Näin ajokauden ulkopuolella tulee mieleen kaikenlaista prätkäilyyn liittyvää, niin asiaa kuin vähemmän asiaakin.
Tämä tapahtui vajaa vuosi sitten, toukokuun alkupäivinä. Laitoin nettimotoon ilmoituksen myytävästä pyörästäni. Vajaan kahden tunnin kuluttua soi puhelin, soittaja oli kiinnostunut mopostani ja sovimme, että hän tulee samana päivänä kaupoille. Niin hän tulikin ja fiksuna miehenä esitti pyytämättä ajokortin ennen koeajoa.
Lyhyen koeajon jälkeen katselimme pyörän papereita ja teimme saman tien kaupat. Helppoa kuin heinän teko ja kaiken lisäksi tämä tarina on tosi.
No kuvitellaanpa tarinalle vähän toisenlainen loppu. Tämä seuraava on siis mielikuvituksen tuotetta, mutta voisi ihan hyvin olla totta:
Koeajon jälkeen kaveri sanoisikin olevansa kiireinen, eikä ehdi nyt tekemään kauppoja, mutta lupaa ottaa yhteyttä myöhemmin ja poistuu kiireesti autollaan paikalta. Jään vielä tupakoimaan pyöräni luokse kadun varteen asuintaloni edessä, ajovarusteet päällä ja kypärä mukana, olenhan juuri reilu tunti sitten hakenut pyörän talvisäilöstä myyntiä varten.
Perille päästyäni olen hakenut viereiseltä huoltamolta pari pitkää oluttölkkiä ja hörppinyt ne ostajaa odotellessani.
No, tumppaan tupakan ja olen juuri ottamassa avainta virtalukosta, kun paikalle pyyhältää virkavalta pillit soiden ja valot leiskuen. Poliisit tulevat eteeni ja kysyvät, olenko juuri ajanut pyörällä. Myönnän ajaneeni yli tunti sitten.
Puhallan mittariin ja tulos on 0,7 promillea. "Valehtelet ja olet vielä kännissäkin". Poliisi kokeilee moottorin kylkeä ja toteaa sen oleva edelleen kuuma. Itsekin kuulen pakokäyrien napsahtelevan jäähtyessään.
Poliisi kertoo minulle mitatun tutkalla yli 200kmh:n nopeuden 70:n alueella noin vartti sitten. Pyörän rekkari oli nähty ja sen perusteella osasivat tulla oikeaan osoitteeseen. Kiellän ajaneeni sen enempää kännissä kuin ylinopeuttakaan. Selostan myyntiaikeeni ja koeajot yms. Minua ei tietenkään uskota, vaan uhataan kovilla seuraamuksilla ja muilla kiirastulilla.
Koeajolla käyneestä kaverista muistan ulkonäön lisäksi vain etunimen, senkin epävarmasti (en kirjoittanut hänen tietojaan muistiin) ja hänen autonsa merkin ja värin. Netistä löytyy myynti-ilmoitus, vain viisi tuntia vanha sekä puhelimestani ostaja-ehdokkaan puhelutieto. Puhelu osoittautuu prepaid liittymästä soitetuksi, joten liittymän haltijaakaan ei saada selville. Kuinkahan juttu jatkuisi? Olisiko poliisi vahvempi oikeudessa tutkalukemineen, kuin minä omine "myyntipuheineni koeajoineen"?
XX -05 Kaikki loppuu aikanaan, vaan konsanaan ei milloinkaan...
No joo... Suomen rikosoikeudessa noudatetaan "in dubio pro reo" periaatetta. Epäselvissä tapauksissa tuomitaan syytetyn eduksi. Sun kuvaelmassa syyttäjä lähtisi tuskin edes syyttämään, koska näyttöä ajamisestasi ei ole.
StuG III Ausf. G
Varma tuomio. Ja hehkutus Iltalehdessä.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Perhanan ikävä saikkina siitä tulisi kuitenkin. Tuskin se poliisi ihan nahkoineen, karvoineen uskoisi selitystä. Esitutkinta siis varmasti tulisi, mikä sekin on keljua, ja aika kelju sitä syyttäjän ratkaisuakin olisi odottaa.
Tulee mieleeni takavuotinen, pitkä keskustelu yksityishenkilön vuokraamasta pyörästä, jota ei palautettu. Vuokraajan kyytiläisenä ollut nuori nainen kehtasi vielä tulla tänne motorgiin selittämään syyttömyyttään ja väittämään, ettei vika ole heidän, koska he eivät enää tiedä, missä pyörä on.
Olisiko nämä kaksi seikkaa viisainta ratkaista niin, että aina kun luovuttaa pyöränsä vieraan ihmisen haltuun, hänestä otetaan pyörän kanssa valokuva. Ainakin joidenkin kolttosteluhalua tällainen voisi rajoittaa.
Maailma on leluni. Tai sitten minä olen maailman lelu.
Nyksä: Annu. Ja CBR1100XX -00 Exät: VFR750F -90 (?), CBR900RR -97, SV1000S -04, ZZR1100 -92, GSXR1100 -96 ja -95, GSX750F -91, FJ1200 -90, GSX750F -02, GPX500R -88.
Pakko kommentoida, toi olisi kyllä niin paha skenaario että oksat pois...Ehkä myös jossain kuulusteluissa selviäisi, että kun tarpeeksi painostaa, niin ei voi sanoa todeksi että itse olisi tehnyt.
Kuva missä näkyy henkilö ja ajokortti....
Mutta voisin kummikin kuvitella suomen tuossa, että jotain sakkoja saisit tai jotain..
Koska mä sain sakot/kortti lähti, niin että siinä case, riitti että 2 poliisia näki, sen tilanteen, no myönsin sen, koska en jaksanut "painia" sen asian kanssa, mutta olisi voinut väittää hamaan tulevaisuuteen ehkä asian kanssa.
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Maailma on leluni. Tai sitten minä olen maailman lelu.
Nyksä: Annu. Ja CBR1100XX -00 Exät: VFR750F -90 (?), CBR900RR -97, SV1000S -04, ZZR1100 -92, GSXR1100 -96 ja -95, GSX750F -91, FJ1200 -90, GSX750F -02, GPX500R -88.
Pyörä taisi olla joku 750 kuutioinen Suzuki. En silloin vielä ollut rekkautuneena tänne mutta seurailin kirjautumatta sitä keissiä.
Edit. Eikös se tämä ollut
http://www.moottoripyora.org/keskust...tettu-GSXF-750
Munamankeli kaurapuuromoottorilla
Ex. Suzuki GSF650SA -07
Kuvapeli 2019 seurantaexcel
Rastin laittaminen kuvajahtikarttaan ohje by Pitkiss
Varmastikkin poliisi tutkisi asiaa tarkemmin. Tutkinnassa löytyisi lisää ikäviä sattumia:
- mopon myyjä maksanut huoltikselta ostamansa kaljan käteisellä, eikä huolinut kuittia.
- myöskään valvontakameran kuvaa ei voida hyödyntää. Siinä kyllä näkyy henkilö olut-ostoksilla, mutta häntä ei voitu varmuudella tunnistaa, koska käytti Mikki Hiiri -naamaria, olihan Vapun aatonaatto.
- myyjän ja ostajaehdokkaan tapaamisella tai myyjän odottelulla kun ostaja käy koeajolla ei valitettavasti ollut silminäkijöitä.
- Ostajan puhelin ollut suljettuna ajon aikana (niinkuin kaikilla moottoripyöräilijöillä on), joten puhelimen liikkeitä tukiasemalta toiselle tapahtuneen aikana ei ole voitu rekisteröidä
- myyjän puhelimesta oli ikävästi loppunut akku juuri kun ostaja oli kaartanut koeajolle, joten puhelimen pysymistä saman tukiaseman kohdilla ei voida näyttää toteen. Puhelin saatiin päälle vasta kun paikalle kurvanneet pollarit tarjosivat virtaa.
- Valitettava yhteensattuma (mutta täysin mahdollinen), että sekä myyjälä että nähdyllä kaaharilla samanlaiset kamppeet (musta rotsi, musta kypärä)
Viimeksi muokannut: TIJ; 23.03.2016 klo 23:17.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Aloitusviestiin viitaten, ainakin keski-suomessa poliisin sana on laki käräjilläkin. Ihan sama mitä todistajat sanoo. Täällä saisit tuomion melko varmasti.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Joo mutta ennenkuin sä pääset käräjille vapautusta saamaan. Sua kohdellaan kuin rikollista jos oot vaikka luvanvaraisissa duuneissa niin voipi jopa luvat lähteä.
Ja mitäs sitten jos kaks kaverusta vaan kovasti vakuuttaa sun tehneen jotain mitä et ole tehnyt ilman muuta todistusta kuin lausunnot. Kusessa olet.
Can-Am Outlander 1000 XT 2012
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
Nuoruudesta muistaisin,että poliisi on aika avuton jos ei vaan tunnusta rikosta ja lopettaa tutkinnan aikas lyhyeen jos ei oo henkirikoksesta kyse.
Voin ihan vankasta kokemuksesta.... "voittajan puolella" todeta yleisesti seuraavaa:
Pahimpia virheitä "asian ajamisessa".... varsinkin oman.... on tuudittautua siihen unelmaan,
että "palkattuaan"... tavalla tai toisella itselleen juristin, kuvitelee että nyt homma on hoidossa
ja voitto on varma.... kun asiat todellisuudessa on "OIKEIN".
Tuon enempää ei ihminen missään yhteydessä voi olla enempää VÄÄRÄSSÄ!
Elikäpä.... Niin valitettavaa kuin se onkin:
Sellaisenaan "juristin palkkaaminen" ei vielä tarkoita YHTÄÄN MITÄÄN MUUTA.....
kuin PROSESSIN HOITAMISTA.
Tuosta on aivan vitunmoinen matka todelliseen "asian ajamiseen", josta niin moni
kuvittelee nauttivansa pelkän toimeksiannon jälkeen.
Homma tahtoo mennä reisille jo ihan lähtötelineissä siinä, että se olennaisin.....
SELKEÄ TOIMEKSIANTO JA TAHDONILMAISU jää päämieheltä hoitamatta!
Miettikääpä tuota.... voidaan jatkaa vaikka pitempäänkin aiheesta.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY