Asentelin tuossa Joulun pyhinä pyöräni seuraavan joululahjan paikoilleen, eli Pyramidin huggeri löysi paikkansa.
Mutta nyt kun tuota silmäilen, niin aikast lähelle rengasta tuo tulee, noin sentin päähän renkaasta likimmillään
Kertokaahan enemmän kokemusta omaavat "huggeristit", että mitenkä lähelle rengasta tuo teillä tulee, ja mikä on se oikeaoppinen asennusväli?
Suzuki GSF 1250 SA -12, Suzuki GR 650 -86, Ex mopot: Kawasaki GPZ 750 R -86, Suzuki GSX 1100 E -83, Suzuki GSX 750 -81, Suzuki GT 125 -76, Pappa Tuntsa -73
Ok, entäs tuo, kun esimerkiksi tuon etulokarin jatkeen ruuveja varoitellaan jättämästä liian lähelle rengasta, kun tuo rengas kovissa nopeuksissa, kait keskipakoisvoiman tähden, kasvattaa halkaisijaansa?
Kuinkahan suurta tuo kasvu lienee, riittäisköhän sentti "kasvunvaraksi"?![]()
Suzuki GSF 1250 SA -12, Suzuki GR 650 -86, Ex mopot: Kawasaki GPZ 750 R -86, Suzuki GSX 1100 E -83, Suzuki GSX 750 -81, Suzuki GT 125 -76, Pappa Tuntsa -73
Itse en pahemmin radalla pyöri (tai mistä sen tietää, jos tulevaisuudessa...) mutta tuo iso Bandiitti asettaa sille vähän rajoja...
Lähinnä kiinnostaa, miten esimerkiksi tuollainen touring rengas käyttäytyy vaikkapa moottoritie nopeuksissa?
Piisaiskohan siinä sentin välys huggeriin?![]()
Suzuki GSF 1250 SA -12, Suzuki GR 650 -86, Ex mopot: Kawasaki GPZ 750 R -86, Suzuki GSX 1100 E -83, Suzuki GSX 750 -81, Suzuki GT 125 -76, Pappa Tuntsa -73
Alle 200 nopeuksissa vajaa 10mm välys svingissä on riittänyt itsellä.
Enkä nyt muutenkaan ihan purematta niele, että + 200 nopeudessa esim. Supercorsan halkaisija kasvaa yli 20mm?
Paljonko siinä tulisi kokonaisvenymää senteissä niille rengasta kasassa pitäville vaijerille?
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Kohta taas lähtee...., mutta sitä odotellessa
.
....Nimittäin sitä, että kuinka paljon eri asioista puhumalla herrat saavat
hyvän jankkaamisen pystyyn.
Mut joo... joka tapauksessa renkhan runkho elää ja muuttaa muotoaan uskomattoman
paljon muutenkin kuin "sivusuunnassaan".
Asia on nykyisten, laadukkaiden kuvauslaitteiden aikakaudella varsin helposti ja selkeästi
havaittavissa ihan "turistinkin näkökulmasta" kun asiaan vaan kiinnittää huomiota.
Nuo muodon/mittasuhteiden muuttumiset pyörintänopeuksiin/kuormituksiin
liittyen taitaa olla myös suht peruskauraa esitettäväksi "derivaattaakin vääntämällä"
hiemankaan näppärämmälle teoreetikolle.
On tää hankala juttu......
Jos halutaan saada joku tolkku siihen, että puhutaan edes samoista asioista, pitäisi vaan nöyrästi
mennä "samoilla muuttujilla", vaikka niitä olisi enemmän kuin Vatasen pojalla tikipoksin haussa.
Siinä tulee sitten kuitenkin vaarallisen helposti se tilanne eteen, että väännettävää jää yleensä aika vähän,
ellei toinen puhu kuulantyönnöstä ja toinen tenniksen palaamisesta.
"Pelivälineen pyöreä muoto" ei vaan ihan riitä yhteisenä nimittäjänä.
"Kentlemen.... staart joor.... What ever....
Kinkku sulaa kyljestä ihan rattoisalla tavalla hytkynaurun tahdissa![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Nyt alko hieman kiinnostaa......
Venytelläänkö tässä vaan vaijeria, vai
ihmetelläänkö renkhan halkhaisijan muuthumistha![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Suzuki GSF 1250 SA -12, Suzuki GR 650 -86, Ex mopot: Kawasaki GPZ 750 R -86, Suzuki GSX 1100 E -83, Suzuki GSX 750 -81, Suzuki GT 125 -76, Pappa Tuntsa -73
Kato, ite orgin kantava voima, mainostulojen päälähde ja diplomatian kruunaamaton kuningas on selvinny joulun yli. Mitäs jos menisit ihan ite kokeilemaan paljonko muodonmuutosta tulee niin ei tartte pelkkää uskoon nojata. Ja mieti tuo vaijerihommakin vielä pariin kertaan ennen kuin sen todistat ultimaattiseksi totuudeksi.
Superbike #7
Muistaakseni, kun viimeksi palstalla kohtasimme. Olit kovin hapan kun olin vain kertonut millä hakusanoilla vastaus Googlesta löytyy ja suora linkki oli jäänyt laittamatta. Nyt olisi sinulla ollut tässä linkin paikka?
Minun käytännön tietotaitoni teräksen venymisestä jää asteelle kitarankieli tai polkupyörän V-jarrut. Siksi olisikin ollut ehkä kiva saada joku kansantajuinen linkki aiheeseen jossa kerrotaan kuinka teräsvaijerilenkkiä vinhasti pyörittämällä se saadaan venymään 3-5%. Nehän on nuo Pilot road vaijeritkin jo maallikon silmälle aika paksut.
Silmämääräisesti veikkaisin, että tonnin betonimöhkäle nousee ainakin muutaman kerran ennen kun katkeavat.
Siis kun nostolenkkinä käyttäisi yhden takarenkaan vaijereita.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Tuohon muodon muutokseen ei tarvise venymää kovinkaan paljoa. Laita 90 asteinen rengas tallin lattialle ja mene päälle seisomaan. Mittaa halkaisija jalkojen kohdalta ja tee päätelmät. Sen verran foliohattu olen, että nopealla radalla jää mieluummin lähemmäs 15mm swingiin.
Jatkoksi tulee varmaan jonkun tradenomin kertaus lukion pitkästä fysiikasta..
Mulla on samaisessa (taino vanhemmassa kaasaripelissä) hieman alta sentin välys ja noilla perus tourinkikumeilla ei ole ollut ongelmaa renkaan laajenemisen kanssa. Välillä tahtoo jäädä kiviä tosin huggerin ja kumin väliin.
Ja lystiä sillä banditillakin on radalla surffailla!
Edit. Siltä varalta ettei ennestään ole tuttu sivusto niin suzukibandit.org löytyy paljon juttua banditeista
Mie en tiiä muuta ko et kiihytysauton rengas kyl kapenee hitosti ku sutasee viivalta.
Mutta asiaan; mulla Pyramidin huggeri alkoi laahaamaan tuolla 10mm välyksellä; syystä tai toisesta. Kyseessä tosin ykspuolinen svingi ja kiinnitys svingin ja renkaan väliin kahdella poikittaisella pultilla. Ei siis mielestäni yhtä jämäkkä kuin esin ketjusuojalla varustettu malli, jotka usein (muistaakseni) kiinnitetään svingin (akselin) päälle ja vielä ketjusuoja sivulle ainakin yhdellä pultilla/ruuvilla.
Mielestäni tuohon pienen välyksen toimintaan/toimimattomuuteen vaikuttaa myös osittain tuon huggerin muoto/pituus. Se huggerikin voi elää ja sitten naps ja huggeri on p..llun päreinä.
Oma tosiaan alkoi laahaamaan. Tuohon välykseen saattaa pystyä vaikuttamaan erilaisilla prikoilla/holkeilla kiinnityspultien väleihin. Edit: lisäks jos ne huggerin kiinnityspultit vähänkin löystyvät niin sinne svingin ja huggerin väliin menee paskaa joka alkaa kiilaamaan sitä huggeria. Ei varmasti paljon, mutta eipä tuossa paljoa marginaaliakaan ole. Sitä en muista vaihdoinko rengastyyppiä jossain vaiheessa.
Omani otin pois ja vaihdoin toiseen malliin johon jäi suurempi välys.
PS. olen nähnyt ulkomaan foorumeilla kuveja, joissa juuri huggerin ja renkaan väliin on mennyt kivi tms. ja huggeri päreiksi.
PS2. ei ole tarkoitus pilata aloittajan joululahjailoanäin vaan mulla
T7
Eikös noissa kiihdytys laitteissa käytetä suht matalia rengaspaineita pidon maksimoimiseksi, ja näin ollen tuo renkulan muodonmuutos olisi kokolailla julmempaa luokkaa?
Pystyisi tuota huggeria varmaan hieman säätämään, ketjusuojan puolelta fiilailis reikiä vähän pitkiksi ja toiselta puolen voisi tuota svingin ympäri tulevaa korvaketta koettaa säätää?
Tuokin seikka oli kysymykseni osasyynä, että ennemmin tuo huggeri pärähtää paloiksi, kuin rengas räjähtää?
Asennellessani tuota huggeria paikoilleen, niin näyttäisi olevan lasikuitua, alapinnan rosoisuudesta päättelisin.
Kyllä lasikuitukin aikamoisia voimia sietää hajotakseen...
Ps. Ei oo joululahja ilo mihinkään pilaantunut, pikemminkin päinvastoin![]()
Suzuki GSF 1250 SA -12, Suzuki GR 650 -86, Ex mopot: Kawasaki GPZ 750 R -86, Suzuki GSX 1100 E -83, Suzuki GSX 750 -81, Suzuki GT 125 -76, Pappa Tuntsa -73
Joo, tuo kiihdytysjuttu oli vaan semmonen heitto.
Jos se huggeri ottaa jostain syystä kunnolla kiinni niin ne voimat on sellaset, että päreiks menee; se on varma. Ja hyvä niin, muuten kävis varmaan köpelösti
Oman repäsin yhdellä kädellä paskaks kun kiinnityspultista meni kulmat. Yritin ensin hioa reunoja, mutta huggerin profiili oli sellanen ettei auttanut.
Tuosta renkaan puhkeamisesta en osaa sanoa; kait sekin mahdollista on. Voihan siitä tulla melko terävää kulmaa jos niin sattuu.
Mutta enempää en oikeen osaa aiheeseen sanoa
T7
Tämä sinun esimerkki meni minulta vähän förbii.
Ja toivotaan että huggeri on valmistettu jostain jäykemmästä kamasta kuin ex ministerimme hyväntuoksuinen minihame.
Niin jäljelle jää se ainoa muuttuja, eli gummi.
Lienemme kaikki yhtä mieltä siitä renkaan pyörimisnopeudella 1.000rpm on kaikki hyvin.
Ja omien kokemuksien mukaan sama tilanne on vielä voimassa kun mennään 2.000rpm.
Nyt kun joku osaisi antaa kansanomaisen esimerkin miksi rengas lähtee turpoamaan kuin kolmeykskolmosen auton renkaat, kun lisätään 500 kiekkumarallaa pyörimisnopeutta.
Olen ite ollut siinä uskossa että niiden vaijereiden tehtävä olisi nimenomaan estää kyseinen ilmiö.
Entä jos rengasta pyöritetään 5.000rpm, ni kauanko menee että vaijerit pettää ja kumia alkaa lentää pitkin labraa?
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Jos kukaan ei osaa sitä selittää, niin sittenhän sitä ei tapahdu. Vitut empiriasta
Ei taida olla kaikki maailmankaikkeuden salatkaan selvillä, joten tokkopa ollaan olemassa edes.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Näin maallikkona, aattelen, että nyt olet hyvin pitkälti asian ytimessä, eli kait ne vaijjerit koettaa pitää kumit muodossaan ja estää kumien pätkinä poistumista maisemaan.
Tuohon en osaa sanoa mittäkään... Mutta komia ois päästä hämmästelemään tuollaista koetta tarpeeks vahvan panssarilasin läpitte.![]()
Suzuki GSF 1250 SA -12, Suzuki GR 650 -86, Ex mopot: Kawasaki GPZ 750 R -86, Suzuki GSX 1100 E -83, Suzuki GSX 750 -81, Suzuki GT 125 -76, Pappa Tuntsa -73
Kuvittele kaksi metalli renkasta sisäkkäin isompi on kumi ja toinen on vanne. Sitten mieti väliin vaikka kumiset pinnat kun lähdet pyörittämään sisimmäistä mitä tapahtuu. Kun tähän lisää vielä koko pyörän paino, moottorin aiheuttama voiman ja ilman vastus niin tullaan siihen lopputulokseen että kumi pakkaantuu siihen vanteen ja svingin väliin, eli kansantajuisesti rengas on tyhjä vain alapuolelta.
Elämä on onneksi mutkikasta
Ei haittaisi tässäkään keskittyä siihen olennaiseen..... eli unohdetaan nyt se huggeri.
Varsinaiseen asiaantosiaan liittyy monen monta muuttujaa, mutta eiköhän
olennaisin irtoa ihan Telluksen pinnalla ja ilmakehässä pyörittäessä tuosta MUODONMUUTOKSESTA,
josta suizakikin koitti nätisti........
Vaijerien ja teräsverkkojen vetokokeet on ihan tärkeitä juttuja, mutta mutta.....
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Taitaa joillekin tulla vielä pitkä kevät, kun nyt jo noin kiristää..
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net...g=eyJpIjoidCJ9
Tosta näkee vähän muodon muutosta esim. Pelkästä avauksesta... siihen lisää voimia kovassa kyydissä päälle. Huggerista puuttuu palanen ja swingistä maalit alle sentin setupilla. Jos kadulla meinaa ajella pitkän matkaa isoa kovaa (+250), voi asialle tehdä jotain, muuten ei kannata huolehtia.
Tulee väkisin mieleen tarina hehkulampun tilavuuden määrittämisestä. Pari tiedemiestä integroi vehkeet tanassa pitkän päivän menemään, kolmas täytti vedellä ja vei puntariin![]()
Juu, tämä on jopa minun aivoilla käsitettävissä, että voimakkaissa kiihdytyksissä ja hidastuksissa renkaan muoto muuttuu paljon kaikkiin suuntiin.
Täysin uutta (ja siksi uskomattoman kuuloista) oli, että kun samaa rengasta pyöritetään 2000rpm tai 3000rpm, niin on nopeammin pyörivä rengas kehältään 6cm pidempi. Ja jatkokysymyksenä voisi heittää, että tuoko aina 1.000rpm lisäys taas 6 senttiä lisää pituutta kehälle?
Ja jatkon jatko: onko hävittäjäkoneen laskutelineessä teräsvyörenkaat?
Tätä palstaa lukee monta seppää, jotka osaavat laskea millä voimalla irrallaan autossa oleva kännykkä iskeytyy tuulilasiin, kun tulee äkkipysähdys nopeudesta 100 tai 200, niin luulisi näinkin yksinkertaisen keskipakoisvoima väitteen olevan hyvinkin konkreettisesti selitettävissä?
Minäkin olen vuosia luullut, etten uskalla kovaa ajaa, mutta nyt selvis ettei se pyörä kulje kovempaa ku kahden markan jälkeen takagummi kinnaa swingiin![]()
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Minä jouduin ruuvaamaan huggerin irti kun vaihdoin rengaskokoa 190/50-190/55.
Enkä ole sitä lärpäkettä kummemmin kaivannut. Enemmänkin ihmetyttää miksi edes piti semmonenkin joskus tilata.
Ja lopuksi erikoiskiitos taas väittelysotureille. Ei pitkää talvea jaksais jos ei teidän keuhkoamista saisa välillä seurata.
Vielä kun saatais yksi ekspertti kertomaan huggerin ja renkaan pyörimisnopeuden aiheuttamien kehän muutoksien vaikutuksesta vastaohjaukseen niin saatais tämäkin topikki klassikkojen joukkoon![]()
MONSTER1200S+BETA350 JA SAASTAMOINEN
Valtiovarainministeri