En löytänyt tästä ketjua eli todetaan tässä nyt että 1.11.2015 jälkeen ei rekisteriotetta tarvitse pitää kotimaassa mukana ajoneuvossa.
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/...e_ajoneuvoille
Vähän helpotusta noihin säilytyspulmiin.
FJR -17
Niin eli erona on se että tähän asti rekisteriotteen puuttumisesta on saattanut saada sakot (tuskin kukaan on saanut), mutta tästä eteenpäin sitä ei enää edes kysytä.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Sen verran harvoin on tuota rek.otetta poliisit kyselleet (=ei kertaakaan since -86), mutta enempi tuolla muutoksella onkin merkitystä ajoneuvokauppaan ja katsastuskonttorilla käynteihin (joita niitäkin noilla talon 2x autoilla joutuu kerran vuodessa tekemään). Itse asiassa seuraava käynti pitäisi tehdä 16.11. mennessä, joten taidanpa ihan piruuttani kokeilla tätä paperittomuutta samointein heti alkukuusta![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
^Joo-o. Hyvin on taas sekotettu eri lähteissä toi lain voimaantulo, laiskana ei jaksa kaivella sitä varmasti oikeaa, joten luotan ylen uutisointiin jonka mukaan laki tulee voimaan 16.11. Eli ehkä ensi kuun alussa ei vielä kannata mennä konttorille ilman lappuja mutta hyvinhän sen ehdit testaamaan 16. päivä.
http://yle.fi/uutiset/auton_rekisteriote_muuttuu_sahkoiseksi__paperivers iota_et_enaa_tarvitse/8364872
RC8
Don't call me stupid, I'm insane!
Niin no Trafinkin tiedotteessa sanotaan että "marraskuun jälkeen" ja tietty allekirjoittanutkin sen oikoluki jotta mukamas marraskuun alusta
Ihan siihen vimoseen leimapäivään 16.11. tuota ranskista ei kuitenkaan uskalla jättää, paukahtaa mokoma vielä laakista ajokieltoon jos ei läpi menekään, tuo jälkitarkastus kun ei tosiaankaan olisi mikään ylläri näiden patonkiuunien kanssa pulatessa, aina ne jotain sanomista tuppaa jostain kohtaa löytämään, jos ei muuta niin keksii koska eihän viatonta baskeria ole olemassakaan
Josta keksimisestä tuo eräskin konttori laittoi viime kerralla koiranluut vaihtoon ja noista mitään vikaa löytynyt vaikka kuinka niitä ruuvipenkissä vääntelin. Ihan tiukatkin olivat vielä jopa käännellä, mutta ei auttanut, vaihtaa piti kun kerran oli papereihin merkitty. Osathan ei nyt kalliita olleet ja työkin helppo, mutta kyllä se siltikun syyttä suotta osia käsketään vaihtamaan ihan vain periaatteen vuoksi
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
http://www.trafi.fi/tieliikenne/kats...ikaiskatsastus
Tuolta lainattua
"Ajoneuvoa voidaan käyttää korjattuna enintään 2 kk:n ajan määräaikaiskatsastuksessa hylkäämisen jälkeen, mikäli katsastus on tehty ajoneuvon katsastusaikana. Ajoaikaa on kuitenkin aina katsastusajan päättymiseen asti, mikäli kahden kuukauden ajoaika päättyy aikaisemmin kuin ajoneuvon katsastusaika eikä ajoneuvoa ole määrätty ajokieltoon. Katsastuksessa todetut viat ja puutteet on kuitenkin korjattava mahdollisimman pian.
Jos ajoneuvo varsinaisen katsastusajan jälkeen hylätään määräaikaiskatsastuksessa tai jälkitarkastuksessa, 2 kk:n aika lasketaan viimeisestä varsinaisena katsastusaikana tehdystä määräaikaiskatsastuksesta lähtien."
Eli kyllä sillä autolla saisi sen kaksi kuukautta vielä ajella, vikalista on voimassa kuukauden, mutta jos viat korjaa ni saa ajaa kaksi. Tietysti sitten jos menee katsastamaan uudestaan ei selviä pelkällä jälkitarkastuksella.
EDIT:
Valtioneuvoston asetuksesta 19.12.2002/1245:
"14 § (12.6.2003/545)
Oikeus käyttää määräaikaiskatsastuksessa hylättyä ajoneuvoa
1. Jos 3 ja 4 §:ssä tarkoitettuna katsastusaikana katsastukseen esitetty ajoneuvo hylätään määräaikaiskatsastuksessa ajokieltoa määräämättä, ajoneuvoa saa käyttää liikenteessä enintään kahden kuukauden ajan määräaikaiskatsastuksessa hylkäämisestä, kuitenkin vähintään mainituissa pykälissä tarkoitetun katsastusajan loppuun asti. Ajoneuvossa todetut hylkäämisen aiheuttaneet viat ja puutteellisuudet on kuitenkin korjattava mahdollisimman pian. Jos ajoneuvoa ei edellä tarkoitettuna aikana hyväksytä jälkitarkastuksessa tai määräaikaiskatsastuksessa, ajoneuvoa saa käyttää liikenteessä vain sen kuljettamiseksi korjattuna sille varattuna aikana katsastukseen."
Viimeksi muokannut: Jagroan; 15.10.2015 klo 19:14.
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
Niinpäs onkin, mutta varsinaisen katsastusajan jälkeen ei ajoaikaa heru: Lainaus Trafin sivuilta.
Mikäli katsastus aloitetaan vasta varsinaisen katsastusajan päätyttyä, katsastuksessa hylättyä ajoneuvoa saa käyttää liikenteessä vain sen kuljettamiseksi joko katsastajan luvalla korjattavaksi tai viat korjattuna sille varattuna aikana katsastukseen. Tällaisessa tapauksessa ajoneuvolla ei ole 2 kuukauden ajoaikaa hylätyn katsastuksen jälkeen.
Simo Salmista lainatakseni: No hemmetti - minullahan ei sitten taida baskerien valmistama kotilo ollakaan vaikka kyllä siinä baskerien logot on. 283 tkm rullattu mittariin , ainoat huollot kun on tehty ovat 30 tkm välein tehdyt määräaikaishuollot ja kerran on palat ja etulevyt vaihdettu ja yksi pintamaalivaurio on korjattu alahelmasta etukulmasta varmuuden vuoksi. Ja p.ainetankin suojaläpän lukitusmekanismin lukitustappi on putsattu kun pölyn takia jumitti kiinni. Niin, onhan se todella yksi vika. Ja siinä kaikki, viiden vuoden kokemuksella. Ei voi olla baskerien valmistama.
<p>.</p>
Kappas! Noinhan sen järjen mukaan pitäisikin toimia. Tuossa vaan joku vuosi sitten kun erään ranskiksen (ylläri pylläri) kanssa tosiaan kävi noin että 1vko ennen leiman päättymistä käytiin konttorilla ja se pomppasi, niin insinjööripä ei antanut "ajoaikaa" kuin tuohon kats.päivään saakka. Ei siis tullut sitä 1kk, joka käytännössä olisi ollut n. 4vko, vaan tuli vain tuo 1vko
No ei siinä mitä, homma oli helppo korjata ja jo seuraavana päivänä kävin tuon pois kuittaamassa, mutta kuitenkin tuosta oppineena enää en jätä leimalla käyttöä "liian lähelle", ihan vain varmuuden vuoksi
Mitä tuolee tuohon nykyiseen jo 285tkm ajettuun patonkiuuniin, niin tässä ollaan nyt iltasin nykerretty vähän sieltä ja täältä, pikkuvikoja pois ja uutta osaa kuluneen tilalle => nyt pitäisi kaiken järjen mukaan olla leimankin pupu & paukku, ilman huomautuksia, mutta tuotakaan tosiaan uskalla kuin konditionaalisssa mainita![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
No selvennyksen vuoksi, että meiksin patonkiuuni ei ole kaupunkiajossa kuin nimeksi, pitkän matkan maantieajossa on kilometreistä rullattu 80 %.
Kyläpyörityksessä oleva saman vuosikerran nipponseikin riisikuppi potee sitten nuita pienempiä vikaantumisia - vaikka pitäisi olla luotettavan merkin maineessa. Esim. akku jätti juuri pari vkoa sitten taipaleelle - onneksi marketin pihaan josta oli matkaa akkuliikkeeseen alle kilsa - jotain hyvää siinäkin.
<p>.</p>
Onko kellään käytännön tietoa kuinka tuo sähköinen rek.ote toimii ulkomailla?.
Itse juuri vaihduin haltijasta omistajaksi ja minulla on vanha paperinen rek.ote, mutta siinä on myös vanhat tiedot.
Eli omistaja eri kuin nykyään ( ja minä sen aikainen haltija ).....eli pitääköhän ulkomaille pyytää paperinen versio mukaan?
Trafin sivuilla lukee seuraavaa:
I osan tarvitset vain ulkomailla - et kotimaassa
Paperinen I osa pitää olla mukana vain, kun ajoneuvolla lähdetään ulkomaille. Et tarvitse I osaa Suomessa ajon aikana mukana, sillä poliisi pystyy näkemään ajoneuvon tiedot suoraan tietojärjestelmästä.
Kai olet omistajavaihdoksen ílmoittanut Trafille? Samalla saat uuden I-osan mukaan. Konttoreista en tiedä, mutta netin kautta sen saa ainakin ilmaiseksi omistajavaihdoksen (4,00€) yhteydessä. Tarvitset kuitenkin myyjältä sähköisen varmenteen.
I-osan (ja myös II-osan) saat tilattua myös jälkeenpäin Trafin sähköisestä palvelusta.
Honda CRF1000L Africa Twin DCT '16
ex: Solifer SM-82, Yamaha XT660Z Ténéré '13
Joo siis tänään kävin katsastuskonttorilla tekemässä omistaja vaihdoksen, konttorin huuhkaja ei antanut muutakuin kuitin suoritetusta maksusuorituksesta ja sanoi, että jos lähden ulkomaille niin pitää mennä kyselemään konttorille tai trafille. Ei siis antanut suoraa vastausta, eikä paperista rekotetta.
tein omistajanvaihdoksen kahteen ajoneuvoon haltijasta omistajaksi Trafin erehtymättömän nettisivun kautta ja sain muutaman päivän päästä vakuutusyhtiö lähitapiolasta paperin että kummankin vehkeen kaikki vakuutukset on lopetettu...
WTF..
lähitapiola ilmoitti että vakuutus päättyy automaattisesti omistajanvaihdoksen yhteydessä, tarfin ohjelmistovirheen takia![]()
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Itte pidän prätkässä satulan alla lokerossa vain värikopiota alkuperäisestä rekisteriotteesta. Se on niin aidon näköinen että olen siihen varalta kirjoittanut, että kyseessä on kopio. Eipä ole kukaan pihistänyt eikä edes liikenteessä sitä halunnut tarkistaa (lähes kymmeneen vuoteen). No ulkomailla alkuperäinen on ollut mukana Green Cardin kanssa samassa kuoressa.
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Trafin omat palvelut sivulta voi näköjään tilata rekisteriotteen teknisenosan hintaan 0€