Tähän vuodenaikaan se tulee taas mieleen, kun aurinko paistaa justiinsa siitä sen kiiltävän, mustan jään kiillottaman tien päältä, niin ei siinä auta muu, kuin ottaa vapaa käsi sieltä tankohupusta ja vetää se "lippaan"..Mitä ku olisi tarvetta ohjastaa luikaspinnoilla molemmilla käsillä!
Ei siinä teippaukset auta visiirin yläreunassa, ei sisään rakennetut aurinkovisiirit.....
Taas ite varmaan tehtävä visiiriin sellainen pikkulippa, koska yksikään kypärivalmistaja ei sellaista saa aikaiseksi - on se vaan niin kumma juttu?
Jaa miksi sitten pitää olla avattava kypärä! No tiätty sen takia, kun täytyy syödä ja juoda usein, ko jutaa matkaa...jää net turhat kypärin riisumiset poes, eli crossikypäri ei ole korvaava tuote - ja toisekseen pakkaset auttaa kummasti kypärin valinnassa....![]()
No ainaski cabergilla semmoinen ihme on.
http://www.motoin.de/Helmets/Flip-Up...AX::32082.html
Tunturi Sport > Monkey > GT125 > CB350T > yli 20v.taukoa > XT600Z > R1100GS savuna ilmaan, tuhopolttaja iski, > R850GS (pappamopo), lastutettuna, pörinäputkella ja hieman näpelöitynä peräti tältä vuosituhannelta (2001). AV-jutaaja 35.
Caberg on muualla Euroopassa tunnetumpi merkki kuin meillä ja Sharp-testin tulokset puhuvat puolestaan.
Mulla on FC-motolta tilattu Justissimo GT2, tämä Tourmax on saanut max. tähtiluokituksen: http://sharp.direct.gov.uk/testhelme...discontinued=1
Kokeilepa Sunax visiiriä steel - sävyisenä (http://www.sunax.de/en/products/sunax-bx). Minulla on tuollainen Shoei Multitecissä ja toimii erittäin hyvin sekä syksyllä matalalla paistavaan aurinkoon että kesällä kirkkaasti korkealta paistavaan aurinkoon. En ole itse käyttänyt aurinkolaseja ollenkaan mopoillessa Sunaxin hankkimisen jälkeen.
Mulla on toisena kypäränä Neotec jossa on sisäänrakennettu aurinkovisiiri, mutta minusta tuo Sunax toimii paremmin
Onkohan minkään kypärän sisäisessä aurinkovisiirissä polarisaatiokalvoa, ettei heijastukset häikäisisi ollenkaan. Suoraan auringonpaisteeseenhan ei se polarisointi vaikuta, mutta jäästä heijastuvaan kylläkin.
Itellä on ainakin autolla ajaessa aurinkoisella säällä aina aivan ehdottomasti polarisoidut aurinkolasit päässä.
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
Pakko huudella täältä sivusta: hitto tuohan ois justiin passeli ruukku meikäläiselle! Sopivasti faitterihenkeä mut silti avattava (nykyinen N90 Nolani) ja saattais jopa toimia kun nämä badass-kypärät kuulemma järestään umpipaskoja. Ei ois kalliskaan. Tietääkö kukaan suositella kokemuksesta?
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Mulla on kaks viimeisintä ollut caberg ja hinta/laatu on OK.
Istuvuus on erinomainen (korkeaotsainen arjalainen malli) ja mahtuu jopa rillit ja aurinkolasit jos sellaisia haluaa käyttää kypärän kanssa.
Ei ne mitään viiden huntin pottia ole, mutta tuollaisen parin huntin ruukun raaskii vaihtaa sitten useammin, eikä tarvii käyttää aivan loppuun.
Tuuletuksen ja kuivatuksen kanssa pitää olla tarkempi kuin laadukkaamman kanssa.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
^Mulla siis Caberg Justissimo GT. FC-motolta tilattu ja maksoi kuluineen <180€. Sharpin testin mukaan nämä ovat minimissään 4 tähtisiä ja monesti kolme kertaa kalliimmilla on huonompi tähtiluokitus, mielenkiintoista.
Seuraava on myös Caberg ja koot on muuten ihan normit eli M-koko passaa M päähän.![]()
Sitten on vielä
tällainen
Ilmeisesti Schubertin tekemä.
Husqvarna 701LR
En tiedä riippuuko se kypärän visiiristä, mutta ainakaan omalla Arai:lla mä en pysty ajamaan polaroiduilla aurinkolaseilla. Johtuu siitä, että kun visiiri on kaareva, niin se itsessään jollaintapaa vissiiin "polaroi" tms. sitä valoa riippuen kaarevuuden kulmasta…… öööö… siis tarkoitan että riippuen mihin suuntaan silmillä katsoo, sivulle vai eteen. Käytännössä mulle kävi niin että hieman sivulle (esim vasen) katsottaessa vasemman puolinen silmä sai huomattavasti erilailla polarisoituneen kuvan kuin oikea silmä, mikä katsoo enempi visiirin keskeltä verrattuna vasempaan silmään. Ja tilanne muuttuu koko ajan kun katse vaeltaa sivulta toiselle. Yksinkertaisesti aivot menee solmuun kun kumpikin silmä saa erilaisen kuvan toiseen verrattuna ja jatkuvasti muuttuen. Vois helpottaa jos ei liikuttais silmiä vaan kääntäis vaan päätä.![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kiva kuulla että tähänkin on siis joku ihan järkevä syy. Ite käyttäny mopoaikana paljonkin polarisoiduilla laseilla olevia aurinkolaseja, enkä mitään ongelmaa ainakaan muista. Mopolla tietysti nopeudet sen verran pienempiä, ettei pienet vääristymät välttämättä haittaa. Asia voi tietysti olla paljonkin visiiristä riippuva ja joissakin visiireissä saattaisi tuokin homma toimia ongelmitta.
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
Voi olla että tuo tosiaan riippuu monesta asiasta, esimerkiksi visiirin materiaalista (okko kaikissa sama?) ja vaikka siitä että onko visiirin keskiosa miten kaukana silmistä verrattuna visiirin sivuosaan. Ja sitten henk. koht. jutut että ketä haittaa ja ketä ei.
Muistan polaroideja kokeillessani että esimerkiksi vastaantulevien autojen tuulilasit näyttää kummallisilta kun niistä heijastunut valo taitaa olla polarisoitunutta jollain tapaa, niin toinen silmä näki sen tummana ja toinen ei. Ja lisäksi se vaihtui koko ajan kun vastaan tuleva auto lähestyi (eli oli erilaisessa kulmassa visiiriin ja silmiin nähden). Taivas myös oli pikkasen vinkeä, koska riippuen hiukan mitä hiukkasia ilmakehässä missäkin kohtaa on, siroaa valo eri tavalla ja kuulemma siroutunut valo on myös polarisoitunutta. Luulisin että tuo aiheutti myös taivaan läikikkyyttä, ja tietty toiseen silmään just eritavallakun toiseen…
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kyllähän kaikki heijastukset tosiaan muuttuvat jollain tapaa polarisoituneeksi ja siksi näyttävät erilaisilta polarisoiduilla laseilla. Suuri vaikuttava tekijä on varmasti kuitenkin tuo kaareva visiiri joka muuttaa valon kulkua juuri aavistuksen verran eri silmille erilaiseksi. Tietysti Visiiri on paljon lähempänä silmiä, kuin esimerkiksi auton tuulilasi.
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
Näin se menee, suupertti olis muuten hyvä kypärä mutta kun pää on sen mallinen (tai kypärä...) että ne eivät millään kohtaa toisiaan. Pitäis olla suupertilla leveydestä m/l ja pituudesta/korkeudesta xxl niin olis aika perfetto potta. Toistaiseksi sopinut joko puukolla tuunattu shoei raid tai halpis rxa explorer umpinaisemmista.
Ja kuten kaikki tietää niin se että potta vähän huljuu päässä tai on liian pieni johonkin suuntaan on yhtä helvettiä ajamisen kannalta
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Harvempi näyttää arvostavan kypärän pääasiallista tarkoitusta mikä on suojaus l. turvallisuus.
Caberg: http://sharp.direct.gov.uk/testhelme...discontinued=1
Suupertti: http://sharp.direct.gov.uk/testhelme...discontinued=1
Tässä ei pidä sekoittaa "aurinkolippaa" ja tummaa "aurinkovisiiriä". Käyttämässäni Shohei GT-Airissa on sisäänrakennettu aurinkovisiiri, joka toimii kuten tummennettu visiiri tai aurinkolasit. Se ei kuitenkaan estä matalalta tulevaa aurinkoa tehokkaasti. Sama kuin autoillessa. Vaikka olisi aurinkolasit päässä, niin tietyissä valossa on pakko heittää se aurinkolippa siihen eteen.
Eli Huuruksen ongelmaa ei ratkaista tummalla linssillä, vaan sillä lipalla. Tänä syksynä on ollut niin paljon aurinkoa tarjolla, että olen jo toivonut pilvisiä päiviä. Vastavalossa on joutunut ajamaan ulkomuistista näkyvyyden ollessa todella surkea. Tähän on tosin osasyynä visiirin huono kunto. Ei niitä naarmuja kesällä huomaa, mutta syksyllä kyllä. Keväällä on pakko tilata uusi visiiri, niin uskaltaa taas liikkua valoisalla.
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Samoilla linjoilla. En toki ostaisi kypärää joka tuntuu hemmetin hyvältä päässä mutta on testeissä saanut huonommat arvostelut kuin salaattikulho joskaan en myöskään suostusi ostamaan kypärää jos se ei istu päähän vaikka se olisi voittanut jok ikisen vastaan tulleen testin. Totuus on tuolla jossain niinkuin jo aikoinaan äx-fileiden alussakin todettiin. Siksi himppasen karsastan tuota netistä kokeilematta tilaamista kun se kokomerkintä ei vielä kerro koko totuutta. Olen mm joskus testannut päähäni stormilla kypärää (hitto kun ei tullu laitettua merkkiä/mallia mieleen) joka oli muuten oikean kokoinen mutta puristi niin saakelisti otsasta ja takaraivosta mutta silti keikkui sivuttain... itse kun olen tälläinen munapää mutta se terävä osa osittaa eteenpäin...
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Yksi vaihtoehto voisi olla Nolan N40 Full, linkki: https://www.storm-motor.fi/ajovarust...s-n-com-016-l/
Tässä on säädettävä aurinkolippa joka hoitaa hommansa ihan hyvin. Kypärä ei tosin ole avattavaa mallia mutta eipä tuon leukaosan irrottamiseen tai kiinnittämiseen kovin kauaa aikaa mene. Ja sen voi lämpimillä keleillä jättää laukkuunkin.
NT700V Deauville
Ehkä OT, mutta tuosta turvallisuudesta vielä: en tiedä olenko jotenkin erikoinen tässä suhteessa mutta itsellä harkinnassa olevat kypärävaihtoehdot ovat näitä "yleisesti hyviksi tunnettuja" merkkejä.
Esim. Arai (jota siis itsellä ei nykyään ole, kun ne ei käy mun päähän) pärjää vaihtelevasti (2 tähteä tai enemmän) SHARPin testeissä, toisaalta taas brittiläisen liikenneministeriön aloitteesta v. 2007 käynnistetty testausproseduuri ja -laitos ei välttämättä omaa ihan samaa kokemusta kuin vaikka AGV, Nolan, Arai, Shoei (monta muuta merkkiä..).
Lainaa Sharpin omalta sivulta:
Q. What is SHARP?
The Safety Helmet Assessment and Rating Programme (SHARP) is a consumer information initiative that was launched by the Department for Transport in 2007 following research that revealed real differences in the safety performance of motorcycle helmets available in the UK.
SHARP’s objective is to provide:
• clear advice on how to select a helmet that fits correctly and is comfortable, and secondly
• consumers with clear, impartial and objective information about the relative safety of motorcycle helmets available to riders in the UK.
Husqvarna 701LR
Onhan lippa ja visiiri eri asioita, mutta jos aurinkovisiiri on riittävän tumma, niin se toimii osin läpinäkyvänä lippana. Shoein sisäänrakennettu visiiri ei ole sama eikä edes samankaltainen käytännössä kuin sunax. Minulla on vertaulukohtana shoei neotecin visiiri ja toisessa kypärässä shoei multitecissä sunaxin visiirilippa. Kannattaa kokeilla - sunax steel maksaa pari kymppiä
Itse ostin viime talvena HJC RHPA kymppi plussan. Tuntui todella hyvältä päässä testatessa. Ajossa tilanne hieman muuttui, kovemmassa kyydissä kääntyy nenää vasten. Hiljainen, muttei voita aiempaa Shoei XR1100sta siinä suhteessa. Eli miltä tuntuu päässä koittaessa on kuin uuden mopon koeajo, antaa vähän suuntaa mutta ei oikeastaan todellisesta käytöstä kerro paljoa. Nyt sitte ajankin taas vanhalla Shoeilla radalla...
Lisäksi nämä testit. Siihenkin tuo HJC on hyvä esimerkki. Kun lävistystesti tehdään tiettyihin kohtiin, on HJC niistä paksumpi. Muissa kohdissa ihan peukulla painamalla kypärä spoijaa kuin salaattikulho. Eli testiä varten optimoitu potta. No, pitää kaatua niin että osuu paksu kohta edellä.
Crossiin mulla on Airohin Aviator, Shoei V2 ja joku HJC joka jäi varavarapotaksi. HJC on ajossa niin hiostava ettei sillä pysty oikein ajamaan edes talvella. Airoh taas on herättänyt kyseenalaista keskustelua turvallisuudesta - jonkin kustannuksella se keveys on tehty. Nyttemmin oppinut että Airoh tekee samaa kuin HJC, paksut kohdat kuoreen lävistystestikohtaan ja muut osat on sitte mitä on. Silti, mielettömän mukavan kevyt päässä.
Suhtaudun virallisiin turvallisuustestituloksiin samalla tapaa kuin Volkkarin päästöihin.
Edellä raaseri sanoi minua paremmin sen mitä minäkin tarkoitin:
kypärä voi oikeasti olla turvallinen vaikkei se joka testissä menestysikään täydellisesti. Jotkut merkit keskittyvät jonkun testin tuloksen optimointiin mutta ei se muuta välttämättä tarkoita.
Esim. tuo Arai: jossei se olisi turvallinen niin siitä olisi varmaan kuultu jo. Vaikka Arai Condor sai sharpin testissä vaan 2 tähteä viidestä...
Husqvarna 701LR
Genau! Mulla kanssa tuo Neotech- mikä onkin ehdottoman hyvä ja laadukas kypärä, etenkin se sisävisiiri "normikesä-aurinkokeleillä", yläaurinkoa vastaan, mutta: talviajoon, crossi, enduro, trial, kiihdytys, jne, huimapyörä, kaikkiin ajo-modeihin yksi ja sama ainoa kypärä vaan ei käy!
Kypärä, (kuten myös renkaat, ajoasut, ja myös itse pyörät), ovat AINA kompromisseja, ja siksi niitä pitää olla useampia eri tilanteen ja käytön mukaan, (tallissa 5 ja sisällä vaatekomerossa 2 - juu ja kaikki nuo siis mp-kypäriä!)
Nyt olin hakemassa ja etsintäkuuluttamassa talviajo- jutauskypärää, (talvi-tourinkia), jolloin vaatimuksena on:
- avattava, (ruokailut juomiset jutustelet, huutamiset, jne,) ja että avausmekanismi ei jäädy!
- integraali (suoja keliä, pakkasta, lumisade)
- kuulokesyvennykset, (PMR-)
- kirkas visiiri, (pimiäajo)
- Pin-lock, (huurtuminen tiettyyn pakkaslukemiin asti), tai mielummin sähkövisiiri (ei ongelmia)
- lippa, (tienpinnan sekä matalalla paistavan auringon häikäisy)
Ja totta kai tuo tst:n mainitsema suojaus on tärkeää, mutta se tulee ainakin meikäläisellä talviajohommissa pririteettinumerolla "joku muu, kuin yksi", koska hyvä kypärä ehkäisee jo ennaltaan tuollaiset tilanteet, joissa iskun torjuntaa tarvitaan! Että ihan "muovikypärälläkin" mennään, jos sikseen.....
Usein kaikkein yksinkertaisimmat ratkaisut ovat parhaita, joten tuo koutsin mainitsema Sunax, tuntuisi olevan se kaikista kätevin, (ja edullisin), etenkin kun sen voi tarvittaessa siirtää kypärästä toiseen!
Mutta tästähän tulikin yllättävän HYVÄ keskustelu- threadi, joka toivottavasti herättää
enemmänkin keskustelua!
Erittäin suojaavakin kypärä kun voi olla muutoin huonosti suunniteltuna turvaton käyttäjälleen liikenteessä!
![]()
Sumekolla Caberg Tourmax 149.90 mattamusta
http://shop.sumeko.fi/caberg-tourmax...ara-mattamusta
Täällä juttua kypärästä
http://www.matkaendurot.net/phpBB3/v...p?f=10&t=30350
T7
Oijjoijjoijjoi..... syyhyttäääää...........
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Sunax vaikuttaa mielenkiintoiselta kompromissiltä muutoinkin kuin hintansa puolesta.
Neotec:iin asennettuna taitaa monella tulla kuitenkin tuon kanssa "todellisuuden raja"
vastaan.... ja vielä ylittyäkin.....
Eli kypärän aukko tahtoo olla jo lähtökohtaisesti liikaa "lippa silmillä", ellei pyörä normilla
ajosennollaan suosi "nokka kohti taivasta" etenemistä.
Tuota yläreunaa kun vielä lasketaan "käytännössä lippakaistaleella", alkaa perusasento olla
kuin vanhalla alakattoasentajalla.
Juu... Ei ole Neotecin perusasento päässä mitenkään "leuka rinnassa ja kolvi lasissa"......
eikä otsakaan niin helvetin matala, loivalla luiskalla, että se siitä johtuisi.
GT-Airiin tuota voisi jo testatakin. Olisi lähtökohtaisesti parempi mahdollisuus pelittää.
Tiedä sitten, miten tuo Sunax istuu/toimii Shoein "aurinkolasien" mekanismien/muotoilun kanssa.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY