Fjr houkuttaa. Kävin koeajamassa vm 2008 ja uuden. Uusi tuntui kevyemmältä kääntää mutkiin. Käytetyssä oli tosin liian alhaisilla paineilla ajettu, epätasaisesti kulunut etunen ja lisäksi laukut kiinni, uudessa laukut irti. Mahtaako uuden keveys johtua renkaista tai jousituksesta vai onko runkoon tehty jossain välissä jotain isompaa muutosta?
CBF600SA ==> CBF1000FA
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Sivusta FJR:n koeajoja lukeneena ainakin kirjoitetun mukaan FJR:n alusta on kokenut päivitystä vuosien varrella ja kehuttu positiiviseksi muutokseksi parempaa kohti. Hatara muistikuva olisi sen suhteen että uudempien vuosimallien jousitus toimii paremmin varsinkin kuormattuna. +2014 AE/AS malleista löytyy sähkösäätöinen alusta sekä USD etuhaarukka.
Viimeksi muokannut: Tuuchen; 08.08.2015 klo 22:07.
Mulla on noita vehkeitä ollut alla ajossa jokaista mallia.
Kyllä nuo ovat kuin yö ja päivä kun vertaa edellisen vuosikymmenen malleja nykyiseen USD-haarukalla varustettuun malliin.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Eli USD-haarukka lienee se suurin "keventäjä" tässä tapauksessa? Taisi olla AE-malli jota koeajoin.
Kyllä se takapääkin toimii paljon paremmin uusimmassa mallissa ajossa.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Ite väittäisin että vakiossa vanhakoppaisessa ja vakiossa uusikoppaisessa tuossa on se suurin ero. Mutta melko monessa vanhakoppaisessa tuo on korjattu tarvike-iskarilla paljon paremmaksi.
Ongelma on siis tietynmainen lullamaisuus, jousitus kantaa mutta ei oikein vaimenna kumpaankaan suuntaan riittävästi. Esim. 2-päällä kuoppa mutkassa oli ennen kauhistus eikä oikein luottoa pyörään ollut, nykyään ei aiheuta mitään ylimääräistä
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Aihetta sivuten , jos sopii...alkanut kinnostaa taas vaihteeksi tourinkipyörä.
Mitä eroa on -06 Fjr verrattuna vanhempaan vuosimalliin?
Onko muita eroja kuin katteissa tms ?
-Kari
Ajettavuuteen vaikuttava suurin muutos on akseliväli, -06 mallissa 1550mm ja venhemmissa 1515mm.
Aion elää ikuisesti, toistaiseksi päätökseni on pitänyt.
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Kiitos vastanneille, viikonloppuna on tarkoitus paria FJR:ää käydä katsomassa.
Jos ei ole tuohnaa laittaa 25 000 egeä uuteen niin edelliskoppaisen saa sisäänajettuna n.kymppitonnilla nettimotosta ja 1500 egeä kun laittaa alustan parantamiseen sekä pc niin on vastaava ajokki alla eikä hinta putoa enää dramaattisesti.Siis JOS ei ole sitä uuden summaa käytettävissä...
Näinpä sitä tuli toimittua. 2006 -mallinen viime kesänä tuli reilulla kympillä haettua, 12 oli ajettu ja 2006 renkaat oli alla niin voipi pitää paikkansakin, ainakin edellinen omistaja näin vakuutti. Nyt on kilsoja 22. Tuunattu wilberssin takaiskarilla ja mra:n lipalla pleksiin. Etupäässä oli jo jotkut tukevammat jouset ja ruiskukin penkissä säädetty.
Hyvä peli, vakkarin haluaisin pitkille siirtymille ja isomman perälaukun. Tuo orggis on ison näköinen mutta ei sinne mitään sovi.
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Morjesta Yamaha foorumille!
En oikein löytänyt FJR threadia niin lainaan tätä linkkiä..sinänsä hyvä asia ettei hirveesti asiaa kyseisestä mallista ole, kun yleensä nuo palstat täyttyvät ainoastaan negatiivissävytteisistä viesteistä...
Jos nyt oletettaisiin että olisin vaihtamassa gessua FJR.ään eli 8 - 9K euron hintaiseen niin mihin pitäisi kiinnittää huomiota? Onko joku vuosimalli jossa on oleeliset parannukset edelliseen ja jos jotakin raati innostuisi kertomaan/kehumaan kiitän jo etukäteen.
-Kimmo
R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
Arjen adventuristi
FJR on lähellä sydäntä, kokemusta gen1 (2001-2005) ja gen2 (2006-2012)
ehkä oleellisin tuntuma noista on, että Gen2 jota olet katsomassa on matkapyörämäisempi. Gen3 toi enemmän noita sähköjuttuja, sama pyörä se edelleen on.
Mitä sitten kannattaa katsoa pyörästä? No jos väri ja varusteet on sopivat niin osta, tuo on kyllä helpoimpia pyöriä ostaa, kun noissa ei ole oikein mitään vikaa. Tuntuu varmaan BMWn (sori jo etukäteen tästä kommentista) jälkeen ihmeelliseltä, ettei tarvi miettiä mitähän se tällä reissulla keksii.
No ei vaiskaan. Kyllähän bemullakin luotettavuutta löytyy.
Itse ajelin 50tkm FJR:illä ja oikeastaan mitään erikoista ei ollut. Etustefa alkoi vuotamaan yhdessä, johtui tosin pitkästä seisonnasta.
- pleksi sopivaksi... löytyy kokeilemalla, jokin givin vario touring tai x screen, jossa voi myös säätää pleksia kannattanee ostaa.
- Iso takalaukku, sivulaukut on "vain" 30litraa
- pyörä tuntuu paljon keveämmältä kun nuo laukut jättää pois, muuttuu suorastaan sporttiseksi.
- peräöljyllä ei ole väliä vaikka ohjekirja niin väittää, joku GL5 oikealla viskositeettillä niin kestää perä vähintään 200tkm
- moottoriöljyissä ei ehkä kannata ottaa sitä kisa full syntetic öljyä, semisynteettisellä toimii vaihteetkin parhaiten. Noissa on yksilöitä, joissa 1-vaihde menee vähän kolahtaen, ei kuitenkaan mene siitä rikki, mulla toisessa kolahti toisessa ei ollenkaan.
- jotku yksilöt tärrää kaasukahvan puolelta. Synkat kuntoon ja tarvittaessa moottorinkiinnitys niin ei tärrää enää.
(ominaisuus)
- niin siis aukoton huoltohistoria on aina kiva muttei välttämätön.
1991: Suzuki R 50
1993-95: Helkama AX 50
2007: Honda CBF 600 S
2008: Honda CBR 600 F
2009: Suzuki 1250 Bandit S
2010: Suzuki Hayabusa
2011: Yamaha FJR1300
2014: Yamaha FJR1300
2017: Yamaha Super Tenere 1200
2023: bmw r 1250 gs
Muistaaksen -08 alkaen tuli levitettävä alakate ja mites istuimen ja ohjaustangon säädettävyys, oliko jo -07:ssa? -08:lla 90000 menty ja parit stefat keulaan on vaihdettu.
Antaa vaan rampan kalakattaa.
Yamaha Tenere 1200 ZE -15.
Absit iniuria verbis, te absolvo....no eikä
KTM Super Adventure 1290 -2015
Exät FJR-2009, FJR-2004, Honda VF1100C-1984, Suzuki DR650
Niin, tuota akseliväliä on pidennetty myös keulimisherkkyyden vähentämiseksi. Eipä tuo gen1 kyllä itsellä
ainakaan vahingossa keulimaan ole lähtenyt...
115t ajettu, nokkaketjun kiristin kerran vaihdettu ja yksi vuotava stefa keulaan.
-------------iso ähvä--------------------
vuosimallien erot taulukkomuodossa,
tokalla sivulla Eurooppa
Absit iniuria verbis, te absolvo....no eikä
KTM Super Adventure 1290 -2015
Exät FJR-2009, FJR-2004, Honda VF1100C-1984, Suzuki DR650
Kiitos kommenteista
Niin kun entinen pomo sanoi; "Niin kauan kun olet oppinut jotakin uutta, tervetuloa seuraavana päivänä töihin!"
...niin noh entinen pomo sanoi![]()
R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
Arjen adventuristi
Miten tuossa FJR:ssä matkustaja viihtyy? Tuli ostettu FZS 1000 ja rouva vähän moittii jalkojen olevan turhan koukussa. FJR kiinnostaisi seuraavaksi.
riippuu ihmisten koosta....... saa myös erilaisia jalkatappien siirtosarjoja erilaisia istuimia ,,,
mutta ihmisten koko ratkaisee......kuten kaikissa mopoissa ja autoissakin...ite kokeilemalla vain voi tietää---
pikkasen samoja juttuja kun kauppiailla kun sanovat että hyvät renkaat ajaa viel parikesää...
sit kaveri vetäsee 30tuhatta kilsaa kesäss ja sanoo ettää myyjät puhuu paskaa.... ei voi toisen puolesta sanoa
Lainaan tätä keskustelua koska jonkun verran kuitenkin aiheeseen liittyy...
Niin se aika rientää, pari vuotta sitten luin tätä topiccia ja kävin Fjr:rää koeajamassa.En vaan entistä pyörää raskinut laittaa taipaleelle aiemmin kun sitä tuli varusteltua omaan makuun sopivaksi.
Pari viikkoa sitten möin entisen pyörän pois ja löytyi 30.000km ajettu vm. 2007 kapistus tilalle.
Entisen pyörän (Ktm 990 Adv.R) jälkeen tämä tuntuu aika matalalta ja epäilys että olisiko pyörää madallettu aiempien omistajien toimesta.
Nöyrä pyyntö olisi että jos joku on mitannut alkuperäisten koiranluiden pituuden niin kirjailisi vastauksen tähän.
Täytyy sitten harkita koiranluiden vaihtoa samalla kun muuta huoltoa ensi kesää varten teen.
Tämä taisi selvitäkin jo, 190mm on mitta.
Pieni ajatus hiipinyt mieleen, että pitäisikö kokeilla matkapyörää vaihteeksi. (ja jos oikein hinku tulee radalla, niin hommaa vaikka jonkuu vanhan kilvettömän).
Eli FJR voisi olla yksi vaihtoehdoista. Rahaa ei ole laittaa kovin paljoa, ja aika vanha pitäisi hommata. Mites näiden koneet kestää? Esim myynnissä näytti olevan -05 vuoden peli, jolla ajetttu 115tkm.
Viime kesänä ajettiin kavereiden Wingit keskieuroopasta Suomeen ja vuosimallit muistaakseni -06 ja -08, kilometrit 156tkm ja 175tkm. Ja niissä ei nyt mitään ihmeempiä tuntunut ajossa...![]()
Kawa Z1000SX
Exät:Yamaha R1,Kawa ZX-6RR (rata), Honda CB1000R, GSX-R750 K7, Honda VFR800, CBR600F
moikka 247 ajetun olen nähnyt mutta katsos ton lontoon kerhon sivua www.fjclub.co.uk
sen tiedän omista kokemuksista että 100 ajetuun ei tarvinnut yhtään ventiilin säätö prikkaa vaihtaa koskaan
öljyt 10 välein huolto väli 40tonnia------ vähän sellanen ykstoikkonen mopo vailla yllätyksiä.......
jousituksen pistät kuntoon ja ajat kunnes kyllästyt......
Nyt on omassa 2003 mallin FJR;ssä 13000 Km mittarissa, ja mitään sen kummempaa rempaa ei ole ollut. Huollot on pyritty tekemään ohjekirjan mukaan. Mukavahan FJR;llä on ajella, niin mutkatietä kuin matka ajoa.
Pleksi on helppo vaihtaa, mulla on 3 eri kokoa pleksejä jotka vaihdan ajojen mukaan. Laukut laitan kiinni vain pidempää ajoreissua varten. Vielä on paljon kilometrjä FJR;lä ajo edessä päin.
FJR 1300
XJR 1300
GR *650
SS1000 7/2004
Baltia ajot 2006-2017
Eurooppa turnee 2011
Eurooppa turnee 1983
Minne ajankin en ole koskaan perillä