No mitäs täällä moottoripyöräilyn turvallisuusosiossa opastetaan miten peräkärry pitää kiinnittää, taikka kuorma sitoa? Ne jorinat kuuluu jonnekin uretaanari/rekkapekka palstalle. Jokainen motoristihan saa kärryn niin kiinni, ettei se kolhi ketään, ainakaan motoristia?
Täällä olisi syytä keskustella siitä, miten moottoripyöräilyn turvallisuutta parannetaan, ihan oma-alotteisesti. Ja tässä häppeningissä ainut, jolla tuota olisi parannettu, on tuo turvavälin kasvattaminen. Se peräkärry ei taatusti enää singonnut täysin yllättäen (pakun yli?) sen motoristin päälle, kun kolhi jo pakun liki lunariin.
Ja kyllä edelleen syyllistän, että jos kakkosena ajaa samaan rysään, on syytä katsoa peiliin, taikka niellä tappionsa.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Turvaväliähän kasvatetaan mopoillessa taaksepäin, se tuo turvallisuutta kun ei ole edessä ketään. Kyllä tämä spekulointi ja olettaminen nettiuutisen tietojen perusteella on aika viihdyttävää luettavaa, jos jos jos ja kun jos olisi ja oli ehkä lyhyt väli eipäs ollutkaan.![]()
?
Ihan jos kertoisit vähän konkreettistä mitta/matkaa, ihan vaik metreissä ku toi "liian lyhyt" ei oikeen kerro mitään?
Olit ilmeisesti paikalla, tai sulla muuten tarkempaa/parempaa tietoo? Voisitko kertoa vähän lisää, ku lehdessä vain mainitaan et paku ajokelvottomassa kunnossa?
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Kyseistä tapausta en tunne joten en ala spekuloimaan syitä törmäykseen mutta...
Turvavälin merkitystä ei voi koskaan korostaa koska riittävän pitkällä turvavälillä jää aikaa reagoimiseen ja päätösten tekoon mutta ei se aina pelasta jos tilanne tulii puskista päälle. Muutamia vuosia sitten ajoin autolla moottoripyörän perässä ja pyörän edessä oli kuorma auto ja kuormurin edessä joku vanha miina. Mp ajoi melkoisen liki kuormuria ja keskellä kaistaa. Kuormurin edellä olevasta autosta putosi äänenvaimennin tielle, kuormuri ei kerennyt reagoimaan millään tavalla vaan ajoi vaimentimen yli joka oli keskellä kaistaa. Perässä tullut mp veti suoraan päin äänenvaimenninta eikä edes jarruvalot kerennyt vilahtamaan kun mopo oli nutullaan ja ojassa. Kuskille ei käynyt mitään mutta muoviluoti otti aika pahasti kipeetä. Mp:n kuski oli aika hiljainen mutta totesi että jospa tämä opetti jatkossa pitämään pitempää turvaväliä.
Syyllistyn itsekkin monesti liian lyhyeen turvaväliin mp:n kanssa ja tämä tapaus tulee aina välillä mieleen ja tulee kasvatettua etäisyyttä edelläolevaan ajoneuvoon.
Kylätason kurapyöräilijä.
Tohinassa tahtoo turhan helposti unohtua yksi "factor"..... eli " X-factor".
Varsin monella ihmisellä, monessa yhteydessä......
kun pitäisi toimia jollain tapaa selkäytimellä ja silmääkin nopeammin......
Se X-factor = MITÄ VITTUA- factor.
Se kun iskee ihmisellä päälle,sitä voi välillä seurata vierestä epäuskoisena(jos ei mikään fataali juttu satu olemaan)
ja hetken päästä todeta.... Tee nyt vittu jotain..... KAADU EDES!.
Siinä ei välttämättä suositusten, tai kukkahattudirektiivienkään mukaiset
turvavälit paljoa auta kun tuo iskee pahassa välissä.
Aivan sama mitä on tulossa silmille.... kissasta tsunamiin.... Ainoa mitä tapahtuu on "MITÄ VITTUA?"
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Harvoin jaksan lukea Bonen kirjoituksia hänen sekavasta kirjoitustyylistä johtuen. Nyt jaksoin lukea ja pelkkää asiaa, joskus tulee totaalinen blackout ja menee hetki kun buutattu prosessori alkaa taas toimia.
Kylätason kurapyöräilijä.
Mietipäs uudestaan, että mitä muita tapoja onnettomuuden välttämiseen olisi ollut. Äkkiseltään tulee mieleen vaikka seuraavat:
1) Ei olisi lähtenyt ollenkaan liikenteeseen
2) Olisi ajanut vaikka koko matkan 1km/h hiljempaa tai kovempaa niin ei olisi osunut kärryn kanssa reitille.
3) Olisi ajanut eri reittiä.
Pirun ykssilmäsesti tuijotat asioita jos turvaväli on sun mielestä ainut mikä tässä olisi pelastanut. Varsinkaan kun missään ei sanota, että millainen tuo turvaväli oli ja ehtikö motoristi esim. jo pysähtyä tai yrittää väistää. Entäpä jos motoristi näki kärryn irtoavan ja väisti, mutta pakusta suuntaa muuttanut kärry tuli päälle. En ymmärrä teitä kaikkitietäviä turvajeesuksia, jotka pystyvät uutisotsikon perusteella kertomaan, että mitä oikeasti tapahtui. Jos mulla olis selvänäkemisen lahja, kuten teillä tuntuu olevan niin käyttäisin sitä kyllä ihan muuhun kuin onnettomuuden uhrien haudalla pomppimiseen.
Superbike #7
Katupyörällä on vähän haastavaa pitää yli 5 metrin turvaväliä vastaantuleviin. Enskalla olen joskus lämpimikseni siirtynyt viereiselle pellolle tai taimikkoon ajelemaan, mutta en ole ihan varma, paraniko vai heikkenikö turvallisuus. Ainakin olo parani.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Miksei kukaan näistä viisaista kerro paljonko se riittävä turväli olisi tässä ollut? Jätäpä 100 metrin turvaväli niin kahdessa sekunnissa siinä on joku kusen polttama bemari tai audin rutale. Tuollainen hinattava henkilönostin painaa 700-1500 kg, siinä on nokkapyörä kolmantena rattaana ja kun se irtoaa koukusta kukaan ei tiedä minne asti ja millä vauhdilla se menee varsinkin otettuaan osumaa auton kyljestä. Holtittomasti pyörivä nokkapyörä on tae sille että suunta on ihan randomissa. Eikä pysähdy ihan pienestä tuolla massalla.
Hinattavassa henkilönostimessa on jarrut ja jos jarruvaijeri on kytketty vetoautoon niin jarrut menee päälle kun henkilönostin irtoaa vetokoukusta. Ei ne jarrut sitä heti pysäytä mutta nopeus hidastuu melko tehokkaasti.
Tapahtuneen spekulointia, syitä ja seurauksia vai jatkaa loputtomiin jokainen arvailee omia näkemyksiä. Asianosaiset on ainoita ketkä tietää mitä on tapahtunut mutta heitä ei taida olla tässä viestiketjussa. Aina ei turvatoimet ja valppaus riitä, joskus vaan on paska tuuri.
Kylätason kurapyöräilijä.
Ja höpö höpö. Ei niissä mitään jarruvaijeria ole. On vain vaijeri, joka laitetaan vetokoukun ympäri, mutta ei se mitään jarruta. Ei niissä myöskään mitään automaattijarrutusta ole. Jos irtoaa koukusta, niin sinne menee. Tulee noita viikottain hinattua, joten ei ole pelkkää mutua.
Kyllä sen vaijerin pitäis nykästä jarru päälle sitä varten se siinä on...
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Siinä tapauksessa on syytä laittaa turvavaijerin toiminta kuntoon koska sen kuuluu vetää jarrut päälle jos pelit irtoaa koukusta. Mites ne nostimet on menneet vuosittaisesta katsastuksesta läpi?
Kylätason kurapyöräilijä.
KTM Duke
Ex:BMW K1600GTL, Moto Guzzi 1400 California Touring, BMW R1200RT, BMW F650GS, BMW F650 Funduro, Yamaha RD125LC
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Näinhän tässä taisi käydä mutta foorumikäräjien mukaan motoristin peilistä löytyy syyllinen.
Eli eiköhän syyllinen ole sen kärryn vetäjä joka ei ole osannut laittaa vetokitaa ja jarruvaijeria kunnolla kiinni.
Samalla voitaisiin lopettaa motoristiraukan syyllistäminen, samoin kaikki turha spekulointi ja jeesustelu.
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
minä en kyllä yhtään tykkää sitä että nuppi hieman hollillaan. reilusti sisään vaan ja pohjaan asti, niin hyvä tulee. yleensä vielä kokeilen hieman kunnolla, että pysyy.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Oikastaampa vähän - Jarrullisia vaunuja koskien:
Tarkkaan ottaen se ei oo jarruvaijeri, vaikka sitä siksi tai turvanaruksi yms, kutsutaan- lienee sillä oikeakin nimi- mutta se nimen omaan jarruttaa. Jarrullisessa perävaunussa vaunun irrotessa ajossa tuon vaijerin tehtävä on kiskaista käsi/seisontajarru päälle, näin nopeuttaen irronneen vaunun pysähtymistä.
Yksi tuommoisen rakenne ja toimintaperiaate näkyy hyvin tuosta kuvasta: TYÖNTÖJARRU
Tuota tapausta tuntematta voin vain kuvitella että jos tuommonen tulee silmille niin aika vähän on omissa käsissä. Turvaväliä yhtään väheksymättä, pitää olla meeelkosen pitkä turvaväli jos pelastaa kun vastaantuleva kuorma/laite hyppää yllättäen kaistalle, vaikakin edellä ajavaa kolhien, varsinkaan jos molempiin suuntiin on enemänkin liikennettä.
Toivotaan että paranee täysin kuntoon kuski.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Toinen lehti uutisoi, että törmäsi henkilönostimeen, toinen uutisoi, että peräkärryyn jos nyt oikein luin, mikä tässä nyt sitten on todellisuutta?
Ainakin Bonen toteama: voi siinä pasmat mennä sekaisin valppaammaltakin ja sekunti kaksi kulua kallisarvoista aikaa.
Lisäksi mainitsematta on vielä, että melko varmasti tavaraa on ollut tien täydeltä jolloin väistökin olisi ollut mahdotonta.
<p>.</p>
Monessa hommassa juttu menee niin, että vaistolla/selkäytimellä ja siihen liittyvällä onnistumisten/kämmäysten
kokemuksella tekee jonkun "punnitsemattoman ratkaisun"...... joka on sitten oikea tai väärä.....
mutta "arpominen" johtaa AINA JA VÄISTÄMÄTTÄ myöhässä olemiseen..... ja hazardiin.... tai laatikkoon.
En nyt ihan etunenässä ole selittämässä, että jokaisen polku olisi "tähtiin kirjoitettu", mutta
syystä tai toisesta neiti Fortunan hormonitoiminta tuntuu kyllä näyttelevän
välillä aikamoista roolia lopputulemien suhteen.....
tai sitten siinä kohdassa mistä "tilanteen" tapahtumaketju lähtee liikkeelle.![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Se että sattuu tapaturma tai onnettomuus johtuu yleensä monesta pienemmästä osatekijästä jotka on mennyt pieleen ennen suurempaa läsähdystä. Harvoin jos koskaan on onnettomuudelle yhtä ja ainoaa joka selittää tapahtuman. Tässä tapauksessa suurin tekijä on tietty se että henkilönostin on irronnut auton perästä. Muista onnettomuuteen vaikuttaneista tekijöistä/muuttujista meillä ei ole mitään käsitystä kun ei olla oltu paikanpäällä onnettomuustilanteessa.
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA