Ajaessa on kuulunut välillä vinkunaa, lähdettä en ole saanut aiemmin selville. Nyt alkoi täristämään käsille - olisko etupyörän laakeri rikki? Kilometrit 30 800, ikää 8 vuotta. Tottakai olen kesäloma reissulla - nyt Tampereella.
.....
Laitoin pyörän keskituelle ja pyöräytin eturengasta, ei mitään vinkumista, pieni rahina jarrulevystä ainoastaan. Etupyörästä en saanut väljyyttä esille.
Ihan hirveästi en viitsi ajella, kun hakkaa käsille. Onko foorumin jäsenillä suosituksia hyvistä huoltopaikoista isolle rosvolle Tampereella? Olisi kiva ajella vielä lisää näin "kesä"lomalla.![]()
<p><strong>Tällä hetkellä ilman mopoa, toivottavasti tilapäisesti...</strong></p><p><strike>Suzuki GSF 1250 SA Bandit ABS -07</strike></p><p><strike><span style="font-size: 12px;">Yamaha YZF 600R Thundercat -97</span></strike></p>
RM Heino tai http://www.kossinhuolto.com/ pohjoisnaapurissa Ylöjärvellä
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Noilla kilsoilla ei pitäs pyöränlaakeri olla jos ei ole painepesurilla painettu vettä laakeriin. Pyöränlaakeri yleensä ei vingu vaan jurisee. Ettei olis koneesta ja kone tärisee.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Ei pitäis ei mut niin vaan mersustaki meni etupyöränlaakeri kahenkympin kohilla..
Amerikkaa
Voiskos vikinä tulla nopeusmittarin anturista?
Vstromissa kävi niin. Etupyörä irti, nopeusmittarin anturin hilppeistä vanhat olemattomat rasvat putsaten pois, uudet tilalle ja vikinä loppu. Epäilin kanssa ensin pyörän laakereita.
Nyt: -, Oli: Yamaha XV1900 MidnightStar, Suzuki DL650 WeeStrom -06. AVJ16 #52
Nopeusmittarin vaijeria ei tartte epäillä kun moista ei ole. Mun bandiitissa meni laakerit sekä edestä että takaa alta 30 000km. Ovat suojattu vain toiselta puolelta.
Suzuki DL1000 v-strom.
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!
Ei vaijeri vaan anturi. En ny äkkiseltään löytänyt banditista vastaavaa räjäytyskuvaa kuin tämä Stromin osa: http://img638.imageshack.us/img638/2126/speedocr.jpg. Voihan tietty olla, että rosvossa nopeusanturi on jossain aivan muualla. Siitä vaan tuli mieleen, kun itsellä tuo vikinä alkoi samoilla kilometrimäärillä.
Räjäytyskuvia etsiessä törmäsin vastaaviin tapauksiin missä laakereiden lisäksi epäiltiin jarruja.
Nyt: -, Oli: Yamaha XV1900 MidnightStar, Suzuki DL650 WeeStrom -06. AVJ16 #52
Kyllä kyllä nyt olet aivan oikeilla jäljillä. Banditissa ei ole tuollaista vaan ottaa nopeustiedon sähköisesti. Ja nyt toivon että muistan oikein![]()
Suzuki DL1000 v-strom.
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!
Painepesurin käyttöä en harrasta. Sitä en tiedä, miten edellinen omistaja on pessyt. Vaikka kilometrejä ei ole paljoa, ikä tekee tehtävänsä. Sitten erilaiset tien korokkeet.
<p><strong>Tällä hetkellä ilman mopoa, toivottavasti tilapäisesti...</strong></p><p><strike>Suzuki GSF 1250 SA Bandit ABS -07</strike></p><p><strike><span style="font-size: 12px;">Yamaha YZF 600R Thundercat -97</span></strike></p>
Ei ne tien korokkeet ja epätasaisuudet laakereita riko. Painepesuri ei myöskään riko laakereita tai mitään muutakaan jos on vähänkään järkeä pesurin käytössä.
Yleisin syy laakereiden kuolemisiin on tehtaan laittamat -halvin tarjous- laakerit joiden laatu ei aina ole parhaimmasta päästä mutta täyttää tarvittavat speksit. Toinen syy on laakereiden rasvaus joka on hyvin usein aika puutteellinen. Juuri vaihdoin 45tkm ajettuun 16v Africa Twiniin uudet pyörän laakerit varmuuden vuoksi ja uusissa SKF:ssä oli todella vähän rasvaa sisällä. Pölysuoja pois ja pesä täyteen vesivaseliinia, pölysuoja takaisin ja laakerit paikalleen. Ex Kotareissa olen samantien tehnyt pyöränlaakereiden rasvaukset niin voi ajella hyvillä mielin rasvaisilla laakereilla. Sama tilanne on monesti ohjauslaakerin kanssa, tehtaalla on yleensä laitettu kovin niukasti rasva ohjauslaakeriin ja muutaman vuoden vanhoihin pyöriin on jouduttu vaihtaman koliseva/pykältävä ohjauslaakeri uuteen.
Kylätason kurapyöräilijä.
Joo ei ole ollenkaan kumma vaikka olisi pyöränlaakerit huonot 30tkm:ssä. Itse vaihtoin edelliseen suzukiin taakse pyöränlaakerit. Seuraavan renkaanvaihdon yhteydessä selvis että taas on laakerit paskana eikä kilsoja ollut kuin 10tkm. Laakerien valmistajaa en muista mutta eipä niissä juurikaan rasvaa sisällä ollut. Tämän jälkeen on tosiaan itselläkin ollut tapana uusiin laakereihin kurkata sisälle ja tarvittaessa laittaa lisävoitelua.
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Jos pyörä ei klappaa eikä laakerissa tunnu sormeen pyöritettäessä värinää niin en usko siinä vikaa olevan. Ja oudolta tuntuu että laakeri ylipäätään vinkuisi.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kyllä. Eli aloittaja:
Älä katso tai vaihda pyöränlaakereita. Ota kone pöydälle ja vaihda kuluvat osat. Todennäköisesti värinä johtuu siitä.
![]()
Ex:Yamaha MT-01, Suzuki SV 1000, Suzuki GSF 600S, KTM LC4 640 / varastettu, Honda CBR 900 RR, Yamaha YZF 750 R, Husqvarna WRE 125, Honda monkey
Varmaan lukenut SKF:n ohjeet noista rasvamääristä? http://www.skf.com/pk/products/beari...ill/index.html
Tarkoitus ei ole täyttää noita rasvalla, lyhentää vaan turhaan käyttöikää.![]()
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Mites jos keulis pidemmän matkaa? Jos ääni loppuu nii vika on etupyörässä
Vakavammin ottaen, pystyykö hajoavan etupyörän laakerin ääntä edes kuulemaan ajaessa? Ajattelin vaan kun maantiellä en meinaa ite kuulla edes moottorin ääntä kun tuulen kohinat peittää kaiken. Toki mulla on vääränmerkkinen mopo tähän ketjuun, mutta kuitenkin![]()
Honda Magna 750C -99
Honda cbf 600 s -04 (Myydään)
Busassa etupyörän hajoavat laakerit pitää hurinaa jota etulokasuoja mukavasti voimistaa. Ne on aika kulutustavaraa, vasemmanpuoleiseen valuu kondenssivesi kun pyörä on sivujalalla (muutaman parin omaani vaihtaneena). Takapyörän laakeri meni viime vuonna niin että luulin ensin moottorin nykivän pahasti. Olikin ihan loppu eikä koskaan pesty painepesurilla.
Ei kannata lukea. Kattelin tuossa esimerkkinä 6002 laakerin maksinopeuden rasvavoideltuna. Enskamopon etupyörän kehäpituudella kun laskee niin silloin mennään reilu 2500km/h. Rasvatäyttö on sitä pienempi mitä suurempi on nopeus. Jos pitää sen lujempaa mennä, pitää olla öljyvoitelu.
Toisinpäin, etenkin enskamopon vauhdeilla, rasvaa voi olla reilusti, etenkin kun laakerit yleensä kuolee siinä hommassa sisäänpäässeeseen veteen.
Nimenomaan.Ne laakerit on tehtaalla rasvattu ajatellen sitä, että ne kestää pyöriä kovillakin nopeuksilla, sillä eihän se laakerintekijä arvaa mihin kukakin sen laittaa.Hiljaa ja kosteissa olosuhteissa pyöriviin voi lisätä rasvaa ja siten saada laakerin ikää pidennettyä, mutta kovaa pyöriviin se lisäys on haitaksi.
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Moottoriyörän tai auton pyörän laakerit pyörii melkolailla hitaasti jokatapauksessa. Mulla etupään laakerin ääneksi muistelen havainneeni kurvatessa sellainen lievä "hyrinä". En ole kyllä enää varma, että oliko se laakerin vai renkaan ääni, mutta pyörään tuli pieni klappi ja laakerin vaihdoin. Vaihtuiko rengas samalla, en muista. XJ:hin vaihdoin takapyörän laakerit ja vetopakan rohisevan laakerin, niin oli kun olis sametilla alkanut ajamaan, kuultavaa ääntä ei siitä lähtenyt..
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Näin tekee, ja se on puutteelinen rasvamäärä laakereissa mopokäytössä. Mä luotan edelleen omiin ja muiden kokemuksiin vuosikymmenien ajalta enkä laakerivalmistajan yleisohjeisiin. Edelliset tuossa jo kertoi kaiken oleellisen mitä tarvii tietää laakerin pyörintänopeuksista ja rasvauksista.
Kylätason kurapyöräilijä.
Puhutaanko nyt laakerin vai pesän täyttämisestä rasvalla? Silloin jos on kovat pyörimisnopeudet, täytetään laakeri siihen tarkoitetulla "neulalla" ja pesään laitetaan vain vähän rasvaa. Hitailla nopeuksilla täytetään laakeri sekä pesä täyteen.
Tehtaalta tullessa laakerit on aina "kuivia", ainostaan ihan kevyt varasto öljy/rasva sisässä. Erikseen on sitten kestovoidellut laakerit.
<p>Suzukilla vuodesta 1993</p>
No tässähän puhutaan kestovoidelluista laakereista. Niissä vaan on monesti se voiteluaineen määrä aika vähäinen.
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Eikö ne suojatut ole yleensä kestovoideltuja myös.
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Mitä eroa niillä on? Mopojen pyöränlaakerit on suojattu nitriilikumisilla suojilla molemmilta puolilta.
Kylätason kurapyöräilijä.
Kestovoideltujakin on monenlaisia. On niissä suojatuissa rasvaa sisällä mut sitä on monesti vähän. Motocross pyörään laitoin aina uutena, ennen ensimmäistäkään ajoa rasvaa laakerihin, sekä stefoihin ja akseliin. Tuli huomattavasti pidempi elinaika niille.
<p>Suzukilla vuodesta 1993</p>