Mikä olisi paras talviöljy pakkaskeleille F700GS:ään? Olisiko jäähdytintä syytä peitellä?
R1200GS, F700GS
Paras kun on aiiiina niin suhteellinen käsite, etenkin Delvac:n kannattajien keskuudessa, mutta ite oun jutaillut kaikila vermeillä, niin kesät kuin talvet Rally Formulalla jo vuodesta 1992. Toimii!
Mutta tarkkana saa Mobilin öljyjen kanssa olla, kun tyäntävät markkinoille jos jonkinmoista "osa-, puoli-, sekä-longlife-, synteettistä", mutta se alkuperäinen ja oikia täyssynteettinen, (9 kannua tallissa nytkin...), on 5W -50 SAE.
Aikoinaan TM:n testeissä kun kehuivat, että voiteluominaisuudet säilyvät vaikka tuplaisi normi öljynvaihtovälin. ja niin on tainnut joskus käydäkkin...
Mutta monet ajelee vielä -20:ssäki mineraali 10w- öljyillä eikä mitää.....![]()
Omaan gessuun en ole vielä laittanut tuota samaa tavaraa, mutta ei sekään ole kovin kallista, kun vertaa tavallisiin ns moottoripyöräöljyihin. Siis ei delvacciin. Eikös iaj myös käytä samaa tavaraa ja myös talvella ajellut..? Toki nyt taitaa kesäisin olla paksumpaa käytössä muistaakseni, kun etelään lähtee..?
![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Olen huomannut, että monien laitteiden käyttö-ohjekirjasta löytyy oivallisia vinkkejä. Tämän pyörän öljysuositus taitaa olla 10W-40 aina -20 pakkasasteeseen saakka. Ja löytyypä sieltä myös maininta tässä ketjussa jo mainitusta märkäkytkimen merkityksestä öljynvalintaan.
015
Juu, kurapyöräsivuillakin aikoinaan kauhistelivat, kun sanoin Transalpissa käyttäväni Rally Formulaa - mut eipä kukaan ole enää ...... eikä Transalpin kytkinkään kauhistelu ou moneen vuoteen!
Ja jos vielä epäilyttää, niin ainahan sen autonkuvan voipi repiä' siitä purkinkyljestä veke.....![]()
Yleisellä tasolla keskusteltaessa suositellaan että märkäkytkimellisessä moottoripyörässä tulisi käyttää JASO MA luokituksen moottoriöljyä. Luokitus kertoo että öljy ei sisällä lainkaan kitkan poisto/vähennys aineita.
Jos joku haluaa käyttää JASO MB luokituksen mukaista öljyä - kertoo että öljy sisältää kitkan poisto/vähennys aineita, tällaisen öljyn käyttöä on useimmissa moottoripyörissä syytä välttää koska kitkan poisto/vähennys aineet voivat helposti pilata kytkinlevyt - öljyä on se hänen asiansa. Tätä tosin ei voi pitää yleisenä suosituksena enkä ainakaan minä uskalla suositella käytettäväksi öljyä jonka käytöllä - vaikka näin ei tapahtuisikaan - voi pilata moottorin komponentteja. Tässä tapauksessa kytkimen.
Jos JASO-luokituksesta ei löydy merkintää öljypurkissa/kanisterissa on suositeltavaa valita sellainen öljy josta JASO-luokitus löytyy selvästi merkittynä.
Viimeksi muokannut: Patukka; 16.12.2015 klo 00:20.
edit. Tähän kärkeen kyllä joutuu laittamaan tämmöisen linkin. Siinä mainintaa, minkä takia noissa mopoöljyissä nuo API-luokitukset ovat sellaisia kuin ovat.
http://www.penriteoil.com.au/tech_pd...%20Ratings.pdf
__________________________________________________ _______________________________
Empä ole ennen ymmärtänytkään tuota JASO-määritelmää. Näyttää siltä, että JASO MA lukee jokaisessa purkissa, jossa on mopo kyljessä. "Autoöljyissä" kyseistä luokitusta ei olla ilmoitettu.
http://www.oilspecifications.org/art...MA_JASO_MB.php
Huomasin myös, että järjestäen kaikki MP-öljyt olivat API-luokitukseltaan maksimissaan SJ tai SL. Yleensä myös näitä vanhempia (SH, SG), mikä tarkoittaa että ne eivät ole enää hyväksyttyjä luokituksia (poistuneet käytöstä, obsolete)
http://www.api.org/~/media/Files/Cer...GLISH_2013.pdf
"Autoöljyt" sen sijaan ovat järjestäen aina API SN tai SM -tasoisia. Myös mainittu Mobil Rally Formula, eli Peak life.
Sitten löytyi tämmöinen hirvitys
http://www.motonet.fi/fi/tuote/59007...-20W-50-946-ml
En ole harrikkamiehiä, mutta ehkä tuo öljy on niihin kapineisiin juuri oikeaa tavaraa(?).
Ei siis voi yleistää, että jos on mopon kuva öljyn kyljessä, niin se toimii joka mopossa.
Itse olen ajanut kuorma-autoöljyillä vuodesta 2009. Nyt rivi4-pyöristä 1-pyttyiseen siirtyessäni piti nostaa öljyn yläraja 40 -> 50, joten olen käyttänyt Castrol GTX 15W50:stä. Kunhan tästä pakkaset hieman kiristyy, niin nykäisen pyörän sisään Mobil Peak Life 5W50, sillä siinä on tuo kylmäkesto parempi.
http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-...ife-5w50.aspx#
Itse olen tähän asti ollut mineraaliöljymiehiä. Katsotaan mitä tommoinen täyssynteettinen oikein sanoo.
Sen verran vielä loppuun, että jos ajelee paljon eikä tykkää vaihtaa usein öljyjä, on syytä ostaa kunnon öljyt. Jos on semmoinen kuin minä, että vaihtaa ~10-20x öljyt vuodessa, voi ostaa hieman edullisempia. Niissä kun käyttöikä tuntuu olevan jonkin verran lyhyempi. Itse olen vaihtanut öljyjä usein harrastuksien vuoksi (rr ja enduro).
edit. Vielä yksi JASO MB-luokituksen MP-öljy. Tässä on erikseen mainittu vaihteistotyyppi.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/59306...fied-10W-30-1L
Viimeksi muokannut: T1mppa; 16.12.2015 klo 11:41.
Braaaaap
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Tuossa linkissä on maininta siitä JASO MB:stä, mikä sisältää sitä kitkanvähennysainetta. Eikös harrikoissa ole kytkin samassa liemessä muun moottorin kanssa?
Viskositeetin puolesta tuo on loistavaa kesäöljyä.
edit. Näköjään harrikoissa on vaihteistoöljy erikseen. Eli ehkä tuo "hirvitys"-sana tuli vähän väärään paikkaan. Sori.
Viimeksi muokannut: T1mppa; 16.12.2015 klo 11:43.
Braaaaap
Mulla on F650GS, yksipyttyinen. Siinä ja Transalpissa on mennyt kesät talvet ihan 10W-40 mopoöljyillä. Tuotemerkkinä se, mitä on hyllyssä sattunut olemaan.
Ei nämä mopot moottoriltaan mitään ihmeellisiä ole.
GSX1250FA
XJR1300
RTF!
Mitä siellä sanotaan?
Ei näiden huru-ukkojen juttuihin kannata uskoa.
Käytä sitä öljyä, mitä pyörän käyttöohjeessa lukee.
Täällä porukat kertoo, että olen ajanut LT:llä tai 650 pyörällä sillä ja sillä öljyllä.
What the fuck!
Sulla on oma F700GS pyörä ja lue se pyörän manuaali.
EDIT:
No piti sen verran surffata nettiä, että mitä se ko. pyörän manuaali kertoo moottoriöljystä
Tuollaista pitää olla:
SAE 15W-50, API SJ / JASO MA2
Toimii ihan varmasti myös pienessä pakkasessa.
Vantaalla ei ole ikinä mitään kylmempää.
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 16.12.2015 klo 21:24.
Pekka
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Minulla tuo vanhemman, F650, ohjekirja kertoo että 15w-50 sopii käytettäväksi -15 astetta ja siitä ylöspäin. Näin taitaa olla uudemmissakin. Jos haluaa ajella alle kahdenkympin pakkasessa niin sitten pitää etsiä noita 5w öljyjä. Henkilökohtainen pakkasraja kulkee tuossa -5 - -7 astetta joten toistaiseksi on 15w öljyillä pärjätty.
[QUOTE=XX-xenon;6426283].. tosin ne on sitten eri miehet, jotka siellä ajeleepi.
Kyläse vain met samat miähet oomma, jotka sielä ajellaan...
https://www.youtube.com/playlist?lis...YM2gp-MPMoC2Fq
Pitäisi vissiin kokeilla, eihän tuo juuri ota jos ei annakaan.
R1200GS, F700GS
Lämpövastus öljypohjaan kiinni..? Periaatteessa voisiko sellaisesta vesijohtovastuksesta tehdä sellaisen ku kiertäisi sen nätisti pohjaan kiinni?
Toisaalta tulisiko siitä tarpeeksi lämpöä? Taitaa olla 10w metri. Pitäisi olla ehkä enemmän lämpöä. Ja liimattava kunnolla pohjaan kiinni. Jossain sellaisiakin tuli joskus netissä vastaan..
Onhan nelarikelkoissakin käytetty lohkolämmittimiä, miksei..
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
onhan olemassa aika tehokkaitaki pintaan asennettavia lämmittimiä. Myös liimattavia lämmitysmattoja, tarkoitettu esim öljysäiliön kylkeen. mangeettivastus vaatii myös tasaista pintaa tarttuakseen, ja metallia. .. ei taida esim bokserin öljypohjaan ottaa kiinni mutta voisihan siihen liimata kemiallisella metallilla teräslevyn..
onko kellään kokemusta esim X1R.n käytöstä mopossa.? Aattelin laittaa lotjaan joka paikkaan. itse olen lotjassa käyttänyt ihan samoja voiteita ku koneissa. luokitukset käy. moottoriin menny 5w50 motulia mut seuraavalla kerralla hyllystä mpm 5w40... tai 10w40.. toki ohjekirjaa pitää lukea ja jos ei ymmärrä miksi mitä suositellaan nii laittaa mitä käsketään. mut esim piimerin perä, 80w90 castrol emc.n valinta.. käsky ei kehotus, laittakaa voiteluainetta....
R1100GS ja uusi elämä alkoi..
ex K12LT "01
ex R1100RT
ex DR 650
Olihan niitä öljynlämmittimiä Volkkarin boksereissa jo vuosikymmenet sitten. Eikös niissä ollut sellainen irrotettava pieni pyöreä ölypohja, jonka tilalle lämppäri asennettiin... Joissain bemuissahan on vähän vastaavanlainen öljypohja, mutta niihin ei mahda olla lämmitintä saatavilla..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Noista lämmittimistä sen verran, että missä vaan sähköä on
saatavilla, kuumailmapuhallin on järki päässä käytettynä
aivan erinomainen värkki.... moneen paikkaan.
Notkistuu se rasva vaikka Trangialla jos tiukka paikka on.
Tarttee vaan vahtia vähän tarkemmin, ettei käy vanhanaikaisesti.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY