2000-3000rpm alueella nykii aika voimakkaasti. Tulpat vaihdettu, vanhat normaalin näköiset. Mitä pienempi vaihde, sen voimakkaampi on nykiminen. Suuttimet, ohjausboxi vai mitä tulee mieleen?
TPS tai sitten akkun liittimet löysällä (joo, korjautui omasta kun kiristi.... uskoo ken haluaa)
Kawasaki ER5->Kawasaki ZZR600->Kawasaki ZX-9R->Suzuki SV1000s(z)->Honda CB1300F->BMW K1200R Sport->BMW K1300S->BMW S1000XR
https://kokkonen.zone
Tasakaasulla ajessa vai roll- onnin ja vedon välillä ? Vedättäessä ? Ruiskuhan katkoo syöttöä 1 ja 2 vaihteella voimakkaan tuntuisesti, jos käännät kaasun kiinni.
Tasakaasulla ajettaessa. Onko tuo TPS ruiskukoneessa? Nykii kyllä isommillakin vaihteilla, tuntuu paremmin pienimmillä.
Joo, eli siis löytyy myös ruiskukoneista. Löytyyköhän muualta, kuin marmoritiskiltä? Hinta?
Viimeksi muokannut: Mopopoika; 23.08.2013 klo 01:37.
Omaan bemariin tuo TPS vaihdettiin, koska kerran todettiin rajun nykimiskohtauksen yhteydessä testerillä kaasuasennoksi (jota TPS=kaasuasennon tunnistin mittaa ja jonka tiedon perusteella polttoainetta ruiskutetaan) 100%, vaikka kaasuun ei koskettu. Seos tuon vuoksi erittäin rikkaalla, jolloin polttoaine ei tahdo palaa ellei kaasua avata. Kaasun avaus taas johti voimakkaaseen nykäykseen. TPS oireili satunnaisesti ja alkuvaiheessa pyörän tyhjäkäynti oli epävakaa ja saattoi herkästi sammuakin, myös moottorijarrutuksen jälkeen. Loppuvaiheessa pienillä kaasuilla ajaminen oli välillä mahdotonta, koska vetoa joko ei ollut tai sitä oli aivan liikaa. Jonkinlaisena parannuskonstina oli kaasun avaus ja kapulan vapautus (kone voi olla sammutettu) useita kertoja, jolloin TPS saa mekaanisen tärähdyksen, mikä voi palauttaa normaalin kontaktin joksikin aikaa. TPS:n hinta taisi olla 130€ ihan marmoritiskillä. Kai noita jostain ebaystä tai nettiä kahlaten löytyy halvemmalla.
Mahtaakohan Hondan politiikka olla muuttunut TPS:n saatavuuden suhteen, joitain vuosia sitten erääseen Hornettiin tuli koko läppärunko antureineen koska pelkkää TPS.ää ei myyty erikseen, syynä kuulemma se että tehdas halusi näin varmistaa oikean säädön ja se että tehtaan korjausoppaissa ei ole TPS:n säätöohjetta.
Onneksi tuo oli takuulaite joten koko hoito tuli veloituksetta.
Kumma kyllä moneen muuhun merkkiin/laitteeseen saa pelkän anturin ja säätökin on suht helppoa.
Säädinhän on periaatteessa potentiometri jonka vastus muuttuu kun kaasuläppäakseli kääntyy, monissa diagnostiikka ohjeissa/merkkikohtaisissa diag. ohjelmissa ko säädin todetaan ehjäksi tai vialliseksi vastusta tai ulostulojännitettä mittaamalla, tämä kertoo helposti jos säätöalueessa on kuolleita kohtia tai yhteys on poikki, samoin oikea asetus haetaan kohdalleen näin.
Joihinkin merkkeihin TPS antureita on vaihdettu ns recallina koska säätimen sisäinen rakenne ei ole kestänyt aikaa myöden, siis potentiometrin hiilipintaa seuraavat harjat ovat menettäneet kosketuksen ja rakennetta muuttamalla (yleensä useampi "piikkinen" harja) toiminta on saatu varmemmaksi.
Älä korjaa ehjää....
Menee offtopicin puolelle, mutta nykyään saa jo kaupasta TPS-antureita jotka ovat astetta fiksumpia kuin pelkkä typerä potikka, esim. hall-anturilla toteutettuja. Näissä kun ei ole fyysiseen kontaktiin perustuvia osia, ei myöskään ole käytännössä kuluvia osia eikä säätö siten ajan kuluessa vaella (ja lopulta sano kaput).
Jos vaihtoehtona on tässä tai muussa projektissa huollon puolesta ainoastaan ostaa koko läppärunko uusiksi, kannattaa selvittää löytyykö korvaavaa TPS-anturia mallia moderni muulta pyörävalmistajalta (lopulta ei liene montaa OEM-valmistajaa jotka näitä tekevät) tai esim. autopuolelta. Voi olla, että pienen adapterin joutuu teettämään, mutta halpa hinta siitä, että TPS-huolet ovat lopullisesti poissa.
Löysin ebaysta täsmälleen saman näköisen anturin. On vaan civicistä eli siis autosta. Tuskinpa honda on käyttänyt erilaisia antureita autoissa ja mopoissa. Niin ja se hinta: 116€![]()
Saattaa se silti pätkiä ja aiheuttaa nykimistä vaikka mittaamalla ehjäksi toteaisi.
Terveisin monta tepsiä työnsä puolesta vaihtanut.
Esim. se em Hornetin tps aiheutti nykimisiä ja antoi ihan oikeat mitta-arvot.
Älä korjaa ehjää....
Noniin. Nyt tuli Civikin tps. Ihan samanlainen muuten, mutta anturin pyörimissuunta on väärä
Myytävänä Civikin tepsi![]()
Noniin. Taistelu jatkuu. Kaveri löysi Kiinasta alkuperäisen oloisen kopio-tepsin. Tilasin pois. Katotaan, kun tulee. Tää ei lyöny hinnallaan sormille. Odotellaan nyt.
Kawasaki ER5->Kawasaki ZZR600->Kawasaki ZX-9R->Suzuki SV1000s(z)->Honda CB1300F->BMW K1200R Sport->BMW K1300S->BMW S1000XR
https://kokkonen.zone
Niinpä näkyy, kun silmällä katsoo. Outoa. Toivottavasti tuo kiinalainen wörkkii.
Tiedä sitten onko samanlainen, mutta tuossa koko ruiskurunko tps-antureineen käytettynä:
http://www.partshark.co.uk/used-car-...-page-2/#parts
Viimeksi muokannut: hidas57; 09.09.2013 klo 10:14.
TPS kun on sellainen potikka, niin jos muistatte miten vanhan käyttämättömän radion nupit rohisee. Ilmeisesti sama ilmiö käy noissa. ja ratkaisuhan on rassata niitä nuppeja edes takas reippaasti, että rohina loppuu.
tai vaihtaa se potikka.
JT
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Omassa pyörässä aikansa auttoi tuo kaasun rämpsytys, mutta sitten ei vaan enää. Kyllä on iso ero uuden tps:n kanssa. Ei tuota oikein edes ensin tajunnut kun vika alkoi pikkuhiljaa ja ilmeni tavallisesti vaan suurempana kulutuksena pikkukaasuilla. Nyt on kulutuskin järkevä ja rykimiset pois.
Toi mönkkärin tepsi vois toimiakin. Näyttää ainakin samanlaiselta. Katotaan nyt ensin toi kiinanpojan viritys, on niin halpa että pakko kokeilla. Alle 12 €.