Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 50:sta
    Meinasin päästä tilastoihin.

Eilen Juuassa 6-tiellä n klo 15:20 muutama kilometri Nunnanlahdesta pohjoiseen vastaantulevan autojonon keskeltä ampaisi punainen Celica kaistalleni lähtien ohittamaan kolmea autoa. Onneksi tie on leveä ja ehdin hieman hidastaa jarrulla ja heittää pyörän vastaohjauksella pientareen puolelle. Itse olin kohtuullisen värikkäissä tamineissa ja nopeutta n. 110 (100km/h rajoitus) ennen hidastusta. Tervehdin kaistalleni tunkenutta kokovartalok..pää kansainvälisellä käsimerkillä. Ja aurinko ei takuulla häikäissyt, kypäräni ennemminkin.

Sama idiootti ajelee vastaan samoihin aikoihin töistä kotiin ajaessani. Jos joku tuntee tuon sokean mulkun Juuasta, niin voi huoletta käydä kertomassa terveisiä...

Lähes samassa paikassa kymmenisen vuotta sitten hirvi koetti lopettaa maallisen matkani siihen. Ei onnistunut silloin sekään.
    Gilera SP01 125, '90 (projekti, useamman vuoden sellainen)

CB900F Hornet, '02 (ex)
    CB500, '97 (ex)
    CBF500, '04 (ex)
    kyllä noita välillä näkee, katsovat että vastaantulija on motoristi, että kyllä se väistää.

Tai sitten se erehtyy luulemaan mopoksi, jos ajat liian reunassa tai muuta sellaista.
    we cannot tolerate zero tolerance!

BMW R1200GS & Speed triple 1050
    Lainaa jaket kirjoitti Katso viesti
    kyllä noita välillä näkee, katsovat että vastaantulija on motoristi, että kyllä se väistää.

Tai sitten se erehtyy luulemaan mopoksi, jos ajat liian reunassa tai muuta sellaista.
    Löytyy noita rohkeita ohittelijoita niin autoista kuin motoristeistakin.. Aikasen monta mp:n tekemää ohitusta nähnyt jossa vastaantuleva autojono on väistänyt pientareelle kun on lähdetty ohittamaan keskiviivaa pitkin autojonojen välistä
    Poistettu
    Ohittavalle tilan antaminen sekä ohitettavalta että vastaantulijoilta on muuten ihailtavaa liikenteen sujuvoittamista monessa maassa. Täällä meillä tietysti veronmaksu ja Suomalaisuus antavat oikeuden tinkimättömästi estää moinen järjenkäyttö liikenteessä.

Joo, tahallaan vähän sarkastisesti, mutta näin se menee usein.
    Lainaa Raaseri kirjoitti Katso viesti
    Ohittavalle tilan antaminen sekä ohitettavalta että vastaantulijoilta on muuten ihailtavaa liikenteen sujuvoittamista monessa maassa. Täällä meillä tietysti veronmaksu ja Suomalaisuus antavat oikeuden tinkimättömästi estää moinen järjenkäyttö liikenteessä.

Joo, tahallaan vähän sarkastisesti, mutta näin se menee usein.

Niin... Jarrutus, väistö ja keskisormen näyttö viittaa siihen, että olisi ollut aikaa rauhassa siirtyä oikeaan reunaan ja antaa ohittajalle tietä.
    Puolassa ja Balttiassa mainittu ohituskäyttäytyminen on tyypillistä liikenteen sujuvoittamista.

Sitten kun ei ehditä keskisormea näyttämään puhutaan "läheltä piti" -tilanteesta.
    Lainaa Nomad kirjoitti Katso viesti
    Niin... Jarrutus, väistö ja keskisormen näyttö viittaa siihen, että olisi ollut aikaa rauhassa siirtyä oikeaan reunaan ja antaa ohittajalle tietä.
    Puolassa ja Balttiassa mainittu ohituskäyttäytyminen on tyypillistä liikenteen sujuvoittamista.

Sitten kun ei ehditä keskisormea näyttämään puhutaan "läheltä piti" -tilanteesta.
    Baltiassa myös puhutaan ihan eri kieltä kuin siellä. Maassa maan tavalla ja sillai.

Ihan OT:na, kun ajaa päivittäin tarpeeksi, niin tuollaisia tilanteita näkee ihan viikoittain, ja väitän että selviytymisprosentti o melkoisen kova vs. tilanteet. Ja vieläkun laskee kaikki muut tilanteet päälle kun tuon.
    Lähinnä pistää ihmettelemään, vaikkei tälläisiä sais tapahtua, että ajeleeko ihmiset noin vähän että yksikin tuollainen tilanne on nettitopicin perustamisen arvoinen, vai onko niin huonot hermot että ollaan kuset housussa? Muuten en etes kirjoittais, mutta mainitaan nyt että viimeks eilen aamulla pakettiauto väisti nelostiellä rampilta tulijaa suoraan mun eteen 80km/h vauhilla, tuli pikku kiirus jarruttaan. Reaktio oli kylläkin että jaaha, taas joku saatanan pappa puikoissa, eikä se että YÄÄÄÄÄHHHHH pakko mennä itkee nettiin!
    Ja vastavuorosuus, vastavuorosuus.. Voin ihan ilman tunnontuskia myöntää että on sitä joskus itekkin tullu tehtyä, ja tulee tehtyä jotain tyhmää liikenteessä, kukaan meistä ei o virheetön kuski. Pitäis muistaa seki..
    Amerikkaa
    Kyllä noita fiksuja autoilijoitakin riittää monet on antaneet hienosti tietä ja jäähän siitä kiva fiilis mutta totta on myös et on niitä puupäitäkin mutta on ne kuiteskin vähemmistö ne vaan jää paremmin mieleen sen adrenaalin kanssa
    Vanhalla oppimisen vaikeus
    Lainaa Inlinee kirjoitti Katso viesti
    Muuten en etes kirjoittais, mutta mainitaan nyt että viimeks eilen aamulla pakettiauto väisti nelostiellä rampilta tulijaa suoraan mun eteen 80km/h vauhilla, tuli pikku kiirus jarruttaan. Reaktio oli kylläkin että jaaha, taas joku saatanan pappa puikoissa, eikä se että YÄÄÄÄÄHHHHH pakko mennä itkee nettiin!
    No eihän se tuommoinenkaan tilanne voi tulla yllätyksenä jos keskittyy ajamiseen ja liikenteeseen eikä kaiva nenää tai räplää puhelinta. Jos olet ohituskaistalla rampin kohdalla ja rampista joku tulee niin jotain yllättävää on odotettavissa.

Nykyautoilijoilla kun on semmoinen käsitys että sieltä rampista tulijoilla on etuajo-oikeus ja motarilla oleva väistää ohituskaistalle. Ja myös semmoinen harha että motarilla se ohistuskaista on tarkoitettu jatkuvaan ajoon. Pisimmän ohituksen olen todistanut Helsingistä Tampereelle kun istuin repsikan paikalla. Yritin kyllä vihjailla asiasta mutta "kun se on turhaa koukkailla sinne oikeelle kun on tää vakkari".
    Lainaa Keno kirjoitti Katso viesti
    No eihän se tuommoinenkaan tilanne voi tulla yllätyksenä jos keskittyy ajamiseen ja liikenteeseen eikä kaiva nenää tai räplää puhelinta. Jos olet ohituskaistalla rampin kohdalla ja rampista joku tulee niin jotain yllättävää on odotettavissa.

Nykyautoilijoilla kun on semmoinen käsitys että sieltä rampista tulijoilla on etuajo-oikeus ja motarilla oleva väistää ohituskaistalle. Ja myös semmoinen harha että motarilla se ohistuskaista on tarkoitettu jatkuvaan ajoon. Pisimmän ohituksen olen todistanut Helsingistä Tampereelle kun istuin repsikan paikalla. Yritin kyllä vihjailla asiasta mutta "kun se on turhaa koukkailla sinne oikeelle kun on tää vakkari".
    Sinusta en tiijä mutta mä en oo vielä pyörällä ajaessa onnistunut a) kaivamaan nenää, tai b) räpläämään puhelinta.

Autolla kyllä vituttaa nelostiellä nuo ohituskaistan varaajat, mutta pyörällä ei pääse moista vitutusta syntymään, minä ainakin siinä vaiheessa vejän ihan kylmästi oikeelta ohi, räpsytelkööt valoja jos tykkäävät asua siellä ohituskaistalla. Itteasiassa viimeks eilen ohitin yhen oikeelta kotio tullessa kun otti ohituskaistan luokkaa kilometri ennen rekkaa suoraan eteen vaikka olin justiinsa häntä ohittamassa.
    Amerikkaa
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Olen pienessä mielessäni miettinyt että minkä takia oikealta ei saa ohittaan jos kerran oikealla on tilaa. Ei ymmärrä. Mulle kävi kerran niin että ohitin jonoa ja rekkojen välissä oli sen verran tilaa että yksi subaru koukkas oikealta minusta ohi. Mua ei ainakaan häirinnyt yhtään. Kaverilla oli oikeasti varmaan kiire, kun hävis äkkiä horisonttiin.
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Jutun ydin tässä tietenkin on vastaohjaus, turhaan sitä ei ole toitotettu.
    XX -05 Kaikki loppuu aikanaan, vaan konsanaan ei milloinkaan...

Vahingot ja huolimattomuuden vielä voi antaa anteeksi, mutta oma lukunsa ovat ihan tahallaan perseilevät.
    Eilen Kauklahdenväylän ja Hansatien valoissa, punaisen palaessa (jono oli seissyt valoissa jo kymmeniä sekunteja), erkaantui jonon neljäs kotilo yllättäen renkaat ulvoen vastaantulijan kaistalle ja kääntyi punaisia päin vasemmalle Hansatielle.
    Tänään aamulla joku fiestakuski ampui Kehä I:n eräästä rampista laskeuduttuaan suoraan risteyksen läpi päin punaisia ja melkolailla reipasta vauhtia. Sattui ihan tuurilla risteävässä liikenteessä olleeseen väliin.
    Vähissä on väistöliikkeet, jos tuollainen osuu kohdalle.
    GSF 1250 SA -10
    FZ6 S2 -07 (ex)
    Oikealta saa ohittaa tietyin edellytyksin.
    Tieliikennelaki, 17 pykälä.
    Ohittaminen

Edellä kulkeva ajoneuvo on ohitettava vasemmalta. Milloin edellä kulkeva kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, se on kuitenkin ohitettava oikealta.

Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Polkupyöräilijä ja mopoilija saa muutoinkin ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän tai mopon oikealta.

Raitiovaunu on ohitettava oikealta. Sen saa kuitenkin ohittaa vasemmalta, missä kiskojen sijainti sitä edellyttää, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta. Yksisuuntaisella ajoradalla raitiovaunun saa muutenkin ohittaa vasemmalta, jos liikenneolosuhteet sen sallivat.

Tienpidossa tai vastaavassa tiellä tai sen vieressä tehtävässä työssä käytettävää, asianmukaisesti merkittyä ajoneuvoa ohitettaessa saa menetellä olosuhteisiin nähden sopivimmalla tavalla tarpeellista varovaisuutta noudattaen.
    Lähdetään ohittamaan vaikka vastaantulijoita......sitten kun joku siitä huomauttaa, niin huomauttaja on "v#tun nenänkaivaja, puusilmä, suomalaisurpo joka ei ymmärrä joustavaa kansainvälistä liikennekulttuuria". Ja "puhelimenräplääjä". Näinhän se menee. Tuo ohittaminen, vaikka on vastaantulijoita, on täydellistä piittaamattomuutta ja itsekkyyttä, eli nykyaikaista normimenoa Suomessakin. Eikä nyt ole kysymys kerran tai pari pieleen menneestä ohituksesta, niitä sattuu jokaiselle joka on paljon tien päällä, vaan tavasta ajaa ja ohitella.
    Tuli vaan mieleen..

Moottoritiellä joku ajaa vasemmalla kaistalla alle nopeusrajoitusten =
    Jos oikea kaista vetää selkeästi paremmin kuin vasen kaista, tieliikenneasetuksen mukaan sitä saa ajaa, vaikka ohittaisi vasemmalla kaistalla olevia oikealta puolelta.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
    Yllättävän useasti oikea kaista motarilla vetää paremmin, "ohitan" viikottain useita autoja oikealta...
    Kaistanvaihto moisen tekemiseen on kiellettyä.
    Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until after 50.
    Ja myös semmoinen harha että motarilla se ohistuskaista on tarkoitettu jatkuvaan ajoon. Pisimmän ohituksen olen todistanut Helsingistä Tampereelle kun istuin repsikan paikalla. Yritin kyllä vihjailla asiasta mutta "kun se on turhaa koukkailla sinne oikeelle kun on tää vakkari".
    No niin, nyt selvisi tämäkin asia. Onhan se ihan pätevä selitys.
    Käytännössä aina motarilla ajaessa tulee ohitettua vähintään yksi vastaava tapaus.
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
    Lainaa -JuhaK- kirjoitti Katso viesti
    No niin, nyt selvisi tämäkin asia. Onhan se ihan pätevä selitys.
    Käytännössä aina motarilla ajaessa tulee ohitettua vähintään yksi vastaava tapaus.
    Itse tunnustan ajavani paljon vasenta kaistaa käyttäen, mutta jos joku tosiaan haluaa vielä lujempaa ajella, niin väistän kyllä oikealle oitis. Poukkoilu turhaan kaistojen välillä vaan on niin tyhmää.
    Suzuki Bandit 650S
    Ex Suzuki GSX750ES
    Ex Suzuki GS450
    Ex Honda CB125
    Lainaa Sylvikäs kirjoitti Katso viesti
    Itse tunnustan ajavani paljon vasenta kaistaa käyttäen, mutta jos joku tosiaan haluaa vielä lujempaa ajella, niin väistän kyllä oikealle oitis. Poukkoilu turhaan kaistojen välillä vaan on niin tyhmää.
    Kannattaa muuttaa ajotapaa, jos joskus eksyt Saksaan...
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
    Ajelin viime sunnuntaina Kytäjän Kioskilta Vihtijärvelle vievää tietä ja lähestyin vasemmalle kaartuvaa mutkaa. Runsaan puuston takia ihan sokkomutka. Sieltä mutkasta putkahti C-Mercedes vastaan minun kaistallani! Liekö äijä naputellut kännykkää vai mitä, mutta onneksi huomasi virheensä ja palasi omalle kaistalleen. Vieläpä hymyillen tervehti minua kädenheilautuksella. 50m pitemmälle jos olisin ehtinyt ajaa, niin olisin joko heittänyt voltit mesen yli tai parhaimmillaan ehtinyt väistää ojaan.
    Suzuki DL1000 V-Strom 2015
    ex. Suzuki GSF 1250A 2007
    ex. Suzuki GSF 650SA 2007
    Ikävä kyllä näitä vasemmalla kaistalla roikkuvia tolloja löytyy Suomessa aika usein.
    Taivas saa odottaa
    Kannattaa muuttaa ajotapaa, jos joskus eksyt Saksaan...
    Ajotavassa ei mitään vikaa, paitsi liika vauhti. Sanoinhan kuitenkin väistäni jonkun niin tahtoessa.
    Suzuki Bandit 650S
    Ex Suzuki GSX750ES
    Ex Suzuki GS450
    Ex Honda CB125
    Lainaa BlackCat kirjoitti Katso viesti
    Ikävä kyllä näitä vasemmalla kaistalla roikkuvia tolloja löytyy Suomessa aika usein.
    Juu on törmätty monesti. Olen ohitellut minäkin oikealta, vaikka se välillä hirvittääkin.
    Suzuki Bandit 650S
    Ex Suzuki GSX750ES
    Ex Suzuki GS450
    Ex Honda CB125
    Ajotavassa ei mitään vikaa, paitsi liika vauhti. Sanoinhan kuitenkin väistäni jonkun niin tahtoessa.
    Se on hyvä kun itse on tuota mieltä asiasta, laki on ainakin eri mieltä asiasta...
    Se on hyvä kun itse on tuota mieltä asiasta, laki on ainakin eri mieltä asiasta...
    Laki onkin sitten asia erikseen, sujuvampi liikenne kuitenkin kaikille parempi.
    No ok, tunnustan: kerran tuli kaksi siviilipoliisia huoltoasemalle huutamaan ajotyylistäni, mutta se onkin toinen stoori eikä tapahtunut edes nelikaistaisella tiellä.
    Suzuki Bandit 650S
    Ex Suzuki GSX750ES
    Ex Suzuki GS450
    Ex Honda CB125
    Itse pidän yleensä kohtuullista turvaväliä myös moottoritiellä. Monien mielestä aivan liian pitkää ilmeisesti. Minulle on usein sattunut niin, että ohitettuani jonkun, olen juuri lyömässä vilkkua takaisin oikealle vaihtaakseni, niin joku kiireinen on vaihtanut jo kaistaa takanani ja pyrkii/tulee oikealta ohitseni. Ihan joitakin kertoja olen säikähtänyt tuollaisessa tilanteessa.

Nuo siis kotilolla ajaessani. Nykyisin jos takana tulija vaikuttaa liian kiireiseltä, lyön vilkun päälle heti ohitettava auton jälkeen ja vaihdan sitten kaistaa kun sopiva väli ohitettavaan on tullut.
    2016: Honda CBF125 -09
    2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
    2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
    Laki onkin sitten asia erikseen, sujuvampi liikenne kuitenkin kaikille parempi.
    No ok, tunnustan: kerran tuli kaksi siviilipoliisia huoltoasemalle huutamaan ajotyylistäni, mutta se onkin toinen stoori eikä tapahtunut edes nelikaistaisella tiellä.
    Eli sujuvasti blokkaat ohitukset. Vai väitätkö ettei kukaan ole joutunut odottamaan, että siirryt sivuun?
    Eli sujuvasti blokkaat ohitukset. Vai väitätkö ettei kukaan ole joutunut odottamaan, että siirryt sivuun?

Jonossahan kaikki odottaa, että joku siirtyy. Mutta jos ajan motarilla sanotaan nyt vaikka 140 km/h ja joku haluaa ajaa 200 km/h, niin kyllä se ehkä sen hetken joutuu odottamaan, että pääsen ohi ohittamastani autosta, ehkä siis kokonaiset 10 sek.
    Mutta mielestäni kyllä selkeästi sanoin, että väistän, jos joku haluaa ajaa nopeammin kuin minä.
    Suzuki Bandit 650S
    Ex Suzuki GSX750ES
    Ex Suzuki GS450
    Ex Honda CB125
    Kyllä sulla nyt on aika pahasti ajatusmaailma pielessä. Keskikaistan roikkujat käytännössä tukkii koko motarin ja nopeus jää alle sallitun.

Se tapahtuu niin että kun se keskikaistan roikkuja lähestyy pikkuhiljaa jononsa kanssa jotain oikealla kaistalla oikeaoppisesti , ehkä vähän hiljempaa ajavaa, joka taas vuorostaan lähestyy kaukana edessä olevaa rekkaa. Silloin tämä oikealla kaistalla ajava päättääkin heittää hieman aikaisemmin siihen vasemmalle kaistalle koska muuten hän jäisi sumppuun sinne rekan taakse ja joutuisi jarruttelemaan. Ja taas koko remmin vauhti hidastui.

Mikään ei ole niin yksinkertaista kuin ohittaminen motarilla mutta joillekin se ajolinjan pienikin muutos vähän suuremmassa vauhdissa on niin pelottavaa.

Kultainen ohje sujuvaan liikenteeseen on se että sääntöjä pitää aina noudattaa mutta rajoituksissa voi joustaa.
  30.  
    Kyllä sulla nyt on aika pahasti ajatusmaailma pielessä. Keskikaistan roikkujat käytännössä tukkii koko motarin ja nopeus jää alle sallitun.

Se tapahtuu niin että kun se keskikaistan roikkuja lähestyy pikkuhiljaa jononsa kanssa jotain oikealla kaistalla oikeaoppisesti , ehkä vähän hiljempaa ajavaa, joka taas vuorostaan lähestyy kaukana edessä olevaa rekkaa. Silloin tämä oikealla kaistalla ajava päättääkin heittää hieman aikaisemmin siihen vasemmalle kaistalle koska muuten hän jäisi sumppuun sinne rekan taakse ja joutuisi jarruttelemaan. Ja taas koko remmin vauhti hidastui.

Mikään ei ole niin yksinkertaista kuin ohittaminen motarilla mutta joillekin se ajolinjan pienikin muutos vähän suuremmassa vauhdissa on niin pelottavaa.

Kultainen ohje liikenteeseen on se että sääntöjä pitää aina noudattaa mutta rajoituksissa voi joustaa.
    Ok, hieno kirjoitus ja olen roikkujista kanssasi täysin samaa mieltä.
    Suzuki Bandit 650S
    Ex Suzuki GSX750ES
    Ex Suzuki GS450
    Ex Honda CB125
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen