Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 71:sta
  1. #1
    Asentelin tuossa Joulun pyhinä pyöräni seuraavan joululahjan paikoilleen, eli Pyramidin huggeri löysi paikkansa.
    Mutta nyt kun tuota silmäilen, niin aikast lähelle rengasta tuo tulee, noin sentin päähän renkaasta likimmillään

    Kertokaahan enemmän kokemusta omaavat "huggeristit" , että mitenkä lähelle rengasta tuo teillä tulee, ja mikä on se oikeaoppinen asennusväli?
    Suzuki GSF 1250 SA -12, Suzuki GR 650 -86, Ex mopot: Kawasaki GPZ 750 R -86, Suzuki GSX 1100 E -83, Suzuki GSX 750 -81, Suzuki GT 125 -76, Pappa Tuntsa -73
  2. #2
    Itellä kanssa melkein renkaassa kiinni, eikä mitään ongelmia ole ollut.
    ...
  3. #3
    Ok, entäs tuo, kun esimerkiksi tuon etulokarin jatkeen ruuveja varoitellaan jättämästä liian lähelle rengasta, kun tuo rengas kovissa nopeuksissa, kait keskipakoisvoiman tähden, kasvattaa halkaisijaansa?

    Kuinkahan suurta tuo kasvu lienee, riittäisköhän sentti "kasvunvaraksi"?
    Suzuki GSF 1250 SA -12, Suzuki GR 650 -86, Ex mopot: Kawasaki GPZ 750 R -86, Suzuki GSX 1100 E -83, Suzuki GSX 750 -81, Suzuki GT 125 -76, Pappa Tuntsa -73
  4. #4
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Tareza kirjoitti Katso viesti
    Ok, entäs tuo, kun esimerkiksi tuon etulokarin jatkeen ruuveja varoitellaan jättämästä liian lähelle rengasta, kun tuo rengas kovissa nopeuksissa, kait keskipakoisvoiman tähden, kasvattaa halkaisijaansa?

    Kuinkahan suurta tuo kasvu lienee, riittäisköhän sentti "kasvunvaraksi"?
    Riippuu aika paljon renkaasta, mutta esim. ratakumilla ei sentin välys takahaarukkaan riitä, koska rengas laajenee 200+ nopeuksissa aika paljon.
    Superbike #7
  5. #5
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Riippuu aika paljon renkaasta, mutta esim. ratakumilla ei sentin välys takahaarukkaan riitä, koska rengas laajenee 200+ nopeuksissa aika paljon.
    Itse en pahemmin radalla pyöri (tai mistä sen tietää, jos tulevaisuudessa...) mutta tuo iso Bandiitti asettaa sille vähän rajoja...

    Lähinnä kiinnostaa, miten esimerkiksi tuollainen touring rengas käyttäytyy vaikkapa moottoritie nopeuksissa?
    Piisaiskohan siinä sentin välys huggeriin?
    Suzuki GSF 1250 SA -12, Suzuki GR 650 -86, Ex mopot: Kawasaki GPZ 750 R -86, Suzuki GSX 1100 E -83, Suzuki GSX 750 -81, Suzuki GT 125 -76, Pappa Tuntsa -73
  6. #6
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Tareza kirjoitti Katso viesti
    Itse en pahemmin radalla pyöri (tai mistä sen tietää, jos tulevaisuudessa...) mutta tuo iso Bandiitti asettaa sille vähän rajoja...

    Lähinnä kiinnostaa, miten esimerkiksi tuollainen touring rengas käyttäytyy vaikkapa moottoritie nopeuksissa?
    Piisaiskohan siinä sentin välys huggeriin?
    Eikös toi selviä kokeilemalla. Pyörä pukille ja pyörä pyörimään. Mut ei sitten näppejä väliin.
    Elämä on onneksi mutkikasta
  7. #7
    Alle 200 nopeuksissa vajaa 10mm välys svingissä on riittänyt itsellä.

    Enkä nyt muutenkaan ihan purematta niele, että + 200 nopeudessa esim. Supercorsan halkaisija kasvaa yli 20mm?

    Paljonko siinä tulisi kokonaisvenymää senteissä niille rengasta kasassa pitäville vaijerille?
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  8. #8
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    Alle 200 nopeuksissa vajaa 10mm välys svingissä on riittänyt itsellä.

    Enkä nyt muutenkaan ihan purematta niele, että + 200 nopeudessa esim. Supercorsan halkaisija kasvaa yli 20mm?

    Paljonko siinä tulisi kokonaisvenymää senteissä niille rengasta kasassa pitäville vaijerille?
    Kohta taas lähtee...., mutta sitä odotellessa.

    ....Nimittäin sitä, että kuinka paljon eri asioista puhumalla herrat saavat
    hyvän jankkaamisen pystyyn.

    Mut joo... joka tapauksessa renkhan runkho elää ja muuttaa muotoaan uskomattoman
    paljon muutenkin kuin "sivusuunnassaan".

    Asia on nykyisten, laadukkaiden kuvauslaitteiden aikakaudella varsin helposti ja selkeästi
    havaittavissa ihan "turistinkin näkökulmasta" kun asiaan vaan kiinnittää huomiota.

    Nuo muodon/mittasuhteiden muuttumiset pyörintänopeuksiin/kuormituksiin
    liittyen taitaa olla myös suht peruskauraa esitettäväksi "derivaattaakin vääntämällä"
    hiemankaan näppärämmälle teoreetikolle.

    On tää hankala juttu......

    Jos halutaan saada joku tolkku siihen, että puhutaan edes samoista asioista, pitäisi vaan nöyrästi
    mennä "samoilla muuttujilla", vaikka niitä olisi enemmän kuin Vatasen pojalla tikipoksin haussa.

    Siinä tulee sitten kuitenkin vaarallisen helposti se tilanne eteen, että väännettävää jää yleensä aika vähän,
    ellei toinen puhu kuulantyönnöstä ja toinen tenniksen palaamisesta.
    "Pelivälineen pyöreä muoto" ei vaan ihan riitä yhteisenä nimittäjänä.

    "Kentlemen.... staart joor.... What ever....

    Kinkku sulaa kyljestä ihan rattoisalla tavalla hytkynaurun tahdissa
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  9. #9
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    Alle 200 nopeuksissa vajaa 10mm välys svingissä on riittänyt itsellä.

    Enkä nyt muutenkaan ihan purematta niele, että + 200 nopeudessa esim. Supercorsan halkaisija kasvaa yli 20mm?

    Paljonko siinä tulisi kokonaisvenymää senteissä niille rengasta kasassa pitäville vaijerille?

    Jos halkaisija kasvaa 20mm niin renkaan pituus kasvaa 20mm*pii = 62.8 mm ( likiarvo, 2*pii*delta r). Ihan sama minkäkokoinen ympyrä alunperin on kyseessä (vaikka maapallo).
  10. #10
    Lainaa ismo kirjoitti Katso viesti
    Jos halkaisija kasvaa 20mm niin renkaan pituus kasvaa 20mm*pii = 62.8 mm ( likiarvo, 2*pii*delta r). Ihan sama minkäkokoinen ympyrä alunperin on kyseessä (vaikka maapallo).
    No niin minäkin sen fundeerasin, mutta en uskaltanut ääneen sanoa ennen akateemista vahvistusta.

    Minkälainen massa tai voima vaaditaan, että nuo Supercorsan tai Pilotroadin kolmesta viiteen rinnakkain olevaa teräsvaijeria saadaan venymään yli tuon mainitun 60 mm?
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  11. #11
    Nyt alko hieman kiinnostaa......

    Venytelläänkö tässä vaan vaijeria, vai
    ihmetelläänkö renkhan halkhaisijan muuthumistha
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  12. #12
    Lainaa Bone kirjoitti Katso viesti
    Nyt alko hieman kiinnostaa......

    Venytelläänkö tässä vaan vaijeria, vai
    ihmetelläänkö renkhan halkhaisijan muuthumistha
    Näin maallikkona aattelisin, että venyyköhän nuo vaijerit paljoakaan, vai antaiskos gumes siinä niitten ympärillä periksi ja muuttaisi muotoaan säteen suuntaan...

    Tiiäppä hänestä, voisi jostain sinätuubin kätköistä löytyä videokuvaa moisesta, ku osaisi vaan hakea...
    Suzuki GSF 1250 SA -12, Suzuki GR 650 -86, Ex mopot: Kawasaki GPZ 750 R -86, Suzuki GSX 1100 E -83, Suzuki GSX 750 -81, Suzuki GT 125 -76, Pappa Tuntsa -73
  13. #13
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Tareza kirjoitti Katso viesti
    Itse en pahemmin radalla pyöri (tai mistä sen tietää, jos tulevaisuudessa...) mutta tuo iso Bandiitti asettaa sille vähän rajoja...

    Lähinnä kiinnostaa, miten esimerkiksi tuollainen touring rengas käyttäytyy vaikkapa moottoritie nopeuksissa?
    Piisaiskohan siinä sentin välys huggeriin?
    Ihan varmasti piisaa jos puhutaan suurinpiirtein laillisista nopeuksista.
    Superbike #7
  14. #14
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    Alle 200 nopeuksissa vajaa 10mm välys svingissä on riittänyt itsellä.

    Enkä nyt muutenkaan ihan purematta niele, että + 200 nopeudessa esim. Supercorsan halkaisija kasvaa yli 20mm?

    Paljonko siinä tulisi kokonaisvenymää senteissä niille rengasta kasassa pitäville vaijerille?
    Kato, ite orgin kantava voima, mainostulojen päälähde ja diplomatian kruunaamaton kuningas on selvinny joulun yli. Mitäs jos menisit ihan ite kokeilemaan paljonko muodonmuutosta tulee niin ei tartte pelkkää uskoon nojata. Ja mieti tuo vaijerihommakin vielä pariin kertaan ennen kuin sen todistat ultimaattiseksi totuudeksi.
    Superbike #7
  15. #15
    Muistaakseni, kun viimeksi palstalla kohtasimme. Olit kovin hapan kun olin vain kertonut millä hakusanoilla vastaus Googlesta löytyy ja suora linkki oli jäänyt laittamatta. Nyt olisi sinulla ollut tässä linkin paikka?


    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Mitäs jos menisit ihan ite kokeilemaan paljonko muodonmuutosta tulee niin ei tartte pelkkää uskoon nojata. Ja mieti tuo vaijerihommakin vielä pariin kertaan ennen kuin sen todistat ultimaattiseksi totuudeksi.
    Minun käytännön tietotaitoni teräksen venymisestä jää asteelle kitarankieli tai polkupyörän V-jarrut. Siksi olisikin ollut ehkä kiva saada joku kansantajuinen linkki aiheeseen jossa kerrotaan kuinka teräsvaijerilenkkiä vinhasti pyörittämällä se saadaan venymään 3-5%. Nehän on nuo Pilot road vaijeritkin jo maallikon silmälle aika paksut.
    Silmämääräisesti veikkaisin, että tonnin betonimöhkäle nousee ainakin muutaman kerran ennen kun katkeavat.

    Siis kun nostolenkkinä käyttäisi yhden takarenkaan vaijereita.
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  16. #16

    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2005
    Jyväskylä
    MotOrg ry jäsen
    Tuohon muodon muutokseen ei tarvise venymää kovinkaan paljoa. Laita 90 asteinen rengas tallin lattialle ja mene päälle seisomaan. Mittaa halkaisija jalkojen kohdalta ja tee päätelmät. Sen verran foliohattu olen, että nopealla radalla jää mieluummin lähemmäs 15mm swingiin.

    Jatkoksi tulee varmaan jonkun tradenomin kertaus lukion pitkästä fysiikasta..
  17. #17
    Lainaa Tareza kirjoitti Katso viesti
    Itse en pahemmin radalla pyöri (tai mistä sen tietää, jos tulevaisuudessa...) mutta tuo iso Bandiitti asettaa sille vähän rajoja...

    Lähinnä kiinnostaa, miten esimerkiksi tuollainen touring rengas käyttäytyy vaikkapa moottoritie nopeuksissa?
    Piisaiskohan siinä sentin välys huggeriin?
    Mulla on samaisessa (taino vanhemmassa kaasaripelissä) hieman alta sentin välys ja noilla perus tourinkikumeilla ei ole ollut ongelmaa renkaan laajenemisen kanssa. Välillä tahtoo jäädä kiviä tosin huggerin ja kumin väliin.

    Ja lystiä sillä banditillakin on radalla surffailla!

    Edit. Siltä varalta ettei ennestään ole tuttu sivusto niin suzukibandit.org löytyy paljon juttua banditeista
  18. #18
    Mie en tiiä muuta ko et kiihytysauton rengas kyl kapenee hitosti ku sutasee viivalta.

    Mutta asiaan; mulla Pyramidin huggeri alkoi laahaamaan tuolla 10mm välyksellä; syystä tai toisesta. Kyseessä tosin ykspuolinen svingi ja kiinnitys svingin ja renkaan väliin kahdella poikittaisella pultilla. Ei siis mielestäni yhtä jämäkkä kuin esin ketjusuojalla varustettu malli, jotka usein (muistaakseni) kiinnitetään svingin (akselin) päälle ja vielä ketjusuoja sivulle ainakin yhdellä pultilla/ruuvilla.

    Mielestäni tuohon pienen välyksen toimintaan/toimimattomuuteen vaikuttaa myös osittain tuon huggerin muoto/pituus. Se huggerikin voi elää ja sitten naps ja huggeri on p..llun päreinä.

    Oma tosiaan alkoi laahaamaan. Tuohon välykseen saattaa pystyä vaikuttamaan erilaisilla prikoilla/holkeilla kiinnityspultien väleihin. Edit: lisäks jos ne huggerin kiinnityspultit vähänkin löystyvät niin sinne svingin ja huggerin väliin menee paskaa joka alkaa kiilaamaan sitä huggeria. Ei varmasti paljon, mutta eipä tuossa paljoa marginaaliakaan ole. Sitä en muista vaihdoinko rengastyyppiä jossain vaiheessa.

    Omani otin pois ja vaihdoin toiseen malliin johon jäi suurempi välys.

    PS. olen nähnyt ulkomaan foorumeilla kuveja, joissa juuri huggerin ja renkaan väliin on mennyt kivi tms. ja huggeri päreiksi.

    PS2. ei ole tarkoitus pilata aloittajan joululahjailoa näin vaan mulla
    T7
  19. #19
    Lainaa W-P kirjoitti Katso viesti
    Mie en tiiä muuta ko et kiihytysauton rengas kyl kapenee hitosti ku sutasee viivalta.

    Mutta asiaan; mulla Pyramidin huggeri alkoi laahaamaan tuolla 10mm välyksellä; syystä tai toisesta. Kyseessä tosin ykspuolinen svingi ja kiinnitys svingin ja renkaan väliin kahdella poikittaisella pultilla. Ei siis mielestäni yhtä jämäkkä kuin esin ketjusuojalla varustettu malli, jotka usein (muistaakseni) kiinnitetään svingin (akselin) päälle ja vielä ketjusuoja sivulle ainakin yhdellä pultilla/ruuvilla.

    Mielestäni tuohon pienen välyksen toimintaan/toimimattomuuteen vaikuttaa myös osittain tuon huggerin muoto/pituus. Se huggerikin voi elää ja sitten naps ja huggeri on p..llun päreinä.

    Oma tosiaan alkoi laahaamaan. Tuohon välykseen saattaa pystyä vaikuttamaan erilaisilla prikoilla/holkeilla kiinnityspultien väleihin.

    Omani otin pois ja vaihdoin toiseen malliin johon jäi suurempi välys.

    PS. olen nähnyt ulkomaan foorumeilla kuveja, joissa juuri huggerin ja renkaan väliin on mennyt kivi tms. ja huggeri päreiksi.

    PS2. ei ole tarkoitus pilata aloittajan joululahjailoa näin vaan mulla

    Eikös noissa kiihdytys laitteissa käytetä suht matalia rengaspaineita pidon maksimoimiseksi, ja näin ollen tuo renkulan muodonmuutos olisi kokolailla julmempaa luokkaa?

    Pystyisi tuota huggeria varmaan hieman säätämään, ketjusuojan puolelta fiilailis reikiä vähän pitkiksi ja toiselta puolen voisi tuota svingin ympäri tulevaa korvaketta koettaa säätää?

    Tuokin seikka oli kysymykseni osasyynä, että ennemmin tuo huggeri pärähtää paloiksi, kuin rengas räjähtää?
    Asennellessani tuota huggeria paikoilleen, niin näyttäisi olevan lasikuitua, alapinnan rosoisuudesta päättelisin.
    Kyllä lasikuitukin aikamoisia voimia sietää hajotakseen...

    Ps. Ei oo joululahja ilo mihinkään pilaantunut, pikemminkin päinvastoin
    Suzuki GSF 1250 SA -12, Suzuki GR 650 -86, Ex mopot: Kawasaki GPZ 750 R -86, Suzuki GSX 1100 E -83, Suzuki GSX 750 -81, Suzuki GT 125 -76, Pappa Tuntsa -73
  20. #20
    Joo, tuo kiihdytysjuttu oli vaan semmonen heitto.

    Jos se huggeri ottaa jostain syystä kunnolla kiinni niin ne voimat on sellaset, että päreiks menee; se on varma. Ja hyvä niin, muuten kävis varmaan köpelösti

    Oman repäsin yhdellä kädellä paskaks kun kiinnityspultista meni kulmat. Yritin ensin hioa reunoja, mutta huggerin profiili oli sellanen ettei auttanut.

    Tuosta renkaan puhkeamisesta en osaa sanoa; kait sekin mahdollista on. Voihan siitä tulla melko terävää kulmaa jos niin sattuu.
    Mutta enempää en oikeen osaa aiheeseen sanoa
    T7
  21. #21
    Lainaa suizaki kirjoitti Katso viesti
    Tuohon muodon muutokseen ei tarvise venymää kovinkaan paljoa. Laita 90 asteinen rengas tallin lattialle ja mene päälle seisomaan. Mittaa halkaisija jalkojen kohdalta ja tee päätelmät. Sen verran foliohattu olen, että nopealla radalla jää mieluummin lähemmäs 15mm swingiin.
    Tämä sinun esimerkki meni minulta vähän förbii.
    Ja toivotaan että huggeri on valmistettu jostain jäykemmästä kamasta kuin ex ministerimme hyväntuoksuinen minihame.

    Niin jäljelle jää se ainoa muuttuja, eli gummi.

    Lienemme kaikki yhtä mieltä siitä renkaan pyörimisnopeudella 1.000rpm on kaikki hyvin.
    Ja omien kokemuksien mukaan sama tilanne on vielä voimassa kun mennään 2.000rpm.
    Nyt kun joku osaisi antaa kansanomaisen esimerkin miksi rengas lähtee turpoamaan kuin kolmeykskolmosen auton renkaat, kun lisätään 500 kiekkumarallaa pyörimisnopeutta.

    Olen ite ollut siinä uskossa että niiden vaijereiden tehtävä olisi nimenomaan estää kyseinen ilmiö.

    Entä jos rengasta pyöritetään 5.000rpm, ni kauanko menee että vaijerit pettää ja kumia alkaa lentää pitkin labraa?
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  22. #22
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Jos kukaan ei osaa sitä selittää, niin sittenhän sitä ei tapahdu. Vitut empiriasta

    Ei taida olla kaikki maailmankaikkeuden salatkaan selvillä, joten tokkopa ollaan olemassa edes.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  23. #23
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    Tämä sinun esimerkki meni minulta vähän förbii.
    Ja toivotaan että huggeri on valmistettu jostain jäykemmästä kamasta kuin ex ministerimme hyväntuoksuinen minihame.

    Niin jäljelle jää se ainoa muuttuja, eli gummi.

    Lienemme kaikki yhtä mieltä siitä renkaan pyörimisnopeudella 1.000rpm on kaikki hyvin.
    Ja omien kokemuksien mukaan sama tilanne on vielä voimassa kun mennään 2.000rpm.
    Nyt kun joku osaisi antaa kansanomaisen esimerkin miksi rengas lähtee turpoamaan kuin kolmeykskolmosen auton renkaat, kun lisätään 500 kiekkumarallaa pyörimisnopeutta.

    Olen ite ollut siinä uskossa että niiden vaijereiden tehtävä olisi nimenomaan estää kyseinen ilmiö.
    Näin maallikkona, aattelen, että nyt olet hyvin pitkälti asian ytimessä, eli kait ne vaijjerit koettaa pitää kumit muodossaan ja estää kumien pätkinä poistumista maisemaan.

    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    Entä jos rengasta pyöritetään 5.000rpm, ni kauanko menee että vaijerit pettää ja kumia alkaa lentää pitkin labraa?
    Tuohon en osaa sanoa mittäkään... Mutta komia ois päästä hämmästelemään tuollaista koetta tarpeeks vahvan panssarilasin läpitte.
    Suzuki GSF 1250 SA -12, Suzuki GR 650 -86, Ex mopot: Kawasaki GPZ 750 R -86, Suzuki GSX 1100 E -83, Suzuki GSX 750 -81, Suzuki GT 125 -76, Pappa Tuntsa -73
  24. #24
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    Tämä sinun esimerkki meni minulta vähän förbii.
    Ja toivotaan että huggeri on valmistettu jostain jäykemmästä kamasta kuin ex ministerimme hyväntuoksuinen minihame.

    Niin jäljelle jää se ainoa muuttuja, eli gummi.

    Lienemme kaikki yhtä mieltä siitä renkaan pyörimisnopeudella 1.000rpm on kaikki hyvin.
    Ja omien kokemuksien mukaan sama tilanne on vielä voimassa kun mennään 2.000rpm.
    Nyt kun joku osaisi antaa kansanomaisen esimerkin miksi rengas lähtee turpoamaan kuin kolmeykskolmosen auton renkaat, kun lisätään 500 kiekkumarallaa pyörimisnopeutta.

    Olen ite ollut siinä uskossa että niiden vaijereiden tehtävä olisi nimenomaan estää kyseinen ilmiö.

    Entä jos rengasta pyöritetään 5.000rpm, ni kauanko menee että vaijerit pettää ja kumia alkaa lentää pitkin labraa?
    Kuvittele kaksi metalli renkasta sisäkkäin isompi on kumi ja toinen on vanne. Sitten mieti väliin vaikka kumiset pinnat kun lähdet pyörittämään sisimmäistä mitä tapahtuu. Kun tähän lisää vielä koko pyörän paino, moottorin aiheuttama voiman ja ilman vastus niin tullaan siihen lopputulokseen että kumi pakkaantuu siihen vanteen ja svingin väliin, eli kansantajuisesti rengas on tyhjä vain alapuolelta.
    Elämä on onneksi mutkikasta
  25. #25
    Ei haittaisi tässäkään keskittyä siihen olennaiseen..... eli unohdetaan nyt se huggeri .

    Varsinaiseen asiaan tosiaan liittyy monen monta muuttujaa, mutta eiköhän
    olennaisin irtoa ihan Telluksen pinnalla ja ilmakehässä pyörittäessä tuosta MUODONMUUTOKSESTA,
    josta suizakikin koitti nätisti........

    Vaijerien ja teräsverkkojen vetokokeet on ihan tärkeitä juttuja, mutta mutta.....
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  26. #26
    Taitaa joillekin tulla vielä pitkä kevät, kun nyt jo noin kiristää..
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  27. #27
    Lainaa TunturiTT kirjoitti Katso viesti
    Taitaa joillekin tulla vielä pitkä kevät, kun nyt jo noin kiristää..
    Vielä palaa aikaa ennen löylyihin pääsemistä.
    Ei olla edes lämmitysvaiheessa.....
    Puita vasta pilkotaan nurkalla .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  28. #28

    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2005
    Jyväskylä
    MotOrg ry jäsen
    https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net...g=eyJpIjoidCJ9




    Tosta näkee vähän muodon muutosta esim. Pelkästä avauksesta... siihen lisää voimia kovassa kyydissä päälle. Huggerista puuttuu palanen ja swingistä maalit alle sentin setupilla. Jos kadulla meinaa ajella pitkän matkaa isoa kovaa (+250), voi asialle tehdä jotain, muuten ei kannata huolehtia.

    Tulee väkisin mieleen tarina hehkulampun tilavuuden määrittämisestä. Pari tiedemiestä integroi vehkeet tanassa pitkän päivän menemään, kolmas täytti vedellä ja vei puntariin
  29. #29
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Kuvittele kaksi metalli renkasta sisäkkäin isompi on kumi ja toinen on vanne. Sitten mieti väliin vaikka kumiset pinnat kun lähdet pyörittämään sisimmäistä mitä tapahtuu. Kun tähän lisää vielä koko pyörän paino, moottorin aiheuttama voiman ja ilman vastus niin tullaan siihen lopputulokseen että kumi pakkaantuu siihen vanteen ja svingin väliin, eli kansantajuisesti rengas on tyhjä vain alapuolelta.
    Juu, tämä on jopa minun aivoilla käsitettävissä, että voimakkaissa kiihdytyksissä ja hidastuksissa renkaan muoto muuttuu paljon kaikkiin suuntiin.

    Täysin uutta (ja siksi uskomattoman kuuloista) oli, että kun samaa rengasta pyöritetään 2000rpm tai 3000rpm, niin on nopeammin pyörivä rengas kehältään 6cm pidempi. Ja jatkokysymyksenä voisi heittää, että tuoko aina 1.000rpm lisäys taas 6 senttiä lisää pituutta kehälle?

    Ja jatkon jatko: onko hävittäjäkoneen laskutelineessä teräsvyörenkaat?

    Tätä palstaa lukee monta seppää, jotka osaavat laskea millä voimalla irrallaan autossa oleva kännykkä iskeytyy tuulilasiin, kun tulee äkkipysähdys nopeudesta 100 tai 200, niin luulisi näinkin yksinkertaisen keskipakoisvoima väitteen olevan hyvinkin konkreettisesti selitettävissä?

    Minäkin olen vuosia luullut, etten uskalla kovaa ajaa, mutta nyt selvis ettei se pyörä kulje kovempaa ku kahden markan jälkeen takagummi kinnaa swingiin
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  30.  
  31. #30
    Kouluttaja Bolt:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2011
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Minä jouduin ruuvaamaan huggerin irti kun vaihdoin rengaskokoa 190/50-190/55.
    Enkä ole sitä lärpäkettä kummemmin kaivannut. Enemmänkin ihmetyttää miksi edes piti semmonenkin joskus tilata.
    Ja lopuksi erikoiskiitos taas väittelysotureille. Ei pitkää talvea jaksais jos ei teidän keuhkoamista saisa välillä seurata.
    Vielä kun saatais yksi ekspertti kertomaan huggerin ja renkaan pyörimisnopeuden aiheuttamien kehän muutoksien vaikutuksesta vastaohjaukseen niin saatais tämäkin topikki klassikkojen joukkoon
    MONSTER1200S+BETA350 JA SAASTAMOINEN
    Valtiovarainministeri
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen