Mistä voin päätellä, että ryyppy ei jää päälle? Ja nyt puhutaan moottoripyörän ryypystä😊
Eli ryyppy pistetään manuaalisesti käsivivulla ohjaustangosta josta lähtee vaijerit kaasuttimille joiden päässä on neulat, avaako nämä jonkun kanavan joka antaa lisä bensaa?
Sellaista pientä oiretta on, että tulpat on nokiset, mutta taas kiihdyttäessä tuntuu pientä nykimistä/miettimistä pitäiskö mennä ja ryypyllä tilanne lähes korjaantuu....
Tätä olen itsekin miettinyt. Ainakin noissa XJ:n ja RF:n Mikuneissa on ylimääräinen kanava kohokammiosta kaasuläpän eteen jonka sitten se "mäntä" tms. sulkee ja avaa. Ei kai tollanen mäntä/neula systeemi oikein voi väljäksikään kulua…? Muuten olen itse vaan päälipuolin katsonut että ne kaikki neljä liikkuvat samalla tavalla ja oikean näköisesti ryyppyvipua käytettäessä.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Hetkonen... eikös "ryyppy" kurista ilman saantia.
muistelisin näin mopo ajoilta.
zx-10r -2004 => yzf-r6 -1999 => transalp
Mopoissa voi ollamut ainakin näkemissäni kahdessa Mikunin CV-kaasareissa noin.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Juu se riippuu tapauskohtaisesti kaasareista kuristetaanko ilmaa, vai lisätäänkö polttoaineen syöttöä. Shadowssa oli kuristava ryyppyläppä, veturissa syljetään ylimääräistä bentsiiniä sinne kaasarin kurkkuun...
Kawasaki KLR 650 1988 20->
Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
myöskin malleja joissa mekaanisesti rikastivivulla korotetaan polttoainepintaa jolloin kohokammiossa olevasta porauksesta pääsee bensaa rikastinpiiriin , tyhjäkäyntisuutin samassa piirissä.
Vanha,niin on kuskikin...
Juu, Mikuneista kyse (36), sittenhän siinä on tämä "kiihdytyspumppu" joka sekoittaa pakkaa, voiskohan vaan olla näin itselläni, että ryyppy valskaa ja kiihdytyspumppu rikki????
Honda VFR 750F -93
EX: Suzuki GS500M Katana -81
EX: Yamaha XS400 -82
Ei eksyvä tietä kysy
Ei vai? https://en.wikipedia.org/wiki/Carburetor#Choke
Classic British motorcycles, with side-draft slide throttle carburetors, used another type of "cold start device", called a "tickler". This is simply a spring-loaded rod that, when depressed, manually pushes the float down and allows excess fuel to fill the float bowl and flood the intake tract. If the "tickler" is held down too long it also floods the outside of the carburetor and the crankcase below, and is therefore a fire hazard.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Honda VFR 750F -93
EX: Suzuki GS500M Katana -81
EX: Yamaha XS400 -82
Ei eksyvä tietä kysy
Lisäksi esimerkkinä ihan oikeasta bensan ruikkimisesta imusarjaan on 70-luvun taitteen ainakin Johnssonin perämoottoreissa ollut "primer solenoid", johon tuodaan letkuilla bensapumpulta paineistettu bensa, ja startin yhteydessä (yleensä avainta lukkoon päin painamalla) saadaan solenoidi avattua, ja paineistettu bensasuihku suoraan imusarjaan. Kastelee väärin käytettynä kohtuu nopeasti tulpat.![]()
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Sori että menee vähän off-topikkiin, mutta kysyn/kommentoin kuitenkin..
Kun yleensä puhutaan moottoripyörien ryypyistä, niin eikö parempi ja virallisempi termi olisi rikastin? Eli rikastin on semmoinen, jossa sylintereille menevän bensan määrää lisätään joko a) supistamalla imupuolta tai b) avaamalla rikastimen suuttimen eli toisinsanoen rikastetaan bensa-ilmaseosta.
Sitten taas ryyppy on se, millä lisätään bensan määrää pumppaamalla bensaa sylinterille mitä nykypyörissä ei taida hirveämmin olla? Ryyppyhän löytyy esim. moottorisahoista, joistakin ruohonleikkureista ja niistä mopoista, missä kohoa tarkoituksella upotetaan, jotta bensa saadaan tulvimaan..
Meneekö suunnilleen näin vai olenko "järkeillyt" ihan väärin??
BMW R 1150 RT 2002
Kawasaki Z500 1981 -cafe racer
Yamaha DT125 1981
IC 56 1960
Englanninkielinen termi "choke" viittaa nimenomaan kuristamiseen, ei rikastamiseen. Siinä suhteessa termi rikastin on harhaanjohtava vaikka sama lopputulos polttoaine-ilma seokseen saadaankin. Sinälläänhän se on yks ja sama kumminpäin homma hoidetaan, olennaista on se että ryypyn avulla seos saadaan syttymisalueelle, joka on taas riippuvainen mm. lämpötilasta, ilmanpaineesta ja kuskin mielentilasta. Ns. Primer pumput on asia erikseen, sen tarkoitus on pumpata polttoainetta kaasuttimelle, jotta se ylipäätään voisi toimia. Primer ei vaikuta polttoaineen seokseen muuta kuin käynnistyshetkellä.
Mopoton mies
Jos nyt vähän kans ohi topicista, mutta kun nyt puhutaan seos suhteita, eli jos puhutaan ilma/seosruuvista niin eikös niitäkin ole kahden tyyppistä siis ilmaa tai bensaa kuristetaan??
Joo, tyhjäkäyntipiirille menee myös ilmasuuttimelta ilmaa. Kumpaa puolta sitten ruuvista säädetään, joko ilmaruuvia tai seosruuvia. Muistelenkohan että suoravetokaasareissa olis jostain syystä noita ilmaruuveja, vai miten se mahtoi olla.![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
On kaasuttimia joissa voidaan säätää alakierrosten seosta ja huippukierrosten seosta erikseen. Kuitenkin lopputulos on sama, eli sylinteriin menevän seoksen pitää olla syttymisalueella, jotta kone toimii.
Mopoton mies
Moottorikelkassa Primer pumppu suihkuttaa suoraan kurkulle bensan
että sekotetaan lisää pakkaa![]()
Vs1400 -95
Ex Z1000 -06
ex GPZ900R -84
Kyllä mulla kawassa rupes vuotamaan yksi ryypyn mäntä/kumi. Loppui vuotaminen kun painoi sormella mäntää syvemmälle eli varmaankin se kumi sen verran kulunut ettei jousi jaksanut sitä tiivistää. Ryypyn vaijerihan pitää säätää niin että se männän varsi jää väljäksi. Sen näkee ihan silmällä että vapautuu kun kääntää ryypyn pois. Vaihdoin kaikki uusiin ja ongelmat kaikkosivat.
Mun tube kanava:
SSA Motors Finland
Instagram:
ssamotorsfinland
jos seosruuvi on kaasarin pytyn puolella, se on yleensä bensaa säätävä, jos se taas on ilmanputsarin puolella, niin se säätää ilmaa.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Alkuperäiseen kysymykseen vastaus; voi todeta siten, että vetää ryypyn päälle ajossa. Jos puutuu tai tekee ylipäänsä jotain poikkeavaa, ryyppy toimii kuten pitää. Jos ei vaikuta mihinkään on se jo jumissa, päällä-asentoon.
Omassa pyörästä rikastin vetää n. 10milliset luistit ylös ja avaa parimillisen reiän bensalle. On nimensä mukaisesti RYYPPY.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Vanhaan juttuuni vielä😉 kun ei se vieläkään ole täydellinen...
Tuosta ryypystä on tullut ehkä vielä huonompi, eli kylmänä täytyy olla ryyppy päällä kun käynnistää ja sittenkään se ei kierrä tarpeeksi(tyhjäkäyntiä) mutta lämmetessään ok tyhjäkäyntikierrokset myös ilman ryyppyä. Mutta mielestäni ajossa suurilla kierroksilla ei juurikaan vaikutusta onko ryyppy pois vai päällä😞. Ryypyssä on osiaan noi luistimet ja neulat jotka hoitaa lisäbensaa..
Ryyppyihin liittyen.
Kaasarit on dellorto PHM40. Voinko ottaa ryyppyvaijerit pois ilman mitään kikkailuja?
Kertaakaan en ole ryyppyä käyttänyt tähän saakka. Ja sen mitä kokeillut niin en ole kyllä käynnistymisessä/käynnissä pysymisessä huomannut ainakaan mitään parempaa.
Sais kliinimmän ulkonäön jos noista pääsis eroon![]()
Triumph Bonneville Bobber Black
Vaijerin ottaminen pois voi olla huono idea, koska vaijerin päässä on neula joka ilmeisesti avaa jonkun kanavan ??
Tänään vähän tutkin mopon käyttäytymistä ja epäilen sen olevan niin että käynnistämisessä bensan saanti on huonoa kun tarvitsee ryyppyä, mutta 3/4 kaasulla suorastaan hukkuu bensaan ja jos neuloja laskee ei meinaa nostaa kaasua ollenkaan, ja pätkii..
Pitää perehtyä rakenteeseen ennenkuin alkaa säätää![]()
Triumph Bonneville Bobber Black