Voihan vidu. Olin tänään heittämässä pikku lenkin mopolla ja sitten hävis sähköt. Onnex olin jo koti nurkilla, ei tarvinnut niin pitkää matkaa työntääno kumminkin siis sähköt ei hävinnyt kokonaan, välillä tulee, ja välillä ei. N valo välkyy kuin paraskin joulukoriste. Välillä kaikki näyttää hyvältä sit kun yrittää startta niin joku rele napsahtaa ja kaikki välkkyy kuin diskossa. Aika hämmentävä vika. Jos jotain muut olis kohdannut sama ongelma niin olis kiva kuulla.
Tarkista ensimmäisenä akun kontakti... nimin pari kertaa ihmetellyt mystisiä vikoja ja akun napojen kontakti ollut huono.
Jos tämä ei tuo apua, mittaa jännitteet ja tarkasta sulakkeet. Infoa lisää, niin on helpompi antaa vinkkejä.
Yamaha YZF-R6 -13
Yamaha YZF-R1 -03
Suzuki GSX-R 600 -99
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Itse lähtisin liikkeelle sulakkeiden tarkastamisesta: onko kaikki ehjiä ja kontaktit, onko hapettumaa. Tietysti noi jo aiemmin mainitut akun kaapelien kiinnitykset. Akun jännitteen olet varmaankin mitannut? Joku löysä liitin taikka hapettumaa niissä.
CB K R
Joo, tässä raavin päätä mopon vieressä... Akun navat kunnolla kiinni, akun jännite 12.75 ja kun laitan virrat päälle niin akun jännite tippuu 9.14. Startata kun yrittää niin jännite tippuu noin 6.00 kaikki releet rätisee, mittariston valot himmenee, tuntuu että koko sähkö järjestelmä sekoaa. Olisiko nyt niin että akku olisi vain sököKun ihmeellisesti hävisi kesken ajon sähköt!
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Akun jännite ei kerro kaikkea akun tilasta. Koitappas ladata akkua yön yli ja katso mitä sanoo huomenna... Millanen akkulaturi muuten löytyy?
Mikä sitten olis mahdollisesti akun uuvuttanut, ehkä mopo ei lataa ollenkaan tai sitten huonosti. Jännitteensäädin tai staattori kaput, mahdollisesti molemmat.
CB K R
Ota akku irti. Putsaa navat. Koita uudestaan. Jos ei auta, niin melko varmaan akku kuollut. Meillä toinen mopo sammi käynnistä ja syy oli akun kontakti. Toinen jäi ajosta tien päälle kun akku tuli tiensä päähän viime kesänä... Jos syynä akku vältä euroglobea... mulla kuoli pari akkua alle 2 vuoteen. Onneksi toinen meni takuuseen ja merkki vaihtui. Se kuollut akku voi antaa terveet jännitteet, mutta ei anna virtaa pihalle kun muutamia milliampeereja.
Yamaha YZF-R6 -13
Yamaha YZF-R1 -03
Suzuki GSX-R 600 -99
Kyllä yleensä akku on melko kypsä jos startatessa tiputtaa jännitteen noin alas.
Melkein väitän ettei ns. korjaava latauskaan pelasta enää tuota akkua kun rasituksessa tiputtaa noin totaalisesti jännitteen.
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Itsekin syyttäisin akkua. Oletettavasti kyseisessä pyörässä YTX9-BS. Tämä akkutyyppi taitaa olla yleisin ja meillä toisessa pyörässä ko. tyyppinen akku halpahallista. Hyvin on toiminut 2 vuotta ja hintaa oli 25€ merkkiä dynabolt tms En löytynyt omaan mopoon halpahallista sopivaa akkua joten otin eurogloben tilalle yasan. Syntisen kallis ja ei vielä ole ollut niin pitkään että olisi omakohtaisia kokekuskia, että voisi sanoa hintansa arvoiseksi.
Yamaha YZF-R6 -13
Yamaha YZF-R1 -03
Suzuki GSX-R 600 -99
Jos on normi lyijyakku kyseessä niin kato ettei akun kennot ole kuivat. Itsellä suzukin laturi keitti nesteet pihalle akusta liian isosta latausjännitteestä johtuen.
Honda vfr750 vm.1996
Honda cb 450 Vm.1971
Ex.Kawasaki zx6r kilvetön
Ex.Yamaha R6 vm.2000
Ex.Suzuki gsx750f vm.1990
Ex.yamaha xj900 diversion vm.1997
Ex.Suzuki gsx750f vm.1989
Ex.kawa ltd 450 vm.1985
No niin, uusi akku paikalla ja sormet ristissä rupesin pyörää starttaamaan.... Prkkll.... Ja sama vika jatkuu.... On ihan uusiakku.... No ei auta.. Rupean vikaa paikallistamaan... Kerron jos vika löytyy, jos jollekulle muulle käy samalla tavalla.
Tipahtiko jännitteet uudella akulla kun yritit startata? Uudellekaan akulle ei tee pahaa jos sen laittaa hetkeksi laturiin. Oletko startin relettä tarkastanut? Jos löytyy toinen samanlainen niin voishan sitä koittaa vaihtaa.
Joka tapauksessa toivottavasti vika löytyy ja ennen kaikkea tulee kuntoon!
CB K R
Oliko itse hapotettava akku? Jos oli, oliko akku muutaman tunnin huilaamassa? Heti hapotuksen jälkeen se ei anna virtaa. Mittaa startatessa jännite. Jos lähtee samalla lailla laskemaan, mutta ei pyöritä voi vikaa hakea releestä tai starttimoottorista. Katso myös muut sulake piirit läpi ettei ole ooikosulussa. Helpoin mitata ottamalla sulake irti ja mitata maan ja lähdön välin resistanssi.
Yamaha YZF-R6 -13
Yamaha YZF-R1 -03
Suzuki GSX-R 600 -99
Oletko yrittänyt apuvirralla? Tekeekö saman silloin, eli ei tee mitään? Jos releet napsuu ja valot vilkkuu eikä startti pyöritä, niin veikkaan oikosulkua jossain. Johdot jossain välissä kuluneet puhki, startti ottaa kenttään, laturissa/staattorissa jokin lyö läpi...
Jos tilanne näyttää pahalta, lisää hanaa ja jos näyttää tosipahalta, kaks pykälää pienempi pesään ja urku auki...
Joo, releet napsuu, mittarivalot on kuin disko, mutta ei pyöritä starttia. Kaikki sulakkeet ehjiä, eikös nyt luulis jonkun sulakkeen palavan jos oikosulku tulee![]()
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Startin päävirtapiirissä ei ole sulakkeita, eli jos startti on sisäisesti oikosulussa tai jumissa, niin sitä ei sulakkeista tiedä. Mutta onko nyt siis oikeasti niin, että myös uuden akun jännite romahtaa starttiyrityksessä? Entä jännite pelkät virrat päällä? Kun nuo ensimmäiset mittaustulokset erityisesti virrat päällä -jännitteen osalta täsmää niin kovin hyvin akun kuolemiseen... Ulkoinen apuvirta olisi hyvä keino varmistaa ettei uusikin akku ole sökö, mutta jos siellä on oikosulku, tuossa on omat riskinsä.
Kieltämättä tuo suoraan ajossa hyytyminen ei ole kovin todennäköistä akun hajotessa, vaan yleensä se vaan ei sitten enää starttaa pysähdyksen jälkeen. Kuitenkin koska sulakkeita ei pala, ongelma lienee todennäköisimmin hapettuneissa johtosarjojen liitoksissa kuin oikosulussa. Virtalukon suuntaa ehkä tutkisin ensiksi.
No minulla on tästä omakohtaista kokemusta, että ei heti käynnistynyt, mutta seuraavana aamuna toimi. Eli kyllähän se pari ampeeria saattaa virtaa antaa, mutta ei todellista käynnistysvirtaa. Kyseessä oli pyörä joka kaipasikin käynnistettäessä enempi virtaa. Toki jos sinulla on auton akku, ns perinteinen lyijyakku niin siinähän se happo pääsee suoraan kosketukseen. Näissä mopoissa se happo yleisesti imeytetään yleensä kuituun, ettei sitten heti kallistettaessa tule pihalle. Toki matkapyörissä ja vanhemmissa voi olla perinteistä akkua.
Yamaha YZF-R6 -13
Yamaha YZF-R1 -03
Suzuki GSX-R 600 -99
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Eikö nuo ole yleensä AGM akkuja eli Elektrolyytti on imeytetty lasikuituerottimiin. (AGM=Absorbing GlassMatt Technology) Joissain matkapyörissä akut ovat ihan perinteistä tyyppiä. Ainakin Z kawan YTX9-BS on AGM akku. Normaalia akkua ei voi sijoittaa vinoon... moottoripyörissä monesti akku ei ole ihan pystyssä
Yamaha YZF-R6 -13
Yamaha YZF-R1 -03
Suzuki GSX-R 600 -99
Tämä on kyllä väärä käsitys. Ainakin itse ostin viimeksi yuasan agm-akun, joka hapotettiin itse. Ohjeiden mukaan elektrolyytin annetaan ensin valua akkuun, arvioitu kesto noin 20min. Sitten korkit kiinni ja annetaan akun olla mallista riipuen 20-60min tai H-sarjassa 1-2 tuntia, jotta elektrolyytti ehtii imeytyä kunnolla. Sen jälkeen akku tulee ladata täyteen, kun alkuvaraus on 75-80%.
Okei. Aina oppii jotain uutta![]()
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Saitko selville mikä johto oli hankautunut?
Kawasaki ZZR1400 -07
Suzuki SV1000N -03
YZF-750 R -93
No en varsinaisesti... Tuli varmaan virtalukolta.