Uusi bmw K1200rs -2000 käyttäjä ja ihmettelen kun ajon jälkeen oikein haisee palaneelle ja takaputkikin on todella kuuma.
1.Onko normaalia, paikallaan alkuperäinen änkkäri.
2.Voiko käyttää 95 bensaa
3. Liikkeelle lähtiessä vetoajärjestelmästä kuuluu epämääräisiä ääniä. Ajaessa ei .
Siinä aluksi kyssäreitä kokeneemmille bemari kuskeille.
1. Pakoputki yleensä kuumuuMikä sitten RS:lle on normaalia? En huolestuisi, jos pyörä muuten toimii ja moottorin lämmöt on kohdallaan. Ettei öljyä valu jostain putkelle ja se siellä haise...? Öljyä ei saisi hirveästi olla liikkeellä tai jonkin sorttista remonttia on tiedossa. Koneen pitäisi olla ulkopinnoiltaan kuiva...
2. Voi käyttää 95 bensaa.
3. Liikkeelle lähdettäessä (ensimmäisellä kerralla) kuulet todennäköisesti ABS-järjestelmän "kolahduksen" kun testaa toimintansa. Samalla sammuu kojelaudasta kaksi vilkkuvaa ABS-valoa. Tuo testi toistetaan myös aika ajoin paikaltaan (esim liikennevaloista) lähtiessä.
<p>2002-2014</p>
Joo, toi ABS kolaus kuuluu selvästi aina liikkeelle lähdössä. Siellä vaan järjestelmän mekaaniset osat, eli männät sun muut, testaavat, että ABS toimii. Hyvä, että toimii.
95 bensa on ihan OK, mutta ainakin minulla oli käyntiin lähtö varsinkin kylmillä säillä keväällä vähän ontuvaa tuolla bensalla. Pyörä on tosin R1100GS 1999.
Mielestäni se 98 on parempi vaihtoehto. Sitä kuluukin vähemmän kuin 95 bensaa. Kustannus on melkein sama ja bensasysteemin tiivisteet eivät ainakaan vaurioidu.
Pekka
Voisiko joku tietävä selvittää, että mitä tapahtuu apsijärjestelmän testissä jonka jälkeen apsi merkkivalo sammuu kun kaikki on kunnossa, hetikohta liikkeellelähdön jälkeen. Hetikohta en usko, että apsitestiin kuuluu jarrusylkkien mäntien liikuttuttelu niin jarrusatuloissa kuin kahvassa/polkimessa vaan se liike saadaan aikaan vain näpeillä ja jalkaterällä. Vai olenkohan väärässä?
<p>.</p>
Ne männät, joita liikutellaan, ovat siellä ABS yksikössä.
Tuolla on tarkempi selvitys ABS II järjestelmän toiminnasta.
Pekka
Nykymaailmassa hyväksytään vain maan omalla äidinkielellä olevat ohjeet. Tosin tulipahan taas yksi niitti lisää, olla koskaan kajoamatta ja hankkimatta BMW-laitteita. Kun itse en moisiin huoltoihin ryhdy, niin kalliiksi tulisi aina huollattaa ulkopuolisilla.
<p>.</p>
Umpirehelliseen kommenttiin umpirehellinen vastaus. Viitsimättömyys/laiskuus. Ja tietoisuus, että sitä saa mitä tilaa/ostaa.
<p>.</p>
M58/Motoristi1958/GooN voisi mennä vaikka bomberfoorumin puolelle kertomaan totuuksia taas.
http://forum.bomber.fi/viewtopic.php?f=4&t=70446
&
http://forum.bomber.fi/viewtopic.php?f=4&t=78235
Poista häiritsevät mainokset: https://getadblock.com/
ABSillinen turbobusa powered by delvac.
Arvelinkin englannin taittuvan varsin mainiosti, varmaan sittenkin äidinkieli.![]()
Keskustelu on kiehtovaa. Hetkessä päästiin aika pitkälle K1200RS:n pakoputkesta ja lähdössä kuuluvista äänistä. M58:n mielipiteet BMW:n ABSII-yksikön vaikutuksesta valitsemansa pyörän merkkiin ovat toki mielenkiintoisia mutta monelle käsittämättömiä.
<p>2002-2014</p>
Onko tossa mallissa katti vaimentimessa? Jos on niin varmaan sen takia käy suhteellisen lämpimänä.
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Jos saksa on sinulle M58 ihan siansaksaa, mutta englanti onnistuu edes jotenkin vaikka suomi/englanti slangia et kai ymmärräkään, niin Google kääntäjällä saa englannin kielen käännöksellä tuosta ABS II toiminnan selostuksesta edes jotain selvää.
Suomeksi tuo Google kääntäjä kääntää sen taas ihan siansaksaksi.
Pekka
Kiitos "monipuolisista" neuvoista! Putkessa on tosiaan katalysaattori siellä polkimien välissä. Yhtenäinen putki kaikkinensa. Tosiaan olen muilta tutkaillut änkkärin lämpöä niin eivät ole moista havainneet. Tosiaan kun ajon jälkeen vettä tipauttaa niin lentää oitis pois. Onhan se tietysti, kun yhteen putkeen on ahdettu kaikki 1200cm3 kaasut niin voihan se olla ihan ok:kin. Paloi vaan housut kun nojasin vahingossa polvella siihen tuelle nostaessa. Musta läntti on ekä lähe pois putkesta
Tuo ABS kilahdus on varsin erikoinen ja voisi luulla, että jotain on irti jossain kun sellainen ääni lähtee. Hyvä jos on vaan testiääni.
Pitää käyttää 98 jatkossa, josko sillä paremmin pelittää. Muuten on lupsakka ajella, tosin kahvat on aika paksut ja otetta joutuu vähän hakemaan kun on vähän liukaskin. Pitää jollain kumin elvyttimellä pehmentää kahvakumeja, niin jospa ote helpottuu eikä käsi väsy.
Vanhan Brittimotoristin neuvo; Käytä putki lämpöiseksi, kaavi puulastalla palanut muovi pois. Putken jäähdyttyä viimeistely palasokerilla; kostuta sokeripala syljellä ja hio mustat kohdat pois. Toimii. Ja käytä jatkossa nahkahousuja kun ajat moottoripyörällä...
Jos käytät sivulaukkua, kannattaa tarkkailla sen kiinnityksiä/kuormaa, ettei pääse painumaan putken päälle. Niinkin on käynyt. Muuttaa muotoaan nopeasti![]()
Fireball
Väitän kyllä, että tuo 98E5 vs 95E10 suurin ero (ainakin näissä vanhemmissa K-pyörissä) on kyllä kuskin korvien välissä. Bensan kulutus on pari prosenttia suurempi ja tietty kumiosien syöpyminen saattaa nopeutua hieman. Jokainen tietysti ajaa millä haluaa ja mikä oman persdynon mukaan toimii parhaiten.
Tietoisesti olen ajellut lukemattomia tankillisia ysivitosella ja ysikasilla yrittäen löytää eroja. En ole onnistunut. Paljon isompi vaikutus on säällä, ajotavalla, ajetuilla reiteillä ymv...
<p>2002-2014</p>