Sena näkyi mainostavan vastameluratkaisua Schuberthin C3/C3 kypäriin. Kypärä kylläkin esitellään Senan nimellä. Tuskin on halpaa...mutta periaatteessa hyvä konsepti.
http://www.sena.com/product/noise-control-helmet/
Veikkaus että vastamelu + bluetooth on vähintään +500€. Ei hitto että olisi kyllä hieno tuollanen kypärä. Vasta tuli hommattua kunnon vastamelukuulokkeet ja on ne kyllä todella hyvät. Vanhemmalla autolla ajellut pidempää matkaa ne päässä niin kyllä muuten huomaa eron. Toimisi tuulen suhinaan todella hyvin.
XX -00
Exä: 600 CBR F3
Ei mittään grafiikoita olis?
Heti ekana kuvittelin, että tuolla olisi tarkoitus poistaa kaikki äänet. Pidemmälle luettuani vaikuttaa kuitenkin aika hienolta yritykseltä!
Ja kakka roiskusi.
http://www.miikavenalainen.net
WebBikeWorld.com on testaillut vastamelukorvatulppia, eikä vielä ole tainnut toimivia löytynyt…
http://www.webbikeworld.com/Earplugs/earplugs.htm (alemmassa listassa ne vastamelutulpat)
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tällaista oon odotellut jo pitkään. Toivottavasti löytävät oikean balanssin tuulen äänien poissulkemiselle ja pakoäänien läpipäästämiselle.
Hienolta ominaisuudelta vaikuttaa myös tuo Ambient mode eli ei tarttis huutaa liikennevaloissa niin että kaikille 100m säteellä oleville käy selväksi se että kahvihammasta kolottaa ja bensa on loppu.
Saakohan alle tonnilla vai maksaako yhtä paljon ku käytetty prätkä?
-04 FZ6-N -> -06 Daytona 955i -> -08 RC8
Mä vähän epäilen että ei kannata henkee pidellä näiden kohdalla. Mutta toivottavasti jonain päivänä. Periaatteessa kai mikrofoni tarvis olla kaiuttimen keskellä, tai paras olis varmaan korvakäytävässä, mikä taase ei taida toimia kun se vastamelu olis sitten väkisin sen sentin verran myöhässä verrattuna meluun. Ja jos korva on täynnä jotain kamaa niin toi vastameluvaimennuksen idea kärsii inflaation. Ja jos se ei ole siellä korvakäytävässä niin arvatkaa onko se kajari jokaisella koko ajan optimaalisessa kohdassa. En pidättelis henkeeni, miutta aina voi toivoo. Ehkä silleen vois toimia, että kypärän sisällä olis kuulosuojaintyyppinen eristetty korvakolo missä on vastamelukajari ja mikki.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Nuo kaiutinten etäisyyserot voidaan hoitaa ns laskennallisesti, eli muutetaan viiveitä. Ei siis tarvitse korviin mitään sijoitella tarkoille etäisyyksille. Ja kypärän kohdalla jos päästään vaikkapa 30dB vaimennukseen, niin tosi hyvä on. Ja mikä parasta, niin nappia painaen saadaan ympäristön äänet myös kuuluviin, jopa selektiivisesti.
Vaan kalliita ovat, eikä saa jokaiseen kypärään. Kevyt kuppisuojain valmiiksi kypärässä sisältäen kaiuttimet ja aktiivisen/passiivisen taustameluportin (vs kuulevat kuulosuojaimet) on kyllä halvempi. Kuppisuojaimen asettelu eri käyttäjille tosin voi olla haastavaa.
Veikkaisin että noita tulee. Onhan nämä kalliit sekoitemuovikattilat olleet pitkään jokseenkin samanlaisia.
Eikös tuossa ole kuppisuojaimet? Luulis toimivan ihan hyvin. Hintaluokkakin oli jotain 600-800 euroa...
"Tyhmyys ihmisen tyhmentää" -FG
Tuossahan on mikit tossa kuppimallisen suojain/kaiuttimen vieressä jos oikein kaaviokuvaa tulkitsen.
Tuollainen kiinteä etäisyysero on "helppo" laskennallisesti poistaa. Ja johan tää on tulossa myyntiin 2016, joten ensi kaudelle tommosen sais käyttöön jos on halua/rahaa. Toivon mukaan tosiaan sitten vuosi-pari eteenpäin tulis universal-kit, jonka saa istuttaa melkein pottaan kuin pottaan.
Superbike #7
Joo toivottavasti nää tulee kypäriin laajasti. Tolla etäisyydellä tarkoitan että optimalinen mikrofonin paikka on korvakäytävässä josta sen korvaan menevän melun voi ottaa. Äänen nopeus kun on vakio (tässä tapauksessa) niin melu meni jo sisään jos kaiutin on kypärässä tai korvalehdellä. MIkään delay ei auta kun se ei voi olla negatiivinen.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Vastamelutekniikalla tarvitaan se vastamelukaiutin ja siitä ulospäin mielellään pari mikrofonia. Ohjainpiiri sitten laskee noiden mikrofonien sijaintien mukaan tulevasta melusta sen vastamelun ja ajoittaa sen oikein. Ei tartte laittaa mitään mikrofonia korvakäytävään. Tekniikkahan on periaatteessa hyvinkin yksinkertaista ja tuon vastamelutekniikan hinnan pitäisi asettua 200-300€ normaalin kypärän hinnan päälle. Ensimmäiset tekniikkaa tukevat kypärät ovat varmaan hieman kalliimpia, mutta tekniikan yleistyessä hinta laskee varmasti kohtuulliselle tasolle.
Edit:
shyhanderille vastauksena: Mikrofonin pitää olla vaan ulompana kuin kaiuttimen, niin vastamelu voidaan silloin laskea.
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
http://www.webbikeworld.com/r2/motor...ew/preview.htm
Tossa sanotaan että näyttelytilassa oli hyvin vaimentanut, painetaan nappia ja kypärän takana mikki alkaa äänittään ulkoääntä joka tulee sitten kajareista.
Jotenkin kuulostaa pelottavasti siltä, että melunvaimennus hoituu perinteisellä tavalla ja sähköisesti tulee halutessa ulkomaailman ääni.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Joo, siis onhan noissa tietenkin jonkinlaiset kuppisuojaimet oltava, jotta täysin hallitsematon melun kulkeutuminen vähentyy. Mutta ei se vaimennus perustu pelkästään passiivisiin kuppeihin, kyllä kuppien sisällä oleviin kaiuttimiin ajetaan vastamelua mikrofonien ohjaamana. Samat kaiuttimet voivat sitten toistaa musiikin ja bluutuutin kohtuullisella volyymillä, mikä on melko kätevää.
Meinasin vaan aiemmin niillä kuppisuojaimilla mahdollisimman tehokkaita passiivisia suojaimia, samankaltaisia kuin kuulevat suojaimet, joissa on kaiuttimet sisällä. Niissäkin tosin on yleensä aktiivinen meluleikkuri kuuntelevassa asennossa. Kypärään voisi tehdä jopa passiivisen mekaanisella nappulalla ohjattavan portin taustaäänille.
Viimeksi muokannut: hidas57; 24.11.2015 klo 15:32.
"The noise cancellation is specifically targeted to reduce wind and buffeting noise."
Ei varmaan näyttelyhallissa pääse hirveen hyvin testaamaan tuota? Tuskinpa kovin monimutkasta ja kallista systeemiä tuotaisiin markkinoille, jos se ei tuo selkeää parannusta olemassaoleviin tuotteisiin.
Superbike #7
Käykäähän testaamassa vaikka Gigantissa Bosen QuietComfort 25 vastamelukuulokkeita niin ymmärrätte kyllä miksi tämä tulee olemaan aika todella hieno tuote.
Aktiivinen vastamelu ei juuri koskaan pysty suodattamaan lyhyttä tai taajuuttaan vaihtavaa ääntä. Tasainen jatkuva ääni puolestaan on kohtalaisen helppo poistaa. Tuohon kategoriaan menee juuri moottorin äänet, rengasmelut ja tuulen suhinat. Toki vastamelu pyrkii jatkuvasti mukautumaan kaikkiin muutoksiin mutta esim sireenit kuuluvat kyllä todella hyvin läpi. Matalat äänet ovat aina helpompia kuin korkeat. Korkeisiin auttaa lähinnä se passiivinen suojaus.
XX -00
Exä: 600 CBR F3
Nuo Boset on myös verkkokauppa.comissa kuunneltavissa. Se myymälähälyn häviäminen on todella vaikuttavaa, ja aina jaksaa hämmästyttää kuinka meluisa ihan tavallinen toimistotilakin on.
Itse olen pyörän selässä käyttänyt jo vuosia Creativen vastamelunappeja, ja nekin ovat loistavat verrattuna mihinkään korvatulppiin siitä huolimatta että aaa-paristo on kuulokkeen johdossa "roikkumassa".
Jos näitä Senan pottia on näyttelyssä sovitettavana, niin viitsiikö joku vinkata.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Kohta pitäis olla saatavilla, kameramallikin tulossa.
https://www.sena.com/product/noise-control-helmet/
Julkaistaan kuulemma maaliskuun loppuun mennessä USAssa ja Euroopassa.
Olispa keväällä täälläki sovitettavis!
Jos jollain on enemmän infoo ni tänne vaan..
Alkava tinnitus ois syytä torpata oitis
Ensimmäinen Sena-tuote jota voisi harkita ostavansa...tai jopa ostaakin.
Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until after 50.
Oma kokemus vastamelu kuulosuojaimista on hyvinkin kaksijakoinen. Meillä on töissä ollut kokeilussa jo jonkun kuukauden Peltorin radiopuhelinsuojaimet vastamelutoiminnolla. Työskentelen petrokemian tehtaassa, jossa melu on paikoitellen todella kova. Opastus/keskustelutilanteessa toimivat mainiosti. Ei tarvitse huutaa kurkku suorana ja silti opastettava tai keskustelukumppani kuulee. Miinuksena on aika huono vaimennus. Itselläni ainakin mennään välillä kipurajalle, mitä tavallisilla Peltorin radiopuhelinsuojaimilla ei tapahdu. Hiljaisemmassa ympäristössä toimii loistavasti. Suojaimissa on jonkilainen taasuuskorjain jolla sisääntulevaa ääntä voi muokata. Vaimennukseen tällä ei ole vaikutusta.
Moottoripyöräkäytössä noiden tulisi toimia niin, että ensin vaimennetaan melu pois ja mikrofonista tuotetaan kaiuttimiin se ääni, minkä halutaan tulevan läpi. Voi olla haastavaa toteuttaa toimivana moottoripyöräkypärään. Siellä on oltava ihan umpisuojat joissa kaiuttimet sijaitsee tai sitten kypärän on oltava todella hiljainen jo lähtökohtaisesti.
En kiellä enkä myönnä, vaan pikemminkin päinvastoin.
Ray Of Darkness
Uskon vasta kun näen ja kuulen että nimenomaan kypärän tuottamaa aerodynaamista melua saadaan tuolla vähennettyä niin ettei tulppia tarvita. Sena ei puhu nykyään enää melun kumoamisesta (noise cancellation) vaan melun kontrollista (noise control), jotta musiikki sun muu kuuluisi paremmin, ja että tavoitteena on kontrolloida matalataajuuksista melua. No, mitä kukin haluaa, minua kiinnostaa vain kypärän tuottaman aerodynaamisen melun vaimentaminen, koska se on kaikkein rasittavinta ja se myös peittää lähellä olevien autojen rengasääniä.
Kypärän tuottama aerodynaaminen melu on osoittautunut vaikeaksi vaimennettavaksi aktiivisesti. Joskus aika kauan sitten luin tuosta tutkimuspaperin, ja muistaakseni ongelma liittyy siihen miten ennustettavaa melu on jotta sitä voidaan yrittää kumota, ja siihen tuo tekniikka kompastuu mp-käytössä. Vastamelutulppia on jo saatavilla, ja testituloksia lukiessa näyttää sille ettei suurta läpimurtoa ole tässä suhteessa vielä nähty. En usko että Sena tekee itse sen enempää tuota kypärää kuin melunvaimennusalgoritmejakaan, ja mun epäily asiaa kohtaan perustuu tähän.
1000
Halvempaa olisi sijoittaa kuppimallisia kuulosuojaimia vastaava rakenne kypärään. Nykyäänhän koko pää on kupin sisässä ja toplingit levällään siellä täällä ilman mitään kunnollista korvan ympäryksen rajaamista ja eristämistä erikseen edes välttävästi ilmatiiviin rakenteen sisään. Kypärässä painepulssit pääsevät melko esteettä korvaan saakka, ja tuohan tarkoittaa meteliä. Kuppimalliseen rakenteeseen voisi helposti yhdistää pienen avattavan ilmareiän, jonka voisi halutessaan avata kuulemisen helpottamiseksi. Kuppirakenteeseen voisi myös helpommin toteuttaa toimivan aktiivisuojauksen ja myös kuulokkeet.
Vähän epäillen kyllä suhtaudun minäkin. Ääntä kun syntyy kypärässä joka puolella ja suht korkeillakin taajuuksilla. Hienoa olisi jos saataisiin toimimaan, mutta pahaa pelkään että pikku basson vaimennukseen jää.
Mulla on nuo aiemmin ketjussa mainitut Bosen kuulokkeet.
Kuulokkeiden kupithan ovat hyvin samankaltaiset kuin kuulosuojaimissa ja kupit siis itsessään jo eristävät tehokkaasti melua. Vastamelutoiminto hämmästyttävän tehokkaasti vaimentaa niin junan kuin lentokoneenkin taustamelun. Sinällään kuulokkeiden äänenlaatu on aika surkea.
Bosella on myös nappimalliset vastamelukuulokkeet. Onko kellään kokemuksia niiden tehosta?
Kokeilin lentoaseman myymälässä suomalaisia QuietOn vastamelukorvatulppia. Tuntuivat hyvältä korvassa ja hämmästyttävän hyvin vaimentavat mataliakin ääniä. Meinasin jo tehdä kaupat, mutta jäin vielä miettimään. Motouutisten testissä niitä kehuttiin myös, mutta verkkokauppa.comin tuotearvostelussa joku kirjoitti, että tulppia on kypärän alla vaikea saada niin, etteivät ne osu kypärään. Se taas aiheuttaa ärsyttävää melua ja noilla tulpilla myös samaa vinkunaa, joka asennettaessa kertoo että tulpissa on vielä virtaa. Mulla oli sama "pumppausongelma" kuoppaisella tiellä myös paljon kehuttujen Alpine Moto Safe tulppien ja Stanleyn DIY muotoonvalettavien tulppien kanssa.
EARilla mennään edelleen. 2 paria päivä, aina tulpat poistettaessa vaihdetaan taskussa "elpynyt" pari korviin.
https://www.youtube.com/user/mtubeist
Löytyyköhän noita senan kypäröitä jo oikeasti jostain? Voisi olla ihan kiinnostava vaihtoehto kun alkaa kypärän vaihto olemaan muutoinkin ajankohtaista.
Kokeilin messuilla vastamelukorvatulppia. Meillä on Bosen vastamelukuulokkeet ja ei noista tulpista ollut kyllä mihinkään kuulokkeisiin verrattuna. Tuo kypäräajatus olisi kyllä mielenkiintoinen.
Ducati Streetfighter V4 -2021
Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.