Sivu: 3 / 6:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 61:stä 90:een 162:sta
  1. #61
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa C-A-D kirjoitti Katso viesti
    HöpöHöpö! Nimenomaan pääkaupunkiseudulla tuolla alle rajoitusten ajolla ei ole niin mitään merkitystä. Jonoissa täällä "prime time" aikana seisotaan muutenkin.
    Aha... laskepa monta autoa valojen välissä liikkuu tunnissa keskimäärin, jos max. vauhti on 50 km/h tai 30 km/h, ja kiihdytys ja jarrutus tasaisesti nollasta kattoon ja takaisin. Valojen väli 200 metriä.

    Tällaisella sateisella kelillä ei ole muutenkaan turvallista ajaa taajamassa yli 30 km/h, koska liikenneturvallisuus ja lapset. Kokeile asfalttia vaikka tennarilla. On aika lipokas.

    Rautatieaseman edessä ehdoton katto 20km/h, jos sataa. Raju kiihdytys valoista ehdottomasti kielletty, vaan kannattaa tähyillä mahdollisesti punaisia päin käveleviä jalankulkijoita pari kolme sekuntia valojen vaihtumisen jälkeen ennen liikkeellelähtöä.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  2. #62
    Jatketaan tätä ihmettelyä, toi sakkokorotus on ilmiselvästi mobilisoinnut kaikki kynnellekykenevät poliisit liikenteeseen.
    Kahteen viikkoon en ole nähnyt yhtään ratsiaa tai liikenteessä pysäytettyä autoa, eilen kaks tutkaa ja yks pysäytetty henkilöauto tänään yks tutkaus ja kaks pysäytettyä raskaan kaluston ajoneuvoa.
    Ilmeisesti poliisitkin ajattelevat että nyt on iskettävä nopeesti että saa kiintiöt täyteen.
  3. #63
    ^ Lisäksi poliisi saa vielä tänä vuonna käyttöönsä kaksi uutta kamera-autoa ja ensi vuonna kaksi lisää. Yhteensä näitä on sitten 24kpl tuolla tien varsilla räpsimässä kuvia meikäläisistä. Arskat päähän, niin ei häikäise
    Yamaha YZF-R6R 2009 + Ktm 350 Exc-f 2014
    Kawasaki Z750R 2012 exä
  4. #64
    Lainaa Bartti kirjoitti Katso viesti
    Jatketaan tätä ihmettelyä, toi sakkokorotus on ilmiselvästi mobilisoinnut kaikki kynnellekykenevät poliisit liikenteeseen.
    Kahteen viikkoon en ole nähnyt yhtään ratsiaa tai liikenteessä pysäytettyä autoa, eilen kaks tutkaa ja yks pysäytetty henkilöauto tänään yks tutkaus ja kaks pysäytettyä raskaan kaluston ajoneuvoa.
    Ilmeisesti poliisitkin ajattelevat että nyt on iskettävä nopeesti että saa kiintiöt täyteen.
    Hiukan samanlaisia ajatuksia tuli minulekin eilen, täällä kotikulmilla ei pikkuteillä koko kesänä ole näkynyt poliiseja niin paljon kuin eilen. Yhteensattumaako, sitä voi jokainen miettiä itsekseen.
  5. #65
    Lainaa Patukka kirjoitti Katso viesti
    Hiukan samanlaisia ajatuksia tuli minulekin eilen, täällä kotikulmilla ei pikkuteillä koko kesänä ole näkynyt poliiseja niin paljon kuin eilen. Yhteensattumaako, sitä voi jokainen miettiä itsekseen.
    Eilen kiertelin 550 kilsaa prätkällä...2 kertaa puhallutettiin. Keväällä oli pilli suussa edellisen kerran. 1 tutka oli ihan irtopoliisin kautta ja ainakin 2 sivariautoa tuli tutkaten vastaan. Kiirettä piti....
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
  6. #66
    Lainaa Bartti kirjoitti Katso viesti
    Jatketaan tätä ihmettelyä, toi sakkokorotus on ilmiselvästi mobilisoinnut kaikki kynnellekykenevät poliisit liikenteeseen.
    Kahteen viikkoon en ole nähnyt yhtään ratsiaa tai liikenteessä pysäytettyä autoa, eilen kaks tutkaa ja yks pysäytetty henkilöauto tänään yks tutkaus ja kaks pysäytettyä raskaan kaluston ajoneuvoa.
    Ilmeisesti poliisitkin ajattelevat että nyt on iskettävä nopeesti että saa kiintiöt täyteen.

    Toinen mutuasia oli se, että ihan kuin 01.09.2015 liikenne olisi jollain tavalla hidastettu.
    Liikennevaloista lähdettiin todella verkkaisesti ja meidän rinnakkaisväylällä ajettiin jonossa rajoitusten mukaan
    Kaiken kaikkiaan keskustan ja lähiöiden liikenteestä jäi mieleen käsijarru päällä ajaminen.
  7. #67
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Toinen mutuasia oli se, että ihan kuin 01.09.2015 liikenne olisi jollain tavalla hidastettu.
    Liikennevaloista lähdettiin todella verkkaisesti ja meidän rinnakkaisväylällä ajettiin jonossa rajoitusten mukaan
    Kaiken kaikkiaan keskustan ja lähiöiden liikenteestä jäi mieleen käsijarru päällä ajaminen.
    Täällä v...jängällä (Keski-Suomessa) ei ole tuota ilmiötä näkynyt. Luupäät ajaa 50 suojatiepaikoissa ja koulunkin vierestä reipasta ylinopeutta (erotan helposti 50 ja 70-80 nopeuden). Oman hengen uhalla aikuiset ja lapset ylittelevät tietä. Tosin siperia on opettanut, että katsellaan ja kuulostellaan hyvin ennen kuin tietä kävellen ylitetään. Eli autoilijaa on aina väistettävä. Ja suurin ihmetys on, että ammattikuskit (linja-auto, jäteauto, tukkiauto) pitää vaarallisen kovaa nopeutta ja ainoa joka hidastaa, on töyssy. Sellainen 60 tonnin tukkirekka ei voi mitenkään pysähtyä jos suojatiellä on ylittäjä. Ja aivan iso ihme on, että huonot kelit talvella eivät lisää mitenkään autoilijoiden varovaisuutta. Tuosta meidän tieltä saisi sakotuskiintiöt kirkkaasti täyteen pienessä ajassa, kumma kun poliiseja ei ole näkynyt koko kesänä.
    -juha-
  8. #68
    Maalla on pirun vaarallista. Ehdottomasti rikesakko kolminkertaiseksi puskajussien puolella.
    Supermoto
  9. #69
    Seuraavaksi, kun huomataan, ettei kansa enää ajelekaan ylinopeutta, niin voidaankin pudottaa jo valmiiksi aivan naurettavan alhaisia nopeusrajoituksia esim. 20km/h kaikkialla, että saadaan taas budjettia paikattua.

    VMP, haistakaa vittu koko valtiovalta!
    CB500X
    CBR1000RR
    Taffu_altterin altteri
  10. #70
    Lainaa Calypso kirjoitti Katso viesti
    Lähempänä 40 ylitys pitää olla että tsetti lähtee. tai muuta perseilyä. 42 ylityksellä sain 5vk 5pv kieltoa. Joskus 39:llä jäi kortti taskuun.
    35km/h on/oli se virallinen raja (ainakin kun itse sain kortin viime vuonna, heinäkuussa). Jos on kortti jäänyt 39km/h taskuun, niin on ollut vaan reilu poliisi

