Tulokset 1:stä 28:een 28:sta
  1. #1
    Suunnitelmissa laittaa -96 vuoden 550 kawa zephyriin vakio ilmansuodattimen tilalle kartiomalliset suodattimet. Ulkonäkö on ainoa syy, että sais pois tuon muovikopan penkin alta. Kuinka mahtaa vaikuttaa kaasaripuolella alipaineeseen, vai toimiiko "heittämällä" joku tietty suodatin? Kiitos jo ennakkoon...
  2. #2
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Se alkuperäinen koppa on varmaan laskettu tilavuuksiltaan ja tötteröiden pituuksilta ja pinta-aloilta niin, että se toimii resonaattorina vahvistaen jollain kierrosalueella moottorin hengitystä. Sama periaate kuin kaiuttimissa. Et ehkä kannattaa ottaa huomioon.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  3. #3
    Jotain tällaista osasinkin odottaa. Jos jollain kokemusta asian tiimoilta, niin ottaisin mielelläni neuvoja vastaan!
  4. #4
    Lainaa henkka_mies kirjoitti Katso viesti
    Jotain tällaista osasinkin odottaa. Jos jollain kokemusta asian tiimoilta, niin ottaisin mielelläni neuvoja vastaan!
    Jos haluat että peli toimii hyvin, anna se alkuperäinen kotelo vaan olla siellä. Tietysti jos hermo kestää niin suutinrumban jälkeen saat sen toimimaan jollain alueella hyvin. Sateelle arat nuo kartiofilsut sitten ovat ja kaasaripatterin paino roikkuu pelkästään kannen kumien varassa. Reunimmaiset paskaantuvat nopeammin ja seoksethan muuttuvat likasuuden mukaan. Kylmäkäynnistys voi silti olla vaikeaa vaikka joutokäynti ja pääsuutinpiirin suuttimet saisikin kohdalle. Alipainekaasarit kun vaan toimivat tietyllä alipaineella, jonka putsarin kurkut saavat aikaiseksi.
    Nykyiset Kawat tallissa:
    KLX 250 B1 - 81
    Z 1000 ST E1 -79
    Z 1000 ST E2 -80
    Mean Streak 1600 -07
    Z 1000 Special Edition -14
    GTR 1400 -08
    Spectre 1100 D1 -82
    KX 250 XC KL Enduro -21
    KLE 500 -91
  5. #5
    Jep. En ihan vielä luovuta, mutta varmaan ootte oikeassa..
  6. #6
    Lainaa Jim Goose kirjoitti
    Alipainekaasarit kun vaan toimivat tietyllä alipaineella, jonka putsarin kurkut saavat aikaiseksi.
    Tästä olisi mukava saada lisää tietoa...

    Eikös se olekkaan se kaasarin kurkku ja luisti mikä sen luistia nostavan paine eron aiheuttaa?
  7. #7
    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    Tästä olisi mukava saada lisää tietoa...

    Eikös se olekkaan se kaasarin kurkku ja luisti mikä sen luistia nostavan paine eron aiheuttaa?

    Kyllä näin on, mutta virtaus kaasarin kohdalla heikkenee, kun kaasari on putken päänä, sen sijaan että se olisi keskellä putkea. Siksi seoksia joutuu rukkaamaan paksummiksi kompensoimaan heikentynyttä virtausta.

    Joskus aikoinaan hämmästeltiin kavereitten kanssa kun Z Kawaan laiteltiin Suzukin CV kaasareita irtofilsuilla, ei kylmäkäynnnistyksestä meinannut tulla mitään jos kaasareiden ilmansaantia ei aluksi rajoitettu.
    Sama efekti saatiin aikaan laittamalla pidemmät kurkut irtofilsujen ja kaasarien väliin. Niillä toimi kuten pitikin, eivät vaan olleet kovin esteettiset.

    Imuilman paineentasauksessa alkuperäinen kotelo on paras vaihtoehto, eikä ole herkkä kosteudelle eikä sivutuulelle. Puuskaisella tuulella sai irtofilsuilla olevaa pelistä aina puuskan kohdalla kaasua pumppailla, kun meinasi hööki loppua koneesta. Sivutuuli aiheutti ilmavirran sotkeutumista filtteririvistössä.
    Nykyiset Kawat tallissa:
    KLX 250 B1 - 81
    Z 1000 ST E1 -79
    Z 1000 ST E2 -80
    Mean Streak 1600 -07
    Z 1000 Special Edition -14
    GTR 1400 -08
    Spectre 1100 D1 -82
    KX 250 XC KL Enduro -21
    KLE 500 -91
  8. #8
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Jim Goose kirjoitti Katso viesti
    Alipainekaasarit kun vaan toimivat tietyllä alipaineella, jonka putsarin kurkut saavat aikaiseksi.
    Äkkiäpäin sanoisin kyl että ei ole näin, mutta otan vapauden olla väärässä. Kaasarit, tyypistä riippumatta, vaatii aina sen että imukauloissa on imutahdin aikana pienempi paine kuin ilmakehässä on, jolloin ilmakehän paineistamissa kohokammioissa oleva bensa virtaa pääsuuttimen ja neulan+neulaputken läpi sinne imukaulaan. Alipainekaasareissa vaan luistin ja neulan avautumista säädellään imukaulan alipaineella, joka on riippuvainen imukaulassa olevan kaasuläpän (eli kaasukahvan) asennosta ja kierrosluvusta, toisin kuin hätäisissä suoravetokaasarissa missä luistia vedetään suoraan vaijerilla.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  9. #9
    Jep, ehkä muotoilin sanani väärin. Virtaus luistin kohdalla (alipaine) muuttuu kun kaasarin pitempi alkuperäinen filsunkurkku vaihdetaan lyhyempään irtofilsuun. Luisti ei nouse yhtä ylös kuin pitemmällä putken pätkällä tekisi ja siksi seos menee laihemmalle, kun luistin neula ei avaa seosputkea niin paljon. Suuttimia suurentamalla kompensoituu luistin matalampi asento.

    Suoravetoissa onkin ongelmana kaasun oikea annostelu kiihdytyksessä, jota taas kiihdytyspumpuilla kompensoidaan, CV kaasareissa tätä ongelmaa taas ei synny luistin seuratessa imuvoimaa läpän avaamisen jälkeen, seos pysyy optimina, kunnes mennään sorkkimaan imupuolta avarammaksi. Suuttimien koot on tehtaalla asetettu juuri niille virtauksille mitä alkuperäisillä putkien pituuksilla aikaan saadaan.

    Enkä väitä oikeassa olevani itsekkään, tämä on vain oma näkemykseni asiasta.
    Nykyiset Kawat tallissa:
    KLX 250 B1 - 81
    Z 1000 ST E1 -79
    Z 1000 ST E2 -80
    Mean Streak 1600 -07
    Z 1000 Special Edition -14
    GTR 1400 -08
    Spectre 1100 D1 -82
    KX 250 XC KL Enduro -21
    KLE 500 -91
  10. #10
    Voin sanoa et on vittumainen rumba ite tein saman heitin alkup.suod. roskiin ja 2 kesää tappelin niitten kanssa en suosittele piste
    29v
    sähkömopo apupyörillä, italiet 50cc automaatti, kawa kx 80cc, honda cr 125,aprillia af1, ktm 125, honda cr 250r, kawa zr550,
    yamaha r1
  11. #11
    Tuo minun CB450S rokkaa ihan ok vaikka en edes koskenut kaasarin säätöihin kun laitoin vaparit. No okei ryyppyä joutuu käyttämään hiukan pidempään kuin ennen ja välillä vähän on turboviivettä ennenkuin alkaa vetämään. Niin no nuo on tosiaan vaahtomuovisuodattimet Sateellakaan ei ongelmia vaikka monesti ollut varma että nyt hörppää vettä.
    Yamaha FZR600 -93 3HE
    Exät:Honda VFR750F RC36, Honda NX650, Yamaha TDM850, Skyteam st50 72cc, Suzuki RF900R, Kawasaki GPZ550, Sachs X-road, Honda CBR125R, Honda CB350S, Honda CB450S,Yamaha Fzr600 "fighter", Helkama Ax
  12. #12
    Ei se tekemätön paikka ole. Kaasarin putsarin puolelle pitää saada kuristusta. Sen voi tehdä vaikka sorvaamalla sopivat kiihdytyssuppilot. Valmista kaavaa tasan tossa mopossa toimivalle tötterölle ei ole, mutta kokeilemalla selviää. Nämä tötsät voi sitten piilottaa filttereiden sisälle.
    Erään Hondan alipainekaasarit sain toimimaan vaihtamalla k&n:n kartiot Pipercrossin vaahtomuovifilsuihin. Ko pyörässä ei ole kalvoja vaan luistit.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  13. #13
    Lainaa TunturiTT kirjoitti
    Erään Hondan alipainekaasarit sain toimimaan vaihtamalla k&n:n kartiot Pipercrossin vaahtomuovifilsuihin. Ko pyörässä ei ole kalvoja vaan luistit.
    Ihan mielenkiinnosta, millaiset alipainekaasarit jos ei ole kalvoja vaan pelkät luistit?
  14. #14
    Lainaa Jim Goose kirjoitti Katso viesti
    Jep, ehkä muotoilin sanani väärin. Virtaus luistin kohdalla (alipaine) muuttuu kun kaasarin pitempi alkuperäinen filsunkurkku vaihdetaan lyhyempään irtofilsuun. Luisti ei nouse yhtä ylös kuin pitemmällä putken pätkällä tekisi ja siksi seos menee laihemmalle, kun luistin neula ei avaa seosputkea niin paljon. Suuttimia suurentamalla kompensoituu luistin matalampi asento.

    Suoravetoissa onkin ongelmana kaasun oikea annostelu kiihdytyksessä, jota taas kiihdytyspumpuilla kompensoidaan, CV kaasareissa tätä ongelmaa taas ei synny luistin seuratessa imuvoimaa läpän avaamisen jälkeen, seos pysyy optimina, kunnes mennään sorkkimaan imupuolta avarammaksi. Suuttimien koot on tehtaalla asetettu juuri niille virtauksille mitä alkuperäisillä putkien pituuksilla aikaan saadaan.

    Enkä väitä oikeassa olevani itsekkään, tämä on vain oma näkemykseni asiasta.
    Eikös se alempana oleva luisti rajoita myös ilman virtausta, ei pelkästään neulan avulla polttoaineen virtausta...

    Eikä kai tuossa tilanteessa niinkään suuttimet ole pelissä, vaan enempikin neulan profiili vaikuttaa polttoaineen määrään?
  15. #15
    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    Ihan mielenkiinnosta, millaiset alipainekaasarit jos ei ole kalvoja vaan pelkät luistit?
    Ne on ne Keihinin kaasarit, joissa on luistin yläpäähän ympätyt isommat luistit/männät ja ilmatiiviit sylinterit. Näihin siis alipaine vaikuttaa ja nostelee luistia, ilman kalvoa. Taitaa toimintaperiaate olla sama kuin Strömberg-kaasareissa. Kunhan pääsen koneen ääreen, voin koittaa googlettaa kuvia.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  16. #16
    Itse sain gixxerini toimimaan.Suodattimet ovat KN,tekoa,(biltsun vastaavia ei kannata kokeilla,virtaus ei riitä),kartiot.Homma on vittumaisen vaikea,en suosittele,pitää aina muuttaa jotain arvoa,neulaa,suutinta,tms,sitten taas tielle kokeilemaan.Lopulta löytyi oikea kombinaatio ja pelaa joka alueella.
    Ehkä jos penkissä ajais,tai olis lambda,vois olla helpompaa.
    Sade,tai tuuliongelmia,en ole huomannut itselläni.
    (Kyseessä oli valmis sarja Gixxeriin,filtsut,suuttimet luisteihin löysemmät jouset ja erimuotoiset neulat,jopa luistin ilmareiät porattiin isommaksi ,porat mukana.Ohjeet ja viitteelliset arvot mukana)
    Siltikin aikamoinen jumppa.Osaapa ottaa nyt nopeasti gixxerin kaasarit pöydälle
    5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
  17. #17
    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    Ihan mielenkiinnosta, millaiset alipainekaasarit jos ei ole kalvoja vaan pelkät luistit?
    Eli tämmöset:






    Näissä ei ole kalvoja luisteja nostamassa.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  18. #18
    Mul olis jäljellä 4kpl 550 sopia suodattimia jos haluat kokeilla huomasin kun kalja tölkist leikkaa molemmat päät irti ja änki filtterin läpi jolloin filtteristä näkyi vain pää josta hengitti toimi.
    Onko pyöräsi kuristettu? Siel luistimien yläpäässä on reijät jotka auki olessaan päästää paineet pois kun luistimet ovat nousemassa tiettyyn korkeuteensa ne tukkimalla saa lisää hönkää.
    29v
    sähkömopo apupyörillä, italiet 50cc automaatti, kawa kx 80cc, honda cr 125,aprillia af1, ktm 125, honda cr 250r, kawa zr550,
    yamaha r1
  19. #19
    mulla on zrx1200 podit kiinni ja hyvin toimii. samin autopajalla kävin säädättämässä. motarilla kun tuulisella ilmalla ajelee niin pikkusen aaltoilee ku tuuli huuhtoo kaasaraita. mitään muuta ongelmaa en oo huomannu. kannattaa samlla tilata 2 settiä noita filsuja niin on aina puhtaat tallin hyllyllä valmiina muuten joutuu päivän verran odottelemaan pesun jälkeen kun kuivuvat
    zzr1400
  20. #20
    Kiitti kaikille. Kävin nyt hakeen vakiosuodattimen ja tökkään sen kiinni, että mopolla vois ajaakin joskus. Ehkä talvella jatkan sitten tämän parissa. Kiitti psykoottiselle muukalaiselle kaljatölkkiniksipirkkatempusta. Ehkä voiskin kokeilla.. Erikoisena pidän ettei kukaan ole markkinoille asti saanu pyöräkohtaisesti mitoitettuja vaparilook suodattimia, jotka toimis hyvin. On mun mielestä huonompiakin markkinoilla olevia keksintöjä.
  21. #21
    Lainaa henkka_mies kirjoitti Katso viesti
    Suunnitelmissa laittaa -96 vuoden 550 kawa zephyriin vakio ilmansuodattimen tilalle kartiomalliset suodattimet. Ulkonäkö on ainoa syy, että sais pois tuon muovikopan penkin alta. Kuinka mahtaa vaikuttaa kaasaripuolella alipaineeseen, vai toimiiko "heittämällä" joku tietty suodatin? Kiitos jo ennakkoon...
    Mulla on honda cm:ssä kartioputsarit ja tietyillä kierroksilla kaupunkinopeuksilla pyörä nykii jonkin verran. Ei pahasti mutta tarpeeks ärsyttävästi.
    Eikös nuo alipainekaasuttimet tarvii jotenkin ajoviimasta kerättyä painett. Kamu tämmöstä tuumaili ja näin bobberiharrikassa mutkaputken jolloin kartioputsari oli saatu osoittamaan eteenpäin. Testasin ittekkin U muoviputkella korttelin ympäri ja ihankuin ois toiminu paljon paremmin. En uskaltanut enempää ajella kun en saanut putsareita kiinni nuihin.
    Oiskohan vaan järkevintä pistää orkkisputsari vai viritteliskö tommoset mutkat jostain esim lavuaariputkesta. Vai onko tässä ny mitään järkeä ja oon käsittänyt jotain ihan väärin?
  22. #22
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Tombo Armageddon kirjoitti Katso viesti
    Mulla on honda cm:ssä kartioputsarit ja tietyillä kierroksilla kaupunkinopeuksilla pyörä nykii jonkin verran. Ei pahasti mutta tarpeeks ärsyttävästi.
    Eikös nuo alipainekaasuttimet tarvii jotenkin ajoviimasta kerättyä painett.
    Ei tarvi. Kyse on siitä että luistit nousee ilmakehän paineen avulla kun kaasuläppää avataan, koska imutahti aiheuttaa imusarjaan vastapuolelle alipaineen verrattuna luistin kalvon toisella puolella olevaan ilmakehän paineeseen.

    Kalvoille siis pitää olla kanava ulkoilmaan ja luistien toimitanopeus perustuu tuohon. En sitten tiedä onko joissain tapauksissa luistien nousu suunniteltu jotenkin vastaamaan ilmanputsarikotelon sisäisen paineen muutosta? Ja onko siellä edes mitään paineen muutosta varsinaisesti? Edelliseen liittyen voi näyttää että kalvojen paine otetaan letkuilla ilmanputsarikotelon sisältä, mutta esimerkiksi mun RF:ssä ko. letkut ei johda ilmanputsarikoteloon, vaan siihen kotelon sivussa olevaan erilliseen vaahtomuoviputsariin mikä ei ole yhteydessä ilmanputsarikotelon sisään. Sitten ehkä voisi olla ajatusta jos pyörässä on ns. Ram-air ilman otto, eli ilmanotto on "vastatuuleen" pyörä keulassa jolloin saadaan lievä ahtamisefekti kun ajetaan kahtasataa. Tolloin pitää kaasareiden bensapuolenkin saada osansa lisääntyneestä ilmanpaineesta jotta vastaavasti ilmamäärän lisääntyessä myös bensaa menisi enemmän koneeseen (bensa kulkeutuu kohokammioista suuttimien läpi kohokammioissa vaikuttavan ilmanpaineen takia).

    Lainaa Tombo Armageddon kirjoitti Katso viesti
    Oiskohan vaan järkevintä pistää orkkisputsari vai viritteliskö tommoset mutkat jostain esim lavuaariputkesta. Vai onko tässä ny mitään järkeä ja oon käsittänyt jotain ihan väärin?
    Ei ole mitään järkeä. Pienet kartiosuodattimet varmaan päästää helpommin ilmaa läpi jolloin varsinkin tyhjäkäyntisuuttimen kaasunalueella menee helposti seossuhteet laihaksi, täyskaasulla bensaa tulee enemmän niin varmaan ongelma ei ole niin suuri että eiheuttais käyntiongelmia.

    Sitten oma juttunsa on tuo ilmansuodatinkotelon tilavuus ja siellä olevien imuputkien pituudet ja halkaisijat. Se putsarikotelo kun toimii samalla periaatteella kuin kaiutinkotelo, eli tietyllä resonanssitaajuudella (kierrosluvulla) se voimistaa ilmanvirtausta, samoin kuin kaiutin korostaa suunnittelija haluamalla tavalla jotain, esimerkiksi usein bassotaajuuksia.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  23. #23
    Suutinjumppaa tarvitaan, jos vaparit haluaa. Kawafoorumeilta löytyy aika hyvin juttua aiheesta, esim. http://www.zephyr-zone.com/
  24. #24
    Lainaa TunturiTT kirjoitti Katso viesti
    Eli tämmöset:






    Näissä ei ole kalvoja luisteja nostamassa.
    Ei ole alipainekalvoja vaan on tuo alipainemäntä joka ajaa saman asian. Tuo malli on hivenen ikävämpi jos tuonne männän ja kammion väliin menee vaikka pari tippaa vettä Aikoinaan tuli CX:n kanssa noita ihmeteltyä. SU kaasutin on kait näiden esi-isä https://fi.wikipedia.org/wiki/SU-kaasutin
    Alipainekalvoa käytettiin aikoinaan Stromberg kaasareissa
    Taivas saa odottaa
  25. #25
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Ei tarvi. Kyse on siitä että luistit nousee ilmakehän paineen avulla kun kaasuläppää avataan, koska imutahti aiheuttaa imusarjaan vastapuolelle alipaineen verrattuna luistin kalvon toisella puolella olevaan ilmakehän paineeseen.

    Kalvoille siis pitää olla kanava ulkoilmaan ja luistien toimitanopeus perustuu tuohon. En sitten tiedä onko joissain tapauksissa luistien nousu suunniteltu jotenkin vastaamaan ilmanputsarikotelon sisäisen paineen muutosta? Ja onko siellä edes mitään paineen muutosta varsinaisesti? Edelliseen liittyen voi näyttää että kalvojen paine otetaan letkuilla ilmanputsarikotelon sisältä, mutta esimerkiksi mun RF:ssä ko. letkut ei johda ilmanputsarikoteloon, vaan siihen kotelon sivussa olevaan erilliseen vaahtomuoviputsariin mikä ei ole yhteydessä ilmanputsarikotelon sisään. Sitten ehkä voisi olla ajatusta jos pyörässä on ns. Ram-air ilman otto, eli ilmanotto on "vastatuuleen" pyörä keulassa jolloin saadaan lievä ahtamisefekti kun ajetaan kahtasataa. Tolloin pitää kaasareiden bensapuolenkin saada osansa lisääntyneestä ilmanpaineesta jotta vastaavasti ilmamäärän lisääntyessä myös bensaa menisi enemmän koneeseen (bensa kulkeutuu kohokammioista suuttimien läpi kohokammioissa vaikuttavan ilmanpaineen takia).


    Ei ole mitään järkeä. Pienet kartiosuodattimet varmaan päästää helpommin ilmaa läpi jolloin varsinkin tyhjäkäyntisuuttimen kaasunalueella menee helposti seossuhteet laihaksi, täyskaasulla bensaa tulee enemmän niin varmaan ongelma ei ole niin suuri että eiheuttais käyntiongelmia.

    Sitten oma juttunsa on tuo ilmansuodatinkotelon tilavuus ja siellä olevien imuputkien pituudet ja halkaisijat. Se putsarikotelo kun toimii samalla periaatteella kuin kaiutinkotelo, eli tietyllä resonanssitaajuudella (kierrosluvulla) se voimistaa ilmanvirtausta, samoin kuin kaiutin korostaa suunnittelija haluamalla tavalla jotain, esimerkiksi usein bassotaajuuksia.
    Ahaa ja pitäisikin paremminkin kuristaa tai siis rajoittaa ilmanottoa? Vai miks nuihin sitten nuita kiihdytyssuppiloita laitetaan. Nyt on paikallaan putket jotka menee penkin alle ja siellä päässä kartiosuodattimet ja toimii tolleenkin näköjään paremmin.
    laitoin ne ensin osoittamaan eteenpäin, mutta sateella käänsin penkin alle. Semmosta alumiinista putkee biltemasta mitä voi venyttää ja väännellä miten vaan..
    Tilasin purkaamolta orkkisputsarin, mutta se ei mahtunut kun penkkikin on vaihdettu. Tai siis penkki ei enää mahtunut takasa
  26. #26
    Lainaa Tombo Armageddon kirjoitti Katso viesti
    Ahaa ja pitäisikin paremminkin kuristaa tai siis rajoittaa ilmanottoa? Vai miks nuihin sitten nuita kiihdytyssuppiloita laitetaan. Nyt on paikallaan putket jotka menee penkin alle ja siellä päässä kartiosuodattimet ja toimii tolleenkin näköjään paremmin.
    laitoin ne ensin osoittamaan eteenpäin, mutta sateella käänsin penkin alle. Semmosta alumiinista putkee biltemasta mitä voi venyttää ja väännellä miten vaan..
    Tilasin purkaamolta orkkisputsarin, mutta se ei mahtunut kun penkkikin on vaihdettu. Tai siis penkki ei enää mahtunut takasa
    Ihmetyttää nyt ihan päinvastaiset tuumailut asiasta. Kysyin joltain liivimieheltä, kun näin harrikassa taas kaasarista eteenpäin mutkaputkella suunnnatun kartioputsarin ja sanoi että alipainekaasareille pitää ahtaa ajoviimasta ilmaa jos on orkkisputsarin poistanut.. Ei ota tolkkua. No pitää koitella rakennella erillaisia virityksiä tohon ja ensinnäkin putsata kaasari kunnolla jne. Teen sen vasta tosin talvella, kun tuolla pystyy ny ajamaan kuitenkin ihan hyvin. Pitää aina etsiä vaan sopivat kierrokset missä ei nyi.
  27. #27
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Ken kokee se uskoo.

    Mä en tiedä virtausopista tai sellaisista, mutta ajattelisin että mulla on tollanen kriittinen pitkänlukiofysiikan ajattelutapa, ja halu oppia. No, tällä "osaamisen tasolla" voi mennä wikipediaan liueskelemaan ram-air:sta, ja siellä sanotaan jotta jos ram-air systeemi laitetaan toimimaan, niin ekaksi se ilma otetaan ajoviimasta joka tarkoittaa fysiikan lakien mukaan nopeasti virtaavan kaasun paine laskee. Eli ei ahtamista tapahdu tässä vaiheessa. Sitten se nopeesti virtaava ilma johdetaan ilmanputsarikoteloon, jossa tilavuuden kasvaessa kaasun nopeus pienenee ja vasta tässä vaiheessa staattinen paine kasvaa, eli kaasarit/ruiskurungot saa ahdettua ilmaa. Jos ymmärsin väärin wikipediaa, niin saa korjat.

    Kaasarit. Olipa ne kalvollisilla luisteilla varustetut (ne CV-kaasarit) tai suoravetokaasarit, niin niiden bensan syöttö perustuu juuri siihen että virtaavan ilman nopeus kasvaa suppilomaisessa kaasarin ilman otossa ja silloin sen paine laskee verrattuna ilmakehän paineessa oleviin kohokammioihin, jolloin sieltä alkaa ruikkaamaan bensaa imukaulaan. CV-kaasareissa painetta tarvitaan lisäksi nostamaan luisteja.

    Tässävaiheessa kun CV-kaasarin luistin kalvon toisella puolella vaikuttaa se vakio ilmakehän paine ja toisella puolella kaasarin imukaulassa nopeasti virtaavan ilman alentuneen paineen vuoksi alempi paine, niin luisti nousee. Päättelisin siis että jos liivimies vääntää ilmatötterön kaasarista ajosuuntaan, niin vauhdissa kaasarissa ilmanoton paine laskee verrattuna ilmanputsarikoteloilmanottoon. Ja kun muistellaan edellämainutusta miten se CV-kaasarin kalvo nousee, niin joo, vois ajatella että liivimiehen luisti nousee äkäsemmin, koska kaasariin tulee vähemmän paineista ilmaa. Seurauksena tietty taas se että kaasari menee rikkaalle, vaikka se äkkiäpäiten voisi ajatella että kone sais enempi happea kun se pelkkä tötterö osoittaa eteenpäin.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  28.  
  29. #28
    Noniin kuittaampa tähänkin keskusteluun tän, eli olen blondi ja luulin että tuo nykiminen johtuu nuista kartioputareista ja sen takia seoksien sotkeutumisesta. Vika oli vetopakassa. Ratas heilui sivusuunnassa ja kun sen fiksasinnei nyi enää yhtään
    Kaiken lisäksi tämän tajusi tyttökaveri. Koko kesän säätelin seoksia ja virittelin eripäin nuita putsareita tyhmyyksissäni. No jospa tästä taas oppi jotain...