Tulokset 1:stä 21:een 21:sta
  1. #1
    Tässä ketjussa voisi keskustella vain PC25 mallista.

    Mulla on ongelma, pyörä mun mielestä muuten käy nätisti ja kulkee, mutta kun lämpiää ja ainakin jos ajaa moottoritie nopeutta, niin pikkuteille tultaessa hiljaisessa vauhdissa moottorijarrutuksessa alkaa kuulua aika kovaakin krrrr, krrrr, krrr, krrr ääntä. Aamupäivällä kun ajoin pikkuteitä max 80 km/h, niin n. 12 km matkalla tätä ääntä ei tullut. Ei väliä onko kytkin pohjassa vai ei niin ääni kuuluu. Paikallaan en saa ääntä kuulumaan moottorin ollessa kylmä tai kuuma.

    Motulin 5000 10w-40 HC-Tech öljyillä ajettu alle 400 km.

    Etujarrut huollettu, ei pitäis ääni kuulua sieltäkään. Vaihteet toimii, ketjut on rasvattu.

    Nokkaketjun kiristäjä pitäis olla vaihdettu ammattimiehen toimesta, jonka jälkeen on ajettu alle 1300 km.
  2. #2
    Voisko syy ollakin tossa öljyssä tuohon ääneen moottorin ollessa lämmin?

    Mitäköhän öljyä pitäis laittaa tuollaiseen vanhaan Hondaan jolla ajettu yli 50 tkm? Huoltokortissa lukee: Moottoriöljyn laatu API-luok./ Viskositeetti SF/SG 10W40.
  3. #3
    Pc25 ei toimi ilman delvaccia ;-)
    Vois ääni tulla vaikka pyörän laakereista tai eturattaalta(kopan sisällä täynnä shaissea)
    Horo Elää !
  4. #4
    Lainaa HondaCebari kirjoitti Katso viesti
    Pc25 ei toimi ilman delvaccia ;-)
    Vois ääni tulla vaikka pyörän laakereista tai eturattaalta(kopan sisällä täynnä shaissea)
    Pystyks kertoo tarkasti mitä Delvaccia laitan ?

    Tänää laitto yks ammattimies viestii et suosittelis mineraali öljyä 10w40 tai synteettistä 15w50.

    Luulis et johtuu vaan öljyistä ja sen oikeen kunnolla lämpenemisestä johtuen, koska noi moottorin ääni ongelmat ei ala hiljasessa ajossa edes 12 kilometrin matkalla. Toistunu nyt kaks kertaa sen jälkeen kun ajan pois moottoritieltä pikku teille. Nyt kun muistelen, niin moottoritiellä kierrokset nous normaalia enemmän, johon kiinnitin huomioo, ihan kuin kytkin ois ottanu kiinni.
  5. #5
    Eise nyt varmaan ihan niin öljystä tuo ääni ole kiinni? Pystytkö paikantamaan mistä ääni tulee, tuleeko se esim. moottorista tai voimansiirrosta (ketjut) tms? Jos se tulee moottorista niin tarkastaisin esim. nokkaketjun kiristimen. Oletko varma ettei kyseessä ole esim. jonkin osan resonointi?

    ps. tätä delvaccia: http://www.motonet.fi/fi/tuote/59130...c-MX-15W-40-4L
    Poista häiritsevät mainokset: https://getadblock.com/
    ABSillinen turbobusa powered by delvac.
  6. #6
    Juu tuskin öljyistä johtuu sentään jos vain ajon aikana ilmenee.
    Horo Elää !
  7. #7
    Niin ketjut on rasvattu mutta missä kunnossa ne on?
    BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
    A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
  8. #8
    Lainaa Z-man kirjoitti Katso viesti
    Eise nyt varmaan ihan niin öljystä tuo ääni ole kiinni? Pystytkö paikantamaan mistä ääni tulee, tuleeko se esim. moottorista tai voimansiirrosta (ketjut) tms? Jos se tulee moottorista niin tarkastaisin esim. nokkaketjun kiristimen. Oletko varma ettei kyseessä ole esim. jonkin osan resonointi?

    ps. tätä delvaccia: http://www.motonet.fi/fi/tuote/59130...c-MX-15W-40-4L
    Tää nyt on arvailua kun aikaa ei oo ropaa niin paljon ja taidotkaan ei riitä kaikkeen, mutta nokkaketjun kiristäjä vaihdettu muun huollon yhteydessä ammattimiehen tekemänä noin alle 1300 km sitten.

    Vaikee uskoo et ois resonointia, luulis että kuuluis jo 12 kilsan aikana sisältäen 80km/h ajoa.

    Ainakin takaratas näyttää hyvältä ja ketjut rasvattu, jos näissä vika niin luulis heti ajoon lähdettäessä ilmaantuvan. Ääni lähtee kun kiihdyttää ja antaa kierroksia. Paikallaan ääni ei kuuluu koskaan, vain hidastaessa, moottorijarrutuksessa. Ei lyhyessä ajossa ilmene ollenkaan. Toistunut motarilla ajon jälkeen.
  9. #9
    Eikös tuo että hidastaessa pitää ääntä viittaa juuri esim ketjuihin tai rattaisiin. Hidastaessa ketju on kireällä alapuolelta, kiihdyttäessä yläpuolelta. Olisko ketju löysällä, tai lämpeämisen johdosta motarilla ajon jälkeen just sen verran lämpölaajenemista, että alkaa rallattamaan.

    Nää ihan vaan veikkauksia, kannattaa se eturataskin ehkä vilkaista.
    2016: Honda CBF125 -09
    2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
    2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
  10. #10
    Lainaa Jagroan kirjoitti Katso viesti
    Eikös tuo että hidastaessa pitää ääntä viittaa juuri esim ketjuihin tai rattaisiin. Hidastaessa ketju on kireällä alapuolelta, kiihdyttäessä yläpuolelta. Olisko ketju löysällä, tai lämpeämisen johdosta motarilla ajon jälkeen just sen verran lämpölaajenemista, että alkaa rallattamaan.

    Nää ihan vaan veikkauksia, kannattaa se eturataskin ehkä vilkaista.
    Kiitoksia vinkeistä, täytyy näitä haistella seuraavaks ja jos ne öljyt vaihtais .

    Tällaisen kirjotuksen löysin toisesta ketjusta:

    "jakoketjun rallattamiseen on yksi ihan toimiva kikka valtuutetun huollon kaverilta. En tiedä osaanko selittää tätä niinkuin pitäisi mutta yritetään kuitenkin.. kiristin säätyy öljynpaineen mukaan; kiristimeen kuuluu välilevy (jonkinlainen tiiviste) jossa on reikä mitä suurentamalla saadaan nostettua öljynpainetta kiristimelle, suurentaminen onnistuu turvallisesti esim. suutinrassilla. lisäksi asiaa voi auttaa vaihtamalla koneeseen jäykemmät öljyt niin ei sitten kalkata vaikka olisi öljy miten kuumaa (lirua) ja lisäksi paineet hetken kadoksissa esim. kun kone lämpimänä sammutat, käyt kaupassa ja tulet takaisin saattaa ketju hetken rohista ennen kuin paineet nousee takaisin normaaliin. -ja suomenoloissa jäykempää öljyä käyttäen tämä on kaikkea muuta kuin poppakonsti... Nimim. jakoketju vaihdettu 5tkm sitten jonka jälkeen kuului "tyyppiääntä" mutta kokoajan kasvavaa sellaista.. mutta ton toimenpiteen jälkeen ollut n. 3tkm hiljaa."

    Lisäksi toisesta ketjusta luin ja toivottavasti ymmärsin oikein, että näissä vanhemmissa ( Honda PC25 91-94 vusimallin pyörissä ) on öljynpaineella säätyvä nokkaketjun kiristin, joka vois selittää ton kun öljy lämpii tarpeeks. Hitsi kun en näistä tiedä.

    -95 vuosimallin CBR 600f mallista eteenpäin kuulemma jousivoimalla kiristyvä nokkaketjun kiristin.
    Viimeksi muokannut: Ronttu; 20.08.2015 klo 15:34.
  11. #11
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Ronttu kirjoitti Katso viesti
    Ainakin takaratas näyttää hyvältä
    Takaratas näyttää aina hyvältä. Ei se oikein miksikään ole mulla ainakaan mennyt. Eturatas on se mikä kannattaa tsekata ja vaihdella uuteen vaikka joka vuosi tai ainakin kymppitonnin välein, niin ei ronksu ketjuun niin.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  12. #12
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Takaratas näyttää aina hyvältä. Ei se oikein miksikään ole mulla ainakaan mennyt. Eturatas on se mikä kannattaa tsekata ja vaihdella uuteen vaikka joka vuosi tai ainakin kymppitonnin välein, niin ei ronksu ketjuun niin.
    Ok, sen tsekkaan seuraavaks.
  13. #13
    Mulla hikoili 10w30 täyssynt läpi, vei tonnilla varmaan litran öljyä ja savutus sen mukaista. Vaihdoin koneeseen Castrol Act>evo 20w50 öljyt, vaihdelaatikon toiminta parani selvästi, moottorin käynti hiljeni ja tasottui eikä öljyä kadonnut huoltojen välissä käytännössä lainkaan. Pyörällä (vm '91) oli ajettu ostaessa 91tkm ja myydessä 113tkm. Valmistajan suositushan näihin tietääkseni on juuri mineraaliöljy, ja jenkeissä ajavat 87okt bensalla, täällä on vähän pakko käyttää ysikasia kun vitosessa on sitä viinaa enempi...

    Btw jos etsit tietoa k.o. mallista englanniksi tunnetaan se käytännössä koko muussa maailmassa (pl britit) nimellä cbr 600 F2.

    Niin ja mulla petti uusi oem nokkaketjunkiristin n500km jälkeen. Vaihdoin tilalle APE:n manuaalikiristimen eikä siitä ollut koko pyörän minulla olon aikana enää huolta. Naurettavan helppo vaihtaa, onnistuu keneltä vaan.
    Omituisten Otusten Kerho
    Yamaha GTS 1000 '93
    Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
    Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
    Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
    Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
    Ex:Honda CBR 600F2 '91
  14. #14
    Lainaa Rekkamasa kirjoitti Katso viesti
    Vaihdoin koneeseen Castrol Act>evo 20w50 öljyt, vaihdelaatikon toiminta parani selvästi, moottorin käynti hiljeni ja tasottui eikä öljyä kadonnut huoltojen välissä käytännössä lainkaan. Pyörällä (vm '91) oli ajettu ostaessa 91tkm ja myydessä 113tkm. Valmistajan suositushan näihin tietääkseni on juuri mineraaliöljy, ja jenkeissä ajavat 87okt bensalla, täällä on vähän pakko käyttää ysikasia kun vitosessa on sitä viinaa enempi...

    Btw jos etsit tietoa k.o. mallista englanniksi tunnetaan se käytännössä koko muussa maailmassa (pl britit) nimellä cbr 600 F2.

    Niin ja mulla petti uusi oem nokkaketjunkiristin n500km jälkeen. Vaihdoin tilalle APE:n manuaalikiristimen eikä siitä ollut koko pyörän minulla olon aikana enää huolta. Naurettavan helppo vaihtaa, onnistuu keneltä vaan.
    Juu epäilen kanssa vahvasti tota öljyä syyksi, kun kone käy nätisti muuten ja lyhyessä ajossa ei kilkatuksia, mutta kilkatukset ja kytkimen kiinni ottaminen alkaa ilmeisesti siitä syystä kun öljyt ovat lämmenneet kunnolla ja etenkin kun viimeksikin ajoin kunnon helteellä kun tämä ilmeni. Katsotaan mitä tapahtuu, kun on vaan aikaa että kerkee ne öljyt vaihtaa. Kovin kiinnostais kokeilla sitä Delvaccia, osa kehuu pirusti ja osa haukkuu. Toi käyttämäsi Castrol 20w50 varmaan on mineraaliöljy ja ois yks vaihtoehto kokeilla.

    Huomasin tosiaan tuossa joku aika takaperin, että osia löytyy tuolla CBR 600 F2 haulla todella hyvin.

    Vinkkinä niille joilla PC25 alipainetoiminen bensahana huonossa kunnossa tai vaatii korjaussarjaa, niin ebaystä saa tosi edullisesti koko hanan uuden, samalla hinnalla suurinpiirtein mitä täällä maksaa korjaussarja. Ei ole tarvike alipainehanan kanssa ollut ongelmia. Alkuperäinen onkin aika kallis.
  15. #15
    En tiedä miten täällä suhtaudutaan toisille foorumeille linkkaamiseen, poistakoot jos kiellettyä.

    http://www.cbrforum.com

    Abaut netin paras paikka hankkia tietoa edm mallista. Meikäläinen löytyy tuolta nikillä Mattson.
    Omituisten Otusten Kerho
    Yamaha GTS 1000 '93
    Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
    Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
    Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
    Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
    Ex:Honda CBR 600F2 '91
  16. #16
    Onks kukaan tilannu uusia peilejä? Ite aattelin neki vaihtaa jossain vaiheessa kun on ne peilien muovi ja kumiosat menny huonon näkösiks.

    Ite olen ebayn kautta tilaillu ja vaihdellu jalkatapit, jarru-/ kytkinkahvat enemmän race henkisiksi, muuttaa kivasti pyörän ulkonäköä.
  17. #17
    Talvisäilytys lähenee, joten mietin mitä voisin tehdä paremmin aikaisempiin vuosiin verrattuna. Kyseessä siis kaasari malli, jossa alipaine bensahana. Ennen mulla oli CBR 600f -06, se kun oli ruisku, niin nätisti lähti keväällä, vaikka muuta en tehnyt kun ajanut lämpimään talliin ja keväällä lähti heti käyntiin.

    Tämän CBR 600f -92 pyörän kanssa on ollut aina vaikeaa keväisin saada käyntiin. Joka syksy mietin että kuukauden välein käytän koneen lämpimäksi, mutta sitten ei ole kuitenkaan tullut starttailtua kun vasta keväällä.

    Haasteellista kun on kaasari vehje ja alipainebensahana ja kun bensa haihtuu, niin kaasareihin ymmärtääkseni jää bensasta jäämiä. Sitten ilmeisesti tämän haihtumisen johdosta starttia saa aikalailla sahata keväällä että se bensa lähtee liikkumaan ja täyttää kaasarit jne. kun ei ole bensapumppua ja jos kaasarit haihtuu tyhjiksi bensasta, niin varmaan just ton alipaine bensansyötön johdosta kova homma startille.

    Mikä siis ois paras systeemi kaasarivehkeelle jossa alipainebensahana ja säilytys on lämpimässä?
  18. #18
    Lainaa Ronttu kirjoitti Katso viesti
    Talvisäilytys lähenee, joten mietin mitä voisin tehdä paremmin aikaisempiin vuosiin verrattuna. Kyseessä siis kaasari malli, jossa alipaine bensahana. Ennen mulla oli CBR 600f -06, se kun oli ruisku, niin nätisti lähti keväällä, vaikka muuta en tehnyt kun ajanut lämpimään talliin ja keväällä lähti heti käyntiin.

    Tämän CBR 600f -92 pyörän kanssa on ollut aina vaikeaa keväisin saada käyntiin. Joka syksy mietin että kuukauden välein käytän koneen lämpimäksi, mutta sitten ei ole kuitenkaan tullut starttailtua kun vasta keväällä.

    Haasteellista kun on kaasari vehje ja alipainebensahana ja kun bensa haihtuu, niin kaasareihin ymmärtääkseni jää bensasta jäämiä. Sitten ilmeisesti tämän haihtumisen johdosta starttia saa aikalailla sahata keväällä että se bensa lähtee liikkumaan ja täyttää kaasarit jne. kun ei ole bensapumppua ja jos kaasarit haihtuu tyhjiksi bensasta, niin varmaan just ton alipaine bensansyötön johdosta kova homma startille.

    Mikä siis ois paras systeemi kaasarivehkeelle jossa alipainebensahana ja säilytys on lämpimässä?
    En tiedä onko tossa sellasta bensahanaa mistä pytyy valitsemaan pri, res ja on asennon? Pri on siis suora syöttö, res on varatankki ja on on se alipaine asento. Jos tälläinen on niin pri asentoon kevällä vartti ennen käynnistystä niin kerkeää kaasarit täyttyä.
    Honda vfr750 vm.1996
    Honda cb 450 Vm.1971
    Ex.Kawasaki zx6r kilvetön
    Ex.Yamaha R6 vm.2000
    Ex.Suzuki gsx750f vm.1990
    Ex.yamaha xj900 diversion vm.1997
    Ex.Suzuki gsx750f vm.1989
    Ex.kawa ltd 450 vm.1985
  19. #19
    PC25:ssa taisi olla 3 asentoa. ON (automaattihana), OFF eli kokonaan kiinni ja sitten varatankki.

    Minä tein niin talvisäilytyksissä että bensahana OFF:lle ja käytin kaasarit tyhjiksi. Akku irti.
    Keväällä ennen starttia akun lataus (ei juurikaan tosin ollut irtonaisena tyhjentynyt), akku kiinni ja hana ON-asentoon. Ensin pieni pyöräytys startilla että alipainehana avaa kalvot ja bensaa valuu kaasareihin. Sitten vaan normaalisti käyntiin. Toki sitä sai vähän enemmän pyörittää kuin normaalisti mutta aina lähti. Toinen vaihtoehto on startata työntämällä alamäkeen jos epäilyttää akun kunto.

    Ja mitään lisäpaska-aineita en bensaan koskaan sotkenut, pyörä talvehti ulkoilmalämpötiloissa, enkä käyttänyt sitä talvella
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  20. #20
    Nyt vaikuttaa vahvasti siltä, että öljyjen vaihto auttoi nokkaketjun rallatukseen. Ymmärtääkseni -92 600cc CBR:ssä on öljynpaineella säätyvä nokkaketjun kiristin. Tais mennä ne synteettiset öljyt niin litkuiksi että sen takia rallatteli. Ainoa mitä nyt keväällä tein, vaihdoin 20w50 mineraaliöljyt. Kaks lenkkiä olen heittänyt ja rallatuksia ei ole kuulunut. En myöskään usko että bensaa ois päässy vanhojen öljyjen joukkoon.

    Olen tässä miettiny että kuinka moni noita nokkaketjuja ja kiristimiä on vaihdellu jos öljyillä on näin iso merkitys ja se että puhutaan Hondan rallatuksista.
  21.  
  22. #21
    Oma wanha f2:ni söi helkutisti synteettistä koska oli jo kulunut niin väljäksi. Castrol act evo 25w50 sisään niin hävikki katosi kokonaan ja aski alkoi toimia paremmin.

    Se nokkaketjun kiristäjä on hydraulinen. Mikä sen yleensä "rikkoo" on öljyn seassa oleva paska. Sen pystyy purkamaan kohtuu helposti, köytännössä yksi sokka irti niin se mäntä tulee pois. Sielä on pohjalla pikkuruinen lautasventtiili, käynnössä tapissa oleva prikka reiän päällä. Sen väliin kun menee sontaa paine karkaa kierrokset laskiessa. Ja ilmeisesti myös se kanava on sen verran ahdas että sinne kertyvä kakka estää myös paineen nousun. Jotta sen saisi toimimaan putsauksen jälkeen kunnolla pitäisi koko moottori huuhdella huolellisesti pariin kolmeen kertaan pesevällä öljyllä. Itse jaksoin sen kaksi kertaa avata kunnes vaihdoin APEn tilalle. Ei siitä manuaalikiristimestä varsinaisesti mitään haittaa ole kunhan ei itse kiristä sitä liian tiukalle joka aiheuttaa mm liukujen kulumista ja ketjun venymistä.
    Omituisten Otusten Kerho
    Yamaha GTS 1000 '93
    Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
    Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
    Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
    Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
    Ex:Honda CBR 600F2 '91