Eli suunnitelmissa töräyttää emännän kanssa ensi kesänä lyhyt reissu eurooppaan.
Mennessä eka pysähdys göteborgissa jossa yövymme sukulaisissa.
Tähän väliin max 3 yötä reissu johonkin päin....mieluiten hienoja vuoristomaisemia jos ajan puitteissa mahdollista ja tietysti majoitukset edullisia.
Takas tullessa taas yöpyminen göteborgissa ja sieltä kotiin.
Ehdotuksia reitiksi?
Suzuki GSX 1250FA -14
Edelliset pyörät:
Suzuki GSX1250FA -10, Suzuki GSF1250FA -08, Suzuki GSX650F -08, Suzuki GSX650F -07,Suzuki GSX750F -03, Suzuki GSX750F -02, Kawasaki LTD450
+ kevarit joskus nuorena
Noin nopealla vilkaisulla mannermaalle vuoristoon tarkoittaisi karkeasti puolitoistatuhatta kilometriä suuntaansa. Eli 3000 kilometriä/4päivää=750km/päivä ja suurin osa moottoritietä - en suosittele.
Jos hienoja vuoristoteitä haluat nähdä, niin jätä paluumatkan Göteborg väliin ja suuntaa suoraan Norjan puolelle...
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
GBG -Oslo ohittaen - Geiranger, Stryn ja Peikonnousu, sitten länsirannikoa alas. Lautta Hirsthalsiin Tanskaan ja toinen lautta takas Gbg:n. Huonona puolena Norjan tietynlainen hintavuus, mutta kestettävissä.
Saksan pohjoisosassa on kukkuloita jotka ensikertalaiselle menee vuoristosta, mutta häviävät toki Norjalle. Ruotsista - Saksaan lauttoja on tai Tanskan läpi pääsee, mutta hidastaa matkan joutumista. Gbg:stä menee yölautta Kieliin millä säästää aikaa?
Kolme päivää on sen verran vähän että myös tuo Norjan osuus tuntuu tiukalta. Unohtaa vuoriston ja tekee Tanskan kierroksen alkaen Fredrikshamnista ja Köpiksen kautta takas? Mopoilullisesti isommat elämykset isoista silloista, muuten normi turismia.
Viimeksi muokannut: TIJ; 27.09.2015 klo 22:12.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Kuinka perse kestää istumista ? ( myös makustajalla). Jos on kypäräpuhelimet niin pidemmätkään rupeamat eivät tunnu tylsille. Jos ajan ilman kyytiläistä niin Göteborg-Insbruck on tehtävissä. Mitään ihmeellistä ei siinä matkalla sitten katsella. Melkein ehdottaisin käymistä Amsterdamissa, siellä on nähtävää eikä ole ihan niin kaukana.
Kyllähän Travesta tahi Rostockista muutamassa tunnissa hurauttaa Alpeille. 7h ajoajalla (vajaa 10h kokonaisajalla) mentiin tänä kesänä reilu 1100km. Mutta silloin pitää kyllä ajaa suht reippaasti ja tykätä ajamisesta. En yrittäisi kyytiläisen kanssa mopolla. Näin ollen järkevästi Göteborg-Alpit-Göteborg menis yksi yö kumpaankin suuntaan ja yksi perillä. Kuulostaa yhden piston aktilta ilman ejakulaatiota.
Ääni Norjalle täältäkin, tai kolme lisäyötä reissuun.
Suosittelen, että aloitat vaimosi kanssa talven aikana yhteistoiminta- eli yt-neuvottelut, ja kyseenalaistat aiemmin neuvotellut 3 yötä ja vaadit kolmea viikkoa. Yt:n tuloksen pääsette kultaisen keskitien ratkaisuun, jolla saat 10 päivää aikaa ”Euroopassa” - 2 päivää ajoa Alpeille, perillä kuusi yötä ja pari päivää takaisin Göteborgiin.
Viimeksi muokannut: Nomad; 28.09.2015 klo 15:09.
kyllä mää lähtisin mieluiten norjaan pörrään... kolmessa päivässä kerkee jo kuitenkin jotain näkemään, vaikka etenminen norjassa oli kyl aikamoista. Mullakin taisi mennä 350km matkassa 9h yhtenä päivänä![]()
***
Göteborgista ei ole pakko mennä ajamalla Norjaan. Mentiin rouvan kanssa lautalla yli Fredrikshavniin, siitä ajaen Hirtshalsiin, ja lautalla yli Kristiansandiin. Siitä Stavangerin kulmille ja vaikkapa Lysebotniin lautalla (sinne on vain yksi tie), vuorten yli Håraan ja toista reittiä takaisin. Hienoa oli ainakin kuluneena kesänä. Tuon kaempana ei kannata kuvitella käyvänsä, ellei todella halua istua satulassa kauan. Päivämatkana max 400km. Joku Geiranger ja vastaavat ovat aivan liian kaukana, kun eihän niihin mikään suora tie mene.
Jos Alpeille mieli tekee niin yksi vaihtoehto on yöjuna. Parasta tuossa on se, että siirtymä hoituu yön aikana eikä ajopäiviä kulu. Toki junalla pääsee takaisinkin, mutta ainakin tänä kesänä aikataulu Tukholman laivalle toimi paremmin menomatkalle.
Norjassa myös melko maittava pätkä, tindervegen
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Tämä ei nyt niin annettuihin parametreihin istu, mutta katselin tuossa ensi kesän motogp-kalenteria ja huomasin että kisat on viikon välein Red Bull Ringillä ja Brnossa.
Vähän rupes jo käsiä syyhyttämään, radat on vaan 300 km toisistaan ja muutaman päivän voisi kierrellä Itävaltaa ja Tsekkiä siinä välissä (ollaan yleensä menty Brnoon jo torstaina).
No kyllä tuolla emännällä 500km alkaa oleen päivässä aika lailla liikaa, mutta itsellä ei tekisi tiukkaa ajaa 1000km päivässä. No itsellä ei mitään hajua tuosta euroopan tiellä menevästä ajasta ja siksi täällä kyselinkin että ehdotuksia. Joskus katsonut jotain videoita saksan hartzista ( en tie onko kirjoitettu oikein)
Suzuki GSX 1250FA -14
Edelliset pyörät:
Suzuki GSX1250FA -10, Suzuki GSF1250FA -08, Suzuki GSX650F -08, Suzuki GSX650F -07,Suzuki GSX750F -03, Suzuki GSX750F -02, Kawasaki LTD450
+ kevarit joskus nuorena
Liian lyhyt aika joka tapauksessa nauttiakseen oikeastaan yhtään mistään.
OT: laskutaidottomille, 3:n yön reissu tarkoittaa neljää ajopäivää![]()
Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until after 50.
Kyllä lyhyessäkin ajassa ehtii nauttimaan ja ajamaan. Kaikilla ei ole mahdollisuutta tai halua käyttää viikkoja reissaamiseen. Itellä oli viime kesänä viisi päivää aikaa ja siinä meni 3500 km. Norjan puolellakin pikkuteillä meni nätisti vajaa 800 km päivässä (esim. Narvik-Å-Narvik). Ensi kesänä, jos vain mahdollista, jonnekin suuntaan sama juttu. Tietenkin jos haluaa ihmetellä, eikä ajaa, niin sitten ei sovi. Kaksi päällä tietenkin haastavampaa.
CBR600F 2004
Z750 2009
MT-09 2014
1290 Super Adventure S 2017
Jep, yksinajellessa ei ole probleemi ajella nautiskellen +800km, eihän se vaadi kun heräämisen suht aikaseen niin on ajellut kolmesataa kun muut vasta heräävät. Ja Norjassakaan ei nyt ihan jokaista rinnettä, lahtea, vuorta, lammasta, tunnelia ja vesiputousta viitsi kuvailla ja fiilistellä.
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
1500km päivässä ei ole mikään ongelma, aamulla aikaisin tien päälle ( noin 7 aikaan) , 12 tuntia satulassa ja olet perillä, tuossa kun on Saksassa ajamista sopiva pätkä. Tukholma-München on ajettavissa suhteellisen helposti, siitä Alpeille on pikku heitto ja jää yksi ajopäivä siellä. takaisin sitten kolmantena päivänä. Mutta mikä sopii joillekin ei sovi kaikille, jokainen matkustaa tyylillään.
"Lyhyt reissu eurooppaan"...... vai "euroopassa" ????
Eli reissu "sinne ja takas"..... vai reissu SIELLÄ ?
Tämä ei ole minkään rahtausliikkeen puffi, vaan ihan kylmän
subjektiivinen näkemys siitä, miten esim. rahditus Italiaan + lento.....
tai vaihtoehtoisesti lento + vuokrapyörä (viikon reissua ajatellen)
siirtää ajankäytön/laatukilometrit täysin omalle tasolleen.
Hommaa voisi verrata siihen, että kävelet kuusi päivää ottaaksesi pari bisseä
yhtenä päivänä..... enempää ei ehdi, kun pitää kolmen päivän kävelyn jälkeen
hieman huilata.... ja huilata taas, että jaksaa kävellä takaisin.....
Tai täräytät pirssillä eessuntaas..... ja kaadat kuusi päivää kaksin käsin.
Mut joo..... kuka kostuu mistäkin.... eli paidan selkämys hiestä.... vai rinnukset bissestä.
Parhaiten taas säästää ja halvimmalla pääsee kun istuu himassa ja imee nenää.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Harzille ääni täältäkin ehdottomasti. Rosvolla pääsee jo kaasuranteen kutinasta autobahnoilla ja sinne hurauttaa hetkessä ja yksinkertaisesti.
Viimeksi siellä käydessäni oli kahden yön majapaikassani motoristihotellissa ruotsalaisia, saksalaisia, brittiläisiä ja pari muutakin suomalaista motoristia. Yhdessä ajeltiin yksi päivä motohotellin isännän opastuksella Harzenringin, joksi sitä myös kutsuvat, teitä. Mainostavat, että miksi mennä Nurburgringille, kun voi mennä Harzenringille.
<p>.</p>
Jos nyt pysytään aloittajan raameissa (Göteborg - max 3 yötä - Göteborg) niin ei silloin Amsterdamiin taikka Harziin ehdi. (niin että hommassa olisi mitään järkeä ja matkasta nauttisi)
Lähtisin siitä, että aina pitää suunnitella vaihtoehtoisia reittejä, ja sitten lähtöpäivänä suunnata sinne missä juuri silloin varmimmin EI SADA. Noissa raameissa pyrähdys Norjassa, Tanskassa tai Skånessa. Kaikissa on ihan kivoja teitä ja maisemia, joissa leppoisasti voi ajella kauniissa säässä ilokseen ja nauttia lomamatkasta yhdessä.
...
Jos lomareissu alkaa laivamatkalla Tukholmaan, niin kannattaisi miettiä, josko sen loman aloittaisi heti Tukholmasta. Eli jos siirtyisi Södertäljen kohdilla sään salliessa pikkuteille ja viettäisi pari päivää pikkuteistä nautiskellen matkalla Göteborgiin. Pari yötä olisi Göteborgissa ja takaisin päin rauhassa jotain toista reittiä. Tai sitten suoriksi Göteborgiin ja siellä pari yötä ja pienen Norjan koukkauksen kautta kotiin.
Tuholma – Göteborg väli on jo 500 km, ja rajoituksien ja pysähdyksien kanssa (vaimon kanssa) suoraan ajaessa siihen kulunee helposti 7-8 tuntia.
Omilla reissuilla tulee ajettua kaikenmoista ajoa ja päivämatkaa, mutta kaikkein parhaimpia päiviä on ne, kun ei ole kiire mihinkään, eikä yöpaikkaakaan varattuna – ajeleskella vain, ihmetellä ja kahvitella sen kummemmin miettimättä, missä pitäisi seuraavaksi olla. Sitten kun illansuussa väsy iskee ja löytyy kiva kylä, niin kännykkä kouraan ja yöpaikan etsintä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Edellisestä Norjan reissusta on 15 vuotta kulunut, siis Geiranger jne.
Pohjois Norjassa on käyty useitakin kertoja, mutta ns. vuono Norjassa vain kerran.
Tämä kuitenkin kakkosvaihtoehto.
Ykkösvaihtoehtona tutustuminen Ranskan maahan.
Göteborg - Kiel lautalla yö menee mukavasti... ja Tsekkeihin. Karlovy Vary , Praha - Humbolec - Tabor ja takaisin... esimerkiksi.
Mr
Täällä näitä ajomiehiä riittää kerrakseen.. 1500 km päivässä kyytiläisen kanssa ja kolme päivää reissussa, joopa joo. Puolenkymmentä reissua olen Juuroopassa itse tehnyt ja viimeisellä kyytiläinen lensi Stuttgartiin kun alkaa kyllästyttää sama alkumatka ja matka jatkui yhdessä sieltä.. omasta mielestäni ei noin lyhyellä lomalla tarvitse kovin pitkälle suunnitelmia tehdä, pikkureissu Norjan puolelle jos vuoristoja haluaa nähdä ja sitten paluumatkalle ja välit pysyy hyvänä.Turhaa kiirehtiä kilometrejä jos haluaa lomailla yhdessä eikä pelkästään istua pyörän päällä.
Suzuki GSX1300R -05
* * * * * * * * *
Kawasaki ZZR 1100 -93