Tyhjäkäynnillä ja vapaalla kaasuttaessa ottaa kierroksia ihan hyvin. Ajossa veto loppuu 4-6 tonnin väliin vaihteesta riippuen kuin seinään. missä vika?
SV-99, fazer-03
Jos on kaasaripyörä: Ota ilmanputsarin kotelo pois ja kaasuttele pyörää (siis kone käynnissä).
Nouseeko kaasarien luistit yhtäaikaisesti?
On kaasaripyörä, mutta putsarikotelon pois ottaminen ja luistien katsominen onkin niiden rakenteesta johtuen vähän haastavampi homma..
Asiaan: Onko pyörässä vakioputki? Temppuileva Exup olis varmaan eka tarkastettava asia. Jos läppä on liian kiinni, niin pakopuoli ahdistaa kun virtaus lisääntyy.
Muuten vois kuulostaa myös sytytyspuolen vialta, eli ei jaksa kipinöidä paineen alla samalla tavoin kuin ilman kuormaa. Eli tulpat tai puolat vois olla vikana?
Onko mahdollisuutta tehdä puristuspainemittausta? Huohottaako moottori normaalia enemmän?
- Tumppi
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Kiitoksia vastauksista.Yksi tulpanjohto oli irti. Koeajo suoritettu ja toimii. Tulipahan samalla putsattua ilmansuodatin. Tulpat pitää vaihtaa vielä, ovat melko vittumaiset ainakin näillä räpylöillä.
SV-99, fazer-03
No, onneksi vika löytyi helposti.
Sinne tulppien seutuville saa helposti tilaa kun purkaa ja poistaa käytöstä noi kaikki turhat letkut ja venttiilihässäkät. Eli kaasarien lämmitys ja AIS nyt ainakin. Tuolla mallikohtaisessa ketjussa on asiasta enemmän juttua.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Miten ihmeessä pyörä toimi normaalisti alle tuon rpm-rajan irtonaisella tulpanjohdolla?
Ja ei se tulpanvaihto ole kamala operaatio edes nakkisormillaainakaan jos on se alkuperäinen tulppa-avain tallessa
![]()
Tulpat vaihdettu ja tulpanjohdot paikallaan. Nyt röpeltää n. 6000 kohdalla. Vika poistui hetkeksi ennenku vaihdoin tulpat. Se tulpan johto ei siis ollut kokonaan irti vaan noin 1-2 millii korkeammalla kuin muut. Paljonko tulpissa pitäisi olla kärkiväli? Saa haukkua jos se lämmittää mut vastaus ois mukavampi![]()
SV-99, fazer-03
Uusissa tulpissa on kärkiväli poikkeuksetta kohdallaan. CR9E(IX) tulpalle R1:n ohjekirja antaa kärkiväliksi 0,7-0,8mm jos sen nyt haluaa tarkistaa.
Vikaa etsisin tällä kertaa tulpanjohdoista tai -hatuista. Kokeile lähteekö tulpanjohdot vetämällä irti hatuista ja lukittuuko hatut kunnolla tulppaan? Tulpanhatun pitää naksahtaa kunnolla tulpan päähän. Yleensä tuota kontaktia pystyy kiristämään säätämällä hatun sisältä peltilipareita parempaan asentoon.
Muistaakseni tässä mallissa on samanlaiset tulpanhatut kuin kaasarimallin R1:ssä, missä johto tulee kiertämällä hattuun kiinni. Hatun sisällä on pystyssä kiilamainen kierretappi johon johto tulee painamalla ja kiertämällä kiinni. Jos tuo kontakti ei ole kunnossa, niin siellä hatun sisällä on suurempi kipinä kuin tulpassa. Jos tuossa on sama systeemi kuin R1:ssä, niin johdosta voi lyhentää huonon pään pois ja kiertää takaisin hattuun.
- T -
Edit: kuvahaulla näyttäisi samoilta ränkyiltä kuin kaasariykkösessä.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Tulppien kärkivälit tarkastettu. 3. pytyn hattu hieman irti johdosta. Sisusta pahasti hapettunut. Yritin hieman putsata ja kiristin. Auttoi sen verran että antoi kerran käyttää ykkösellä melkein rajoittimessa, kakkosella röpelsi jo 6000. Samoin 2. pytyn hattu oli hapettunut. Mitäköhän uudet hatut maksaa ja saako näitä tarvikkeina? Lähteekö se tulpanjohto irti puolasta samalla lailla kuin hatusta?
-Klooni-
SV-99, fazer-03
Hattuja saa alkuperäisenä varaosana, mutta hinta on jotain satasen kieppeillä kappale. Muistaakseni noita johtoja ei saa puolien päästä irti sovinnolla, ainakaan noita johtoja ei saa varaosana vaan ne kuuluu kiinteänä osana puoliin (Ignition coil assy).
Ite oon tosiaan katkaissut joskus noista johdoista pari senttiä pois ja kiertänyt takaisin jolloin on käyntihäiriöt poistuneet.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Pyörä toimii taas. Tosiaan hatut satkun kappale ja puolat 150 kappale. En ostanut kumpiakaan. Purin hatut ja putsasin perusteellisesti. Täytyy talven aikana saalistaa jostain kaksi hattua hapettuneiden tilalle mutta nyt mennään näillä. Kiitoksia vastauksista.
- Klooni -
SV-99, fazer-03
Hyvä juttu että pelaa!
On mullakin yks sarja käytettyjä hattuja (tai siis oikeastaan koko sytytyspaketti eli puolat, johdot ja hatut R1:stä) joutilaana. Hatut on osanumeroltaan samat ja puolatkin periaatteessa samat, mutta johtojen riittävyydelle ja liittimien sopivuudelle en uskalla sanoa mitään.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Loistavaa et toimii. Itellä 2002 jammusetä. Et sattunu kuvia ottaa proggiksesta?
Yamaha FZS 1000cc
Ex: Kawasaki er-5
Hattuja saa halvemmalla autovaraosaliikkeestä, samoin kuin tulpat. Kipinä ei tiedä että sähkö joutuu kulkemaan autovaraosan kautta, kunhan muuten on vastaava hattu ja tulppa.
Johtoa saa samasta paikasta metritavarana.
Puolan päästä yleensä tulpanjohto on samalla tavalla kierretty kiinni kuin hatussakin ja lisäksi sinne on tungettu liimaa, ettei säästäväiset pohjolan pojat olisi liian omatoimisia ja pääsisi turhan halvalla. Piuha irtoaa kunhan vain kiertää vastapäivään ja vetää riittävän riuskasti. Tässä kohtaa haluan korostaa sanaa "yleensä". Itsellä ei ole tullut vastaan muunlaista puolanjohtokiinnitystä moottoripyörissä -78 ja sitä uudemissa pyörissä.
Puolien vastusarvot kannattaa mitata myös ennen kuin alkaa niitä vaihtamaan. Jos arvot on oikein = puolat kunnossa, kannattaa vaihtaa vain johdot ja hatut. Halutessaan voi sen johdon kiertää puolaan kiinni ja tiivistää sauman liimatiivistemassalla, esimerkiksi Hybrifix7:lla.
Jos tilanne näyttää pahalta, lisää hanaa ja jos näyttää tosipahalta, kaks pykälää pienempi pesään ja urku auki...
Ja kun nuolee ennenkuin tipahtaa ni käy näin.Siis ei toimi. Mites ne puolat oikein todetaan ehjiksi? Mitataan vastusarvot? Miten se tapahtuu? Olis kiva sulkea ne puolat pois tästä remontista.
- klooni -
SV-99, fazer-03
coil_checks.jpg
nuo mitatut arvot sitten riippuu ihan pyörästä, esim. 1100 iö:ssä vastaavat arvot oli muistaakseni 4,5ohm ja 30k ohm. Toisiopiirit antoi tosin vain n. 18k mutta kyllä se toimii.
Ps. Noi sun kuvailemat oireet sopi täydellisesti myös mulle, podifilttereillä (eli oma putsarikoppa pois) teki juuri tuon. Mutta heti kun lykkäsi vakioilmanputsarin ja suodattimet niin toimi aivan normaalisti. Mullakin siis paikallaan kiersi mutta heti kun pyörän ympärille tuli paine-eroja/ilmanpyörteitä-> ajossa, niin ei toivoakaan.
Viimeksi muokannut: Z-man; 27.07.2015 klo 21:11.
Poista häiritsevät mainokset: https://getadblock.com/
ABSillinen turbobusa powered by delvac.
40€ +pk vaihtavat omistajaa. Myös temppuileva kampiakselin asentotunnistin voipi aiheuttaa mystisiä syttyvikoja. Valitettavasti semmoista ei löydy kuin R1/R6 malliin. R1:ssä on sama syttypyörä kuin FZS:ssä, mutta tunnistin on eri numerolla. Saattaa silti sopia, mutta ihan varmaksi ei pysty sanomaan kun en pääse vertaamaan. Toki R6:ssa on sama tunnistin, mutta numero on erisamaan kauppaan saat tunnistimen kympillä matkaan.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Noniin, lyhensin kaikkia tulpanjohtoja ja ruuvasin ne kiinni kunnolla. sitten koeajolle.Kurvasin koeajolta suoraan kaverin tallille ajatuksena mitata puolat. Kaverille kerroin viat ja korjausehdotukset. Kampiakselin asentotunnistinta etsittiin ja kaveri putsas vasemman puoleisen muovikolmion alla olevan valkoisen liittimen jonka jälkeen pyörä pelittää taas.
Kiitoksia kaikille auttaneille ja Tumppi, voisin palata asiaan syksyllä/talvella jos sulla vielä silloin on ne osat. Edellyttäen et toi vatkain nyt tosiaan tuli kuntoon.
-Klooni-
SV-99, fazer-03
Asentotunnistin on kampiakselin päässä jakoketjun puolella. Eli se pikkukoppa koneen oikealla puolella. Vinkkiä antaa johto, joka menee kopan ja lohkon välistä kumitiivisteellä. Toisella puolella kopan alla on laturi, johon menee samalla tavalla piuhat (tosin paksummat ja 3kpl). Jos vielä pyörä oirehtii, niin ota kuva siitä tunnistimesta että olisko mulla samanlainen.
Osat on tallissa just siihen saakka kun joku ne rahan kanssa itselleen lunastaaToki asentotunnistimia on muistaakseni useampi, ehkä kolmekin kappaletta..
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Fasu toimii taas. Lopullinen vika oli niinkin yksinkertainen että kone ei saanut ilmaa. Ilmanottoaukon edestä meni navin jatkojohto ja kaasuttaessa kovaa jatkos imeytyi aukkoon peittäen siitä noin 80%. 😂
SV-99, fazer-03