Terve kaikille,
Alkoi tässä alkuvuonna harmittamaan, kun gixun vaihdenäyttö ei tunnistanut 0-vaihdetta eikä siten polttanut vihreää N valoa vapaalla ollessa. Tätä ongelmaa ei viimekesänä ollut.
Suurin tästä seurannut oire oli kyvyttömyys käynnistää jalkatuella, kun moto ei tiennyt vaihdetta ja siten ei antanut startata, paloi vain CHECK mittaristossa. Piti aina nousta kyytiin, nostaa jalka, startata ja laskea jalka maahan.
Anyway, huomasin tuossa pari viikkoa sitten että olin vahingossa ylitäyttänyt moottoriöljyä noin desin-pari viime syksyn öljynvaihdossa. Vaikkei tilanne kaiketi koneen kannalta kriittinen ollutkaan, lypsin nämä ylimääräiset desit koneesta ulos ja sain öljymäärän kohdalleen.
Kas kummaa, vaihdenäyttö alkoi myös heti sen jälkeen toimimaan!
Eli jos jollain kanssamotoristilla on samaa murhetta (vissiin melko yleinen vaiva tuo vaihdenäytön toimimattomuus) niin tarkistakaa toki ihmeessä heti ensimmäisenä että onko siellä masiinassa liikaa öljyä!
Tosin jos joku expert osaa nyt kertoa, ettei öljymäärällä voi olla mitään tekemistä kyseisen vaihdenäytön toiminnan kannalta niin silloin oma kokemukseni lienee hassu sattuma ja tämä kirjoitus tarpeeton.![]()
GSX-R 1000 K9
Ainakin vanhemmissa pyörissä vapaan merkkivalon anturi on vaihteensiirtorummun päässä kun se pyörähtää aina tiettyyn asentoon per vaihde, ja sehän kyllä öljyssä on siinä missä muutenkin vaihteensiirto. Tosin kummalta tuntuu et pari desiä vaikuttais.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Veikkaan sattumaa. Oma k8 750 teki ihan samaa kun alkoi toi anturi tulemaan tiensä päähän. Toisinaan toimi ja toisinaan taas ei. Kohta se lopetti kokonaan...
Vaihdettiin toi anturi huollon yhteydessä, kun puhdistaminen auttoi vain hetken. Nyt toimii.
"The only easy day was yesterday."
2012 S1000RR
GSX-R 750 K8 (ex)
Sattumalta kuulostaa. Tuo vaihdeanturin kenkkuilu oli ainakin K7 gixerissä ihan ominaisuus. Joko ei tunnistanu vapaata tai sitten arpo vaihteita enempi vähempi satunnaisesti näyttöön. Sinänsä ei väliä jos vaan ECU:lta on poistettu vaihdekohtaiset rajoitukset, niiden kanssa vähän kettumaisempi.
Superbike #7