Tuollainen tuli tosiaan tuon toisen ketjun innoittamana tilattua, ja postikusti sen varsin nopsaa vielä kiikutti näin kotiin. Tässä muutama ajatelma "unboksauksesta" ja myöhemmin käyttötestiä.
Oman kypäräni väriksi valikoitui faitterityyliin sopivin eli mattamusta, aika näyttää miten hankala tuo pinta on pitää mattana.
Laatikkoa avatessa oli näky varsin normaali eli ensimmäisenä kannen alta pilkisti säilytyspussi jossa kypärä oli luonnollisesti sisällä. Pinlock-kalvo oli, myöskin normaaliin tapaan, irrallaan laatikossa omassa pussissaan joten sen joutui askartelemaan itse kypärään kiinni. Visiiri on kypärässä kiinni melko perinteisillä pikalukoilla, lukot vaan ovat tuon lipan sisäpuolella joten visiirin ja tätä kautta koko kypärän purkaakseen sivuilla olevat ruuvit täytyy avata. Mikäli kypärää haluaa syystä X käyttää ilman lippaa täytyy sivuila olevat ruuvit korvata laatikossa mukana tulevilla lyhyemmillä versioilla.
Ensivaikutelma kypärästä on ehkä hiukka omituinen, onhan se jo itsessäänkin hieman outolintu. Modulaarinen kypärä jonka leukasuojassa on vahvoja vaikutteita crossikypäristä, sekä tosiaan tuo jo mainittu lippa joka leukasuoja ylös nostettaessa taittuu myös taaksepäin ja jää kokolailla pystysuoraan ylös leukasuojan ollessa yläasennossa. Lippa ja visiiri viikkautuvat jossain määrin sisäkkäin leukasuoja nostettaessa. Mekanismi ja koko kypärä vaikuttaa aluksi... pyrin välttelemään sanaa "rimpula" sillä se on liian jyrkkä ilmaisu mutta ehkä ohuesti heiveröinen kuitenkin. Tämä mielikuva onneksi ainakin itseltäni on tässä illan mittaa kypärää näpräillessä ja sovitellessa suurimmalta osaa karissut.
Kypärän painosta liikkuu netissä varsin kirjavaa tietoa, olen lukenut kaikkea 1300 grammasta aina 1,8 kiloon. Oma kypäräni on kokoa M, ja se painaa meidän keittiövaa`an mukaan pinlock asennettuna 1720 grammaa. Paino kuitenkin jakautuu kypärään varsin tasaisesti lipasta huolimatta eikä se tunnu painavan läheskään niin paljon. Vertailukohtana käytän vanhaa Nolan N90:ni joka painaa saman vaa`an mukaan 1790 grammaa kuulokkeet sekä pinlock asennettuna, mutta järeän leukasuojan sekä sen asennon takia ylösnostettuna on varsinkin maski pystyssä selkeästi etupainoinen, kun taas Tourmax on selkeästi yläpainoisempi koska leukasuoja nousee lähemmäs päälakea, eikä tunnu vetävän niskaa eteenpäin likikään niin paljon. Lippa jää pystyasennossa jonkin verran leukasuojaa ylemmäs joten oletan sen ottavan kovemmissa nopeuksissa ainakin jossain määrin tuuleen. Leukasuojan sivulla on nippeli jolla sen saa lukittua yläasentoon jos kypärällä haluaa ajaa ns. maski pystyssä, mutta yläasentoon nostaessa maski laksahtaa jo muutenkin varsin jäykän lukkokielen yli joka ainakin taajama-ajossa pitää sen takuuvarmasti ylhäällä ihan ilmankin lukitusta. Ainakin uutuudenkarheuttaan jousilukko on sen verran jäykkä että kypärää täytyy tukea takaa jottei se kaadu "silmille" maskia laskiessa.
Kokoluokitus tuntuisi olevan varsin nafti, ennen tilausta mittasin oman päänympärykseni olevan 58cm tasan, kun M-koko ilmoittaa sopivansa 57-58cm kokoiseen nuppiin. Kypärä on minulle melkoisen tiukka, huomattavasti napakampi kuin vanha Nolan oli uutenakaan. Muutenkin sisätoppausten muotin mallina on tainnut olla itse Mattiesko Hytönen sillä ainakin omat hyvinvointiposkeni halaavat sivutoppauksia varsin kiihkeästi, leukasuojan alas laskeminen tiukentaa syleilyä entisestään. Oletan kypärän olevan tarkoituksella ns.tyköistuva jottei se heiluisi päässä metsässä rymistellessä, sinnehän tämä lienee alunperin luotu, omaan päähäni se ainakin näin kuivaharjoittelun alussa on niin tiukka että mennään jo mukavuuden alarajalle. 58,5 koon päähän tuo on varmaan jo liian tiukka varsinkin jos nuppisi on yhtään pyöreänlainen, netissä muut arvostelijat ovat luonnehtineet sisustaa hieman ovaalinpuoleiseksi. Jos sinulla vaan on se mahdollisuus tehdä suosittelen hankkiutumaan samaan tilaan parin-kolmen koon kanssa jotta saat kerralla sopivan kokoisen, itse jouduin tilaamaan netin kautta ja ihan ensin ajattelin että pitäisiköhän tuo vielä vaihtaa ällään mutta päädyin lopputulemaan että eiköhän tuo tuosta hiukan muotoudu kun sitä jonkin aikaa käyttää.
Leukahihnasta sananen, ainakin kahdessa youtubevideossa tehtiin sama havainto minkä itse tein, eli remmi on melkoisen lyhyt. Jouduin säätämään omastani hihnan tappiin auki ja senkin jälkeen vielä kikkailemaan hihnassa olevan ilmeisesti kypärälukon lenkuran ohi vielä pari ylimääräistä milliä että saan soljen toiseen kynteen lukkoon niin että se on vielä jossain määrin mukava.
Useammassakin nettiarvostelussa moitittiin myös leukasuojan ottavan helposti leukaan kiinni. En tiedä millainen Jayleno naamassa täytyy olla roikkumassa mutta oma leukani ei ole minkäänlaisessa vaarassa osua itse leukasuojaan, joskin se leuan alla aukon tukkeena oleva taipuisasta kumista valmistettu tuulikilpi vaimikäsenyton on taittunut säilytyksessä ylöspäin ja se täytyy maskin laskettua nykäistä sormella suoraksi.
Aurinkolasien käyttövipu sijaitsee hieman omituisesti päälaella ja sen liikkuma on varsin pitkä, tarkalleen ottaen kuusi ja puoli senttiä. Toki välissä ei ole väljistyviä vipstaakeja mutta olisin ehkä silti toivonut käyttönappulan sijaitsevan sivulla. Tästä huolimatta lasit eivät mielestäni tule ihan niin alas kuin olisin toivonut, eivät ole ihan niin tummat kuin olisin toivonut, eivätkä "keulaudu" 100 prosenttisesti piiloon vaan yläasennossakin "kurkistavat" 7mm ulos kuoren välistä. Hiukka pyyhkeitä viimeistelyssä tämän osalta, nämä asiat olisi helposti olleet "korjattavissa".
Monet arvostelut sanovat lipan olevan täysin rekvisiittaa eivätkä he kypärä päässä näe sitä lainkaan, lienkö jotenkin korkeaotsaista rotua sitten koska tämä ei omalla kohdallani pidä alkuunkaan paikkaansa sillä maski alhaalla näen lipan kärjestä hyvän pari sormenleveyttä joten siitä saattaisi kesäaurinkoa vasten ajaessa jopa olla ihan konkreettista hyötyäkin. Itse kypärän tosin toivoisin istuvan sentin ehkä kaksi syvemmällä päässä, lienevätkö nuo italiaanot jotenkin tasalakista kansaa sitten sitä en tiedä kun aikaisemmat kypärät ovat olleen Nolan, Airoh sekä Bieffe, tietääkseni kaikki saapasmaan tuotoksia.
Tuuletusventtiilit, vai sanoisinko venttiili, on myöskin hiukka omituisessa paikassa, sillä sen löytää seuraamalla sormilla lipan keskiharjannetta päälaelle. Venttiilin saanee hanskat kädessä kyllä auki-asentoon (eteenpäin) mutta epäilen vahvasti sen liikkuvuutta taaksepäin sillä sen etureuna missä liikuttelu"harjanne" sijaitsee menee niin lähelle lipan takakärkeä ettei sinne hanskaa saa millään väliin. Leukasuojassa ei venttiiliä sitten ole ollenkaan vaan tuuletuskanavat ovat aina auki, saas nähdä paljonko niistä lentää vimaa silmille kylmemmällä ilmalla...
Jotkut arvioijat olivat myöskin arvostelleet näkökentän rajoittuneisuutta, oma mielipiteeni on se että joo visiirin alareunat kaartuvat ylöspäin silmäkulmiin mennessä kyllä näinollen rajoittavan näkökentän leveyttä esim Nolaniin verraten hiukkasen, itselläni tosin on ainakin saatuna syntymälahjaksi yksi motoristin kalleimpia ominaisuuksia: kääntyvä pää. Pelkkä pieni katseen suuntaan kallistus avaa näkökentän niin laajaksi kuin pystyn omia silmiäni sivulle kääntämään, ja ainakin itsellä on ennen vilkun kytkemistä jo pelkästeen merkiksi autoilijlille aikeistani tehdä selvä sivulle vilkaisu päätä reilusti kääntämällä. Leukasuojan keskellä oleva kohouma aiheuttaa sen että saatat joutua tekemään pienen nyökkäyksen mittaristoa katsoessa, joskin niin on tarvinnut kaikilla tähänastisilla kypärilläni. Jos tällaiset asiat kiusaa sanon että katselet itsellesi vähän väärän mallista kypärää.
Ennen maantietestiä antaisin alkuvaikutelmasta luokituksen 3/5-4/5 johtuen muutamasta hiukka ärsyttävästä yksityiskohdasta jotka minusta olisi voinut viimeistellä paremminkin. Hankintahinta huomioiden lienee kyseessä kuitenkin varsin kelvollinen potta kunhan sen saa ensin sisäänajettua. Ensimmäisen testilenkin jälkeen jatkoa seuraa.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Toi koko homma on varmaan niin yksilöllistä ettei siihen oikein voi mitään pätevää sanoa... riippuu niin pään muodosta eikä kahta samanlaista päätä varmaan ole.
Kävin tänään Vantaalla Sumekolla sovittelmassa kypäriä, oman pään koko on myös mittaamalla toi 58, ehkä vähän alle riippuu mistä mittaa.... mutta M-koko minulle ihan sopiva ehkä hiukka väljä, siinä rajoilla että menee ainakin kun käyttää kypärämyssyä. M-kokoa olen käyttänyt kaikissa muissa kypärissä, Shoeissa ja Shuberteissakin jonka pitäs olla naftimpi.
S-koko oli taas aivan liian pieni, yllättävän liian pieni...pää edes upoonut sinne kunnolla ja leuka tosiaan otti kiinni leukaosaan.
Aurinkolasit oli ihan ok mun mielestä ja lippa näkyi kyllä ihan hyvin...että voisi siitä olla hyötyäkin.
Onhan se vähän "muhon" näkönen, mut kai ale-hintaisekseen ainakin ihan hyvän tuntuinen... tulihan se sitten ostettua, ja aika näyttää millanen käytössä.
T7
Justiin siksi suosittelinkin tuota sovittamista kun päitä on yhtä monta erilaista kun hartiaparejakin. Mielenkiintoista kuulla muiden kokemuksia myöskin, kerätkäämme niitä tänne. Tokko itse enää juurikaan ajelen tänä vuonna mutta joku testilenkki täytyy yrittää ennen pakkasia päästä heittämään.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Kesällä kävin itse tuota kokeilemassa ja leuka se ongelman tuotti vaikka ei ole mallia Dalton.
Suzuki DL1000 v-strom.
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!
Erikoista, mulla ei edes tää leuasta roikkuva pullasuti ota kiinni sinne maskiin eikä mullakaan nyt mikään hanhenkaula oo... no, niinkun sanottua on päitä yhtä monta kuin kantajaansa...
Ja ArDee tuskin mäkään oisin tota ovh hinnalla ostanu mut eiköhän se ton -40% summan verran kuupassa keiku. Varsinkin jos vaihtoehtona on nää banditit, simpsonit yms faitterikypärät jotka on kaikki yli 300 ja kuulemma järestään kuraa...
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Pääsin tänään sen verran ajoissa töistä että päätin käydä heittämässä pikku testilenkin kun ilmakin oli siihen juuri passeli, eli +4c, hämärtyvää ja tihkusadetta, jokaisen motoristin unelma siis. Tuuliblokkarikaulasuojan kanssa kun iskin kypärän päähäni muuttui napakka sovite erittäin napakaksi, ja tuossa kotitien risteyksessä kun nappasin maskin alas puristi kypärä poskia ja leukaa siinä määrin että mentiin jo mukavuusrajalla. Ensimmäinen havainto minkä tein oli tuo leukasuojuksen lukitusmekanismi, Nolaniin tottuneena tipautin leukasuojan alas odottaen selkeää kliks ääntä että lukot ovat sulkeutuneet mutta tämän kanssapa se ei toimikaan ihan noin vaan suojus täytyy saattaa alas ja painaa kiinni että salvat varmasti sulkeutuvat. Ylhäällä se pysyy mainiosti ihan ilmankin sivussa olevaa lukkosalpaa, liekö se tarkoitetty sitten tuonne korvessa rymyämiseen, ADV potta kun kuiteskin kyseessä. Maantiellä suoraan sanoen hieman hämmästyin kypärän ominaisuuksia. Visiirin näköaukon todellisen koon tajuaa näköjään vasta kun kypärän kanssa ajaa, sillä sen alareunat tosiaan kääntyvät aika paljon ylöspäin sivuista. Tämä ei itseä varsinaisesti haittaa mutta jännä ettei siihen tullut kiinnitettyä huomiota niin paljon sisätiloissa paikallaan. Olin hieman huolissani miten tuo leukasuojan ilmanvaihto toimii, lähinnä kuinka puhaltaa kylmää silmiin ja naamalle kun omat näkimet tuppaa vuotamaan pienestäkin viimasta, mutta kanavointi näyttäisi olevan varsin onnistunut. Kypärässä käy hyvä ilmanvaihto mutta viima ei ota yhtään silmiin. Yläventtiilin avaamalla saakin sitten vaikka hiukan suihkusta kostean tukan kivasti kuivattua. Sitten se lippa. Kokeilin kurillani kuinka se käyttäytyy tuulessa kiihdyttäen (suljetulla alueella poliisin palokunnan ambulanssin sosiaalityöntekijän sekä veroviranomaisen läsnäollessa) vauhdin 160km/h ja käänsin kasvot ylöspäin varautuen kunnon nykäisyyn, mutten havainnut yhtään mitään. Itseasiassa ilmeisesti hieman kiilamaisen muotonsa ansiosta kypärä on kovemmassakin vauhdissa hämmästyttävän vakaa enkä edes päätä eri asentoihin riuhtomalla saanut lippaa ottamaan tuuleen missään asennossa, niinkuin se ei siinä olisikaan. Tuulen huminan kyllä kuulee selvästi mutta ääni on täysin tasainen ilman minkäänlaisia suhinoita tai pyörteilyä, väittäisin kypärää jopa hiljaisemmaksi kuin vanha N90:ni. Omituisin asia ehkä oli että kuulin pakoäänet paljon selvemmin kuin ennen. Pienemmissä vauhdeissa, sanotaan 50-70km/h lippa piti yllättävän tehokkaasti sateen pois visiiriltä, ei tokikaan kaikkea mutta auttoi selvästi kun hiukan painaa lipan nokkaa kohti horisonttia.
Saakelin tiukka se on varsinkin poskista ja leuan sivuista, toivottavasti se siitä vielä asettuu. Se leukasuojuksen sisäosa kyllä sittenkin tulee melko lähelle naamaa, itsekin saan kurottamalla sekä huulet että leuan kärjen ottamaan siihen kiinni joten riippuen pään muodosta, varsinkin jos on sattumoisin siunattu kunnon ridgeforresterilla saattaa leukasuojan sisällä olla ahdasta. Myöskään kovin leveäpäiselle en tätä kypärää suosittelisi, sisäosat ovat minusta hiukka enemmänkin ovaalit kuin pyöreät. Itselläkin tosiaan meinaa poskien kanssa olla ahdasta ainakin näin aluksi. Mut ei se missään nimessä huono kypärä ole ainakaan sillä 149:llä eurolla minkä itse maksoin. Ehkä ei ihan Nolanin laatua muttei se maksanutkaan kuin puolet siitä.
Heräsi vaan kysymys onkohan tuo nolani sitten kuitenkin minulle kokoa liian iso. Ei se heilu päässä muttei se kyllä ollut uutenakaan mitenkään tiukka...
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Joku on viritelly valoja tuollaiseen lippaan. Ompi varmaankin fiksumpaa ruuvailla lamput kiinni lippaan, kuin viritellä muita kiinnitystapoja.
Linkki lamppuliikkeen facebooksivuille, mistä tollaasen bongasin.
https://www.facebook.com/VALOSTORE.F...type=3&theater
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
Suunnitelmissa ostaa ko kypärä. Onko kellään kokemusta miten Senan smh 10 kypäräpuhelin soveltuu tuohon malliin? Soittelin Sumekolle, mutta siellä ei ostattu vasta saako Senaa asennettua kypärään.
Ostettiin pojalle tuollainen, kokoa M. Keittiövaaka näyttää painoksi 1285 grammaa. Piti kattoa oikein, paljonko puoli litraa kylmää vettä painaa, ja sama vaaka näytti aika tasan 500g...
Pinlockia ei vielä laitettu.
Sumekolta saa 50€ kypäräpuhelimen tuohon.
KTM Duke
Ex:BMW K1600GTL, Moto Guzzi 1400 California Touring, BMW R1200RT, BMW F650GS, BMW F650 Funduro, Yamaha RD125LC
...what? Puolen kilon nakka kahden saman kokoisen välillä? Ei voi pitää paikkaansa *säntää testaamaan keittiövaakaa*
EDIT: jep, meitin vaaka näyttää ihan höpöjä...
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91