Mitä mieltä raati on seuraavista vaihtoehdoista kakkospyöräksi:
Kawasaki Zephyr 750 pinnavanteilla eli vm. 1996 -->
tai
Kawasaki W 650
Tavoitteena olisi löytää alle 30 tkm ajettu pyörä, perusvarmaa tekniikkaa ja sellainen, että sillä voisi jopa hitaassa ryhmässä käydä kokeilemassa radalla. Ainakin merkkihuollon mukaan Kawan ilma-öljyjäähdytteinen on suht pomminvarmaa tekniikkaa ja ollut käytössä kolmella vuosikymmenellä Gpz 750:stä lähtien. Paljon ajetuissa (yli xx tkm?) kuulemma kaasarien synkkaus voi olla haastavaa ja sitten jakoketju vaatii toimenpiteitä.
W 650:ssä viehättää itseä se Kawan alkuperäisen W:n muotokieli eli brittipyöräkopiointi. Ja teknisesti W:t pitäisi olla varmoja.
Eli simppelisti, "aidon" moottoripyörän näköinen mp pinnavanteilla haussa, perustekniikalla, miedot tehot ja saisi olla nykyistä pyörää ajettavampi. Kumpikaan noista ei taatusti ryntää käsistä, ottaen huomioon "järkyttävän" pienet tehot ja varmasti kummankaan alusta ei ole tehty turhan vauhdikkaaseen menoon. Mutta en ole menossakaan Saksan autobahnaa ajamaan kaksi päällä 180 km/h, joten ei tarvitse niitä kommentteja kertoa, ettei nuo siihen sovellu![]()
2018 Kawasaki Z 900
ex 2010 Kawasaki VN 900 Classic 10-18 (13-MBA)
ex 2006 Kawasaki ER 6 F, 06-10 (IX-799)
ex 1998 Suzuki GS 500 E, 03-06 (JN-405)
ex 1999 Yamaha Virago XV 125 S, 99-01 (JZ-895)
Tuo w650 näyttää paremmalta, mutta osta samantien aito britti eli Triumph Bonneville tai Norton Commando.
'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
2018 Kawasaki Z 900
ex 2010 Kawasaki VN 900 Classic 10-18 (13-MBA)
ex 2006 Kawasaki ER 6 F, 06-10 (IX-799)
ex 1998 Suzuki GS 500 E, 03-06 (JN-405)
ex 1999 Yamaha Virago XV 125 S, 99-01 (JZ-895)
Kakkospyörään kannattaa sijoittaa enemmän tunnetta ja vähemmän järkeä kuin ykköspyörän valintaan.
Sen takia minun raati antaa äänen Moto Guzzi V7 jollekkin vaihtoehdolle tai V 11:lle
Ps. Tuo kawasaki näyttää ihan tavalliselta tusinapyörältä.
Saa Nortoneita ihan uusinakin. Ovat tosin suhteellisen kalliita.
'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
kilometriraja on aika hölmö, koska alle 30 tai 50 on noille ihan sama. muuten zephyt voisi olla ihan hyvä valinta. ei nyt mikään ratailijan valinta, mutta ehkä custom kuskille zephyr on melko 'ratamainen' jo.![]()
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Sen takia sitä käytettyä 90-luvun lopun / 00-luvun alun pyörää onkin harkinnassa, kun asiaan on rajallinen budjetti ja hintataso määritettynä 3000-4000 euron tietämiin ja sillä hinnalla löytyy myös vähän ajettuja siistejä yksilöitä (Saksasta enemmän kuin Suomesta). Uskon myös, että on olemassa hienoja eurooppalaisia tai amerikkalaisia pyöriä, mutta ei jaksaisi opetella niiden metkuja saati ostaa tuumakokoisia työkaluja pakillista. Tämän takia pariin japanilaiseen vaihtoehtoon on mallit rajautuneet. ZR7 Kawa on moottoritekniikaltaan sama pyörä Zephyrin kanssa, mutta "moderni" ulkonäkö ei innosta siinä.
Ja sen tiedän, että aiemmin omistamani ER 6F on varmasti noita kumpaakin nopeampi ja ketterämpi värkki ollut ja lisäksi kevyempi. En siis kuvittelekaan noiden olevan kovin ihmeellisiä saati sportteja, mutta peruspyöriähän nuo ovatkin, retrolla ulkonäöllä.
Lähinnä vaan kilometriraja on äkkiä yhteydessä yleiseen kuntoon. Tiedän, että jos itseltäni ostaisin 50tkm ajetun pyörän, se ei paljoa uutta häpeäisi. Toisille kuitenkin siisti on eri kuin toisilleJos samaan hintaan saa vähemmän ajetun, niin vähemmän se on kulunut joka puolelta. Monet osat, tiivisteet, o-renkaat jne. toki on vaihtokunnossa kilometreistä huolimatta tuon ikäisissä, jollei niitä ole just vaihdettu.
Jos jollain on joku hyvä omakohtainen kommentti, että miksi juuri jompikumpi tai ei todellakaan jompaa kumpaa jostain kokemuksesta, niin kommentteja kehiin!
2018 Kawasaki Z 900
ex 2010 Kawasaki VN 900 Classic 10-18 (13-MBA)
ex 2006 Kawasaki ER 6 F, 06-10 (IX-799)
ex 1998 Suzuki GS 500 E, 03-06 (JN-405)
ex 1999 Yamaha Virago XV 125 S, 99-01 (JZ-895)
Itsellä W800 tämän kesän ajaneena "kakkospyöränä" voin sanoe että voi hitto kun on mukava laite, kaupungissa ja pikku teillä. Suosittelen, kivasti cafe racer henkeä ja en ole ennen tätä pyörää kaupungissa juurikaan mopolla viihtynyt. Ainoaksi pyöräksi ei minulle tosin sopisi, pitää olla sitten se vauhdikkaampikin vehje tallissa.
En sanois vakiokuntoista W:tä cafe raceriksi, saahan siitä semmoisen tekemällä, mutta vakiona enemmän vanhan perusbritti-käyttöpyörän oloinen puksutin, mikä ei tietysti välttämättä ole huonoa. Näppärä kaupunkikäytössä tai pikkuteillä. Mutta sitten kuitenkin yleisvaikutelma vähän valju tai pliisu. Omaan pyörään kaipaan enemmän fiilistä / särmää / sielua / runkkaavuutta. (vajaan viikon testin perusteella arvioituna).
Zephyristä ei kokemusta, mutta hieman modernimman oloista Kawaa testanneena joutui toteamaan että korkeat kierrosluvut (yli 8K) ja 4-pyttyisen ujeltava äänimaailma ei ole mua varten. Toki Zephyrissä on hienosti vanhan 9-Kawan lookkia.
Aloittajan kysymykset tosin tekniikan luotettavuudessa joten näistä löpinöistä ei tainnu olla apua. Jenkkilän merkkifoorumeita näille varmasti löytyy joista selviää tekniikan heikot kohdat jos niitä on. Amerikkalaiset vaan helposti sortuu pieneen liioitteluun "a must have improvement" -hengessä ja upgreidaavat paikkoja varmuuden vuoksi jotka todellisuudessa pettäneet hyvin pienessä osassa pyöriä.
Viimeksi muokannut: TIJ; 18.08.2015 klo 11:57.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka