Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 54:sta
  1. #1
    2000-3000rpm alueella nykii aika voimakkaasti. Tulpat vaihdettu, vanhat normaalin näköiset. Mitä pienempi vaihde, sen voimakkaampi on nykiminen. Suuttimet, ohjausboxi vai mitä tulee mieleen?
  2. #2
    TPS anturi eli kaasuläpän asentotunnistin viallinen.
    Älä korjaa ehjää....
  3. #3
    Juu. TPS vialta kuulostaa..
    Honda CB 1300 -08
    SUZUKI BANDIT 1216 T -97
  4. #4
    TPS tai sitten akkun liittimet löysällä (joo, korjautui omasta kun kiristi.... uskoo ken haluaa)
    Kawasaki ER5->Kawasaki ZZR600->Kawasaki ZX-9R->Suzuki SV1000s(z)->Honda CB1300F->BMW K1200R Sport->BMW K1300S->BMW S1000XR
    https://kokkonen.zone
  5. #5
    Tasakaasulla ajessa vai roll- onnin ja vedon välillä ? Vedättäessä ? Ruiskuhan katkoo syöttöä 1 ja 2 vaihteella voimakkaan tuntuisesti, jos käännät kaasun kiinni.
  6. #6
    Tasakaasulla ajettaessa. Onko tuo TPS ruiskukoneessa? Nykii kyllä isommillakin vaihteilla, tuntuu paremmin pienimmillä.
    Joo, eli siis löytyy myös ruiskukoneista. Löytyyköhän muualta, kuin marmoritiskiltä? Hinta?
    Viimeksi muokannut: Mopopoika; 23.08.2013 klo 01:37.
  7. #7
    Omaan bemariin tuo TPS vaihdettiin, koska kerran todettiin rajun nykimiskohtauksen yhteydessä testerillä kaasuasennoksi (jota TPS=kaasuasennon tunnistin mittaa ja jonka tiedon perusteella polttoainetta ruiskutetaan) 100%, vaikka kaasuun ei koskettu. Seos tuon vuoksi erittäin rikkaalla, jolloin polttoaine ei tahdo palaa ellei kaasua avata. Kaasun avaus taas johti voimakkaaseen nykäykseen. TPS oireili satunnaisesti ja alkuvaiheessa pyörän tyhjäkäynti oli epävakaa ja saattoi herkästi sammuakin, myös moottorijarrutuksen jälkeen. Loppuvaiheessa pienillä kaasuilla ajaminen oli välillä mahdotonta, koska vetoa joko ei ollut tai sitä oli aivan liikaa. Jonkinlaisena parannuskonstina oli kaasun avaus ja kapulan vapautus (kone voi olla sammutettu) useita kertoja, jolloin TPS saa mekaanisen tärähdyksen, mikä voi palauttaa normaalin kontaktin joksikin aikaa. TPS:n hinta taisi olla 130€ ihan marmoritiskillä. Kai noita jostain ebaystä tai nettiä kahlaten löytyy halvemmalla.
  8. #8
    Mahtaakohan Hondan politiikka olla muuttunut TPS:n saatavuuden suhteen, joitain vuosia sitten erääseen Hornettiin tuli koko läppärunko antureineen koska pelkkää TPS.ää ei myyty erikseen, syynä kuulemma se että tehdas halusi näin varmistaa oikean säädön ja se että tehtaan korjausoppaissa ei ole TPS:n säätöohjetta.
    Onneksi tuo oli takuulaite joten koko hoito tuli veloituksetta.
    Kumma kyllä moneen muuhun merkkiin/laitteeseen saa pelkän anturin ja säätökin on suht helppoa.
    Säädinhän on periaatteessa potentiometri jonka vastus muuttuu kun kaasuläppäakseli kääntyy, monissa diagnostiikka ohjeissa/merkkikohtaisissa diag. ohjelmissa ko säädin todetaan ehjäksi tai vialliseksi vastusta tai ulostulojännitettä mittaamalla, tämä kertoo helposti jos säätöalueessa on kuolleita kohtia tai yhteys on poikki, samoin oikea asetus haetaan kohdalleen näin.
    Joihinkin merkkeihin TPS antureita on vaihdettu ns recallina koska säätimen sisäinen rakenne ei ole kestänyt aikaa myöden, siis potentiometrin hiilipintaa seuraavat harjat ovat menettäneet kosketuksen ja rakennetta muuttamalla (yleensä useampi "piikkinen" harja) toiminta on saatu varmemmaksi.
    Älä korjaa ehjää....
  9. #9
    Lainaa Maintenanceman kirjoitti Katso viesti
    Kumma kyllä moneen muuhun merkkiin/laitteeseen saa pelkän anturin ja säätökin on suht helppoa.
    Säädinhän on periaatteessa potentiometri jonka vastus muuttuu kun kaasuläppäakseli kääntyy, monissa diagnostiikka ohjeissa/merkkikohtaisissa diag. ohjelmissa ko säädin todetaan ehjäksi tai vialliseksi vastusta tai ulostulojännitettä mittaamalla, tämä kertoo helposti jos säätöalueessa on kuolleita kohtia tai yhteys on poikki, samoin oikea asetus haetaan kohdalleen näin.
    Menee offtopicin puolelle, mutta nykyään saa jo kaupasta TPS-antureita jotka ovat astetta fiksumpia kuin pelkkä typerä potikka, esim. hall-anturilla toteutettuja. Näissä kun ei ole fyysiseen kontaktiin perustuvia osia, ei myöskään ole käytännössä kuluvia osia eikä säätö siten ajan kuluessa vaella (ja lopulta sano kaput).

    Jos vaihtoehtona on tässä tai muussa projektissa huollon puolesta ainoastaan ostaa koko läppärunko uusiksi, kannattaa selvittää löytyykö korvaavaa TPS-anturia mallia moderni muulta pyörävalmistajalta (lopulta ei liene montaa OEM-valmistajaa jotka näitä tekevät) tai esim. autopuolelta. Voi olla, että pienen adapterin joutuu teettämään, mutta halpa hinta siitä, että TPS-huolet ovat lopullisesti poissa.
  10. #10
    Kiitokset kaikille vastaajille. Mä alan selvittään tuota TPS:n vaihtoa.
  11. #11
    Lainaa flack kirjoitti Katso viesti
    TPS tai sitten akkun liittimet löysällä (joo, korjautui omasta kun kiristi.... uskoo ken haluaa)


    sama kävi kaverilla, akun kiinnitykset oli löysällä ja korjaantu kun ne kiristi
    honda cb 1300 ´05
  12. #12
    Lainaa d0ggie kirjoitti Katso viesti
    M

    Jos vaihtoehtona on tässä tai muussa projektissa huollon puolesta ainoastaan ostaa koko läppärunko uusiksi, kannattaa selvittää löytyykö korvaavaa TPS-anturia mallia moderni muulta pyörävalmistajalta (lopulta ei liene montaa OEM-valmistajaa jotka näitä tekevät) tai esim. autopuolelta. Voi olla, että pienen adapterin joutuu teettämään, mutta halpa hinta siitä, että TPS-huolet ovat lopullisesti poissa.
    Jees, näinhän siinä kävi, kun kyselin uutta anturia Bike World:istä. Mukana tulee koko läppärunko ja hinta 1750€ Selvitys jatkuu.
  13. #13
    Löysin ebaysta täsmälleen saman näköisen anturin. On vaan civicistä eli siis autosta. Tuskinpa honda on käyttänyt erilaisia antureita autoissa ja mopoissa. Niin ja se hinta: 116€
  14. #14
    Lainaa Mopopoika kirjoitti Katso viesti
    Löysin ebaysta täsmälleen saman näköisen anturin. On vaan civicistä eli siis autosta. Tuskinpa honda on käyttänyt erilaisia antureita autoissa ja mopoissa. Niin ja se hinta: 116€
    ilmottele alkoko toimiin civikin tps:llä?
    suzuki gsf 1250 s -08 honda cb1300 sa-12,suzuki gsf 1250 sa -14
  15. #15
    Lainaa kawacucu kirjoitti Katso viesti
    ilmottele alkoko toimiin civikin tps:llä?
    Juu, ilmoittelen kun saan sen.
  16. #16
    Lainaa Mopopoika kirjoitti Katso viesti
    Juu, ilmoittelen kun saan sen.
    No niin, ei oo civickin osa vielä tullut, mutta löysin googlesta ohjeet tepsin mittaamiseen. Ehjähän tuo näyttäisi olevan. Perhana innostuin turhaan tilaan. No onpahan sitten varaosa. Jatkamme selvitystä.
  17. #17
    Saattaa se silti pätkiä ja aiheuttaa nykimistä vaikka mittaamalla ehjäksi toteaisi.
    Terveisin monta tepsiä työnsä puolesta vaihtanut.
    Esim. se em Hornetin tps aiheutti nykimisiä ja antoi ihan oikeat mitta-arvot.
    Älä korjaa ehjää....
  18. #18
    Ok. Odotellaan nyt vielä sitä varaosaa.
  19. #19
    Noniin. Nyt tuli Civikin tps. Ihan samanlainen muuten, mutta anturin pyörimissuunta on väärä
    Myytävänä Civikin tepsi
  20. #20
    No voihan pylly.
    Älä korjaa ehjää....
  21. #21
    Noniin. Taistelu jatkuu. Kaveri löysi Kiinasta alkuperäisen oloisen kopio-tepsin. Tilasin pois. Katotaan, kun tulee. Tää ei lyöny hinnallaan sormille. Odotellaan nyt.
  22. #22
    Lainaa Mopopoika kirjoitti Katso viesti
    Noniin. Taistelu jatkuu. Kaveri löysi Kiinasta alkuperäisen oloisen kopio-tepsin. Tilasin pois. Katotaan, kun tulee. Tää ei lyöny hinnallaan sormille. Odotellaan nyt.
    Kerroppa tulos, tuo oma CB alkoi nykimään myös, ja tällä kertaa ei ole kyse siitä että olisi akku huonosti kiinni. Eli todennäköisesti sama homma tuon kanssa...
    Kawasaki ER5->Kawasaki ZZR600->Kawasaki ZX-9R->Suzuki SV1000s(z)->Honda CB1300F->BMW K1200R Sport->BMW K1300S->BMW S1000XR
    https://kokkonen.zone
  23. #23
    Lainaa Mopopoika kirjoitti Katso viesti
    Noniin. Taistelu jatkuu. Kaveri löysi Kiinasta alkuperäisen oloisen kopio-tepsin. Tilasin pois. Katotaan, kun tulee. Tää ei lyöny hinnallaan sormille. Odotellaan nyt.
    No paljon olis maksanut se ihan oikea ja alkuperäinen?
  24. #24
    Lainaa hidas57 kirjoitti Katso viesti
    No paljon olis maksanut se ihan oikea ja alkuperäinen?
    Eikös tuossa ylempänä lukenut, ettei TPS:ää myydä (ainakaan Suomessa) erikseen ja maksoi läppärunkoineen kevyet 1750 euroa.
    Honda VFR 750F -93
    EX: Suzuki GS500M Katana -81
    EX: Yamaha XS400 -82

    Ei eksyvä tietä kysy
  25. #25
    Lainaa TA kirjoitti Katso viesti
    Eikös tuossa ylempänä lukenut, ettei TPS:ää myydä (ainakaan Suomessa) erikseen ja maksoi läppärunkoineen kevyet 1750 euroa.
    Niinpä näkyy, kun silmällä katsoo. Outoa. Toivottavasti tuo kiinalainen wörkkii.

    Tiedä sitten onko samanlainen, mutta tuossa koko ruiskurunko tps-antureineen käytettynä:
    http://www.partshark.co.uk/used-car-...-page-2/#parts
    Viimeksi muokannut: hidas57; 09.09.2013 klo 10:14.
  26. #26
    TPS kun on sellainen potikka, niin jos muistatte miten vanhan käyttämättömän radion nupit rohisee. Ilmeisesti sama ilmiö käy noissa. ja ratkaisuhan on rassata niitä nuppeja edes takas reippaasti, että rohina loppuu.

    tai vaihtaa se potikka.

    JT
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  27. #27
    Lainaa jaket kirjoitti Katso viesti
    TPS kun on sellainen potikka, niin jos muistatte miten vanhan käyttämättömän radion nupit rohisee. Ilmeisesti sama ilmiö käy noissa. ja ratkaisuhan on rassata niitä nuppeja edes takas reippaasti, että rohina loppuu.

    tai vaihtaa se potikka.

    JT
    Omassa pyörässä aikansa auttoi tuo kaasun rämpsytys, mutta sitten ei vaan enää. Kyllä on iso ero uuden tps:n kanssa. Ei tuota oikein edes ensin tajunnut kun vika alkoi pikkuhiljaa ja ilmeni tavallisesti vaan suurempana kulutuksena pikkukaasuilla. Nyt on kulutuskin järkevä ja rykimiset pois.
  28. #28
    Oliskohan mönkkäreissä samanlaista tepsiä.
    Tässä 500TRX:n kuvassa on ainakin erikseen saatavissa tps.
    Älä korjaa ehjää....
  29. #29
    Toi mönkkärin tepsi vois toimiakin. Näyttää ainakin samanlaiselta. Katotaan nyt ensin toi kiinanpojan viritys, on niin halpa että pakko kokeilla. Alle 12 €.
  30.  
  31. #30
    Lainaa hidas57 kirjoitti Katso viesti
    Niinpä näkyy, kun silmällä katsoo. Outoa. Toivottavasti tuo kiinalainen wörkkii.

    Tiedä sitten onko samanlainen, mutta tuossa koko ruiskurunko tps-antureineen käytettynä:
    http://www.partshark.co.uk/used-car-...-page-2/#parts
    Joo, löysin tämänkin. Taitaa olla varastetusta pyörästä, kun hinta on tuommoinen. Käytetyssä saattaa vaan olla sama vika.
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen