa.
    • Molempiin jatkoksi Saksan läpiajo; tylsä motaripäivä ennen kuin pääsee alppimaisemiin, luokkaa 200+ e bensaan, ruokaan ja majoittumiseen. Laivan kanssa siis n. 700 e/suunta, Ruotsin läpi 550 e nurkilla
    Yht. 550-700 e/suunta kahdelta + n. 300 e renkaita ja huoltoa koko reissu, n. 3 lomapäivää palaa per suunta

    Rahti
    • Italiaan tai Espanjaan moporahti jossain 450-700 e haarukassa, 2016 hintoja en vielä bongannut, + 70-90 e/hlö/suunta lento päälle.
    Yht. 600-850 e/suunta kahdelta + n. 160 e renkaita ja huoltoa reissulta, pyörä viikon per suunta pois ajosta

    Perinteinen + rahti combo
    • Meno 550-700 e + renkaat ja huollot 220 e yht + paluu 600-850 e rahti ja lennot kahdelta
    Yhteensä 1370-1770 e kahdelta siirtymät ja pyörän ylläpito, 3 lomapäivää siirtymiin ja pyörä viikon pois ajosta

    Vuokraus
    • IMTbike, cism, hispania yms selaamalla näyttäisi R1200R/GS/RT tms. saavan alta 750 e/viikko, S1000XR reilun satasen kalliimmalla. Lentojen hinnat samat. Parin vuokraamon kanssa järjestyisi esim. noutaa pyörä Milanosta ja palauttaa se Barcelonaan.
    Yhteensä menolennot 160 e + 750-900 e viikon vuokra (lisäpäivät satasen/kpl) + 160 e paluulennot = 1070-1220 e kahdelta, ajokamojen kanssa lentäminen vähän työlästä

    Missaanko jotain olennaista, vai onko tosiaan näin paljon edullisempaa ajella uudella vuokrabemarilla kuin mennä omalla pyörällä?
    GSF 1250 SA -10
    FZ6 S2 -07 (ex)
  2. #2
    Kouluttajan retale Knaku:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2012
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    ^En osaa tuohon kustannuslaskelmaan sanoa mitään, mutta ole varovainen noiden bemarien vuokraamisen kanssa. Ne saattaa aiheuttaa valtaisan, lähes pakottavan tarpeen ostaa moinen laitos itselle. Ai mistäkö tiedän...

    Muutoin tuollainen setti ois kyllä joskus kokeilemisen arvoinen.
    "The only easy day was yesterday."
    2012 S1000RR
    GSX-R 750 K8 (ex)

  3. #3
    Ehkä joitain detaljeja lukuunottamaata kalkyylisi vaikuttaa väkevältä.
    Iso osa päätöstähän on ns. siirtymäajon arvostus. Pitääkö sitä jo osana lomaa mistä haluaa maksaa vai pelkästään kustannuksena. Minä arvoiseksi lasket kuskin ja oman mopon välisen molemminpuolisen arvostuksen joka tulee vain kilsojen myötä?

    Jos ei ole aivan ehdottoman pakko-pakko-pakko mennä Alpeille, niin saanen ehdottaa kohteeksi Pyreneitä, josta löytyy kyllä vuoristopätkää pahimpaan nälkään. Ja joka mahdollistaisi kätevän mopon vuokrauksen ja palautuksen samaan paikkaan Espanjassa.

    Kerran vuokrannut IMT:n Valencian toimipisteestä, joka oli käytännössä osa paikallisen Kotari/Bemmi -diilerin toimintaa. Homma pelasi ihan niinkuin oli sovittu, vaikkee liikkeessä kukaan oikeestaan englantia osannukkaan.
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  4. #4
    Lainaa TIJ kirjoitti Katso viesti
    Ehkä joitain detaljeja lukuunottamaata kalkyylisi vaikuttaa väkevältä.
    Iso osa päätöstähän on ns. siirtymäajon arvostus. Pitääkö sitä jo osana lomaa mistä haluaa maksaa vai pelkästään kustannuksena. Minä arvoiseksi lasket kuskin ja oman mopon välisen molemminpuolisen arvostuksen joka tulee vain kilsojen myötä?

    Jos ei ole aivan ehdottoman pakko-pakko-pakko mennä Alpeille, niin saanen ehdottaa kohteeksi Pyreneitä, josta löytyy kyllä vuoristopätkää pahimpaan nälkään. Ja joka mahdollistaisi kätevän mopon vuokrauksen ja palautuksen samaan paikkaan Espanjassa.

    Kerran vuokrannut IMT:n Valencian toimipisteestä, joka oli käytännössä osa paikallisen Kotari/Bemmi -diilerin toimintaa. Homma pelasi ihan niinkuin oli sovittu, vaikkee liikkeessä kukaan oikeestaan englantia osannukkaan.
    Kiitos kommenteista.
    Mulle kyllä maistuu kaikki ajaminen ja yksin ajelisin mielelläni pitkiä päiväsiivuja, mutta harakan kanssa reissatessa pitää hiukan himmailla. Skotlannin kokemusten perusteella 6 ajotuntia päivässä on vielä miellyttävä taso (se ylitettiin monesti), ja paljoa yli viikkoa ei myöskään tarakalla viihdytä, joten mieluiten painottaisin käytettävissä olevat ajot tuonne eteläisempiin maisemiin. Mitä kuskin ja mopon väliseen bondaukseen tulee, sitä on pelkästään Suomessakin ajelulla kertynyt sellaista tahtia, että pyörällä ei tällä menolla pian muuta olekaan kuin tunnearvoa.

    Pyreneitä olen kuullut kehuttavan aiemminkin, pitää huomioida kun miettii kohdepään kuvioita. En ole niitä vielä tarkemmin kartoittanut, kunhan on nyt pitkä lista passoja ja routeja, joista on kuullut ja lukenut. Jotenkin nurinkurisesti on USA:n ja Kanadan Kalliovuoria ja NZ:n Alppeja tullut jo koluttua, mutta nämä Euroopan kotoiset vuoret ovat jääneet huomiotta. Mihin sitten päädytäänkin, tärkeintä on päästä korkealle lumihuippujen ja ohuen ilman sekaan ja nähdä kauas, silloin mun päässä tapahtuu hauskoja asioita.
    GSF 1250 SA -10
    FZ6 S2 -07 (ex)
  5. #5
    Lentäkää Epsaniaan, vuokratkaa pyörä, nauttikaa Pyrennien ja kansallispuistojen loppumattomista,monipuolisista ajoteistä ja seutujen monimuotoisuudesta.

    Espanjan puolella syö ja majoittuu hyvin pilkkahinnalla Saksaan-Belgiaan-Ranskaan verraten.

    Saattaa vaan jäädä "nalkkiin" siihen hienoon fiilikseen kun voi alusta loppuun keskittyä
    olennaisiin asioihin parhaissa mahdollisissa puitteissa.

    Jos ihmisellä on "normilomat" vuoden aikana..... "Mäntsälä" ei ole paikka johon panostaa.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  6. #6
    Puolen tusinaa kertaa on tehty niin, että vaimo lentää jonnekin ja minä lähden muutamaa päivää ennen pyörällä kohti tuota kyseistä paikkaa. Viime aikoina vaimo on siirtynyt lentämällä myös takaisin kotimaahan. Pirun hyvä kompromissi mielestäni. Itse saa alkuun ajella muutamana päivänä niin paljon kuin haluaa, eli on ihan valmis pitämään vaimon kanssa vähemmän ajelua sisältävän loman. Takaisin tullessa saa taas vapaat kädet ajella oman pään mukaan.

    Ja ainakin meillä yksin ajaessani hotellit on edullisempia (vähemmän tähtiä) ja ruoka hieman edullisempaa kuin vaimon kanssa matkatessa. Riski tietysti on, että pyörä prakaa jossain vaiheessa ja vaimo odottaa lentokentällä prinssiänsä saapuvaksi, mutta niinhän voi sattua muutoinkin.

    Teepä tuosta vaihtoehdosta vielä laskelma.
  7. #7
    Lainaa Nomad kirjoitti Katso viesti
    Puolen tusinaa kertaa on tehty niin, että vaimo lentää jonnekin ja minä lähden muutamaa päivää ennen pyörällä kohti tuota kyseistä paikkaa.
    ...
    Teepä tuosta vaihtoehdosta vielä laskelma.
    Okei, karkea versio setistä, jossa tavataan vaikka Münchenissa.

    Yksin laivalla Ruotsiin (62 e), sen halki fiilistellen pienempiä teitä vähän kierrellen 2 päivässä silleen että päätyy Saksaan (Öresundin silta 26 e + Rödby-Puttgarden lautta 41 e) ois hihasta ravistettuna 480 e kaikkineen (majoitus, safkat, bensa, renkaat yms) siinä kohtaa kun herää Saksassa.

    Saksan läpi pommitus päivässä 150 e bensaan 90 e majoitus ja ruoka yht. 240 e.

    Harakan lento 90 e.

    Tällä setillä kokonaissumma olisi 810 e nurkilla kun ollaan yhdessä pääsemässä Alpeille.

    Tietysti tää on hirveän karkeaa, kun ei ole tarkkaa käsitystä mihin rahaan Ruotsissa ja Saksassa bunkkaa ja syö. Ruotsissa oletan n. Omppuhotellihinnat 60-70 e, Saksassa vähän vähemmän. Päivän ruokabudjetti jossain 35-40 e per hlö nurkilla, jos ei syö Lidlin parkkipaikalla kylmiä eväitä (mikä sekin on joskus ihan toimiva ratkaisu).

    Toinen juttu on, että harkakan kanssa liikkuessa kulut menee 50:50, mutta tässä skenaariossa kaikki lentoa edeltävä menee varmaan omasta taskusta. En usko että omat suostuttelutaidot riittää siihen että saisin sen maksamaan mulle puolen Euroopan halki ajelusta
    GSF 1250 SA -10
    FZ6 S2 -07 (ex)
  8. #8
    Lainaa Roark kirjoitti Katso viesti
    Okei, karkea versio setistä, jossa tavataan vaikka Münchenissa.

    Yksin laivalla Ruotsiin (62 e), sen halki fiilistellen pienempiä teitä vähän kierrellen 2 päivässä silleen että päätyy Saksaan (Öresundin silta 26 e + Rödby-Puttgarden lautta 41 e) ois hihasta ravistettuna 480 e kaikkineen (majoitus, safkat, bensa, renkaat yms) siinä kohtaa kun herää Saksassa.

    Saksan läpi pommitus päivässä 150 e bensaan 90 e majoitus ja ruoka yht. 240 e.

    Harakan lento 90 e.

    Tällä setillä kokonaissumma olisi 810 e nurkilla kun ollaan yhdessä pääsemässä Alpeille.

    Tietysti tää on hirveän karkeaa, kun ei ole tarkkaa käsitystä mihin rahaan Ruotsissa ja Saksassa bunkkaa ja syö. Ruotsissa oletan n. Omppuhotellihinnat 60-70 e, Saksassa vähän vähemmän. Päivän ruokabudjetti jossain 35-40 e per hlö nurkilla, jos ei syö Lidlin parkkipaikalla kylmiä eväitä (mikä sekin on joskus ihan toimiva ratkaisu).

    Toinen juttu on, että harkakan kanssa liikkuessa kulut menee 50:50, mutta tässä skenaariossa kaikki lentoa edeltävä menee varmaan omasta taskusta. En usko että omat suostuttelutaidot riittää siihen että saisin sen maksamaan mulle puolen Euroopan halki ajelusta
    joskus tota yhtälöä kun yritin ratkaista oli se 9 vuokra päivää yli se ratkaiseva/oma pyörä rahdilla tai ajaen se 0 piste eli yli 9 päivää niin om a muuten vuokra niin ja kohde välimeren rannalla
  9. #9
    Lainaa Roark kirjoitti Katso viesti
    Okei, karkea versio setistä, jossa tavataan vaikka Münchenissa.
    Muncheniin pääset samoilla kilometreillä myös Baltian kautta, jos rahan säästyminen on tärkeää.

    Bensa 20-30 % halvempaa.
    Majoitus 30-40 % halvempaa.
    Tienvarsikuppilat 50 % halvempia ja kaupasta hankittu ruoka lähes ilmaista.
  10. #10
    Lainaa Nomad kirjoitti Katso viesti
    Muncheniin pääset samoilla kilometreillä myös Baltian kautta, jos rahan säästyminen on tärkeää.

    Bensa 20-30 % halvempaa.
    Majoitus 30-40 % halvempaa.
    Tienvarsikuppilat 50 % halvempia ja kaupasta hankittu ruoka lähes ilmaista.
    Tallinna-Munchen 2071km
    Tukholma-Munchen 1640km
    Ei ne nyt ihan samat kilometrit ole,ero on yli 400km. Kun ottaa huomioon Via Baltican ikuiset tietyömaat,(kokemusta viimeeksi 2015)nopeammin ajat Tukholman kautta.
  11. #11
    Lainaa XJ 900 kirjoitti Katso viesti
    Tallinna-Munchen 2071km
    Tukholma-Munchen 1640km
    Ei ne nyt ihan samat kilometrit ole,ero on yli 400km. Kun ottaa huomioon Via Baltican ikuiset tietyömaat,(kokemusta viimeeksi 2015)nopeammin ajat Tukholman kautta.
    Käsi nousee virheen merkiksi. Tein reitin Helsingistä Mucheniin ja sehän reititti Turun kautta.

    Hitaampihan tuo on muutenkin, mutta siis edullisempi. Tietöitä siellä tosiaan viime vuonna oli, muttei mielestäni niin mahdottomasti.
  12. #12
    Jos ajattelee lomaa. ..
    Ottaa Pepe y moto vuokraprätkän ja ajelee sillä niin selviää viikon reissusta lentoineen jopa alle
    500eur. Honda ST1100 Pan Europe.

    Ainakin ite jäi alle tuon maagisen rajan. Norskin lennot ja prätkän vuokraus AM kaskolla maksaen vuokrauksen etukäteen . Siis Artisti Maksaa jos törttöilee.

    Pieni espanjalainen vuokraamo jossa ei tarvitse
    maksaa turhasta.

    Yhteystiedot yyveellä

    Kuka mistäkin tykkää.
    Viimeksi muokannut: 5chrauber; 21.01.2016 klo 15:36.
    kato, sen *kylkiluiden välistä kasvaa horsmaa...
  13. #13
    Lainaa 5chrauber kirjoitti Katso viesti
    Jos ajattelee lomaa. ..
    Ottaa Pepe y moto vuokraprätkän ja ajelee sillä niin selviää viikon reissusta lentoineen jopa alle
    500eur. Honda ST1100 Pan Europe.

    Ainakin ite jäi alle tuon maagisen rajan. Norskin lennot ja prätkän vuokraus AM kaskolla maksaen vuokrauksen etukäteen . Siis Artisti Maksaa jos törttöilee.

    Pieni espanjalainen vuokraamo jossa ei tarvitse
    maksaa turhasta.

    Yhteystiedot yyveellä

    Kuka mistäkin tykkää.

    Älä- äläs ny 5chrauber ko se häättyy se oma varsin sinne raijata...oma oma! ( tai )...
  14. #14
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    Älä- äläs ny 5chrauber ko se häättyy se oma varsin sinne raijata...oma oma! ( tai )...
    No jos vaihtoehtona on Pannari!

    Muuten, syksyisellä reissullamme oli yksi jenkki löytänyt Wienistä RSV4:n vuokralle kymmeneksi päiväksi rajattomilla kilometreillä. Á 700 €.

    En saatana muista sen puulaakin nimeä vain.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  15. #15
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    No jos vaihtoehtona on Pannari!

    Muuten, syksyisellä reissullamme oli yksi jenkki löytänyt Wienistä RSV4:n vuokralle kymmeneksi päiväksi rajattomilla kilometreillä. Á 700 €.

    En saatana muista sen puulaakin nimeä vain.
    Nopealla nettiselauksella voisi olla tämä firma: http://www.gebrauchtbikes.at/motorradverleih/

    Rsv4 näyttöisi olevan 479 viikoksi, ei vaikuta tarjonta muutenkaan hullummalta...
    BMW R nineT

    Tarinoita: Alppihullun päiväkirja
    Videoita: http://www.youtube.com/user/Alppihullu/videos

    AT-BA-BE-CH-CZ-DE-DK-EE-ES-FI-FR-GR-HR-HU-IT-LI-LT-LU-LV-MC-ME-NO-PL-RO-RS-SE-SK-SLO-TH
  16. #16
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa JT79 kirjoitti Katso viesti
    Nopealla nettiselauksella voisi olla tämä firma: http://www.gebrauchtbikes.at/motorradverleih/

    Rsv4 näyttöisi olevan 479 viikoksi, ei vaikuta tarjonta muutenkaan hullummalta...
    Ja tuohon vielä lento, Helsinki-Wien-Helsinki, esimerkiksi 1.7.-10.7. á ~140 euroa (OK, air baltic, yks stoppi ja about neljä tuntia kieppi), niin alta tonnilla on siellä ja takas sekä ajelee modernilla sporttipyörällä yli viikon.

    Fuckin' hell!
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  17. #17
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Ja tuohon vielä lento, Helsinki-Wien-Helsinki, esimerkiksi 1.7.-10.7. á ~140 euroa (OK, air baltic, yks stoppi ja about neljä tuntia kieppi), niin alta tonnilla on siellä ja takas sekä ajelee modernilla sporttipyörällä yli viikon.

    Fuckin' hell!
    ......

    Ei nyt vedetä tähän mitään.... omistusasunto / vuokra-asunto.
    Ei edes sitä, tartteeko omistaa lehmä ja kuskata se toiselle puolelle mannerta
    saadakseen lasin maitoa .

    Joskus ei tosiaan haittaa miettiä, mitä on menossa tekemään ja minne......
    ja miten tuon saa hoidettua parhaiten .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  18. #18
    nojoo, menee offtopiciksi mutta menköön..
    mulla oli tarkoitus lähteä eteläranskaan pariksi viikoksi, mutta se paisui ja nyt on jo tosiaan pikku viineissä varattu peruuttamattomat hotellit jo Barcelonasta..

    Näin se vaan menee, joka vuosi ollaan vaimoni kanssa mietitty ja oltu sitä mieltä että ens kesänä ei lahetä minnekkään. No tässä sitä ollaan.. Barceloonaan vaan mennään, ei sen pahempaa. Pari viikkoa alpeilla ajellaan ja edestakas Milanoon Niinivirralla.. niinkuin viimevuonnakin.

    Voi aiheuttaa närästystä ja pinppihiekkaa kun sanon että Suomessa ei ole mitään järkeä ajella niitä rautaperse rautamuna ajoja. Ennemmin panostaa maisemiin ja laadukkaisiin kilometerihin.
    ZZR1400
  19. #19
    Tuohon reittiin.hki-tukholma,aika edullinen mopo ja mies,tukholma-mälmö ajaa 1 päivässä kulut noin 60e mälmö-trave mopo ilmanen mies lippu 32e travesta ajamalla spaniin noin 2 vrk tien varsi motellit noin 40e yö kaikkiaan bensa,ruoka,yöpäymiset hki-spannia noin 800e rahtaamala halvempi, rahti+ lennot noin 500-700 yhteensuuntaan,vuokraus 70-100e vrk ,riipuu moposta,sekä jollain vuokraamoila on tietty km raja ylimenevistä eri laskutus.lyhyellä matikalla rahti oma mopo halvin,sekä mille ei voi laittaa hintaa se naatinto onhan se euruuppa a ivan eri kun soomessa ajo...
    ex.kawasaki zx6r-97 zzr600-91 red devil
  20.  
  21. #20
    Lainaa Peking kirjoitti Katso viesti
    nojoo, menee offtopiciksi mutta menköön..
    mulla oli tarkoitus lähteä eteläranskaan pariksi viikoksi, mutta se paisui ja nyt on jo tosiaan pikku viineissä varattu peruuttamattomat hotellit jo Barcelonasta..

    Näin se vaan menee, joka vuosi ollaan vaimoni kanssa mietitty ja oltu sitä mieltä että ens kesänä ei lahetä minnekkään. No tässä sitä ollaan.. Barceloonaan vaan mennään, ei sen pahempaa. Pari viikkoa alpeilla ajellaan ja edestakas Milanoon Niinivirralla.. niinkuin viimevuonnakin.

    hyvä setti


    Voi aiheuttaa närästystä ja pinppihiekkaa kun sanon että Suomessa ei ole mitään järkeä ajella niitä rautaperse rautamuna ajoja. Ennemmin panostaa maisemiin ja laadukkaisiin kilometerihin.
    Ei aiheuta
    T7