Moikka!
Nopea kysymys teille: Uskaltaako pitää prätkää kylmässä liiterissä talven yli?
Otan tietenkin akun pois; mutta on varmasti syytä tarkistaa muitakin kuluma-osia? Kellään vinkkejä?
Pyörä: Suzuki GSX-F 650 (https://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_GSX650F)
![]()
Suzuki GSX 650F ('08) "Pikkubusa"
Ehkei muovi mutta kyllä se rauta vaan menee rikki, ei kylmästä mutta kosteudesta. ehkei mitenkään niin paljon että sillä olisi merkitystä....riippuu hirveesti sen liiterin paikasta.
T7
Liiteri on usein kuiva paikka, joten sen puoleen ei varmaan suurta ongelmaa. Jos säilyttää samassa liiterissä myös puita, kannattaa tyhjentää bensatankki varmuuden vuoksi.
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
Rätkän alle kannattaa laittaa kosteusta eristävää materiaalia esim. vanerilevy tai vastaava ja yläpuolelta ei kannata peitellä liian tiivisti, jotta lämpötilavaihtelun takia ilmestyvä kosteus pääsee haihtumaan.
Kaasarit kannattaa tyhjentää!
RSV ketjussa oon muistaakseni nähnyt kuvan Tuonosta joka oli loskapeitteen alla eli taivasalla koko talven ja omistaja kehui ettei minkään sortin sähkövikoja ole edes ollut.
Kuten Lario sanoi niin jos peitteen laittaa niin huolehtii vain sen hengittävyydestä. Stabilointiaineet bensan sekaan ja kaasareiden tyhjäys (itse en ole tätä koskaan tehnyt vaikka varmaan pitäisi) eikä ole ollut kaasareiden kanssa ongelmia. Tankannut vaan pyörän täyteen ja bensan stabilointiainetta mukaan ja sitten antanut pyörän vielä hetken käydä.
Jos viime talvi toistuu ja kelit on plussan puolella niin itse ehkä käynnistelisin muutaman kerran säilytyksen aikana ja käyttäisin koneen lämpimäksi. Näin tein viime talvenakin banditin kohdalla kun vihdoin sai oman tallin, että käytin lämpöiseksi parin viikon välein. Sitten kun kausi alkoi niin pyörä lähti iloisesti käyntiin. Eikä ollut akkukaan latauksessa.
Ex:Yamaha MT-01, Suzuki SV 1000, Suzuki GSF 600S, KTM LC4 640 / varastettu, Honda CBR 900 RR, Yamaha YZF 750 R, Husqvarna WRE 125, Honda monkey
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
Olen säilyttänyt pyörää (ja puutarhakoneita) kylmässä ja lämpimässä tallissa ja melkeinpä sanoisin, että kylmässä säilyy ainakin bensa paremmin käyttökuntoisena. En tuo enää puutarhakoneita lämpimään talveksi.
Enpä käynnistelisi kesken talven kylläkään. Siitä ei ole mitään hyötyä ja lukemattomat motoristit ovat talvi toisensa jälkeen tärvelleet tulpat sillä keinolla. Akun voi ladata älylaturilla pari kertaa ja keväällä ennen starttia sitten viimeisen kerran. Lakanan tms voi heittää pyörän päälle. Tasaa vähän kosteutta ja pulut eivät paski päälle, eikä pölyynny jos liiterissä muuta toimintaa. Siinäpä se ja tietenkin pakkasnesteet oltava ajan tasalla.
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
ite olen ulkosäilytettävissä pessyt ne hyvin sekä,kuivannut, vaihtanut suodattimen+ öljyt koneeseen ja mitannut nesteen pakkaskestävyyden. Renkaiden alle vaneripalat jos betonilattia. Ja rasvannut kerjut. Akku on ollut yleensä paikallaan ladattuna ja kengät irti, lataillut olen pari kertaa talven aikana kaiken varalta. Nyt tosin vermeet lämpimässä kun talli on.
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Talvella kannattaa käydä ajelulla eikä vain käynnistelläon hauskaa ja jännittävää
![]()
Yamaha FZR600 -93 3HE
Exät:Honda VFR750F RC36, Honda NX650, Yamaha TDM850, Skyteam st50 72cc, Suzuki RF900R, Kawasaki GPZ550, Sachs X-road, Honda CBR125R, Honda CB350S, Honda CB450S,Yamaha Fzr600 "fighter", Helkama Ax
[QUOTE=pupu;6407027]Pakkasella on kuivempaa ku kesällä, jäätyny vesi ku ei oo kovin kosteeta
Talvella ei aina ole pakkasta, kun pakkanen laskee ja mennää plussan puolelle kosteutta alkaa tiivistyy...
On kokemuksia kun letukkakin ruostuu aivan kuivassa ladossa, prätkä on aivan märkä pihavarastossa pakkasten jälkeen.....ja paikallakin on paljon merkitystä, missä tällainen kylmävarasto sijaitsee.
Paikan pitäisi olla sellainen missä on aina pari astetta lämpimämpää kuin ulkona, silloin ei kosteus tiivisty.
T7
Pistä kuivaan lämpimään talliin .Onhan se pyörä sen kesän palveluksen jälkeen ansainnut
Yleisesti ottaen kannattaisi säilyttää kaikki ajopelit tasalämmössä, ei vaihtelevassa. Ei mikään metallinen vekotin tykkää jos lämpötilat sahaa yöllä -5 ja päivällä auringossa +5. Ilma lämpeää nopeammin ku metalli = kondensoituu kosteutta kaikkiin metallipintoihin (myös sähkölaitteet) ja aiheuttaa ruostumista. Muovit hapertuu yms. Siihen ne autotkin ruostuu.
Tankkiin talveksi suosittelen tuota nesteen/mahdollisesti muidenkin tarjoamaa pienkonebensaa. Se kun on ns. puhdistettua bensaa. Ei jämähdä hartsit polttoaineensyöttöjärjestelmään. Sitä tankki täyteen ennen talvea ja pieni ~30km lenkki ennen tallia että ehtii varmasti kiertämään järjestelmään. Tuo stabilointiaine kaiketi estää bensan pilaantumisen, muttei poista sitä tosiasiaa että se hartsi edelleen sakkautuu pitkän seisonnan jäljiltä letkuihin, kaasareihin yms. Uudessa mopossa ei vielä pari vuotta sakkaumaa haittaa, mutta 10v jälkeen alkaa olla paikat tukossa. (= tämä selittää lauseet "En ole koskaan pistänyt lisäaineita tankkiin ja aina on lähtenyt käyntiin). Pienkonebensa maksaa 2e/litra, mutta se on tosiaan ihan polttoainetta ja sillä pääsee keväällä sitten ekat lenkit ajelemaan. 0,5e/l kalliimpaa ku perus bensa.
Öljynvaihto on sitten jo suurempi ihmetyksenaihe, mutta voinee senkin vaihtaa syksyllä viimeiseksi niin on sitten ajovalmis peli keväällä odottamassa![]()
GSX-R 1000 K9
Aivan...kondensoituu sitä nyt näilläkin ilmoilla kun yöt kylmiä ja aamulla kun ilma lämpenee nopeesti auringon nousessa.
T7
Mun mielestä taas tehdään asiasta liian vaikeaa. Ajokaudella pyörät saa sadetta ja parinkymmenen asteen lämpötilanvaihteluita, puhumattakaan katteiden sisällä lähellä moottoria tapahtuvat lämpötilan vaihtelut. Jos sitä konetta käyttää talvella niin mä uskoisin että pitää sitten käyttää oikeasti lämpimäksi (yli 15 min) jotta öljyt lämpenee ja bensapuoli menee varmasti "pois ryypyltä", tuotahan ei ruoskukoneissa taida just huomata kun kompuuteri pitää pelin käynnissä rikkaalla. Vanhassa ilmajäähy xj:ssä kesti sen vartin ennenkuin kone kävi hyvin tyhjäkäyntiä kylmästä käynnistettynä.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
Ilmanvaihdosta riippuu paljon.. Vuosia sitten hommasin peltisen pihavajan, jollaista olen nähnyt liiterinäkin käytettävän. Kutakuinkin tällainen http://www.taloon.com/kuvat/k/ukkone...geyz_8_1m2.jpg
Sen enempää ilmanvahtoasiaa ajatellut ja säilöin peltivajaan pari polkupyörää ja ruohonleikkuria yms. Kutakuinkin kaikki, mikä saattoi ruostua, hapettua, tai homehtua, sen myös teki. Tuollaisen peltivajan sisäpintaan tiivistyy otollisissa olosuhteissa vettä niin paljon, että koko katto helmeilee.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Tälle ei ole olemassa yhtä ja oikeaa vastausta. Se on ihan omasta kukkarosta ja pilkuntarkkuudesta kiinni, kuinka haluaa tehdä. Ensimmäiset pyöräni säilytin kylmässä tallissa ja tämä näkyi alumiiniosien hapettumisena. Ja tuon ikäisissä pyörissä lähes paljaana olleet sähkösinkityt abiko-liittimet saivat myös korroosiokerroksen pintaansa, aiheuttaen huonoa maadoitusta polttimoissa.
Kesällä pyörä kastuu sateessa, mutta ajoviima, koneen lämpö tai lämpimät päivät kuivaa pyörästä hankalatkin paikat.
Syksymmällä ja talvella lämpötilan vaihtelu aiheuttaa kondenssia, ja kun päivälämpö ei nouse korkeaksi, ei kaikki paikat kuivukaan. Kannattaa muistaa ne syksyisen kosteat päivät, jolloin asfaltti on koko päivän märkä, vaikkei sadetta ole tullut vuorokauteen.
Niksipirkka: Hyvä vaihtoehto on tehdä pyörän ympärille vaikkapa vaneriboksi. Boksin alaosaan hehkulamppu tai vastaava pieni lämmönlähde. Boksin päälle pieni reikä ilmanvaihdon takaamiseksi.
Olen ymmärtänyt ettei ns. sekakäyttö tuon pienkonebensiinin kanssa ole suositeltavaa. Käsittääkseni pienkonebensiini "turvottaa" tiivisteitä ja kun palaa takaisin tavalliseen bensiiniin niin tiivisteetkin palautuvat ja sen myötä riski vuodoista on olemassa.
Tämmöisen neuvon sain koskien moottorisahaa ja ruohonleikkuria, joten omakohtaista kokemusta siitä miten se toimii mp-puolella ei ole. Joku viisaampi voisi jatkaa aiheesta...
Mä en ole tollasesta ennen kuullut, ettei sitä voisi sekakäyttää ja ilmeisesti sitten sekoittaa muihin bensoihin, yritin äkkiseltää googlettaa enkä mitään löytänyt muutakuin että voi ainakin sekoittaa... oon kyllä ruohonleikkurissa sekakäyttänyt ja pärrä tankkiinkin laittanut pienkone bensaa talven ajaksi, enpä ole mitään ihmeellistä havainnut...
T7
Kosteus tiivistyy silloin kun ulkona ilma lämpenee nopeammin kuin vajan sisältö ehtii seurata. Pitäis mitata suhteellista kosteutta ja pitää se vaikka alle 90%. Laatikko on hyvä idea, pahvinenkin toimii. Lämppärin pitäis olla sellainen ettei pintalämpö nouse syttymispisteeseen (itsesäätyvä kaapeli?).
SF 1098S
MTS V4S Sport
joo, jos kyseessä on GSX-F, niin ei haittaa vaikka säilyttäisi lumihangessa
ei vaan yksi virhe mitä ei kannata tehdä on suojata pyörä jollain pressulla tai pitää mp huppua sen päällä. Se aiheuttaa sen, että se kosteus joka sinne tiivistyy ei pääse kuivamaan. Olen säilyttänyt mönkijää kylmässä ja jos sen päällä pitää edes suodatinkangasta, niin se kondenssi tekee kaikki metalliosat ihan märiksi, ja vaikka menee keskipäivällä, niin se on ihan märkä aamun kondenssista vieläkin.
Paras paikka on ollut pressutalli joka oli aika hatara ja reikäinen. Tuuli käy sen läpi ja kuivaa nopeasti, silti se suojaa sateelta ja lumelta. Siellä se on kuiva hyvin nopeasti.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Mulla on mökillä kylmä talli ja siellä seisoo vuodesta toiseen samat pienkoneet, osaa käytetään talvella ja osaa ei. Öljyjä niihin vaihdetaan 1-2 vuoden välein ja seisovissa laitteissa on bensaa tankissa enemmän tai vähemmän. Kaikki on lähteneet seisonnan jälkeen käyntiin moitteetta ja yksikään laite ei ole ruostunut/hapettunut, vanhin pienkone on yli 20v vanha.
Mopo mulla on samassa tilassa seinän toisella puolella seisonnassa, kyseisessä tilassa on myös tavallisia ja sähköisiä työkaluja ympäri vuoden. Missään ei ole korroosiota eikä mitään muutakaan huomautettavaa vaikka on kylmä talli, on kondessiota, lämpötilan vaihteluita jne.
Em arastele säilyttää laitteita viileässä ja ihmettelen sitä vouhkaamista että tila on oltava lämmin säilytystä varten. Miettikää kuinka paljon navettojen vintiltä tehdää löytyjä auto ja mp-puolella? Siellä on kamppeet seisseet vuosikymmeniä viltin alla "aikakapselissa" eikä ne ole yleensä menneet miksikään, ellei katto ole vuotanut juuri siitä kohtaa missä lelut on seisonnassa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Eikä se pyörän säilyttäminen talvella ulkosallakaan ole ihan huono vaihtoehto.
Mun Gessu on seissyt talvella 8 vuotena parkkipaikalla keskimäärin 3-4 kuukautta per talvi, pressun alla.
Ei se ole siitä miksikään mennyt.
Ja 9 kuukautta se on siinä samalla parkkipaikalla ilman pressua.
Pekka
Kiitos hyvistä vastauksista! Eiköhän sitä uskalla pitää prätkää siinä missä puutarhakoneetkin pidetään. Kuivaa siellä on ainakin.
Hyvä pointti siitä peitteestä. Pesen muutenkin pyörää ennen ja jälkeen seisontaa, niin ei se mikään ongelma ole![]()
Suzuki GSX 650F ('08) "Pikkubusa"
Jos haluaa vielä varmistella eri pulttien ja muttereiden yms. ruostumattomuutta säilytyksen ajan, niin ACF aine on aivan mahtava suojaus vaikka mihin.
Sitä saa esimerkiksi tuolta.
Pieni suihkutus vaan mukana tulevalla suihkepullolla ja se on siinä.
Sopii myös sähköliittimien suojauksiin ja vaikka mihin muuhunkin.
Pekka
Prätkä on siitä näppärän kokonen että sen voi säilyttää talvella olohuoneessa..![]()
Amerikkaa