    Voi kuulostaa jostakin varmaan tyhmältä, mutta omasta mielestä ihan hyvä juttu, että ylinopeudesta sakotetaan enemmän. Osa autoilijoistahan ne tuolla vaaraa aiheuttaa, kun ei välitetä ympäröivästä maailmasta ratin takana. Sellaisten henkilöiden pelleilyyn tämä "lisämaksu" voi vaikuttaa. Onhan se tietty perseestä, että vaikuttaa myös pärriin. Jokaisella ajolenkillä voisi minultakin kortti lähteä tai tulisi ainakin mehevät sakot kiinni jäädessä, mutta oma moka.
    EX Honda CBR 125 Repsol (vm 2012)
    EX Suzuki GSX 650F (vm2011)
    Nyk. Honda CRF250R (motocross, kilvetön)
  11. #71
    Lainaa Tonttuli98 kirjoitti Katso viesti
    35km/h on/oli se virallinen raja (ainakin kun itse sain kortin viime vuonna, heinäkuussa). Jos on kortti jäänyt 39km/h taskuun, niin on ollut vaan reilu poliisi

    Voi kuulostaa jostakin varmaan tyhmältä, mutta omasta mielestä ihan hyvä juttu, että ylinopeudesta sakotetaan enemmän. Osa autoilijoistahan ne tuolla vaaraa aiheuttaa, kun ei välitetä ympäröivästä maailmasta ratin takana. Sellaisten henkilöiden pelleilyyn tämä "lisämaksu" voi vaikuttaa. Onhan se tietty perseestä, että vaikuttaa myös pärriin. Jokaisella ajolenkillä voisi minultakin kortti lähteä tai tulisi ainakin mehevät sakot kiinni jäädessä, mutta oma moka.
    Itseasiassa eikai siinä kilometreissä mitään virallista rajaa ole, vaan päiväsakkojen määrässä. Ja niillähän on pieni liukuman mahdollisuus käsittääkseni. En sitten tiedä onko tähän muutoksia tullut http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/5837...nut-ajokieltoa
    Viimeksi muokannut: Calypso; 03.09.2015 klo 20:00.
    KTM 690SM
  12. #72
    pahempi yhdistelmä on ( ylinopeus ) ja känny korvalla/tekstarin näpyttely. Outoa että siihen sakotusrysä ei ole yltänyt ! varmasti olisi viisinkertainen sakotus saldo kuin ylinopeuksien tiirailu. Äkkiä se unohtui kun jokunen vuosi sitten oli kova haloo noista handsfree-laitteista. Onhan tuo oikeasti liikeenteen keskittymisestä pois kun pitää facebookkia päivittää ajaessa...
    parempi alkoholi aivoissa, kuin aivot alkoholissa !


    KAWASAKI
  13. #73
    Toi kännykkään puuttuminen saisi kyllä koventua, puhelin pois ja 500€ sakkoja....Tai vaikka viikoksi puhelin poliisin haltuun, niin kyllä oppii, meinaa näitä tulee aika paljon vastaan, että auto tulee seilaamalla kohti ja kun kohtaa, niin kuskista näkee, että räplää kännykkää ja sitten kun se huomaa että auto tuleekin kohti
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
  14. #74
    Lainaa Husky510 kirjoitti Katso viesti
    Toi kännykkään puuttuminen saisi kyllä koventua, puhelin pois ja 500€ sakkoja....Tai vaikka viikoksi puhelin poliisin haltuun, niin kyllä oppii, meinaa näitä tulee aika paljon vastaan, että auto tulee seilaamalla kohti ja kun kohtaa, niin kuskista näkee, että räplää kännykkää ja sitten kun se huomaa että auto tuleekin kohti
    Justiinskakin näin. Törkeintä mitä olen nähnyt Lahen motarilla oli kun kuskilla oli lehti ratin päällä jota selasi ajaessaan.
    <p>.</p>
  15. #75
    Lainaa M58 kirjoitti Katso viesti
    Justiinskakin näin. Törkeintä mitä olen nähnyt Lahen motarilla oli kun kuskilla oli lehti ratin päällä jota selasi ajaessaan.
    Mulla on parhaat Oulun motarilla:
    1) Jono kiertää vasemman kaistan kautta kun uusi/uudehko A6 Audi tulee rampista hitaasti motarille, kuskilla känny korvalla olkapään varassa, samalla kirjottaa ratin päällä olevaan kalenteriin tai lehtiöön jotain kynällä. Vähän ajan päästö jotain tikkari +20-30 ohi jonosta.

    2) edellä menevä auto hidastaa ja meno muuttuu epämääräiseksi - ohittaesa katon että miksi - kuskilla känny kädessä ja suurennuslasi toisessa, lukee ilmeisesti tekstiviestiä.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  16. #76
    Lainaa M58 kirjoitti Katso viesti
    Justiinskakin näin. Törkeintä mitä olen nähnyt Lahen motarilla oli kun kuskilla oli lehti ratin päällä jota selasi ajaessaan.
    Lainaa specka kirjoitti Katso viesti
    Mulla on parhaat Oulun motarilla:
    1) Jono kiertää vasemman kaistan kautta kun uusi/uudehko A6 Audi tulee rampista hitaasti motarille, kuskilla känny korvalla olkapään varassa, samalla kirjottaa ratin päällä olevaan kalenteriin tai lehtiöön jotain kynällä. Vähän ajan päästö jotain tikkari +20-30 ohi jonosta.

    2) edellä menevä auto hidastaa ja meno muuttuu epämääräiseksi - ohittaesa katon että miksi - kuskilla känny kädessä ja suurennuslasi toisessa, lukee ilmeisesti tekstiviestiä.
    Ei saatanan tätä porukkaa, eikä korvien välissä syty yhtään, kyllä mulla kaverit jonka kyydissä istu jos oli ajaminen huonoa, niin kuski vaihtui..

    Joskus kokeilin kun näin että edessä ajava höpisee kännykkään ja ajaminen on vaikea, niin soitin torvea yksinkertaisesti, niin puhelu loppui ja ajaminen alkoi luistaa
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
  17. #77
    Parhaita on nuo kännykän räpeltäjät liikennevaloissa, erityisesti pelkkä nuolivalo siinä liikennevalopalkin alareunassa, joka syttyy yhtäkkiä vihreäksi ja on hankala nähdä. Kännykän käytön huomaa hyvin kun katsoo edellä olevan auton taustapeiliin niin peilaa nätisti syliin katsovan pään. Tuollaiselle (yleensä nuori nainen) kun täräyttää tööttiä niin on ohjaamo täynnä käsiä ja kännykkä uhmaa gravitaatiota
  18. #78
    Aika hyvä keino on laittaa laivan sumusireeni äänitorveksi. Yhdessä autossani oli sellainen ja kokemusten mukaan tekstiviestin näpyttelijät olivat omalla kaistalla noin 0.2 sekunnissa.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  19. #79
    ^ ^^ Ja onhan se hankala kävelläkin eteensä katsomatta puhelin korvalla
    "En mää *täss syyllist kaipaa yhtikäs, Lahtist ja konekiväärii mää kaipasin"

    Clutch - The Regulator
  20. #80
    Lainaa Järkäle kirjoitti Katso viesti
    ^ ^^ Ja onhan se hankala kävelläkin eteensä katsomatta puhelin korvalla
    No nyt oli kyllä niin feikki ja järjestetty tilanne.
    EX Honda CBR 125 Repsol (vm 2012)
    EX Suzuki GSX 650F (vm2011)
    Nyk. Honda CRF250R (motocross, kilvetön)
  21. #81
    Lahen motarilla eilen.
    Ajeltiin mersun kanssa ~140km/h motaria nätissä kahen hengen jonossa.
    Nooohh, V60:nen lähtee ohittamaan rekkaa. Mikäs siinä, ohittakoon, kyllä me hiastetaan.
    Seuraavaan rekkaan onkin matkaa kolmatta kilometriä kaukana taivaanrannassa. Volvokuski vissiin mietti että koska mä ajan 120km/h, ja motarilla ei saa lujempaa, mun ei tarvi vaihtaa takas oikeelle kaistalle.
    Aikani kyttäilin takana, ja ohitin sen oikeelta. Saipahan volvokuski hepulin, pitkiä räpsittiin ja kiihytettiin puskuriin monen kilsan ajaks.

    Herkkä paikka tuo ohitus monelle.
    Amerikkaa
  22. #82
    Njoo ihan perus,mutta ite asunkin liikenteliöitten pers.... eli Turkusessa ja ei kyllä sakkoja tullu
    hirveemmin pyörällä,liekkö johtuen siitä,että myin pyörän justiinsa poois ja silloiinki ku pyörä oli,niin sääntö meni näin:vältä vetoja klo 8-17 poliisin virka aikana ,niin helpommalla pääsee...ja seuraava pyörä on Gsx-r1000
    Honda CBR650R 2022
    BMW F800R 2011
    Yammaha FZS1000 2004
    Honda CB600F 2004
    Honda CBR600F 2006
  23. #83
    Nostan "vanhaa" ketjua. Juuri kun kaikki tuplattiin, onkin jo aika triplata:
    http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/1498...vaana-jo-345eu

    Parasta liikenneturvallisuuden parantamista.
    XX -00
    Exä: 600 CBR F3
  24. #84
    Vähän nyt haisee rahankeruu. Seuraavaksi sitte tienvarret täys tolppia tai vielä parempana se perkeleen GPS-seuranta, niin kyllä onkin valtion budjetti tasapainossa
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  25. #85
    Kouluttajan retale Knaku:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2012
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Tää hallitus on pahemmin pihalla kun meidän pensasaita ! Ei voi kuin ihmetellä, että mitä helvettiä noiden "viisaiden" päässä liikkuu. Mutta jos niille palkattais pari lisäavustajaa, niin ehkä sitten päätöksiin tulisi järkeä. Virkamiesvalmistelu on niiiin so last season...

    Ja vittu tuolla 48M€:lla ei saada yhtään mitään aikaiseksi. Ja kun tuosta tavoitteesta jäädään, koska jengi ajaa nätimmin sakkojen pelossa niin sitten ne jotka sakkoja ottaa saa maksaa seuraavana vuonna enemmän. Jos tavoite olisi saada ylinopeudet loppumaan, niin tuossa olisi jotain järkeä (vaikka helvetin vähän silloinkaan), mutta kassavajeen paikkaamiseen

    Nyt toivoo entistä hartaammin, että pääsis tuonne Ruotsiin töihin.
    "The only easy day was yesterday."
    2012 S1000RR
    GSX-R 750 K8 (ex)

  26. #86
    Lainaa mRkukov kirjoitti Katso viesti
    Nostan "vanhaa" ketjua. Juuri kun kaikki tuplattiin, onkin jo aika triplata:
    http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/1498...vaana-jo-345eu

    Parasta liikenneturvallisuuden parantamista.
    Täähän koskee vaan köyhiä...ei me niitä olla. Ja toisekseen talvella joutuu kotilolla ajelemaan eikä se maistu muutenkaan...niin joutaa lisenssikin levätä kesän riemuja odotellessa... . Ei vaan, toi tuplaus olis nyt ollut tavallaan indeksikorotus mutta triplauksessa on vähän voitontavoittelunkin makua
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
  27. #87
    Lainaa PoS kirjoitti Katso viesti
    Vähän nyt haisee rahankeruu. Seuraavaksi sitte tienvarret täys tolppia tai vielä parempana se perkeleen GPS-seuranta, niin kyllä onkin valtion budjetti tasapainossa
    Joo, nyt kyykytetään köyhiä..

    Lainaa Knaku kirjoitti Katso viesti
    Tää hallitus on pahemmin pihalla kun meidän pensasaita ! Ei voi kuin ihmetellä, että mitä helvettiä noiden "viisaiden" päässä liikkuu. Mutta jos niille palkattais pari lisäavustajaa, niin ehkä sitten päätöksiin tulisi järkeä. Virkamiesvalmistelu on niiiin so last season....
    Mä oon niin nauranut näillä ihmisille, en olisi koskaan uskonut että me suomalaiset ollaan näin katellisia toisille ja rahan himoisia mulkkuja
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
  28. #88
    Lainaa mRkukov kirjoitti Katso viesti
    Nostan "vanhaa" ketjua. Juuri kun kaikki tuplattiin, onkin jo aika triplata:
    http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/1498...vaana-jo-345eu

    Parasta liikenneturvallisuuden parantamista.
    Kannattanee olla tarkkana sen kaasukäden kanssa, ainakaan minä en aio, kiusallanikaan, rahoittaa Kempeleen insinöörin idioottimaisuuksia. Mieluummin vaikka kymmenen kilometriä alle rajoituksen kuin yhtään yli.

    Laitetaan tuo US:n artikkeli vielä tänne ettei tarvitse linkin takaa etsiä:

    Juha Sipilän (kesk.) hallitus haluaa ensi vuonna korottaa sakkojen ylärajaa entisestään. Oikeusministeriössä on valmisteilla lakiluonnos, joka nostaisi rikesakon, päiväsakon ja yhteisösakon enimmäismäärää. Tavoitteena on kerätä valtion kirstuun 48 miljoonaa lisäeuroa heti ensi vuonna.

    Rikesakkoja korotettiin jo tämän vuoden syyskuun alusta 115 eurosta 200 euroon. Nyt hallitus haluaa tuplata enimmäismäärän 400 euroon. Lakimuutoksen on tarkoitus tulla voimaan jo ensi keväänä.

    Valmistelua on kiirehditty. Hallitusohjelmassa esitettiin, että rikesakkojen enimmäismäärä tuplataan vuonna 2015 ja asia otetaan uudelleen tarkasteluun vuonna 2017. Oikeusministeriöstä myönnetään Uudelle Suomelle, että valmistelua on vauhditettu. Vauhdittamisesta on päättänyt hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta osana valtiontalouden sopeuttamistoimia.

    – Ennen syyskuuta suurin rikesakko oli 115 euroa ja silloin rikesakot kaksinkertaistettiin lukuun ottamatta sitä 115 euron sakkoa, joka voitiin korottaa ainoastaan lain sallimaan enimmäismäärään, eli 200 euroon. Kaikki muut kaksinkertaistettiin kaavamaisesti. Nyt on tarkoitus korottaa lakiin perustuvaa enimmäissummaa, lainsäädäntöneuvos Ville Hinkkanen toteaa.

    Kaikkia sakkoja ei kuitenkaan koroteta piripintaan. Rikesakkojen euromäärästä määrätään erikseen valtioneuvoston antamalla asetuksella ja korkeimman rikesakon summa on tarkoitus nostaa 345 euroon. Jos laki on voimassa jo ensi kesänä, tarkoittaa se sitä, että suurin rikesakko on triplaantunut vuodessa 115 eurosta 345 euroon.

    Tällaisen sakon voisi saada lakiluonnoksen mukaan 20 kilometrin tuntivauhdin ylinopeudesta. Alemmat, syyskuussa 140 euroon tuplatut ylinopeussakot, nousisivat 210 euroon.

    Rikesakkojen lisäksi hallitus noin kolminkertaistaisi yhteisösakkojen asteikon siten, että vähimmäissumma olisi 2 500 euroa ja enimmäismäärä 2,5 miljoonaa euroa. Päiväsakkoja rahamäärää noin kaksinkertaistettaisiin kuitenkin niin, että vähin rahamäärä nousisi vain 50 prosenttia nykyisestä 6 eurosta 9 euroon.

    Suomen Asianajajaliitto on tilanteesta huolissaan.

    – Sakkojen korottamiselle noin kaksinkertaisiksi ei ole olemassa kriminaalipoliittisesti hyväksyttäviä perusteita, liitto jyrähtää ministeriölle antamassaan lausunnossa.

    – Kriminaalipolitiikan tavoitteena on ennen kaikkea rikollisuuden ja sen aiheuttamien haittojen vähentäminen. Rikollisuustilanteen kehitys ei viittaa tarpeeseen korottaa päiväsakkojen rahamäärää, sakkojen suuruudella ei voida olettaa olevan merkittävää vaikutusta ylinopeuksiin ja liikenneturvallisuuteen, eivätkä inflaatiomuutokset ja ansiotason kehitys osoita painetta korottaa sakkoja ehdotetussa laajuudessa, Asianajajaliitto toteaa.

    Liitto huomauttaa myös, että päiväsakkojen korotus osuisi laajimmin pienituloisiin ihmisiin, sillä minimipäiväsakkojen osuus kaikista sakoista on noin puolet. Samalla asianajajat epäilevät, että muuntorangaistuksen – sakkorangaistuksen muuttaminen vankeudeksi – määrä lisääntyy.

    – Yksi vankilapäivä maksaa yhteiskunnalle noin 200 euroa, Suomen Asianajajaliitto huomauttaa.
    Viimeksi muokannut: Patukka; 10.12.2015 klo 23:52.
  29. #89
    Siis ymmärrän kyllä sakotuksen kun sä rikot lakia, mutta tää menee jo yli, kyllä pitäisi olla joku "vapaus".
    Mutta kyllä se arvasi, että kerran korotetaan, niin miksi ei nosteta uudelleen, kohta sen on 1 kilometri yli ja kortti pois, linnaa ja sakkoa 10 000€.

    Kun tuolla on niitä tärkeämpiäkin turvallisuuteen liittyviä juttuja kuin korottaa sakkojen raha määrää
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
  30.  
  31. #90
    http://www.talouselama.fi/uutiset/sa...mmiksi-6236784

    Hallitus on korottamassa jälleen sakkoja, joista suurin osa määrätään liikenteestä. Korotusta perustellaan valtion tulojen varmistamisella, ei liikenneturvallisuudella, paheksuu Autoliitto.

    Jatkossa esimerkiksi pahoinpitelystä voi saada pienemmän sakon kuin 16 km/h ylinopeudesta.

    Oikeusministeriössä on valmisteilla hallituksen esitys, jonka mukaan päivä-, rike- ja yhteisösakkoja ollaan korottamassa huomattavasti. Rikesakkoja korotettiin edellisen kerran 1. syyskuuta alkaen. Uusimman esityksen mukaan suurin liikennerikkomuksesta määrättävä rikesakko nousisi 345 euroon eli kolminkertaiseksi syyskuuta edeltävästä ajasta.

    Samalla päiväsakkoja ollaan alinta luokkaa lukuun ottamatta kaksinkertaistamassa. Alin päiväsakko nousisi kuudesta eurosta yhdeksään euroon. Yli kaksi kolmasosaa kaikista päiväsakkorangaistuksista määrätään liikennerikoksista ja rikesakoista yli 96 prosenttialiikennerikkomuksista.

    Sakkojen korotuksen taustalla ovat puhtaasti valtiontaloudelliset syyt, sillä esitysluonnoksenkin mukaan ”liikenneturvallisuus on viime vuosina parantunut, eikä rikollisuustilanteen kehitys sinällään viittaa tarpeeseen korottaa rikesakkoja.” Autoliiton mielestä sakotusjärjestelmän irrottaminen kriminaalipoliittisesta järjestelmästä ja kytkeminen osaksi finanssipolitiikkaa ei kuulu oikeusvaltion toimintaperiaatteisiin.

    ”Rangaistuksia, valvontaa ja sääntöjä ei pidä mitata, seurata tai luoda valtiontaloudellisista syistä”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.

    Jos muutokset tulevat esitetyn kaltaisina voimaan, jatkossa keskimääräinen sakkoseuraamus on alimmassa tuloluokassa näpistyksestä 96 euroa, lievästä pahoinpitelystä 135 euroa ja pahoinpitelystä 315 euroa. Sama henkilö saa 5-15 km/h ylinopeudesta 210 euron ja yli 16-20 km/h ylinopeudesta 345 euron rikesakon.

    ”Liikenteestä jaettavat seuraamukset tulisi aina suhteuttaa teon yleisvaarallisuuteen ja kaikista muista rangaistavista teoista annettaviin seuraamuksiin. Esitetty sakkojärjestelmä ei vastaa kansalaisten yleistä oikeustajua”, Nieminen sanoo.

    Rikesakon soveltamisala laajemmaksi?

    Suomi nousee aika-ajoin kansainväliseen julkisuuteen päiväsakoilla määrätyillä ennätyssakoilla ja nyt seuraamukset ovat kaksinkertaistumassa. Jatkossa esimerkiksi 6000 euron nettokuukausituloilla 20 km/h:ssa ylitys 100 km/h rajoitusalueella merkitsee 345 euron rikesakkoa, mutta 1 km/h tunnissa kovempi ylitys nostaa sakon 1870 euroon, kun summat ovat tällä hetkellä 200 ja 950 euroa.

    Vielä paremmilla tuloilla ero on luonnollisesti vielä hurjempi. On ilmiselvää, ettei teon yleisvaarallisuus tai moitittavuus lisäänny samassa suhteessa tuon yhden kilometrin tuntinopeuden myötä.


    ”Tieliikennelain kokonaisuudistuksen yhteydessä pitäisi rikesakon soveltamisalaa laajentaa nykyisestä 20 km/h:sta 30 km/h ylinopeuksiin. Koska Suomessa nopeusrajoitukset vaihtelevat käytännössä 20 km/h välein, muutoksella saataisiin poistettua osittain inhimillisestä erehdyksestä johtuvat virheet ankaran päiväsakkojärjestelmän piiristä. Näin on tehty liikenneturvallisuuden huippumaassa Ruotsissa”, Nieminen painottaa.

    Kirjoitettujen sakkojen määrä on laskenut ja valtion tulot ovat jääneet arvioitua pienemmiksi syksyllä tapahtuneen sakkojen korotuksen jälkeen. Keskeinen kysymys onkin, mihin toimiin hallitus ryhtyy, jos sakkotulot eivät nytkään kasva riittävästi?

    Yksi vaihtoehto on puuttumiskynnyksen alentaminen, mikä johtaisi ajonopeuksien laskemiseen varmuuden vuoksi, matka-aikojen pitenemiseen ja siten kilpailukyvyn ja tehokkuuden heikkenemiseen. Tälläkään hetkellä lievät ylinopeudet eivät ole keskeinen liikenneturvallisuusongelma ja keskinopeudet ovat alle nopeusrajoitusten.

    Toinen vaihtoehto on sakkojen korottaminen entisestään, mikä johtaisi entistä suurempaan vääristymään eri rikosten seuraamusten välillä. Kolmas vaihtoehto on keskittyä nopeusvalvontaan, mistä saadaan paras tuotto todellisten ongelmien, kuten ajokunnon ja vakavien liikenneturvallisuutta uhkaavien tekojen valvonnan sijaan. Neljäs vaihtoehto on alentaa nopeusrajoituksia ja lisätä sitä kautta liikennerikkomuksia. Alentamalla rajoituksia erityisesti siellä, missä liikenneympäristö ei rajoitusta tue, voidaan varmistaa valtion tulojen lisääntyminen.

    ”Hyvässä liikennejärjestelmässä säännöt, seuraamukset ja niiden valvonta ovat tasapainossa. Kansalaiset lähes poikkeuksetta hyväksyvät ne ja niiden periaatteet ja noudattavat niitä”, Nieminen sanoo.
    Kolmas paras! Parempia bonuksia johtajille! Niin ja toki samoille johtajille kirjoitetaan vain huomautuksia.
    XX -00
    Exä: 600 CBR F3
Sivu: 3 / 6:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ... ViimeinenViimeinen