Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
  1. #1
    Takaraivossa kolkuttelee ajatus jonkun Customin hankkimiseksi kakkospyöräksi. Mitähän merkkiä ja mallia pitäisi lähteä tarkemmin katselemaan? Kaupoissa kaikkien mallien tutkimiseen ei ole millään aikaa joten kysellään aloitusapua.

    Pyörän pitää olla isolla rungolla, kuski on pitkä ja paksu eli mikään pikkuinen Virago ei mittojensa puolesta käy.
    Veto pitää olla hihnalla tai kardaanilla, ketjuja en halua rasvailla.
    Polttoaineensyötön pitää hoitua ruiskulla, tämä asettanee ikäluokalle jonkin verran rajoja.
    Merkkinä joku neljästä isosta japsismerkistä, HD, Triumph tai Moto Cuzzi eivät ole harkinnassa.
    Kakkospyörään rahallinen satsaus ei tule olemaan valtava, eli isot Intruderit ym. jäänevät tällä erää hankkimatta.
    .
  2. #2
    Ensimmäisenä tulis toki mieleen honda VTX, mut en sit tiedä miten uppoaa budjettiin....
  3. #3
    Tuollaista katselinkin Suvirannasa ja näytti hyvältä. Tämän hetkiseen budjettiin ei ihan uppoa, halvempaan. Siis joudun tällä erää kallistumaan.
    .
  4. #4
    Ei kehtaisi nyt omaa pyörää liikaa kehua, mutta käypä kokeilemassa Kawan VN 900, joko Classic tai Custom. Customia väittävät jopa vielä paremmaksi ajettavuudeltaan, kun siinä on iso 21'' etupyörä.

    Vertailutestejä löytyy netistä Euroopasta ja etenkin Jenkeistä. Ne kertovat myös hyvää osviittaa, että fiksumpaa "Mid-size" -luokan pyörää, joka on kuitenkin "Full-size" -kokoinen, ei custom-puolella taida olla järkihintaan(?)
    2018 Kawasaki Z 900

    ex 2010 Kawasaki VN 900 Classic 10-18 (13-MBA)
    ex 2006 Kawasaki ER 6 F, 06-10 (IX-799)
    ex 1998 Suzuki GS 500 E, 03-06 (JN-405)
    ex 1999 Yamaha Virago XV 125 S, 99-01 (JZ-895)
  5. #5


    tollanen ois oiva harrikan korvike
    HRD vh125 silverhorse
    V-max 1700 "Tohatsu"
    CVO Breakout
    GSX-R 1100
    XJ650T
    Legend TT

    S600c V12
    xj6
    Route66 -16 with H&D heritage softail
    eastcoast -19 with Indian chief vintage
    kantatie66 -20 with HD cvo breakout
  6. #6
    Kyllä toi Honda shadow on luja pyörä ja aika iso,Toimii myös matkapyöränä.Vaimon kanssa heitettiin yli3000km lenkki lapissa ja honda palveli tosi hyvin.Meillä oli toi 750cc mutta 1100 voisi olla sinun pyörä
    Vanhalla oppimisen vaikeus
  7. #7
    Onko muita isokokoisia Customeita kuin tuo VN 900 tuossa alle tonnisten luokassa? Jos alkuperäisistä vaatimuksista karsitaan ruiskuvaatimus pois niin mitä sitten raati ehdottaa? Suzuki Intruder 800 cc Voluisa, onko rungoltaan ja istuma-asennoltaan minkäkokoinen?
    .
  8. #8
    Itse olen ajanut jotain hieman vanhempaa (90-luvun?) 1100cc Viragoa, eikä se kyllä mikään ihan pieni pyörä ole. Kyseisen pyörän omistaja on itsekin ~190 cm ja 100+ kg äijä. Kulkupuolikin tuossa oli ihan mukava, ei tuntunut jäävän jalkoihin missään.
    Tuostahan on 750cc malli myös, mutta kuvista päätellen se näyttäisi kyllä tosiaan hieman "heppoisemmalta".
    "It's not about the colour; it's about racing motorcycles."
  9. #9
    700cc ylöspäin nuo vanhemmat Viragot ovat täsmälleen samalla rungolla. 535 + pienemmät on sitten ihan eri pyöriä. 180cm/95kg itse ja muuten sopii hyvin mutta polvikulma on turhan kova kun jalkatapit on alkuperäisellä paikallaan, lepuutustapit auttaa asiaa ja toki voisi ne siirtääkkin.

    Oma 700cc Virago on tosin jo vuosia odottanut inspiraatiota/uutta omistajaa katoksessa.
  10.  
  11. #10
    Tämä hankinta päättyi siihen että pihaan ilmestyi Yamaha Super Tenere 1200:n kaveriksi Suzuki Intruder VL800 vm 2004. Suzukissa oli muutama asia kohdillaan; ikä, kunto ja hinta kohtasivat budjetin joka tuohon oli tällä kertaa uhrattavaissa. Pyörässä oli siirtosarja valmiina, joten isompikin äijä mahtuu tuolla ajelemaan. Teho, jarrut ja alusta ovat Yamahaan nähden lähinnä vitsi vaikkei Jammukaan mikään huippu noilla alueilla ole. Tosin en ollutkaan noita alueita hakemassa.

    Ajelin viikonloppuna molemmilla yhteensä noin 700 km, Suzukilla n 450 km ja jammulla loput. Iso ero noiden välillä on, eilen kun otin jammun tiet paranivat huomattavasti, nopeusrajoitukset rupesivat harmittamaan enemmän ja ajo muuttui aktiivisemmaksi jammulla kun pääsee huomattavasti helpommin muista ohitse.

    Yhtä kaikki lyhyellä kokemuksella tuommoinen customi puolustaa paikkaansa hyvin, tavallaan todella hauska ja leppoisa ajettava. Tosin ainoaksi pyöräksi en noin mopoa itselleni haluaisi ja matkaominaisuuksiakin pitäisi jonkin verran parantaa; laukut, pleksi, ajoasenoakin vähäsen ym. Ymmärrän silti hyvin niitä jotka tämmöisillä matkaakin tekevät.
    .