Marraskuun alustahan MP:lle voi myös tehdä liikennekäytöstä poiston.
Oma yhtiö POPvakuutus ilmoittaa että liikennekäytöstä poiston aikaa ei hyvitetä liikennevakuutuksessa.
Toimiiko rekisteristä poisto kuten kai aiemmin:
1. Pyörä pois rekisteristä, kilpien kanssa konttorille; liikennevakuutus katkeaa.
2. Pyörä taas käyttöön; rekisteröinti uusin tai vanhoin tunnuksin, ottaa liikennevakuutuksen.
Erityistä huomioitavaa tai uutta käytäntöä?
Tarve saada vakuutus kokonaan poikki kun rikkinäisellä pyörällä ei ole ajoa näkyvissä.
Noinhan se menee. Kilvet irti ja konttorille papereiden kanssa ja sitten paperit mukaan ja kilpi konttorilta. Olikohan 11/2007 jonka jälkeen ei ole tarvinnut katsastaa jos vie kilvet pois. Siis jos on tuon päivämäärän jälkeen poistettu kilvistä.
Niin millä perusteella ei vaikuta vakuutus maksuihin jos moottoripyörä on liikenteestä poistettu 1.11.2015 jälkeen. Turvassa eivät ainakaan vielä tieneet miten toimitaan 1.11.2015 jälkeen.
Ainakin nuo harrastus autojen maksut saa talvi kuukauksiksi katkaistua. Voi vee jos tuo pitää paikkaansa, itsellä useampi mopo tallissa ja olin siinä uskossa että marraskuun alusta saan ainakin osan niistä vakuutuksesta pois ilman kilpien viemistä konttorille. Kyllä nuo vakuutus yhtiöt näköjään osaa kusettaa jos noin menee, mieli valtaiseksi on mennyt touhu
Edit: Esim tuon jammun r1:sen liikenne vakuutus on noin 160e vuodessa vaikkei sillä aja metriäkään, se on kesä kuukaudet seisonnassa mutta talvi kuukaisina ei sitä voi seisottaa. Näin siis Turvassa.
Viimeksi muokannut: jappa; 09.10.2015 klo 21:29.
Uudessa systeemissä ei kilpiä tarvitse palauttaa vaan ilmoitus hoituu sähköisesti tarfin 4e:n maksulla, mutta mitä vaikutuksia sillä on vakuutusmaksujen hinnoitteluun niin en tiedä. Seisonta-ajattomat "vuosi"vakuutukset ilmeisesti/ehkä poistuu tai niiden pykäliin tullee selvennyksiä/muutoksia.
Vakuutusyhtiöistähän tuo tieto varmaankin selviäisi.
<p>tänään minä - huomenna minä- ja entäs ylihuomenna, no minä. www.roadracing.eu </p>
Miula on myös pyöriä vakuutettu Turvassa ja se vuosimaksu on n. 20€ luokkaa / pyörä, jos ei ajeta ollenkaan.
Outoa olisi, että vakuutusyhtiön sisällä on eri tapoja toimia saman vakuutuksen yhteydessä.
Kuulostaa aika tarpeettomalta toimenpiteeltä tuo tieliikenteestä poisto moottoripyörien kohdalla, jos sillä ei ole vaikutusta vakuutusmaksuihin.
Mutta se on varmaa, että jos vakuutusyhtiöillä alkaa tulot pienenemään, se erotus jaetaan niiden kesken, ketkä maksaa vakuutuksia, eli vakuutusmaksut nousee.
Vanhoilla vakuutuksilla on eri ehdot kuin uusilla, mulla on vieläkin Turvan seisonta-ajallinen vakuutus, mutta käsittääkseni uusia "seisonta"vakuutuksia eivät myönnä. Tai eivät myöntäneet ainakaan tuossa noin vuonna 2009 eivät edes vanhalle asiakkaalle jolla oli toinen pyörä Turvassa vakuutettuna seisontavakuutuksella.
<p>tänään minä - huomenna minä- ja entäs ylihuomenna, no minä. www.roadracing.eu </p>
Sehän mua tuossa omassa vakuutus maksussa ihmetyttää kun turvan oman laskurin mukaan vuosi maksu on 13e jos seisottaa koko kesä kauden. Kysyin tuota omaa laskua ja he väittivät sen olevan oikein, menen tässä joku päivä ihan henkilö kohtaisesti tuonne turvan toimistoon ja käsken selittämään miksi tuon jammun vakuuts maksu on tuomoinen.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
ainakin ennen turvassa on voinut seisonta-ajattoman vakuutuksenkin laittaa seisontaan. huhti-lokakuu katsotaan ajoajaksi, noilta kuukausilta voi laittaa seisontaan ja kun seisonta-ajan pituus vähintään 30vrk putkeen, se vähennetään laskusta. eli periaatteessa kesän voi laittaa seisontaan ja talvi menee pienellä maksulla, kun se ei ole "ajoaikaa".
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
jSe liikenteestä poistamis ja liittämisrumba maksaa käsittääkseni myös. Ei paljoa säästä tuossa. Jos ollenkaan. Ifistä mulle soittivat että semmonen vakuutus mikä on kokoajan päällä vaikka haluais jouluajelulle , maksaa vaan pari kymppiä siihen päälle mitä ois 7kk vakuutus..vai kuuden en muista tarkkaan. No pieni ero kuitekin.
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
Juuri näin oli tarkoitus toimia, mutta turvassa selittävät vain että tuo 160e (kyseisessä mopossa bonukset -20, siirsin toiseen pyörään tästä bonukset) on talvi ajan liikenne vakuutus maksu, vakuutus kausikin lähti suoraan seisonta vakuutuksella ettei sekään ole selitys tuolle hinnalle vaikka niin virkailia ensiksi selitti. Lopuksi ei pystynyt oikein perustelemaan tuota maksua kun kaikki selitykset ammuin alas. Pitää varmaan vaihtaa vakuutus yhtiötä, kelpaa varmaan nuo rahat muillekkin yhtiöille
Edit: Ettei mene ihan aiheen vierestä niin aika kummalta jos nuo maksut ei katkea jos sen poistaa liikenne käytöstä.
Viimeksi muokannut: jappa; 10.10.2015 klo 09:04.
Minä en luottaisi palvelutiskin antamaan laskelmaan vaan tarkistaisin vakuutuksen netissä.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Kerrataan vielä Lähitapiolan versio.
Marras-maaliskuun välissä pyörää ei saa seisontaan, mutta vakuutus ei myöskään käytännössä maksa mitään. Huhti-lokakuun aikana saa laitettua seisontaan, mutta pitää olla vähintään 1kk ajan, että saa alennusta vuoden vakuutusmaksuista. En tiedä vaikuttaako tähän systeemiin tuo muutos mitenkään. Itse ilmoitin seisonta-ajoiksi tämän vuoden lokakuun ja ensi vuoden huhti- ja lokakuun. Joitain kymppejä säästän, mutta eipä tuosta vajaan 200e vuosimaksusta nyt niin paljoa voisi enää säästääkään.
Retired
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Mikäli olen ymmärtänyt niin tämän uuden asetuksen pitäisi koskea myös moottorikelkkoja. Itse vein omasta kelkasta kilvet konttorille viime talvena. Ajoin kelkalla kahtena edellisenä talvena viikon kumpanakin. Kelkassahan on myös ns. ympärivuotinen vakuutus niinkuin pyöriinkin saa. Mikäli meinaavat soveltaa niihin samaa kaavaa, että "ei vaikuta vakuutusmaksuihin" niin vien kilven konttorille myös tulevaisuudessakin. Ei mitään järkeä maksaa liikennevakuutusta kelkkaan 350e/vuodessa jos sillä ajaa yhden viikon. Sitä vartenhan tommonen liikennekäytöstä poisto on tarkoitettu, että ei tarvitse maksaa jos sitä ei käytä. Ainakin teoriassa, mutta näköjään käytäntö voi taas olla jotain ihan muuta. Tää Suomi on kyllä rahastuksen paratiisi joillekkin yrityksille. Oma pyöräni on myös ympärivuotisella vakuutuksella. Ainakin nyt.
Aprilia RS660
EX Kawasaki Z900, Triumph Street Triple R, Suzuki SV650S
Kauheasti ei taida olla tietoa tulevasta käytännöstä eri yhtiöissä.
Laki ei velvoita yhtiöitä hyvityksiin mp:n liikennekäytöstä poiston ajalta, ainakaan en löytänyt mitään sellaista.
Trafihan ei tuollaista päätä, vaan asia vaatisi lakimuutoksen eduskunnassa. Korjatkaa jos olen väärässä.
Ajoneuvovero mp:hen ym. ei näyttäis olevan tulossa ensi vuoden alusta, mitään tuollaista lain valmistelua ei edes näy VM:n sivuilla - nehän valmistelee kaiken verotukseen liittyvän. Voiskin tehdä kyselyn ministeriöön. "Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi autoveron ja ajoneuvoverolain muuttamisesta" ei käsittele mp:n ajoneuvoveroa, HE 33/2015:
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he...D=ajoneuvovero
Tuo tuli nyt syyskuussa eduskunnan käsittelyyn.
Toivottavasti mp-edustus on hereillä kun/jos uutta ajoneuvoverolakia aletaan valmistella. Asianomaiset tahothan voivat esim. esittää lausunnon siinä vaiheesa kun ministeriö on tehnyt jaettavan luonnoksen lainvalmistelusta. Tosin varsinainen vaikutustyö pitää tehdä jo paljon aiemmin.
Ehkä .orginkin hallitus on valveutunut näissä asioissa. Oma-aloitteisestihan viranomaistahot pyytelee nihkeästi lausuntoja muuta kuin vakiintuneilta postituslistalla olevilta.
Mullakin on Turvasa yksi mp seisonta-ajallinen liikennevakuutus, talvikauden 1.11-31.3. osuus vuoden kokonaishinasta on n.20%, tarkemmin eivät osanneet konttorilla sanoa. Ajokaudella, jolloin voi laittaa seisomaan, jokainen ajopäivä on hinnaltaan 1/210 osa jäljelle jäävästä n.80 prosentista.
Kyllä se vero sieltä tulee. Jos ei ennätä ensi vuodeksi, niin sitten seuraavaksi. Se on kirjattu hallitusohjelmaan ja valtiovarainministeriössä valmistelusta vastaa Merja Sandell.