Tässä liikenneturvan lausonto
https://www.liikenneturva.fi/fi/ajan...-korottaminen2
Oikeusministeriö
Lausuntopyyntönne nro OM 28/41/2015, 9.11.2015
Lausunto päivä-, rike- ja yhteisösakon korottamisesta
Liikenneturva kiittää lausuntomahdollisuudesta ja esittää muutamia näkökohtia päivä- ja rikesakkojen korottamisesta.
Sakkojen korotus voisi olla perusteltua, jos se toteutettaisiin osana järjestelmän ehdotettua laajempaa ajantasaistamista. Liikenneturva pitää kuitenkin ongelmallisena sitä, että sakkojen rahamääriä korotettaisiin pelkästään lisätulojen keräämistarkoituksessa, kuten esityksessä ehdotetaan. Ongelma korostuu erityisesti siksi, että niin merkittävä osa rikkomuksista ja rikoksista on tieliikenteen rikoksia, joista edelleen huomattava osa on ylinopeuksia.
Seuraamusjärjestelmällä, myös sakotuksella pitäisi ensisijaisesti pyrkiä rikollisuuden ennaltaehkäisyyn. Liikennerikoksia voitaisiin hallita paremmin siten, että niistä kiinnijäämisen todennäköisyyttä lisättäisiin. Tämä parantaisi myös liikenneturvallisuutta ja vähentäisi onnettomuuksista yhteiskunnalle aiheutuvia kustannuksia. Sakkojen korottamisella ei todennäköisesti saada toivottua liikennekäyttäytymisen muutosta.
Sakkojen korotusten puhtaasti fiskaalinen lähtökohta heikentää liikennevalvonnan ja varsinkin ylinopeusvalvonnan hyväksyttävyyttä. Liikenteen valvonnassa ja seuraamuksissa pitäisi pyrkiä ottamaan rikosten moitittavuus entistä paremmin huomioon. Kun valvonta painottuu yhä vahvemmin ”kustannustehokkaaseen” automaattiseen nopeusvalvontaan, koko liikennevalvonnan merkitys turvallisuudelle hämärtyy.
Fiskaalisten tavoitteidenkin toteutuminen on epävarmaa, koska kuljettajat oppivat ottamaan automaattivalvonnan puutteet huomioon hyödyntäen yhä laajemmin erilaisten varoitusjärjestelmien palveluita. Tämä sinänsä voisi johtaa turvallisuuden kannalta hyvään lopputulokseen, jos ylinopeudet vähenevät muuallakin kuin kameratolppien kohdalla.
Koska rikesakkojen rahamäärät kaksinkertaistettiin jo syyskuun alussa voimaan tulleella uudistuksella, Liikenneturva ei pidä perusteltuna, että näin pian toteutettaisiin uusi rikesakkojen rahamäärien kaksinkertaistaminen. Jos rikesakkoja koskevaa lainsäädäntöä jälleen muutetaan, ylinopeuksista määrättävien rikesakkojen määrissä voisi olla nykyistä ja ehdotettua enemmän porrastusta, jolloin rikesakon määrää korotettaisiin ylinopeuden kasvaessa, esimerkiksi Norjan mallin mukaisesti.
Tässä yhteydessä olisi syytä arvioida, pitäisikö myös rikesakon käyttöalaa laajentaa esimerkiksi 30 km/h ylinopeuteen asti yli 60 km/h nopeusrajoitusalueilla. Korkeamman nopeuden teillä tätä suurempiin ylinopeuksiin liittyy varmemmin piittaamattomuus. Sakkomäärän hyppy rikesakosta päiväsakoille on suuri, ja 21 km/h ylinopeus voi vielä olla ”inhimillisen erehdyksen” tuottamaa. Monesti valvontapaikkaan on tultu 20 km/h korkeammalta rajoitusalueelta. Esimerkiksi, kun 80 km/h-nopeusrajoitusalueella rajoitus alennetaan pistekohtaisesti 60 km/h-rajoitukseksi, ja alennettu rajoitus on jäänyt huomaamatta, kun tieympäristökään ei välttämättä anna viitettä nopeusrajoituksen muutoksesta.
Teknisenä huomautuksena todetaan, että taululukossa 2 ylinopeus 5 km/h ei vastanne Suomessa poliisin sakotuskäytäntöä. Poliisi antaa huomautuksen, kun ylinopeus on 3-7 km/h ja rikesakkoraja on 8 km/h. Edellä mainituista nopeuksista on jo vähennetty tekninen varmuusvähennys, 3 km/h. Rikesakkoraja on siis nopeusvalvontalaitteen mittauksen mukaan vähintään 11 km/h.
Kuten esityksessä todetaan, muuttumattoman sakon alue laajenee, jos ehdotetut muutokset toteutetaan. Liikenneturvallisuuden kannalta tällä seikalla ei voi olla myönteisiä vaikutuksia. Sen sijaan ylinopeudet voivat nousta huomattavan suuriksi, mikä merkittävästi lisää onnettomuusriskiä.
Liikenneturva toivoo liikenneturvallisuusnäkökulmien nykyistä parempaa arviointia ja huomioon ottamista kaikessa liikenteeseen liittyvässä päätöksenteossa. Tämä olisi tarpeen myös liikennerikosten seuraamuksia uudistettaessa.
LIIKENNETURVA
Anna-Liisa Tarvainen
Toimitusjohtaja
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
^ vaikuttaa että kerrankin Liikenneturvan nimissä puhutaan järkeä. Jokin koira tuohon on haudattuna.
...asiaa sivuten, norjan mallin mukaisesti... ei ollut mun mielestä huono tuo Norjassa käytössä oleva liikennemerkki joka varoittaa että 300metrin päässä alkaa 60km/h nopeusrajoitus
tietty tuo varoituskyltti on silloin hyvä jos mennään samaan malliin kun norjassa että 1km/h ylityksestä saisi kanssa sakon
***
Joo tuo varoitus kyltti kuulostaa hyvältä, kun tuolla on rukattu noita nopeuksia paljon, niin ei voi ajaa muistin mukaan enään ja myös ne saisi olla isompia merkkejä
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015...19930_uu.shtml
Aika hienoa, että valittaminenkin tulee maksulliseksi ja aika hintavaksi vielä. Jonkin pienen korvauksen vielä vois ymmärttä, mutta 250 on aika paljon 40 € parkkisakosta. Käytännössä pitää olla iso rike, että valittaminen kannattaa. Päiväsakkojenkin kohdalla vaatis poliisilta aika isoa virhettä sakon määrittämisessä, että saa tuon valitusmaksun voitettua takaisin. Onneksi toimivassa oikeusvaltiossa, mikään taho ei tee virheitä.
Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
P-virhemaksu on nykyään 60€.
Ja ainakin Vantaan p-valvonta tuntuu olevan sitä mieltä, et pysäköidessä tienlaitaan ja auton renkaat eivät enää ole asfaltilla, niin kyseessä on viher-/puistoaluepysäköinti josta auotoilijaa muistutetaan 60€ laskulla.
Tämä maastoliikennelain 4 §, on tullu täytenä yllätyksenä monelle pysäköijälle, jotka pyrkivät noudattaa tieliiikennelain 26 §, jossa mainitaan mm "Ajoneuvo on pysäytettävä tai pysäköitävä tien suuntaisesti ja mahdollisimman kauas ajoradan keskeltä"...
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Tämän mukaan ei peritä:
Ja tieto täältä: oikeusministerio Tuomioistuinmaksulaki9 §
Asian lopputuloksen vaikutus
Oikeudenkäyntimaksua ei peritä, jos:
3) hallinto-oikeus, korkein hallinto-oikeus tai vakuutusoikeus muuttaa valituksenalaista pää-
töstä muutoksenhakijan eduksi; markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asi-
assa maksu peritään kuitenkin riippumatta lopputuloksesta, samoin veroasiassa annettua en-
nakkoratkaisua koskevassa muutoksenhakuasiassa;
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Tuanoin..... Eikös mopon paikka ole lähtökohtaisesti "pientareella", jos se suinkin on mahdollista.....?
Mihinkäs saakka se "piennar" mahtaa jatkua varsinaisen "ajoradan" reunasta.....?
Tuleeko Vantaalla lain noudattamisesta pinkillä scootterilla väistämättä rapsut viher/puisto/maastoliikennöinnistä
moottoriajoneuvolla.....?
Olis kyllä hienoa joskus kulkea päivän suikka päässä jonkun armoitetun "virkatumputtajan" perässä ja
lämästä tikettiä kouraan vartin välein......
Sen verran tiuhaan taitaa pahinkin tumputtaja tiplata päivän mittaan.... ihan normaalia elämää eläen.
.....Mut olis hienoo tarjota "mitä tilaa" ja viimeisen päälle tarkasti.
Vois siinä parkkipimpalla/peniksellä tippaa ruveta työntämään ihan molempiin päihin
jo ennen lounasaikaa.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Mistä olikaan kysymys tuossa yllä, eli: http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he...0029#idp765344
-ei taida pysäköintivirhemaksut pudota tuohon kategoriaan.
Mutta jos lähtee leikkiin mukaan, niin kannattaa viedä juttu maaliin saakka, sillä: Täysi maksu esitetään perittäväksi jatkossa pääsääntöisesti myös sellaisissa asioissa, jotka jäävät sillensä, raukeavat tai jätetään tutkimatta.
MAD (mean absolute deviation)
Viittaan pysäköintivirhemaksuihin ja niistä valittamiseen (rantailen viestissä oli linkki iltalehden "uutiseen") sekä hallituksen esitykseen uudeksi tuomioistuinmaksulaiksi.
Juu, se mun laittama linkki ei näytä toimivan, pitää avaamisen jälkeen uudelleen päivittää se sivu jotta aukeaa... Mut sieltä (finlexin sivuilta) löytyy esitys (HE29/2015) myös pdf-muodossa sekä suomeksi että ruåtsiksi (jos se taipuu sulle paremmin...)
Eli valitetaanko pysäköintivirhemaksuista ensisijaisesti tuomioistuimeen, ei kait nyt sentään?!
MAD (mean absolute deviation)
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Saksassa ei tarvitse pelätä köyhtymistä sakkojen takia; alkavat alle 10km/h ylinopeutta -> 10€ ja esim. 25-30 km/h -> 80€. Normisakkoja itselle on tullut 20-50€. Yli 70 km/h sakko on 600€ ja ajokieltoa + autokoulua ohjelmassa jatkossa. Muistaakseni kuolemaan johtavassa onnettomuudessa henkiin jäänyt syyllinen menettää korttinsa ikuisesti... 1. tai 2. kerralla.
Ja parkki"sakot" 5€-15€![]()
Honda Monkey Z50J - Honda CB 125 K - Honda CB 125 T - Kawasaki Z 650 - Yamaha FJ 1100 - Kawasaki ZZR 1100 - Kawasaki ZZR 1100 ...(10v. taukoa)... Suzuki GSX 1300 Hayabusa...(14v. taukoa)... Honda CRF 1100 Adventure Sports - Honda GL 1800 Goldwing DCT
Eikös uudessa mp-motorrad lehdessä ollut jotain puhetta jostain radasta, kun siinä esiteltiin noita ratoja/melua jne.
Niin siinä joku sanoi, että olisi tulossa jossain vaiheessa, että saadaan juuri nuo turhat valitukset pois.
Tuossa parkkisakko jutussa on helppoa varsinkin kunnallisessa, parkkeeraa oikein, herranen aika, pysäköi oikein.
Yksityisestä en ota kantaa, kun tässä on kuullut, että laillisesti omassa parkkiruudussa pysäköity auto ei ole turvassa, kun ne ei ole tiennyt sun rek.numeroa.
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Niin, mehän eletään täydellissässä valtiossa missä kaikki lait ja asetukset ovat yksinkertaisia vailla tulkinnan mahdollisuksi, eikä kukaan tee koskaan virheitä, ei edes pysäköintiä valvova viranomainen?
Yksittäistapaus ja poikkeus, joka vain vahvistaa oletuksen viranomaisten erehtymättömyydestä.
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Ok, mutta olitko parkkeerannut väärin, sitten??
Tietysti jos on kyse jostain erikoisesta pysäköinnistä, niin sitten ymmärrän että valittaa, myös jos tietää että on oikeassa ja se sakottaja väärässä.
Kyllä tiedän että ihminen tekee virheitä, mutta puhuinkin näistä räikeistä tapauksista, missä on jätetty omaa tyhmyyttään maksamatta, tai rikotaan pysäköinnin rajoja jne jne.
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Kyllä kuulkaas tää homma tulee pidemmällä aikavälillä huomattavasti halvemmaksi, kun kirjaillaa sinne lakikirjaan vaan, että viranomainen on aika oikeassa.
Se on helppoa, kun ei tee väärin niin ei tuu ongelmaa. Vai mitä Husky?
Selvä, ajattelin että jos kyseessä oli joku mitä ihmeellinen sakko, niin silloin ymmärrän. Mutta jos perus ei ajateltu loppuun asti pysäkointi, niin ei minua purista jos saa sakkoja, en ole koskaan saanut. Kyllä olen monta kertaa kuullut että ihan lämpimikseen kirjoittavat sakkoja, niinhän kun poliisi sakottaa, niin siltä sakotettavalta jos kysyy että oliko sakko aiheeton, niin tottakai se sanoo, että aiheeton.
Tietysti jos perus suomalainen haluaa valittaa, että sakotettu aiheettomasti, kun toinen on aina väärässä ja toinen oikeassa, kun ajattelee, että toiset lähtee ajaamaan karkuun
Mutta eikö sen 250€ saada takaisin jos valittaa ja menee läpi??
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Ei ihan kaikkia. Sosiaaliasiat - toimeentulotuki, vammaispalvelu, lastensuojelu jne. - jää edelleen maksuttomaksi. Pääsääntöisesti kaikki muu menee maksulliseksi eli 250 € per keissi, jos häviät juttusi. Jos voitat, ei maksua. Koskee myös parkkisakkoja.
Tulee Nitrouksellekin lompakolla käynti, kun ilmestyy yhdistetty murska- ja asfalttiasema kesämökkinaapuriin. Vaikka on nuo tuollaiset ennenkin olleet maksullisia.
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
editoinkin kaikki muut tyhmät ajatukseni ja laitan vain suomalaisittain kunnon HÖRÖNAURUT![]()
T7