Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    Mistä materiaalista kannattaa tehdä swingin akseli kiloseen Gixxuun? Niin ja mistä ko. materiaalia saa hankittua pienen pätkän?
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  2. #2
  3. #3
    Ei varmaan mene paljoa metsään, jos valitsee akseliteräksen 42crmo4. Voisihan siihen heikommankin valita, muttei taida juuri mitään säästää. Koneistustyö Lehtelältä voisi saada materiaalin ja edullinen koneistus TAKK:sta.

    Tämä menee vähän vanhoilla tiedoilla, mutta viisaammat korjatkoon.
  4. #4
    Tuossa edellähän se tuli ,Ovakon nimike tuolle tavaralle MoC 410.
    Pitäis löytyä suunnilleen joka sorvarin hyllystä.
    R1200GS
    AVJ#49 -15, -16, -17, -18
  5. #5
    42 on varmasti pätevää tavaraa. Mitähän seosta nää tuubit on? Tollaiset olisi tallissa niin näinköhän tosta voisi tehdä.

    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  6. #6
    Lainaa Nomad kirjoitti Katso viesti
    Ei varmaan mene paljoa metsään, jos valitsee akseliteräksen 42crmo4. Voisihan siihen heikommankin valita, muttei taida juuri mitään säästää. Koneistustyö Lehtelältä voisi saada materiaalin ja edullinen koneistus TAKK:sta.

    Tämä menee vähän vanhoilla tiedoilla, mutta viisaammat korjatkoon.
    Moc 210 on vielä lujempaa tavaraa kuin 410. Eli se jos haluaa ottaa varmanpäälle.
    Kuvassa näyttäisi olevan jotain kovakromattua kankea, luultavasti ihan normi paskarautaa, että ei noista kannata mitään
    akselia tehdä veikkaisin.
    Suzuki dr-z 400 sm bigbore
    KTM r.i.p
    MasterStreetRiders
  7. #7
    Lainaa nato26 kirjoitti Katso viesti
    Moc 210 on vielä lujempaa tavaraa kuin 410. Eli se jos haluaa ottaa varmanpäälle.
    Kuvassa näyttäisi olevan jotain kovakromattua kankea, luultavasti ihan normi paskarautaa, että ei noista kannata mitään
    akselia tehdä veikkaisin.
    Ok, täytyy laittaa kyselyä firmoihin. Kiitos neuvoista.
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  8. #8
    Multakin voi kysellä jos ei lähempää löydy.
    R1200GS
    AVJ#49 -15, -16, -17, -18
  9. #9
    Lainaa -JuhaK- kirjoitti Katso viesti
    42 on varmasti pätevää tavaraa. Mitähän seosta nää tuubit on? Tollaiset olisi tallissa niin näinköhän tosta voisi tehdä.

    Näyttäis olevan kovakromattua hydraulisylinterin männänvarsi ainetta(SIS 2142M),siitä vaan sorvarille niin hyvä
    tulee.Ei ne alkuperäiset sen parempaaa tavaraa ole
  10. #10
    Ihan normaali työkaluteräksestä ( Imatra 550 ) noita on jokusia tullut tehtyä ja hyvin on kestänyt eikä se alkuperäinen tosiaan sen ihmeellisempää tavaraa ole.
    "Jokainen enskalla metsässä ajettu kilometri tukehduttaa raivoonsa yhden viherpiipertäjän"
  11. #11
    Varmaan nuorrutusteräs MoC 410 eli 42CrMo4 on hyvä valinta swingin tapiksi, siitä itse tekisin.

    Laitetaan myötö-/murtorajoja (MPa) noille aineille, halkaisija-alue n. 20-40:

    Nuorrutusteräkset
    MoC 410, 750/1000-1200
    MoC 210, 600/800-950
    MoCN 315, 900/1100-1300

    Männänvarsiaihio
    Cromax (280), 520/650-800 (keltaraitainen kuvassa)

    Rakenneteräkset
    S355, 355/510-680
    Ovako 550, 500/550-750

    SS 2142M = S355

    Ovakon 550 on rakenneteräs tai koneteräs, ei työkaluteräs.
  12. #12
    Lainaa IPuu kirjoitti Katso viesti
    Näyttäis olevan kovakromattua hydraulisylinterin männänvarsi ainetta(SIS 2142M),siitä vaan sorvarille niin hyvä
    tulee.Ei ne alkuperäiset sen parempaaa tavaraa ole
    Ok, täytyy sitten viedä toi kaverille niin saa alkaa tekemään akselia.
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  13. #13
    Poistettu
    Minen noista teräksistä mitään oikein ymmärrä, mutta useampaa nimenomaan swingin akselia on tullut koneistettua. Antautuu nätisti rautasahalle, viilalle ja kierrepakalle. Ainakin ne mitä käsiini on osuneet, ovat siis minusta galvanoitua tai sinkittyä normirautaa ennemmin kuin jotain kovaa terästä

    Muutoinkin ymmärtäisin että akselin tarkoitus tässä käyttötarpeessa on keskittää osat toisiinsa ja puristaa yhteen. Ja se puristus pääsääntöisesti kuorman kantaa eikä niinkään akselin materiaali vaikka silläkin varmaan osansa on. Akselina joku vetoakseli tai kampuran pala on aikamoisen eri rasitteessa kuin swingin akseli ikinä.

    Toki kun sellainen pitää tehdä, niin mieluummin tekee paremmasta tavarasta.
  14. #14
    Lainaa HAA kirjoitti Katso viesti
    Varmaan nuorrutusteräs MoC 410 eli 42CrMo4 on hyvä valinta swingin tapiksi, siitä itse tekisin.

    Laitetaan myötö-/murtorajoja (MPa) noille aineille, halkaisija-alue n. 20-40:

    Nuorrutusteräkset
    MoC 410, 750/1000-1200
    MoC 210, 600/800-950
    MoCN 315, 900/1100-1300

    Männänvarsiaihio
    Cromax (280), 520/650-800 (keltaraitainen kuvassa)

    Rakenneteräkset
    S355, 355/510-680
    Ovako 550, 500/550-750

    SS 2142M = S355

    Ovakon 550 on rakenneteräs tai koneteräs, ei työkaluteräs.
    Mikäs on työkaluterästä?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  15. #15
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Raaseri kirjoitti Katso viesti
    Muutoinkin ymmärtäisin että akselin tarkoitus tässä käyttötarpeessa on keskittää osat toisiinsa ja puristaa yhteen. Ja se puristus pääsääntöisesti kuorman kantaa eikä niinkään akselin materiaali vaikka silläkin varmaan osansa on.
    Olet hyvin pitkälti oikeassa tämän pähkäilyn suhteen.
    Superbike #7
  16.  
  17. #16
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Mikäs on työkaluterästä?
    Työkaluteräksiä ovat semmoiset joita käytetään muottien, pistimien yms. valmistukseen, suunniteltu karkaistavaksi / päästettäväksi koneistuksen jälkeen, ks, esim. http://www.sten.fi/sten_fin/tuotteet/kylmatyoterakset/. Akselikäyttöön varmasti soveltuvampaa jo mainittu 42CrMo4 ja varmaan Imatran 550 ihan riittävän hyvää.
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka