Näkökulma ajolinjoista:
"Define your own racing line: Why there is no one size fits all"
http://biketrackdayshub.com/define-y...n-racing-line/
Triumph Street Triple 765 RS -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Tuossa minun moposta kuvattua videoo keskiryhmän ajosta lauantailta. Oiskohan ollut klo 13:20 alkanut vuoro:
https://youtu.be/7s31jCWdgF4
Mopoton mies
Jokseenkin sama pätkä Dashware-datalla:
https://youtu.be/qoTOZiaRzmQ
Tuossa vielä pidempi video, jossa näkyy hieman muitakin pärisijöitä:
https://youtu.be/ME0PXaKBEhk
Mopoton mies
Ja varmaan voi ajatusta viedä vielä sen verran pidemmälle, että se optimaalinen ajoväylä on jokaiselle kuski-pyörä-kombinaatiolle yksilöllinen, koska pyörien ominaisuudet ovat erilaiset, kuljettajat eri painoisia ja muotoisia (massakeskipiste eri paikassa).
Vielä kun vie tämän seuraavaan loogiseen asteeseen, niin muuttuvathan olosuhteetkin joka hetki, joten oikeastaan se optimaalinen ajoväylä on joka kerta eri paikassa...
![]()
Näköjään aina nenällään...
KTM 890 Duke R vm2021 (2023 -> )
ex. Suzuki GSX-R 1000 K8, kilvetön (2016 - 2024)
ex. Aprilia RST1000 Futura vm2003, naarmuinen (2018 - 2022, R.I.P.)
ex. Yamaha MT-01 vm2005, sininen (2013 - 2016, R.I.P.)
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Hyvät oli kelit ja porukalla malttia/taitoa pysyä pystyssä. Tykkäsin kovasti toivottavasti ensivuonna taas nähdään samoissa merkeissä![]()
ZX10R -08
S1000RR -11
Jahs, ja tässäpä mun lauantain setit niiltä osin, kun niissä on muille mitään nähtävää:
Klo 13:20
https://www.youtube.com/watch?v=3WEkAhosMGI
Klo 15:20
https://www.youtube.com/watch?v=b8s-p198wuE
Klo 16:20
https://www.youtube.com/watch?v=7j81MY5ngcE
Edit - Lisätään vielä tällainen pikkupätkä sunnuntain vikalta setiltä, etunen luiskahti alta pois, mutta sain pidettyä mopon pystyssä. Lopetin sitten tuohon ajot:
https://www.youtube.com/watch?v=fSlPsO8dwUQ
Viimeksi muokannut: Taffu; 29.08.2015 klo 02:34.
CB500X
CBR1000RR
Taffu_altterin altteri
Paras paikka kuvien kyttäilyyn lienee https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
Holtsulle tsemppiä editointiin, elä luovuta! Itsekin noita joskus räpsineenä tiedän, että työmäärä on melkoinen.
CBR1000RR 2013
Tenniskyynärpää ja miljoona muuta kuvaa jonossa.. Enkä kyllä kehtaisi millään laittaa mitään ankeita RAW->JPEG suoria käännöksiä mihinkään näytille. Olisi kiva jos kuva näyttäisi katsottavalta muidenkin kuin kuskin mielestä. Itse en ainakaan jaksa selata 1000 kuvaa edes katsoakseni olenko itse joukossa.
tää3.jpg
tää4.jpg
Tuossa muokattu kuva ja suora RAW malliksi. En tiedä mitä Holtsu kuvilleen tekee, mut jos itse säädän kuvan mieleiseksi, niin se on helposti 15min/kuva.. 300x15min jne.. kevyt muokkaus vaikka 3min..1000kuvaa x 3min.. jokainen ymmärtänee pointin. Holtsullakin hurja urakka, vaikka menis 1min/kuva.![]()
Nimenonaan tuosta syystä kaikki vaan heti jakoon, halukkaille rawit ja erikseen esille parhaista muokatut versiot.
Myöskin kuvia odotteleva, vaikken juuri hyvää kuvaa itsestä odotakkaan.
Mutta siis, kaikki tyylillään.![]()
Testi
Jooh, ei sitä ikinä mitä tahansa kehtaa päästää ilmoille. Toisaalta, konvertoimaton RAW kovolla ei lämmitä oikein ketään.
Itse ajattelin asiaa niin, että jos päivän aikana otti ~1000 kuvaa, niin ehkä 100 niistä on julkaisukelposia ja 10 "hyviä". Lightroomilla säätää yhteen kuvaan perusasetukset kondikseen ja kopioi säädöt kaikkiin samasta paikasta otettuihin. Sitten voi käydä loput kuvat läpi nopeasti ja säätää rajauksen ja ehkä jotain pientä. Näin saadaan ne 90 ok kuvaa ulos kohtuullisella työmääräällä. Sitten voi käyttää vähän enemmän aikaa niiden kymmenen itse mielyttävän kanssa.
P.S. mukava PP kyllä noissa, oma muistikuva tuolta lauantailta oli erityisesti iltaa kohti mentäessä juurikin tuollainen loppukesän lämmin valo.
CBR1000RR 2013
Mä ehdotan että annetaan Holtsulle a) työrauha b) vapaus tehdä harrastustaan haluamallaan tavalla.
Ei viitsittäis kritisoida asiaa täällä julkisesti, päinvastoin, ollaan kiitollisia työstä joka meille tehdään täysin pyyteettömästi.
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Samaa mieltä.
Ne harvat kerrat kun olen itse jaksanut räpsiä radan reunalta jonkun X sataa tai tuhatta otosta, niin olen vain nopeesti selannut ne läpi, ja poistanut tärähtäneet, ja sen jälkeen pistäny kaikki suoraan nettiin.
Kyllä kuskit jaksaa helposti selata vaikka 2000 kuvaa läpi, löytääkseen itsestään edes yhden otoksen.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Jaa mitäkö teen:
- raakkaus
- backup
- rajaus
- suoristus
-varjot, keskivalot, highlightsit
-terävöinti
-kohinanpoisto
-resoluution vaihto albumikokoon (n. FullHd)
-vesileiman lisäys
Sit kuva alkaakin oleen valmis julkaistavaksi. Aikaa menee ehkä 2-4 minuuttia/ kuva.
Ei se sen kummempaa, mut vaatii tietty ryhtymisen hommaan useampana iltana.
Raakatessa koitan katsoa vähän huonompilaatusistakin etten suoraan delli sitä ainoota kuvaa yksittäisestä kuskista mikä on melkosta akrobatiaa kaiken kuvamassan seasta. Voihan olla että hiukan tärähtänyt kuva on ainut ratakuva kyseisestä kuskista koko kesältä hänen ainoalta ratapäivältään. Kuvista yritän tehdä tietty makeita jo kuvan ottovaiheessa, ja siihen on keinonsa, mutta tietyn realismin koitan kuvissa pitää. Siispä en käytä jälkikäsittelyssä mitään hdr:iä, julmia kallistuksia vaakatasoon kulkevalla radalla, saati että alkaisin hieroon kuvista jotain taidepläjäyksiä. Siistin vauhdikkaan sivupyyhkäsykuvan pitkällä valotusajalla ei ole taidetta -se on puhdasta kuvaustekniikkaaOsa kuvista on tarkotuksella fiilistely/ muistokuvia kuskeille, osa puhtaita ajotekniikka-analyysi kuvia jostka kuvan kuski voi tiirailla vaikka sitä, oliko se polvi niin maassa kuin kuvitteli, pää ulkona katteen takaa, tai vaikka kaarteen ottoa jne jne. -miten nyt kohdalle sattuu.
Ehkä se oma juttuni on enemmän kuvaustekniikka kuin noiden kuvien jälkikäsittely, vaikkakin jälkimmäiseenkin kuluu aikaa ihan perkeleesti.
Ite saan hommasta kuvaamisen riemun, pirun hyvän teeman/kohteen aiheen, TE kuvia. Toki yhdistyksen ratapäiville osallistuvat saavat kuvien kautta pienen lisäbonuksen osallistumisestaan. Kuten olen monesti sanonut, se on meikän nykytapa pistää oma korteni kekoon tämän yhdistyksen toimintaan. Kiva jos julkaisemani kuvat kelpaa, ja näyttäähän noi kelpaavan, jos esim. v.2014 Kesäpäivä-albumia on käyty katsomassa reilusti yli 9000 kertaa, ja esim. Viimeisintä Kemora- kansiota katsottiin ensimmäisen vuorokauden aikana lähes 700 kertaa. Ja hyvä niin, en mä näitä kuvia itselleni ota vaan Teille, Motorg ry:n ratapäiville osallistuneille. Tässä ei ole mitään yhdistyksen toimitsijanakkia tms. takana, vaan harrastan tässä yhtä pääharrastuksistani täysin omilla ehdoillani kuten moottoripyöräilyäkin koska mä voin!. Ei tässä sen kummempaa
![]()
Viimeksi muokannut: Holtsu; 22.09.2015 klo 00:18.
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
Aika vähän vielä näkynyt kuvia päiviltä. Tais olla useampikin kuvaaja paikalla.....no odotellaan![]()
HP4
Samaa tulin katsomaan itsekkin tänne. Ensinnäkin ymmärrän kun ilmaiseksi joku viitsii jotain tehdä nykyisin, niin silloin on pidettävä suu kiinni ja oltava tytyväinen kaikkeen mitä saa. Kuvat ratapäiviltä on ollut hiton laadukkaita nykyisiin kännykkä räpsyihin tottuneena ja hiton kivoja muistoja kesältä. Näistä mielellään maksaisinkin jos se mahdollista olisi?
Olisiko ihan hullu ajatus että org. ratalippuihin olisi ympätty sisään automaattisesti valokuvaajan palkkiot jatkossa?
Tuo on ajatus, jota voidaan harkita, mutta käytännössä yhdistyksen on hieman hankala maksaa palkkaa ulkopuoliselle taholle. Jos taas palkkaa maksettaisiin, toisi se lisäkuluja per päivä arviolta n. 200-600€, eli ratalipun hintaa pitäisi nostaa noin vitosella, että kulut saataisiin katettua. Luulen, että tuollaisella hinnankorotuksella olisi vaikutusta kävijämääriin ja lopputuloksena olisi pitkässä juoksussa kannattamaton yhtälö. Toinen tapa voisi olla, että kuvaaja sitoutuu kuvaamaan X-määrällä päiviä ja saa siitä palkkioksi esim. kausikortin ratapäiville. Tosin paras tapa mun mielestä on se, että kuvaaminen perustuu vapaaehtoisuuteen ja haluun tuottaa hyvää mieltä kanssamotoristeille. Tällöin ehkä kuvia ei tule niin usein tai paljon, mutta tekijöille jää hommasta hyvä mieli. Harrastusta kun ei kannata muuttaa liian työnluonteiseksi, koska yleensä siinä kohtaa harrastuksesta katoaa se aito ilo.
Superbike #7
Ja kuvaajalle toisi myös "vastuuta" kuvata satoi tai paistoi, ja myös pitää kirjaa että kaiksita on sitten samanlaisia kuvia ja sama määrä, myös eri ratapäivien kesken. Muuten menee hiukan epämääräiseksi että kuka saa ja kuka ei vaikka maksoi.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Jos jollain on mustavalkoisesta r1 nro 52 edustuskelposta matskua, niin voin muutaman euron heittää.. ihan sama miltä ratapäiviltä. Yveellä yhteyttä
Suizaki? Olenko pahasti missannu, jos en nyt yhdistä kuka olet.
Edellä mainituistakin syistä, suora tuki sivuharrastuksen osalle ei ihan toimi. Allekirjoittanut on ainakin muutaman kerran saanut pikkukiitoksia järjestäjien puolelta, joista kiitos. Se on se yleinen välittäminen, joka on paras palkkio hommasta.
Piiskatkaa meikäläinen oppimaan tuo ajamispuoli, niin fiiliksien paraneminen tuo parempia kuviakin sitte...
![]()
Testi
Mielestäni turha tuosta valokuvauksen tukemisesta tehdä liian byrokraattista palkkioineen ja vaatimuksineen. Jos jäsenelle tulee vastaan kuvaaja jonka kuvista on nauttinut, niin tarjotkaa olut - tai Hansulle tasokasta punaviiniä.
Näköjään aina nenällään...
KTM 890 Duke R vm2021 (2023 -> )
ex. Suzuki GSX-R 1000 K8, kilvetön (2016 - 2024)
ex. Aprilia RST1000 Futura vm2003, naarmuinen (2018 - 2022, R.I.P.)
ex. Yamaha MT-01 vm2005, sininen (2013 - 2016, R.I.P.)
Määrittele "edustuskelpoinen", onko väliä kuka ajaa kunhan on musta-valkoinen 52 r1 ja pitääkö olla ratapäiviltä.
SM-2015 finaali, Motopark
<p>tänään minä - huomenna minä- ja entäs ylihuomenna, no minä. www.roadracing.eu </p>