Mikähän siinä on että autot paukkaa risteyksissä eteen. Tänään tulin Kehä 3:sta lännestä päin ja ennen Vihdintien liittymää olevasta Hämeenkylän risteyksestä ajoi naiskuski autolla suoraan eteeni. Onneksi vaisto jotenkin ennakoi tilanteen ja sain mopon kaistojen väliin (samaan suuntaan meneviä). Vasemmallakin kaistalla auto joten ei tilaa liiemmälti ollut suuntaan eikä toiseen
Kyseessä paikka jossa näkyvyys on hyvä eikä esim etupilarin katveessakaan pitäisi pitkään olla.
Takanani tuli jonkin verran autoja joten liekö ollut kiire päästä liikkeelle sen takia. Oli miten oli niin nopeasti tilanteet vain tulee![]()
Kawasaki Z1000 - 2011
Ex. Honda CB 600 F Hornet - 2010
Hahah, päivän paras!![]()
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Se on muuten ikävä liittymä kun siinä ei muistaakseni ole minkäänlaista kiihdytyskaistaa, toisin kuin kaikissa muissa lähialueen liittymissä (muistaakseni). Olen tullut itse siitä kehä III:lle muutaman kerran sekä mopolla että kotilolla ja siinä pitää katsoa väli aika tarkkaan ja pistää kunnolla hanaa jottei muiden tarvitse jarrutella. Vaatisi varmaan edes jonkun erikoishuomiomerkin joka varoittaa puuttuvasta kiihdytyskaistasta niitä jotka olettavat siinä sellaisen olevan...
On tosiaan hankala risteys ilman kunnollista siirtymää Kehälle. Tälläisiä vastaavia tarkkuutta ja varovaisuutta vaativia risteyksiä on maanteillämme suurin osa.
Onneksi on vuosien aikana tullut hieman neuroottiseksi noiden risteysten osalta ja se eilenkin auttoi.
Toisaalta ihan sama minkälainen risteys. Kesäkuun lopulla kun reissulla länteen päin kävin Veikkolassa huoltiksella ja siitä ekasta liikenneympyrästä tarkoituksena kääntyä kolmannesta liittymästä ulos niin taas yksi h#&vetin puusilma tulee motarilta päin isolla tila-autolla ja vetää eteeni tuohon ympyrään. Onnekseni jotenkin huomioin että tuo auto tulee liian kovaa pysähtyäkseen ja himmasin oman vauhtini. Muuten olisi kolahtanut.
Jos kuski yhtään katsoi eteensä niin varmasti näki minut kun kerran tulin liki vasten![]()
Kawasaki Z1000 - 2011
Ex. Honda CB 600 F Hornet - 2010
Asiaan liittyen lyhyt tarina viime viikonlopulta:
Sunnuntaiaamuna seisoin autolla Itiksen liikennevaloissa Kehäykköselle päin ja edessäni ensimmäisenä jonossa oli poliisimaija. Valot vaihtui vihreäksi ja maija oli lähdössä rauhallisesti liikkeelle kun vasemmalta työntää täyttähäkää punainen Peugeot suoraan risteyksen yli ja Prisman edessäolevaan valotolppaan. Taisivat poliisitkin ihmetellä pari sekuntia että mitä he*vettiä täällä tapahtuu kun eivät heti lähteneet perään.Pösö-kuski taisi vielä yrittää lähteä karkuunkin.
Tarinan pointti on se että varsinkin loma-aikaan ja viikonloppuisin kannattaa katsoa tarkkaan molempiin suuntiin vaikka itsellä palaa vihreät ennen kuin ajaa risteykseen koska liikkeellä todennäköisesti on viina- ja huumepäissään poukkoilevia ihmisiä. Jos tuossa tapauksessa olisi maijan tilalla ollut pyörä tai auto lähtenyt normaalinopeutta valoista niin Peugeot olisi tullut suoraan syliin.
...
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Asia menee toisilla ajan ja kilsojen myötä "ytimeen", toisilla taas ei, siten,
että ei se aiheuta mitään kummempaa angstia.
Toki moni koittaa ihan tosissaankin väittää,
että onhan se vitun raskasta tuolla ajella tuolla asenteella.
Välillä tulee toki väistämättä "primitiivejä", mutta paljon enemmän
"onnistumisen tunteita", kun huomaa ne aavistukseksi kutsutut
asiat todellisiksi.
Hauska homma on myös se, että omassa menossa hetkenkin
"herpaantumisen" huomaa paljon helpommin... ja sitä myöten
ei homma karkaa niin helposti ns. korkeaman käsiin... tuurin puolelle.
Tuota kautta törmätään taas todellisuuteen.
Kun TARKKAAVAISUUS HERPAANTUU, se "nollaa" aika rankalla kädellä ajettuja kilometrejä,
kokemusta ja hyvää asennettakin.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Bone
Mopolla kun ajaa muistaa yhden säännön:
AINA jää toiseksi ja Aina sattuu kun kotilon kanssa alkaa mittaamaan kestävyyttä.
Tunturi Super Sport -77, Yama DT -76 (ruma)...monta vuotta välissä...Suzuki gsx750f -89, Honda CBR 1100 XX Super Bluebird-04
Iron Butt ss1000
Tollanen liittymä on kans Orivedeltä Jyväskylään mentäessä, on itselle kerran tullu yllärinä kun jotenkin olettaa että rampilta voi ottaa jo vähän vauhtia… Jumalauta edessä kolmio…Onhan siinä varoitusmerkki lisäkilvellä… mutta…
No ainakin Street Viewin perusteella se on just ulkokurvin mutkassa jossa alkaa kattelemaan vasemmalle "sisämutkaan" ja/että onko tuolssa autoja mihoin väliin kiihdyttää.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Orivedeltä Tampereen suuntaan oli samanlainen noin 20 vuotta. Koska kohdalla oli ohituskaista, saattoi päätietä ajava monesti väistää sinne ja kolareita sattui vain noin 15 kpl vuodessa. Väsättiin joskus jopa 10 metrin kokoinen lakanakyltti jossa luki "EI KIIHDYTYSKAISTAA, SAATANA!", mutta ely-keskus poisti sen alle kahdessa tunnissa, koska se vaaransi liikennettä.
Vaarallisen risteyksen poistaminen kesti 20 vuotta ja se tapahtui maalaamalla sulkuviivoilla oikeanpuoleinen kaista kiihdytyskaistaksi ja vasemmanpuoleinen päätieksi.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Aloittajan kuvaamaa liittymää en tunne, mutta näitä hankali tosiaan on ja yksi varmasti maamme surkeimmin toteutettuja on Porvoossa ns. Kuninkaanportin liittymäalue PRV-HKI motarille.Tehokkaalla prätkällä siellä vielä sukkuloi,, mutta kotilon kanssa on tekemistä kokeneemmallakin.
Ja sitten on eräs hengenvaarallinen villitys mp-kuljettajan kannalta. Taajamissa olevat ajoratojen väliin laitetut pensasistutukset paikkoihinjossa on paljon risteyksiä. Lahdessa tämä on tehty mm. Uudenmaankadulla. Kyllähän siinä vielä pärjää kun liikennevalot ohjaavat, mutta auta armias kun ei ole ohjausta. Kääntyvälle näkyvyys on erittäin huono ja huonosti näkee myös suoraan ajava kääntyvät.
Siihen kun sitten sattuu kääntyjäksi papparainen, joita on paljon, ja suoraan ajajaksi vähäisen kokemuksen mp-kuljettaja tai skootteristi, niin vaikea kuvitella että osumalta vältyttäsiin.
Lailla pitäisi kieltää tuollaiset näkyvyyttä haittaavat istutukset.
<p>.</p>
Tää on yks niist käsittämättömistä liittymist, joka ois pitäny poistaa jo vuosikymmeniä sitten, onhan siit 2-sadan metrin pääst eritasoliittymä kiihdytyskaistoineen.
Oli muuten 2-vuosikymmentä sitten mahdollist kääntyä siit myös länteen päin ja lännest päin siihen liittymään.
Taisivat sen kaistojen ylikääntymisen estää, ku siin kolis suht tiheeseen ja tais jokunen ruumiskin tulla...
Mut ehkä tähänki ongelmaan auttais automaattinen nopeusvalvonta?![]()
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Tiedän kyseisen paikan, siinä on todella lyhyt kiihdytyskaista, voin kuvitella että se eukko ei "nähnyt" sinua
Toiset tekee väistämättä tällein. Eli tulee kovaa risteykseen ja jarruttaa viime tingassa, sillä saadaan aiheutettua risteävällä tiellä kulkevalle sydäriä jne...
Ja toiset ei osaa katsoa sitä, että oletkin lähellä, vaikka ajaisit tikkarin mukaan...
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Niinpä. Silloin joskus kersana, kun asuin Hämeenkylässä (silloin oli just vähän aikaa sitten suljettu se länteen kääntyminen), ei edes kukaan kavereideni vanhemmista käyttänyt ko. liittymää Kehälle mennäkseen, kun se on niin älytön ja sinne seuraavaan "kunnon" liittymään ei todellakaan ole pitkä matka ajaa. Itselleni on edelleen käsittämätöntä, että joku haluaa siitä liittymästä Kehälle ajaa. Jollei koko liittymää halua sulkea (lisäähän seuraavaan liittymään kiertäminen Kehältä lännestä tulevien matkaa...) niin sulkisivat edes sen Kehälle ajon.
Riiviö perseen alla (Ducati Monster 695 vm.2007).
exä Mörkö (Ducati Monster Dark 600 vm.2000)
Hämeenkylän suunnasta kun tulee, niin aika hämäävästi näyttää siltä että olisi kaartamassa kiihdytyskaistalle, mutta ei sittenkäään vaan pukkaa suoraan kehälle ja jonkun eteen. Risteys olisi varmaan selkeämpi jos siinä ei olisi tuota kaarrosta ollenkaan vaan suorakulmaristeys. Noillamain on todella lyhyellä kiihdytyskaistalla olevia risteyksiä useita, ja jos paikat on hiukankin tuttuja niin kehää ajavakin olisi syytä katsoa onko niistä joku tulossa ja ennakoida tilanteet eikä vain syytellä muita puusilmiksi.
https://www.google.fi/maps/@60.27318...7i13312!8i6656
Tuosta ihan lyhyt pätkä lähteen askiston risteyksessä taisi kuolla joku kohtuullisen tunnettu laulaja ennenkuin siitä suljettiin vasemmallekääntymismahdollisuus.
Mikä on kuninkaanportti? Vai tarkoitatko Vanhakylä / Kuninkaanmäen ABC -liittymää? Ei nyt äkkiseltään tuu mieleen porvoon motarilta yhtään sellasta ramppia, jossa ois koskaan ollu vähäsenkään vaikee keretä kiihdyttämään 100 heppasella ooppelilla motarinopeuteen liittymän aikana. Avain on siinä, että alkaa painaa sitä lappua pohjaan heti liittymän alusta, eikä körötellä hiiiittaasti 60 km/h:ta motarilleppäin ja kaistan lopussa vasta ruveta "kiihdyttämään" sinne sekaan ja ihmetellään kun jarruvaloja syttyy.
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)
Mäntsälän suunnasta kun tulee, se on vähä vittumainen, kun rampit vaan yhdistyy ilman metrinkään tuplakaistaa.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Siis Mäntsälän suunnasta tultaessa ja motarille mennen. Ensin tullaan alaviistostq (huono näkyvyys) Porvoon suunnasta tulevien väylälle, jossa ei ole lainkaan kiihdytyskaistaa. Ja tämä on se ongelma. Kyllä motarille liittyvää kiihdytyskaistaa on ihan hyvin, kunhan Mäntsälän suunnasta tullessa sinne ensin pääsee, ja tarkoitan nyt arkiaamujen ruuhkaista työmatkaliikennettä.
<p>.</p>
Näinhän tuo menee..... jos ja kun paikka on tuttu ja hallussa.
Väistämättä ne paikat, joiden ratkaisu poikkeaa jotenkin.... ööö... yleisimmistä,
aiheuttavat harmeja.
Reikäisempikin pää toimii usein ihan samalla tavalla kuin normikuula.
Siellä on.... kuin onkin sisällä erilaisia "odotusarvoja".... ja kun ollaan vieraassa
ympäristössä ilman kunnon näkemää..... sitten ajaudutaan helposti ns. takamatkalle
paikoissa, joissa pitäisi vaan reippaasti ladata sekaan ja ottaa vauhtia ns. sokeana.
Tietty ne kaikki "normitulpat" on tulppana ihan joka paikassa.... mut se onkin oma rotunsa.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Itse olen joskus pahasti kiilannut kotilon keulan eteen Helsingissä Veturitieltä Hakamäentielle itään kääntyessä kun se näyttää rampilta ja kaide peittää kauemmas sen että siinäkään ei ole mitään kiihdytyskaistaa. Näissä pitäisi olla edes stop-merkki tai jotain mikä tosi selkeästi signaloi että se on tavallinen risteys eikä motarityyppinen liittymä. Joku pieni lisäkilpi jää helposti huomaamatta.
Huvittavaa että senkin risteyksen kuvissa näkyy vaaratilanne kun katsoo Google Street Viewtä ja vetää pari kertaa nuolinäppäimillä eteenpäin
https://www.google.fi/maps/@60.20677...7i13312!8i6656
Tuossa on muuten normaalisti bussikaista eli sitä Hakamäentien oikeanpuoleista kaistaa ei pitäisi suoraan tulla muuta kuin busseja. Näin ei tietenkään ole ja tällä hetkellä kun silta on työmaana, niin bussikaistakin on poistettu ja tämä aiheuttaa vielä lisää sekaannusta. Vähän kakat pöksyssä tuohon tulee aina ajettua.
Evoluutio: Honda Monkey Z50J -86 -> Kawasaki KMX 125 -86 -> Honda NSR 125 -89 -> Yamaha YZF-R6 -04 -> KTM Superduke 990 -09 -> Triumph Street Triple 765 RS -17 -> ??
Kannattaa sitten katsoa paitsi niitä kotiloita niin niiden kuskejakin. Oli tuossa päivällä tilanne tutulla kadulla valo-ohjatussa risteyksessä ja valot olivatkin pimeinä. Ei oikein mummeli tiennyt että miten se ajo-oikeus oikein meneekään, no kun tiesi niin osasi väistää ajoissa. Mutta kyllä ne papparaiset ja mummelit ratti sylissä ajaen ovat samanlaiset kuin pienet lapset. Eli tarkoittavat vakavaa liikennevaaraa.
<p>.</p>
Ai stana kun teki pahaa äsken.
Tuossa oli ilmeiseti tila-auto jyrännyt moottoripyöräilijän.
Ambulanssi ei vielä paikalla, pyörä ja mies keskellä risteystä, pyörän/auton silppua ihan kiitettävästi risteyksessä.
Kuski oli kyljellään maassa, peitetty huovalla, kypärä kuitenkin näkyi. Silmät oli visiirin takana kiinni, eikä liikettä havaittavissa.
Paikka siis Pirkkalassa, noin klo 18:30 oli kolahtanut.
Sori jos tuli väärään ketjuun.
Royal Enfield Classic 2024