Riittääkö tarvike sliparissa esim. Yoshimura, e-hyväksyntä leimaus ratsiaan jos desibelit on sallittujen rajoissa, vai lähteekö kilvet ja kehotus katsastukseen ?
Nou preiks, moor gääs...
Itse kävin katsastuskonttorilla kyselemässä samaa asiaa. Leimasetä mittas äänet ja sanoi ettei tarvetta laittaa otteeseen putkia.löytyi siis e merkinnät...
Tiedä sitten mitä ratsiassa sanovat? Tuskinpa mitään kun äänet ovat rajoissa.
Drz
Taisi olla -05/2003 jonka jälkeen rekisteröidyssä vaaditaan E-hyväksyntää tarvikeputkesta. Tätä uudempia ei edes tarvitse mitata, kun on automaattisesti laiton, jos hyväksyntä puuttuu.
Yamaha YZF-R6 -13
Yamaha YZF-R1 -03
Suzuki GSX-R 600 -99
Hitto ko joka vuosi unohtuu nää itteltäkin! Mulle tuli mieleen että eikö se ole niin että jos on joku tyyppihyväksytty rakkine niin tarvii sen e:n. Siis huomattavasti nuoremmassakin kalustossa. Joskus kävin katsastuskonttorilla pömtön takia ja katsastusmies katto tyyppikilpeä että ei ole mitään tietoja siellä, että mikä vaan pönttö käy jos pörinät kunnossa.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Käsitykseni mukaan uudemmissa ei pelkkä E-hyväksyntä riitä vaan putki pitää olla tyyppihyväksytty kyseiseen pyörään.
Kylätason kurapyöräilijä.
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1185.0
tuolla sanotaan näin "EY-tyyppihyväksyntä tuli täysimääräisesti voimaan 17.6.2003. Tämän jälkeen käyttöönotettuihin moottoripyöriin saa asentaa vain direktiivin vaatimukset täyttävän E-hyväksytyn pakoputkiston tai moottoripyörän valmistajan alkuperäisen pakoputkiston."
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Ei riitä e-merkki, vaan pitää olla juuri tuohon nimenomaiseen pyörään tarkoitettu, e-merkitty pönttö. Kyllä tietysti pelkkä e-leima putkessakin yleensä rauhoittaa tilanteen ratsiassa. Katsastusta varten on parempi printata valmistajan todistus.
Jos on sekä merkki, että todistus hyväksynnästä ko pyörään, ei kenelläkään pitäisi olla mitään sanomista, vaikka varmasti joku haluaisi sanoa jotain.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Jos Ducatilla tai Akralla on esittää tyyppihyväksyntätodistus niin silloin se on laillinen kyseiseen pyörään. Tuossa esimerkkinä LeoVincen tyyppydokkari Yamaha WR250R:ään, ja vastaavat tyypitysnumerot löytyy vastaavasti vaimentimesta: http://www.leovince.com/files/F19227/CO-3688.pdf Laillinen putki eikä tarvii erikseen käydä näyttämässä konttorilla.
Kylätason kurapyöräilijä.
pikkasen ohi aiheen mutta ,kuinkahan moni on saannut sanktioita pörinä putkesta mistä puuttuu merkit ,ite en tiedä ketään ,ihan mielenkiinnosta kyselen.
KTM 640 adventure Triumph Tiger 955i 01
Honda xx 1100 02
ex cbr1000f 93
zzr1100 92
diversion 600 93
rg125
cb125
pv50
tunturi50
cresent50
Sitäkin ihmetelly, että/jos/kun/tai pitää olla € merkkejä ja/tai numeroita hyväksynnäst tarvike vaimentimissa tai putkis, niin miten ne tietää ot vehkees on alkuperäiset ja lailliset pöntöt? Ku ei ainakaan mun pR1nsessan vaimentimis oo mitään merkkejä tai numeroit![]()
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
"Pelkkää" e-hyväksyntää ei ole olemassakaan. Hyväksyntä myönnetään aina tiettyyn pyörätyyppiin tai -tyyppeihin.
Jos putkessa lukee e17*97/24*0123, niin mistä se poliisi tietää, että mihinkä pyörään hyväksyntä pätee? No tien päällä ei sitten mistään. Mutta hyväksyntätodistuksessa se lukee.
Mistä se poliisi sitten tietää, onko putki alkuperäinen? Jos putkessa ei mitään lue, tien päällä se ei sitäkään tiedä välttämättä mistään.
Jos meteli on aisoissa, niin tuskinpa rupeaa asiasta kummassakaan tapauksessa inttämään. Jos taas meteli ei ole aisoissa, turha on sille poliisillekaan mitään inttää.
High Stuck Are Wit To
Jostain muistelisin kuulleeni, että pitäisi olla tuo hyväksyntätodistus mukana, jonnei viriviriputkea ole laitettu rekisteriotteeseen.
Ja kakka roiskusi.
http://www.miikavenalainen.net
Näin on muutama tuttu tehnyt, printannut todistuksen vähän pienempänä, laminoinut sen ja velcrolla kiinni penkin alapuolelle niin on aina mukana. Yleensä riittää kun äänet on riittävän hiljaiset niin ketään ei kiinnosta hyväksynnät, paitsi jos perseilee liikenteessä ja on muutenkin asennevammainen, silloin syynätään joka helkutin paikka pyörästä ja puututaan kaikkiin epäkohtiin.
Kylätason kurapyöräilijä.
Omasta mielestäni E-merkintöjen mietiskelyyn ei kannata aikaa tuhlata.
Eiköhän jokainen tervejärkinen ja -kuuloinen kuski itse osaa päätellä milloin äänenpaine on järkevällä tasolla.
(Tosin, välillä ihmetyttää joidenkin harrikkakuskien päättelykyky... sori provo...)
Suurin merkitys on omalla liikennekäyttäytymisellä.
Availlaan siellä missä pieni leikkiminen ei häiritse muita.
Perseilemällä saa taatusti huomiota osakseen, myös poliiseilta.
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Kannattaa kans kattoo että tarvikeputkessa on noise killer paikallaan jos nuo hommat huolettaa. Voi olla huhu mutta jostain kuulin että jossain päin suomea olis poliisi ottanut kilven pyörästä ihan vaan jo sen takia kun tarvikepöntöstä puuttuu se killeri. Vaan eipä ole tähän mennessä ainakaan mulla tullu yhtään meluratsiaa vastaan niin en ole niin yhdestä killeristä stressannu![]()
990 Adventure '06
EXC Racing 250 '06
Eipä niist oo kukaan ollu kiinnostunu, mut eipä oo muutenkaan mun (mp:llä) ajamiset sattunu kiinnostaa.
Vaimentimissaa ei ole mitään tyyppi merkkejä/numeroit.
Mut todistus löytyy (jossain tallin hyllyllä), et vaimentimet tyyppihyväksytty mun pyörään.
Vaikka sekin vähän sattumaa, ku vaimentimet oikeesti hyväksytty seuraavalle mallille, joka sitten sattuu vuosiluvuilta täsmää mun ylivuotisena rekattuun...
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Yhden tapauksen tiedän että lähti kilvet kun killeri oli irti. Killeri kiinni, katsastukseen ja kilvet takaisin.
Kylätason kurapyöräilijä.
Ongelmaa pukkaa kun terve järki ja harkintakyky pettää.
Kun tämä käy "asiakkaalla", se johtaa turhan huomion herättämisen
kautta pilkunnussimiseen.
Kun em. asiat pettää valvovalla viranomaisella, ajaudutaan
parhaimmillaan aivan absurdeihin tilanteisiin.
Taitais periaatteessa olla turha vaikka viedä kotiloa katsastukseen,
jos sen kojelaudalla/näkökentässä on minkäänlaista autoon alunperin
tyypittämätöntä härpäkettä.
Epätäydellisessä maailmassa on ihan tarpeeksi ongelmatilanteita vaikka
niitä ei koittaisi paita märkänä hypoteettisesti rakennella.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Ainakin tuossa meikäläisen pöntössä on alkuperäinen killeri kiinni sielä sisäpäässä, eikä näinollen näy ulos sieltä mitenkään. Vähän ihmetyttää miten se sielä edes mitään vaimentaa... omatekoinen näkyy sieltä ulkopäästä.
Hitto täytyskin käydä konttorilla hakemassa merkintä papruun, vielä ei ole pysäytetty mut sit jos... pöntössä ei ole e-merkintöjä mutta pyörä on vuosimallia 2002 eli ilmeisesti jos mölyt on kurissa pitäis mennä läpi?
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
E-hyväksyntä merkit tarvitaan 17.6.2003 jälkeen rekisteröidyssä...eli ennen sitä, kun melut on korkeintaan 103 cb, niin asiat kunnossa. Alle 1992 vuotisissa saa olla 106 db...
Nou preiks, moor gääs...